Hjälp mig välja pendlarcykel!

Hej kloka cykelpendlare,
jag är på jakt efter en stabil, fin och pålitlig hybridcykel. Kommer att cykelpendla på asfalt 10 km enkel väg året runt. Har tidigare cykelpendlat ca halva distansen på en rostig, oväxlad och för liten herrcykel i hipsterstuk. Älskade det, men tror jag kommer uppskatta pendlingen desto mer med en bättre cykel som rullar fint och har växlar.

Det är såklart en djungel av alternativ. Jag har främst spanat in Nishiki City 501 och Tunturi RX500 eftersom en lokal cykelbutik säljer båda på rea. Prisskillnaden är dock hela 5000 kr.

- Nishiki City 501: 8 999 kr. Inkluderar pakethållare och lampor.
- Tunturi RX500: för 3999 kr. Ej lampor och pakethållare.

https://nishiki.se/city/alla/city-501-pg-1841
https://tunturi.se/product/tunturi-cyklar/hybridcyklar-tunturi-cyklar/rx500-24-vaxlar-mattsvart/

Är det någon som har erfarenhet av märket Tunturi? Hiss eller diss?
Finns det uppenbara skäl att föredra någon av dem, enligt er?
Har ni andra förslag i liknande kategori och prisklass?

Stort tack på förhand!!

Pakethållare och lampor kostar inte 5000 kr, så lägg inte för mycket vikt i det. Eftersom det är lokal handlare som säljer dessa föreslår jag att du går dit och tar en provtur på respektive cykel och sen frågar du dig själv om du känner 5000 kr skillnad på dessa. Väg också in risken att du skulle kunna bli påkörd och få cykeln pajad, eller stulen, och känn då efter om det är värt att bli av med något som är 5000 kr dyrare.

Tunturi är väl ett finskt märke men denna, som alla andra i prisklassen, är tillverkade i fjärran östern (Kina, Taiwan, Vietnam osv). Möjligen hopplockat i Finland.
Och som gamle farfar här ovan skriver, pakethållare och belysning kostar inte 5’ utan kanske 2’ om det ska va hygglig kvalitet. Köp finnen. Om hon finns i din storlek.

Om du är villig att köpa på nätet tycker jag att cykeln ovan är väldigt mycket cykel för pengarna, om än lite dyrare än dem du har tittat på i vanlig Happyanda. ;)
Med den får du med pakethållare, skärmar, stöd och dynamolampor. Den har även remdrift och navväxlar (OBS singlespeed) vilket gör den nästintill underhållsfri. Thru-axlar (Thru-axle fram), rejält breda däck (även om dem inte är dem roligaste kanske) och hjul som kan köras slanglöst är också stora plus i en cykelentusiasts ögon. Den är helt enkelt en riktigt bra komplett pendlingscykel.

Detta förutsätter däremot att du är mer villig att lära dig meka och underhålla cykeln själv, den behöver bl.a. monteras av dig. Hjälpen man kan få och relationen till butiken/verkstaden underskattas rätt ofta tycker jag. Det kan vara värt någon tusenlapp extra bara för det. Men det beror väl till stor del på vilken cykelbutik vi pratar om också.

Edit: Tar tillbaka vad jag sa. Var tydligen en singlespeed vilket jag personligen inte hade velat pendla med. Även QR bak.

Edit 2: Det finns en Editor Pro Fe med navväxlar som stämmer in på ovanstående till fullo förutom bolt-on axel bak. 1200€ dock.

Senast ändrad:
Det är bra pris på Tunturin. En snobb vill ha lite mindre mojänger vid framdrevet/framdreven, men det skulle inte stoppa mig. Om den finns i rätt storlek.

Om du är villig att köpa på nätet tycker jag att cykeln ovan är väldigt mycket cykel för pengarna, om än lite dyrare än dem du har tittat på i vanlig Happyanda. ;)
Med den får du med pakethållare, skärmar, stöd och dynamolampor. Den har även remdrift och navväxlar vilket gör den nästintill underhållsfri. Thru-axlar, rejält breda däck (även om dem inte är dem roligaste kanske) och hjul som kan köras slanglöst är också stora plus i en cykelentusiasts ögon. Den är helt enkelt en riktigt bra komplett pendlingscykel.

