Back ice dubbdäck hookless kompatibilitet

Thad

Medlem
Hej! Jag undrar om någon vet om Black Ice dubbdäck är kompatibla med hookless fälgar? Jag lyckas inte hitta denna info på nätet... Jag har nyss köpt ett sådant däck (black ice 200 50*584) och det gick fint att montera på min hookless fälg med slang (den satte sig fint mot fälgen) men är lite fundersamt om det är säkert att köra då jag inte hittar någon info om hookless kompatibilitet.
Tack!

Jag tror inte det tyvärr.
Är dem tubelesskompatibla kan du köra dem på hookless.

Om passformen var någorlunda tajt och du kör lågt tryck är det nog ingen större säkerhetsrisk dock. Generellt sett tar man ju det lugnare vid dubbdäcksföre dessutom.

Ok tack för snabbt svar, vet tyvärr inte heller om de är tubelesskompatibla, tror inte det men även där är info bristfällig.
Men ja passformen är tajt tycker jag, satte sig som sagt väldigt bra mot fälgen ("clack" ljudet hördes tydligt), kanske ok att testa...

det har väl bara varit vid slanglös användning hookless fälgar kommit att ifrågasättas?. och vid de däcktryck typ 4-5 bar som kan bli aktuella med i sammanhanget smala däck, säg kring 30 mm.

slang tycks i sig själv ha en stabiliserande effekt.

när det är sagt uppnås fördelar med slanglöst, skönt ha ett självreparerande system i vinterslasket.

att dt swiss skulle ha däck listade från en i sammanhanget udda finsk tillverkare skulle överraska:)

det har väl bara varit vid slanglös användning hookless fälgar kommit att ifrågasättas?. och vid de däcktryck typ 4-5 bar som kan bli aktuella med i sammanhanget smala däck, säg kring 30 mm.

slang tycks i sig själv ha en stabiliserande effekt.

när det är sagt uppnås fördelar med slanglöst, skönt ha ett självreparerande system i vinterslasket.

att dt swiss skulle ha däck listade från en i sammanhanget udda finsk tillverkare skulle överraska:)
Ok tack för input, har inte så bra koll på vad man får och inte får göra med hookless egentligen, jag tänkte köra med slang och tryck runt 2.5bar, däcket är 50mm brett, så kanske ändå säkert?

man får i många dylika fall räkna med att ta ansvar på egen hand.

2,5 bar och 50 mm är relativt högt. behövs ett såpass högt tryck för att få acceptabelt rull skulle jag helst ta något mer följsamt däck.

som jämförelse med mina 70 kg kör jag på mtb 29x2,25 på 40 i hookless fälg och latexslang aldrig över 1,3 bar för skogsåka. rullar då ifrån nästan alla.

för pendling kör jag schwalbe heldubbade marathon 2,25or 406 slanglöst på likaså hookless 40i-fälgar. har inte benchmarkat dessa så många gånger, men rullet känns för däcktypen påtagligt fritt. 1,5 bar bak, 1,2 fram.

dessa däck på dessa fälgar är fylligare än det du planerar, men direkt över 2,0 bar lär inte behövas, om du nu inte väger rejält tresiffrigt.

man får i många dylika fall räkna med att ta ansvar på egen hand.

2,5 bar och 50 mm är relativt högt. behövs ett såpass högt tryck för att få acceptabelt rull skulle jag helst ta något mer följsamt däck.

som jämförelse med mina 70 kg kör jag på mtb 29x2,25 på 40 i hookless fälg och latexslang aldrig över 1,3 bar för skogsåka. rullar då ifrån nästan alla.

för pendling kör jag schwalbe heldubbade marathon 2,25or 406 slanglöst på likaså hookless 40i-fälgar. har inte benchmarkat dessa så många gånger, men rullet känns för däcktypen påtagligt fritt. 1,5 bar bak, 1,2 fram.

dessa däck på dessa fälgar är fylligare än det du planerar, men direkt över 2,0 bar lär inte behövas, om du nu inte väger rejält tresiffrigt.
Ok, ja mest att det står på däcket att trycket ska vara mellan 2.5 till 3.8 bar men kanske har minimianvisningen ingen större betydelse och det går fint att köra lägre tryck? Jag väger 65kg.

Ok, ja mest att det står på däcket att trycket ska vara mellan 2.5 till 3.8 bar men kanske har minimianvisningen ingen större betydelse och det går fint att köra lägre tryck? Jag väger 65kg.
tryckangivelserna från fabrikanterna lever kvar i en gammal tradition där högre var bättre.

de anpassar sig till efterfrågan. när smala däck var populärt märktes däcken smalare än sin reella dimension, nu när det är tvärtom råder det omvända.

ditt däck är förstås fullt körbart på 2,5 bar, kanske om det är av en trög modell med mycket skuldergummi och tjocka sidoväggar kanske det till och med är optimalt.

men om det är ett 'bra' däck lättrullande och med följsam stomme finns ett greppigt och lättrullande nirvana att uppnå med väsentligt lägre tryck.

inte minst går ett hårt pumpat däck trögt när det gräver ner i kexig bristande mer eller mindre hopfrusen packad snö.

Tillbaka
Topp