Funderingar kring trainer

Jag har tidigare sprungit året runt men i år gått över till att cykla, så jag är ganska ny i cyklingen - men stortrivs med det. Köpte inför sommaren en begagnad racer för att testa på och när hösten kom blev det en ny Gravel för att kunna vara ute på vägarna hela året när temperaturer och väder tillåter (köra dubbat på cykeln - som jag gjort i löpningen - är jag dock inte intresserad av). Inser nu att vintern här ändå sätter stora begränsningar och funderar på trainer. Har varit mycket skeptisk men tänker jag vill pröva. Men det behöver vara enkelt och billigt - jag är fortfarande i grunden något tveksam och tror mig hellre vilja ut på vägarna när det går. Det behöver därför också vara kopplingsbart till någon tjänst som Rouvy eller Zwift för att lite mer likna vägarnas tjusning. Möjligt att enkelt ta fram och bort och samtidigt inte vansinnigt högljutt - vi bor inte så stort. Tänker jag vill använda min racer (som har fälgbromsar).
Jag räknar med att använda den 2-3 ggr/v och kommer inte cykla för att tävla utan för motion och träning - välmående. Jag är inte så noga med detaljerade mätningar av olika saker osv.
Vad ska jag välja? Varför? Hur tänka? Tacksam för alla tankar och tips!

Jag har tidigare sprungit året runt men i år gått över till att cykla, så jag är ganska ny i cyklingen - men stortrivs med det. Köpte inför sommaren en begagnad racer för att testa på och när hösten kom blev det en ny Gravel för att kunna vara ute på vägarna hela året när temperaturer och väder tillåter (köra dubbat på cykeln - som jag gjort i löpningen - är jag dock inte intresserad av). Inser nu att vintern här ändå sätter stora begränsningar och funderar på trainer. Har varit mycket skeptisk men tänker jag vill pröva. Men det behöver vara enkelt och billigt - jag är fortfarande i grunden något tveksam och tror mig hellre vilja ut på vägarna när det går. Det behöver därför också vara kopplingsbart till någon tjänst som Rouvy eller Zwift för att lite mer likna vägarnas tjusning. Möjligt att enkelt ta fram och bort och samtidigt inte vansinnigt högljutt - vi bor inte så stort. Tänker jag vill använda min racer (som har fälgbromsar).
Jag räknar med att använda den 2-3 ggr/v och kommer inte cykla för att tävla utan för motion och träning - välmående. Jag är inte så noga med detaljerade mätningar av olika saker osv.
Kickr Core 2 och MyWhoosh.

Billigast är nog en begagnad Wahoo Kickr Snap.
Om du är villig att gå upp lite i pris hade jag definitivt valt en direktdriven version dock. Exempel är Wahoo Kickr Core 2 och Elite Rivo (av dem två är val Wahoon att föredra men kolla recensioner). Annars kan du kolla på lite äldre varianter begagnat där största skillnaden är i mjukvarufunktioner (ex. wifi och sensor-bridge), fysiskt är dem ofta rätt lika. Något att titta efter är också om dem stödjer virituell växling med Zwift Click vilket är väldigt smidigt, cog behövs ju inte om du bara ska använda den med en cykel men det sparar slitage på kassetten.

Själv har jag en Elite Avanti som jag är väldigt nöjd med. Den är på många sätt väldigt lik (eller bättre än) Kickr Core 2 och blir även väldigt kompakt när man viker in benen. Ligger nog lite högre i pris dock.

Kickr Core 2 och MyWhoosh.
Man kan ju läsa lite om vilka som står bakom MyWoosh och fundera på om man vill stödja den plattformen.

Men jag skriver under på att man vill ha en smart direktdriven trainer och då är Kickr Core 2 den som ser mest prisvärd ut. Direktdriven vill du ha för att få den så tyst som möjligt och ha smidig hantering med cykeln.

Om man köper varianten med "swift cog" så kan det vara lite knepigare att få växlingar att fungera med andra plattformar än swift. Spelar ingen roll om man bara ska köra intervaller men har betydelse om man ska tävla eller bara fricykla.