Detta förutsätter däremot att du är mer villig att lära dig meka och underhålla cykeln själv, den behöver bl.a. monteras av dig. Hjälpen man kan få och relationen till butiken/verkstaden underskattas rätt ofta tycker jag. Det kan vara värt någon tusenlapp extra bara för det. Men det beror väl till stor del på vilken cykelbutik vi pratar om också.
Tickar alla pendlar-boxar. Men hamnar på 12’ med svensk moms. + evt montering +pedaler + lås, inte minst. Värt att komma ihåg om det finns en budget.

Du ska veta att ett köp hos en lokal handlare för mycket gott med sig.
Om du skiter i den handlaren kan du kika på t ex Blocket, för att hitta perfekta modeller som du inte trodde fanns, om du förstår vad jag menar.

Hej kloka cykelpendlare,
jag är på jakt efter en stabil, fin och pålitlig hybridcykel. Kommer att cykelpendla på asfalt 10 km enkel väg året runt. Har tidigare cykelpendlat ca halva distansen på en rostig, oväxlad och för liten herrcykel i hipsterstuk. Älskade det, men tror jag kommer uppskatta pendlingen desto mer med en bättre cykel som rullar fint och har växlar.

Det är såklart en djungel av alternativ. Jag har främst spanat in Nishiki City 501 och Tunturi RX500 eftersom en lokal cykelbutik säljer båda på rea. Prisskillnaden är dock hela 5000 kr.

- Nishiki City 501: 8 999 kr. Inkluderar pakethållare och lampor.
- Tunturi RX500: för 3999 kr. Ej lampor och pakethållare.

https://nishiki.se/city/alla/city-501-pg-1841
https://tunturi.se/product/tunturi-cyklar/hybridcyklar-tunturi-cyklar/rx500-24-vaxlar-mattsvart/

Är det någon som har erfarenhet av märket Tunturi? Hiss eller diss?
Finns det uppenbara skäl att föredra någon av dem, enligt er?
Har ni andra förslag i liknande kategori och prisklass?

Stort tack på förhand!!
Jag pendlar 5 km enkel väg året runt på en icke rostig cykel med innapåliggande växlar. För mig funkar det utmärkt. Underhållet är typ noll. Nu är 10 km lite längre så då kanske utanpåliggande är bättre. Jag kör med pakethållare med korg fram. Vilket är för mig bra. Då jag kan handla mat, eller blommor på vägen och ha koll på dem eller kartong med tårta på vägen till jobbet. När det gäller valet mellan de två skulle jag valt Nishikin. Är tvenne och de har varit ruggigt mycket cykel för pengarna. Första 82 (racer) och andra 02 (hybrid). Kan ha ändrats sen dess men jag minns dem som några av mina bästa köp.

Jag cyklar på en Orbea vector 10 för pendling och allround cykling den är klockren, kan jag rekommendera om det är hybrid du ska ha.

Hybrid är väl rätt ute egentligen men jag uppskattar raktstyre kör iofs med ytter och innerbarends för lite variation med händerna.

Köp en cykel med en klinga fram så att du slipper hålla på med framväxel. Tunturin har ju trippelklinga fram och det är ju supertrist. Sen skulle jag kolla på 10 eller 11-växlat bak och genomgående axlar. Kassett och kedja ska vara billiga-ish då du kommer att avverka två kedjor och en halv kassett per år om du cyklar 2 mil per dag.

Sen tycker jag att du ska prova bockstyre. Det är smalare, snabbare och bekvämare.

Köp en cykel med en klinga fram så att du slipper hålla på med framväxel. Tunturin har ju trippelklinga fram och det är ju supertrist. Sen skulle jag kolla på 10 eller 11-växlat bak och genomgående axlar. Kassett och kedja ska vara billiga-ish då du kommer att avverka två kedjor och en halv kassett per år om du cyklar 2 mil per dag.

Sen tycker jag att du ska prova bockstyre. Det är smalare, snabbare och bekvämare.
3X8 är verkligen billig i drift om man vill ha utanpåliggande växlar. Billiga delar, solitt och driftsäkert. Och enkelt att bygga om till 2X8 eller 1X8 om man anser sig inte behöva omfånget.

Bockstyre på en pendlare i stadsmiljö hade jag aldrig använt men vi vet ju inget om TS pendlingsväg eller miljö. Själv pendlade jag ~30 km om dagen diagonalt Malmö när det begav sig, med rakt styre, rem och navväxel, platta gummipedaler och pakethållare. Där gäller det att komma fram och hem igen, nöjescykling förbehålls andra cyklar. IMHO.
Men vad som är kul eller praktiskt är ju bara åsikter.

