Toscana i april

Homer65

Medlem
Toscana i april
Bokat flyg till Pisa i slutet av april och tänkte ha antingen Montacatini Terme eller Pisa som bas för dagsturer. Är en glad motionär som tänker ca 10 mil/dag och sen ha det gött på kvällarna med restaurang och barer. Någon som kan rekommendera det ena eller andra alternativet?

Toscana i april
När jag var i Toscana för att cykla bodde vi norr om Pisa Lido di Camaiore, ett av alla sammanvuxna badortssamhällen vid kusten väster om Lucca upp till Cinque Terre.
Det var då många proffscyklister som hade sin hemmabas i området, särskilt runt Lucca, och ett par ggr/vecka fanns det träningsrundor som var öppna för alla.
På helgerna är det många "vanliga" italienare som cyklar längs kusten och en utflykt till Lucca + en tur runt staden uppe på stadsmuren är minnesvärt
lucca_bykort.jpg

Toscana i april
När jag var i Toscana för att cykla bodde vi norr om Pisa Lido di Camaiore, ett av alla sammanvuxna badortssamhällen vid kusten väster om Lucca upp till Cinque Terre.
Det var då många proffscyklister som hade sin hemmabas i området, särskilt runt Lucca, och ett par ggr/vecka fanns det träningsrundor som var öppna för alla.
På helgerna är det många "vanliga" italienare som cyklar längs kusten och en utflykt till Lucca + en tur runt staden uppe på stadsmuren är minnesvärt
lucca_bykort.jpg

Tänkte det var smidigt med Pisa då det också blir nära kusten. Och den är väl inte större än att man ganska snabbt kommer ur staden.

Toscana i april
Jag skulle nog säga att önskemål om kuperingsgrad lite avgör vad som är bra ställen att bo på. Samt om det finns andra önskemål kring boendeplatsen.
Det får gärna vara hyfsat lättcyklat men med nån längre stigning per dag. Det blir sex cykeldagar så några dagar kan ju vara mer utmanande. Sen vill jag gärna att det är smidigt med transporter och närhet till uteliv. Har prel.bokat ett hotell centralt i Pisa.

Toscana i april
Har varit i Lucca och jobbat flera gånger. Det enda jag vet med säkerhet är att det är skitfint efter kusten vid Viareggio och att i dalen som går rakt norr ut från Lucca är djävulsbron som Clintan rider över i flera spagettivästerns.

Toscana i april
För egen del tycker jag biten längs kusten mellan Viareggio och Marinella di Sarzana är bland det tråkigaste jag cyklat i Italien. Pannkaksplatt och väldigt monotont.

Har inte cyklat speciellt mkt på platten runt Pisa, Lucca och ner mot Empoli. Korsat området i öst-västlig riktning några gånger. Intrycket är att det är relativt bebyggt och skapligt med trafik. Kommer man upp på mindre bergsvägar kan däremot trafiken vara tämligen sporadisk. Finns både hyggligt snälla backar och rätt tuffa saker i området.

Viss rekognosering kan nog vara bra för att se till att det blir rimlig kupering och inte alltför stökig trafik. Dock, området är väldigt fint att cykla i. Kanske några veckor senare hade varit att föredra men i slutet av april finns absolut chans till fina cykeldagar.

Senast ändrad:
Toscana i april
Jag har nog skrivit ett par RR:ar med cykling i området och jag tror någon annan också skrivit något om cykling i trakterna. Titta på de rader som har L (=Landsväg) först på raden och sedan har med TO (=Toscana) i uppräkningen av regioner.

Toscana i april
Jag har nog skrivit ett par RR:ar med cykling i området och jag tror någon annan också skrivit något om cykling i trakterna. Titta på de rader som har L (=Landsväg) först på raden och sedan har med TO (=Toscana) i uppräkningen av regioner.
Tack, det ska jag kolla upp👍

Toscana i april
Jag bodde och cyklade ett år i Lucca 15-16 (Känns som det var igår)
Fantastiskt område att cykla!
Precis som Goran skriver är kuststräckan bortkastad tid. Mindre vägar in mot landet och upp mot bergen är det som gäller.
Finns hur mycket som helst att uptäcka. Trafiken nära centrum kan vara utmanade, men man vänjer sig snabbt.