Disclaimer: köpte själv en Kickr Core på black friday i år. Det jag inte direkt tänkte på som en USP innan köpet men kommit att uppskatta de sista veckorna är den sociala sidan av swift-cykling med tävlingar och group-rides. Får se hur länge det håller i sig..

Kickr Core 2 prissänkt till 450€ nu på Wahoos EU-sajt (finns Wahoo Nordic också, prissänkt där med men lite annat erbjudande). Om inte annat kan man pruta på de Kickr Core 1 som ligger ute för ungefär samma peng…

Kickr Core 2 prissänkt till 450€ nu på Wahoos EU-sajt (finns Wahoo Nordic också, prissänkt där med men lite annat erbjudande). Om inte annat kan man pruta på de Kickr Core 1 som ligger ute för ungefär samma peng…

+ frakt 40€

Kickr Core v2 med Cog och click (knappar). Jag kör med fälgbromsad cykel och QR. Tennisbollsfötter (ovala hål) för stabilitet och tystare gång.

Bor du i lägenhet eller hus? Har du någon under dig i rummet du tänkt använda den? En aspekt som många inte tar upp här är att en trainer låter som ett flygplan för grannar och övriga i hushållet som befinner sig under/bredvid/snett under dig. Speciellt billiga sådana. Men bor du ensam i hus, har tillgång till ett garage eller bara bor på bottenplan är det inte samma problem och du kan köra på mer fritt.

Finns trainers som är tystare dock! Och det finns massor av grejer man kan göra för att dämpa ljudet. Tyvärr räcker dock inte såna trainermattor man kan köpa nog mycket. Finns en hel djungel med hemmasnickrade plattformar med olika lager av dämpning och tennisbollar/tvättmaskinsgrejer till fötter osv. Det bästa jag sett är en så kallad ”rocker plate” man kan köpa. Dock svindyr. Wahoo har någon form av trainer med liknande swing-funktion nu som jag tror även skulle dämpa ljudet lite mer. Tacx har också liknande som även ska vara en av de tystare varianterna. Också svindyr såklart.

Det värsta är när den är helt statisk och har en mekanism inuti som låter högt. Det skapar mycket mer vibrationer. Kedjan och sådana läten från själva cykeln kan man dämpa rätt bra med vaxad kedja och rätt växel.

Jag har en Kickr Core v 1 i en övernattningslägenhet. Den är helt tyst och stör ingen i omgivningen. Vad gäller Kickr v 5 fanns dock ett känt fel på vissa enheter som gjorde att trainern lät väldigt mycket, vilket kan vara värt att känna till om man tittar på begagnat. Wahoo byter dock dessa kostnadsfritt.

Hur är Kickr Core 2 om man vill flytta och stoppa undan den?
Inget bärhandtag, vikt knappt 15 kg, kan fällas ihop lite grann:

Wahoo-Kickr-2_20250906_SvB_X-E3_DSF7557-scaled.webp

Hur är Kickr Core 2 om man vill flytta och stoppa undan den?
Jag har trainern i en stor väska från Claes Olsson, i frambenet har jag gängad stång med kontramutter och lätta kragade muttrar för montering. Bakre stödben är kortare så det är inga problem alls att sätta upp varje gång. Mät bredden på bakre benet och köp en billig trunk. Jag har dessutom tennisbollsfötter så den är bredare än orginal. Lyfter trainern i bakbenet och kåpan och ställer i botten på trunken sen frambenet, skorna, förlängningssladden, trainermattan (vikbar) och bär bort, tidsåtgång runt 3 minuter.

Det som var besvärligt var att skruva i bultarna i frambenet varje gång, därav lösningen med gängad stång. Jag kan lägga upp bild ikväll om ngn vill.

Var i liknande läge i våras. Tittade runt på många alternativ och det vägde mot en smartbike. Men tänkte om i sista stund och köpte en zwift ride istället. Trainer och zwift egna ram. Efter ett halvår ångrar jag det inte det minsta. Skönt att slippa montera på och av vanliga cykeln. Rent och snyggt inne. Och den står redo. Bara att byta om och köra. Att den är anpassad med reglage etc för zwift på rätt ställen är riktigt skönt. Så även om den kostar lite tror jag inte du ångrar dig om du gillar att trampa.

Tillbaka
Topp