3X8 är verkligen billig i drift om man vill ha utanpåliggande växlar. Billiga delar, solitt och driftsäkert. Och enkelt att bygga om till 2X8 eller 1X8 om man anser sig inte behöva omfånget.

Bockstyre på en pendlare i stadsmiljö hade jag aldrig använt men vi vet ju inget om TS pendlingsväg eller miljö. Själv pendlade jag ~30 km om dagen diagonalt Malmö när det begav sig, med rakt styre, rem och navväxel, platta gummipedaler och pakethållare. Där gäller det att komma fram och hem igen, nöjescykling förbehålls andra cyklar. IMHO.
Men vad som är kul eller praktiskt är ju bara åsikter.
Bockstyre är ju en game changer i stadsmiljö. Man kommer ju förbi folk på trånga cykelbanor, man kan cykla mellan bilar. Ska man cykla två mil om dagen så vill man ju ha det som ger minst vindmotstånd också. Men det är ju en smaksak som sagt.

Bockstyre är ju en game changer i stadsmiljö. Man kommer ju förbi folk på trånga cykelbanor, man kan cykla mellan bilar. Ska man cykla två mil om dagen så vill man ju ha det som ger minst vindmotstånd också. Men det är ju en smaksak som sagt.
Ett rakt styre behöver inte vara meterbrett 😏

Vi vet ju inte från något av TS tidigare inlägg var han cyklar nånstans. Det kan ju plötsligt visa sig vara i Vinslöv. Och där behövr man definitivt inte trängas bland bilar.

Hej igen! Tack för all klok input! Jag kommer att cykla från Stockholm innerstad och ut mot Söderort från mitten av februari. Äger redan två kära cyklar med bockstyre (en retro single-speed och en racer) men ingen av dem lämpar sig för vardagens pendling i alla väder. Jag tror att ett mellanting mellan dessa två cyklar vore optimalt. Föredrar ett rakt styre för detta ändamål, och möjlighet för både pakethållare och cykelkorg.

Har fortsatt snöa in på Nishiki, och fått upp ögonen för Pro BLT. Endast 7 växlar, innanpåliggande, men dess utseende tilltalar mig, samt tanken på remdrift och minskat underhåll. Har hittat en begagnad i fint skick på runt 10 000 kr och undrar om det kan vara ett kap. Någon med erfarenhet av milslång pendling på denna cykel?

Även Pro SLD verkar vara ett fint och lite rappare alternativ jämfört med City 501. Den ser också ut att dyka upp på andrahandsmarknaden med jämna mellanrum!
Fortsättning följer...

Hej igen! Tack för all klok input! Jag kommer att cykla från Stockholm innerstad och ut mot Söderort från mitten av februari. Äger redan två kära cyklar med bockstyre (en retro single-speed och en racer) men ingen av dem lämpar sig för vardagens pendling i alla väder. Jag tror att ett mellanting mellan dessa två cyklar vore optimalt. Föredrar ett rakt styre för detta ändamål, och möjlighet för både pakethållare och cykelkorg.

Har fortsatt snöa in på Nishiki, och fått upp ögonen för Pro BLT. Endast 7 växlar, innanpåliggande, men dess utseende tilltalar mig, samt tanken på remdrift och minskat underhåll. Har hittat en begagnad i fint skick på runt 10 000 kr och undrar om det kan vara ett kap. Någon med erfarenhet av milslång pendling på denna cykel?

Även Pro SLD verkar vara ett fint och lite rappare alternativ jämfört med City 501. Den ser också ut att dyka upp på andrahandsmarknaden med jämna mellanrum!
Fortsättning följer...
Inte av en Nishiki men av en Scott Sub 10 som kom med rem, 8-vx alfine- nav och platt styre (som jag kortade av till rimlig längd), aluram och -gaffel, 35-40 mm däck. Batterilyse vid behov, dvs vintertid.
Det är slutpendlat för min del - gått i pension - men hojen gick under många år minst 20000+ km med samma rem och endast ett par årliga avrivningar med kallt vatten. ~30 km daglig pendling året runt. Vintertid med ett dubbat framhjul som jag hade stående i skjulet. Byte tog ju bara någon minut vid behov. Känns oförstörbar och eftersom underhållet i princip är obefintligt tycker jag att konceptet är idealiskt för en pendelcykel. Fick även gå lite 7-8 milarundor om vädret var kanon efter jobbet. Gick bra det med. Den finns kvar som åka-o-handlacykel.
Och jag har även några andra cyklar för de roligare rundorna. Men pendling handlar om att komma fram och hem igen utan mankemang. IMG_0479.webp

Edit, Nishikin finns ju ny från 13.000 så 10’ känns liiite högt för en begagnad om den inte är väldigt välhållen och redan är utrustat med skärmar (som är ett måste på en pendel) och pakethållare samt gärna någon form av lyse.