När jag bodde där hängde jag på en lokal grupp som höll bra fart och lagom långa söndagsturer.
Hittade många fina rutter med deras hjälp som jag knappast kommit på själv.
Känns som det börjar bli dax att åka ner på cykelsemester..

Toscana i april
Jag bodde och cyklade ett år i Lucca 15-16 (Känns som det var igår)
Fantastiskt område att cykla!
Precis som Goran skriver är kuststräckan bortkastad tid. Mindre vägar in mot landet och upp mot bergen är det som gäller.
Finns hur mycket som helst att uptäcka. Trafiken nära centrum kan vara utmanade, men man vänjer sig snabbt.

När jag bodde där hängde jag på en lokal grupp som höll bra fart och lagom långa söndagsturer.
Hittade många fina rutter med deras hjälp som jag knappast kommit på själv.
Känns som det börjar bli dax att åka ner på cykelsemester..
Låter bra och tack för svar. Då kanske Montecatani eller Lucca är bättre att ha som bas. Skönt att komma snabbt ut på mindre vägar.

Toscana i april
Jag ser egentligen inget motsatsförhållande, det kan väl både vara ett skitfint område (för bad och sol och...) och "trist" att cykla?
Nej, det kan naturligtvis vara så. Inte för att jag håller med men det är ju tycke och smak.

För att TS inte ska behöva lägga tid på att ge sig dit i hopp om att ”skitfint” inkluderar att det är fint att cykla där tyckte jag det kunde vara värt att ge min synpunkt på området i ett cykelhänseende.

Toscana i april
Bokat flyg till Pisa i slutet av april och tänkte ha antingen Montacatini Terme eller Pisa som bas för dagsturer. Är en glad motionär som tänker ca 10 mil/dag och sen ha det gött på kvällarna med restaurang och barer. Någon som kan rekommendera det ena eller andra alternativet?
Jag har flugit til Pisa flera ggr och bott i en by som heter Pieve di Santa Luce, ca 35km söder om Pisa. Bästa cyklingen där är upp till Volterra och även ner till byn Bolgheri lite söderut samt klättringen upp till Buti.
Alla dom turerna är magiska.
Har du möjligheten att cykla strandremsan Viareggio till Marina di Carrara så är den rätt fantastisk med massor av uteserveringar. Klättringen upp till Carrara där dom spelade in James Bond filmen Quantum of Solace är otroligt fin, gå in på James Bond restaurangen när du har nått hela vägen upp och käka valfri pasta.
Kan du vänta med att åka i maj samtidigt som Giro d´Italia går så gör gärna det.

Toscana i april
Kanske här?
Fantastiskt ställe! Och utsikt :love:

pool.webp
d7209387_z.webp
cda8-BORGO-DEGLI-ARANCI-Loc-LE-CAPANNE-facade.webp

Och 218 m klättring (3,1 km) som avslutning 😉

Senast ändrad:
Toscana i april
Kanske här?
Fantastiskt ställe! Och utsikt :love:

Visa bilaga 808875Visa bilaga 808876Visa bilaga 808877

Och 218 m klättring (3,1 km) som avslutning 😉

Wow, ser fantastiskt ut😎

Toscana i april
Jag har flugit til Pisa flera ggr och bott i en by som heter Pieve di Santa Luce, ca 35km söder om Pisa. Bästa cyklingen där är upp till Volterra och även ner till byn Bolgheri lite söderut samt klättringen upp till Buti.
Alla dom turerna är magiska.
Har du möjligheten att cykla strandremsan Viareggio till Marina di Carrara så är den rätt fantastisk med massor av uteserveringar. Klättringen upp till Carrara där dom spelade in James Bond filmen Quantum of Solace är otroligt fin, gå in på James Bond restaurangen när du har nått hela vägen upp och käka valfri pasta.
Kan du vänta med att åka i maj samtidigt som Giro d´Italia går så gör gärna det.
Tack för tips👍 Det passade bäst med jobbet i slutet av april annars förstår jag att det hade varit bättre några veckor senare🙂

Toscana i april
Tack för alla tips. Lutar åt att bo inåt landet i Montecatini Terme som blev rekommenderat i en äldre tråd här. Funderar även på om jag ska ta med min egen (Bianchi Oltre) eller om jag ska sikta på att hyra? Tänker att min smälter in bra i miljön :giggle: Kan få låna en väska av en kompis men det känns också lite bökigt att släpa med. Kostar 1300 extra på Ryan Air och borde väl inte vara jättemycket dyrare att hyra?