Senast ändrad:
Jag har idag en Nishiki Pro BLT och hade tidigare en Pro SLD. Jag sålde Pro SLD:n för att jag ville ha en cykel med remdrift då dessa klarar vintern även med litet underhåll. I övrigt var jag nöjd med Pro SLD:n, den väger inte så mycket jämfört med konkurrenterna i samma prisklass och har hyfsade komponenter. Pro SLD hade ju 20 växlar och det växelomfånget är mycket större än Pro BLT:s. Jag skjutsar ganska ofta min son (20 kilo+ barnstol 4 kilo) och då blev det markant jobbigare i uppförbackar med Pro BLT:n. Utan son där bak är det inte lika stor skillnad, men jag föredrar ändå Pro SLD:s breda växelomfång. Pro BLT:n borde vara lite lägre utväxlad, som pendelcykel är det inte så ofta jag använder 7:ans växel. Bakdäcket (Kenda K193) på Pro BLT har gett upp snabbare än vad bakdäcket gjorde på Pro SLD och nu har jag ett klickande vevlager på Pro BLT efter bara 200 mil körda. Men, jag är ändå nöjd med Pro BLT, precis som jag var med Pro SLD. Jag köpte Pro BLT:n för 11250- utan pendlartillbehör sommaren 2024.

Pro BLT:n borde vara lite lägre utväxlad, som pendelcykel är det inte så ofta jag använder 7:ans växel.
Jag har kör också med innanpåliggande växlar på min pendlarcykel och har bytt drevet bak mot ett större. Jag kör med kedja. Vet inte om det går att byta drev med remdrift.
Minns dock min Scott Sub 10 som som väldigt snällt växlad så det finns remdrivna cyklar som har snälla växlar (jag köpte den det året de släptes så utväxlingen kan ha ändrats sedan dess). Jag hade cykeln i drygt 10 års tid och pendlade med den när min kedjecykel hade sommarhjul och det blev halt innan jag hade hunnit byta på pendlaren och minns dess utväxling som den kunde klättra för berg.

Jag har kör också med innanpåliggande växlar på min pendlarcykel och har bytt drevet bak mot ett större. Jag kör med kedja. Vet inte om det går att byta drev med remdrift.
Minns dock min Scott Sub 10 som som väldigt snällt växlad så det finns remdrivna cyklar som har snälla växlar (jag köpte den det året de släptes så utväxlingen kan ha ändrats sedan dess). Jag hade cykeln i drygt 10 års tid och pendlade med den när min kedjecykel hade sommarhjul och det blev halt innan jag hade hunnit byta på pendlaren och minns dess utväxling som den kunde klättra för berg.
Vill minnas att någon på detta forum körde en Sub10 som MTB. Det var länge sedan. Någon trådarkeolog hittar kanske 😊.
Det går antagligen att ändra utväxling på en remdriven men det lär kräva en del huvudräkning då remmarna (pr definition) bara finns i fixa längder. Jag tror det finns tabeller på Gates hemsida.

förstås trevligt om man klarar sig utan separat spännare, men som sagt ger en sådan större frihet att optimera sin utväxling.

har inte sett data på just friktionen, men att ha en temperatur- och slitageoberoende spänning av drivremmen kan tänkas ge vissa fördelar även därvidlag. det förlåter också visst flex i vevpartiet, större faktor än vad man i förstone kan tro.

det är också en nödvändighet om bakhjulet är fjädrat. på en brompton som skall fällas ihop blir detta än tydligare.

nackdel förstås om man har navbroms...

Min sambo vill börja cykla till jobbet. Totalt 9 km/dag. Tänker att vi börjar med något billigt för att se om det blir av. Fick syn på den här: Det verkar vara någon "specialmodell" av deras billiga pendlarhoj. Hydrauliska skivbromsar istället för mekaniska. 9 delat istället för 8 delat. Lite roligare färg och som kronan på verket en sadelstolpe med fjädring. Vill ha heltäckande skärmar och en tätare kassett. Kassetten har jag koll på, men vad ska man ha för skärmar?

Vill ha heltäckande skärmar och en tätare kassett. Kassetten har jag koll på, men vad ska man ha för skärmar?
Skärmar bör vara ~10mm bredare än däcket, eller mer

TCM har nu bra priser på CS-LG300-9
och de säljer även skärmar
(Ingen egen erfarenhet av ngn av dem och det finns, förstås, många alternativ)

Skärmar bör vara ~10mm bredare än däcket, eller mer

TCM har nu bra priser på CS-LG300-9
och de säljer även skärmar
(Ingen egen erfarenhet av ngn av dem och det finns, förstås, många alternativ)
+1, speciellt på skärmarna som jag själv har på två pendlare.

Min sambo vill börja cykla till jobbet. Totalt 9 km/dag. Tänker att vi börjar med något billigt för att se om det blir av. Fick syn på den här: Det verkar vara någon "specialmodell" av deras billiga pendlarhoj. Hydrauliska skivbromsar istället för mekaniska. 9 delat istället för 8 delat. Lite roligare färg och som kronan på verket en sadelstolpe med fjädring. Vill ha heltäckande skärmar och en tätare kassett. Kassetten har jag koll på, men vad ska man ha för skärmar?

Jag och sambon har biltemas skärmar på våra.

Jag och sambon har biltemas skärmar på våra.
Även jag är en nöjd användare av Biltemas skärmar för endast 149 SEK
Men dels är framskärmen lite onödigt kort (som hos många andra märken)
och mer speciellt i det här fallet är bredden endast 50mm och den i #23 länkade cykeln kommer med 47-622 däck, vilket gör 50mm skärm onödigt smal.

Den har även remdrift och navväxlar vilket gör den nästintill underhållsfri. Thru-axlar, rejält breda däck (även om dem inte är dem roligaste kanske) och hjul som kan köras slanglöst är också stora plus i en cykelentusiasts ögon.
Är Cube Editor ONE FE oväxlad? Det skulle inte vara förstavalet på en pendlingscykel för mig.
På Bike-discounts sida så anges växelreglage Shimano Alfine SL-S700, men det verkar felaktigt.

Jag tänkte först kommentera att Shimano inte har thru- eller QR-axlar för navväxlar vad jag vet, men så såg jag att cykeln inte har navväxel.

Rohloff (14-växlat nav) har väl thru- och QR-axlar men då handlar det om en annan prisnivå.

Är Cube Editor ONE FE oväxlad? Det skulle inte vara förstavalet på en pendlingscykel för mig.
På Bike-discounts sida så anges växelreglage Shimano Alfine SL-S700, men det verkar felaktigt.

Jag tänkte först kommentera att Shimano inte har thru- eller QR-axlar för navväxlar vad jag vet, men så såg jag att cykeln inte har navväxel.

Rohloff (14-växlat nav) har väl thru- och QR-axlar men då handlar det om en annan prisnivå.
Du har helt rätt. Missade det helt och hållet. Tog för givet att det var navväxlar och missade nog helt enkelt det där med bakväxeln. Dumt av mig, har ändrat mitt inlägg ovan.

och mer speciellt i det här fallet är bredden endast 50mm och den i #23 länkade cykeln kommer med 47-622 däck, vilket gör 50mm skärm onödigt smal.
Det var väl egentligen det svaret jag hade hoppats på, alltså att Biltemas skärmar duger, men precis som du skriver så är dom väl egentligen lite smala till 47mm däck. Kanske är dumt att snåla.

Förstår hur du tänker! Pendlat 3,5 - 5 mil med en Diverge i drygt 6år, bockstyret har tyvärr ställt till det mer än vad det har gjort nytta i mitt fall pga körställning. Dock väldigt rolig cykel och cykling.

Hybrid med rakt styre eller hardtail är min personliga rekommendation. Bullit Original med remdrift är annars min favorit men den slår ut all annan aktivitet pga att benen är tar stryk (iaf för mig) när milen blir för många per vecka.

Provar nu elcykel för orka med lite för tidiga morgnar och CrossFitträning men elcykel är inget jag än så länge rekommenderar.

Även jag har kört med den kombon, 47/50, och det fungerade bra. Just nu har jag 65 mm SKS på samma cykel och kan inte säga cykeln känns märkbart renare. Men SKS-skärmarna är stabilare.

Tillbaka
Topp