Toscana i april
Tack för alla tips. Lutar åt att bo inåt landet i Montecatini Terme som blev rekommenderat i en äldre tråd här. Funderar även på om jag ska ta med min egen (Bianchi Oltre) eller om jag ska sikta på att hyra? Tänker att min smälter in bra i miljön :giggle: Kan få låna en väska av en kompis men det känns också lite bökigt att släpa med. Kostar 1300 extra på Ryan Air och borde väl inte vara jättemycket dyrare att hyra?
Om du ska vara där en vecka så är det klart värt att ta med egen cykel.

Toscana i april
Hyra eller ta med är en evig fråga!

Vissa är väldigt glada i att få sitta på sin vanliga cykel och trivs väldigt mkt bättre med det. Själv klarar jag mig bra om jag får hyggligt rätt storlek och inte för tung lättaste växel.

För mig handlar det rätt mkt om logistik. I vissa fall är det smidigare att hyra och i andra fall att ta med. Om man ska hyra är det trevligt om man direkt man kommer ner kan ge sig iväg och plocka ut cykeln och att uthyraren inte är alltför långt från boendet så att det blir problem. Alternativt om man kan få levererat till boendet.

Kostnadsmässigt med hyra en hel vecka skulle jag gissa att det blir billigare att ta med. En sak att ta i beaktande är att det inte alltid är s.a. en stor cykelväska går in i en taxi (om man tänker sig det alternativet).

Om du överväger hyralternativet skulle jag börja med att kolla vad det finns för uthyrare, vad de har för öppettider och hur flexibla de är. Om du t.ex. flyger ner på en lördag och tänker dig att hämta ut cykeln innan de stänger på lördagen är det bra att fundera kring scenariot att planet blir försenat och du inte hinner hämta ut den innan stängningsdags på lördagen - kan du få ut den efter stängningsdags, på söndag morgon eller blir du tvungen att vänta till måndag?

Toscana i april
Hyra eller ta med är en evig fråga!

Vissa är väldigt glada i att få sitta på sin vanliga cykel och trivs väldigt mkt bättre med det. Själv klarar jag mig bra om jag får hyggligt rätt storlek och inte för tung lättaste växel.

För mig handlar det rätt mkt om logistik. I vissa fall är det smidigare att hyra och i andra fall att ta med. Om man ska hyra är det trevligt om man direkt man kommer ner kan ge sig iväg och plocka ut cykeln och att uthyraren inte är alltför långt från boendet så att det blir problem. Alternativt om man kan få levererat till boendet.

Kostnadsmässigt med hyra en hel vecka skulle jag gissa att det blir billigare att ta med. En sak att ta i beaktande är att det inte alltid är s.a. en stor cykelväska går in i en taxi (om man tänker sig det alternativet).

Om du överväger hyralternativet skulle jag börja med att kolla vad det finns för uthyrare, vad de har för öppettider och hur flexibla de är. Om du t.ex. flyger ner på en lördag och tänker dig att hämta ut cykeln innan de stänger på lördagen är det bra att fundera kring scenariot att planet blir försenat och du inte hinner hämta ut den innan stängningsdags på lördagen - kan du få ut den efter stängningsdags, på söndag morgon eller blir du tvungen att vänta till måndag?
Tack, jag är nog inte så känslig gällande cykeln men tänkte ändå det kunde vara skönt med sin egen. Det verkar vara bra tågförbindelser mellan Pisa Airport och Montecatani så jag tänker att man kan ta med cykeln på tåget. Annars åker jag ons-ons och såg nu att en Wilier, full carbon med ultegra, kostar drygt 2000 för sex dagar i Pisa. Inte hittat nån uthyrare i Montacatini ännu men får leta vidare.

Toscana i april
Jag har kört båda varianterna, oftast har det funkat bra (både när jag hyrt och plockat med själv). Några gånger lite sämre (båda varianterna där också).

Tillbaka
Topp