[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja, e4 norr om Gävle var en bred tvåfilsväg. Men mycket olyckor som sagt, och blev sedan den första 2+1-sträckan i Sverige. Har läst nånstans att utformningen (vet inte om det är längden på sträckorna) inte blev bra och att det delvis orsakar dagens problem där. Nyare 2+1-vägar byggs annorlunda, sägs det.
Ja det är längden på sträckorna, den är kortare än på nya 2+1-vägar. Med längre sträckor blir körningen mindre ryckig, man behöver inte gasa lika mycket för att hinna köra om, och det blir ju färre punkter där omkörande behöver ta sig in vid slutet på 2-filigt.

Idag är nog trafiken mellan Gävle och Söderhamn så hög att det vore motiverat att bygga om igen till 2+2. Längre norrut på E4-an där det är glesare mellan bilarna (och längre sträckor) funkar 2+1 mycket bra.

Senast ändrad:
Beror ju på hur ofta man gör det, och hur många timmar man redan suttit i bilen när man kommer dit
Förvisso. Iofs har jag sällan varit med om att det är tiotals mil med bara 2+1 så att man då inte skulle kunna använda en vanlig dum farthållare. Har man kört några timmar med farthållare på andra vägar kan man väl köra lite utan då tänker jag.

Förvisso. Iofs har jag sällan varit med om att det är tiotals mil med bara 2+1 så att man då inte skulle kunna använda en vanlig dum farthållare. Har man kört några timmar med farthållare på andra vägar kan man väl köra lite utan då tänker jag.
Det går så klart bra att köra utan farthållare. Förr gjorde man alltid det har jag hört.
Men just 2+1-väg är ju som sagt ett exempel där adaptiv farthållare är underbart, och klassisk farthållare ganska ofta oanvändbart.

Det mest märkliga med 2+1-vägar är att det alltid är mycket mer 2-filigt i den mötande riktningen. Och det ändrar sig när man kör samma väg åt andra hållet, då det helt plötsligt är mindre 2-filigt i den riktningen än vad det var tidigare. Det måste ju vara någon form av svartkonst inblandat?
Det är ju som när man cyklar. 2 km uppförsbacke, 50 meter nedför, osv. Byter man håll blir det tvärtom.

Nej, när det går från 1 till 2 går man ut i omkörningsfil och hänger på. Självklart. Och låter dom framför köra före om dom vill ! Men såklart, alla aggressiva dumbnuts som ligger längre bak kan bli arga - hoppas dom spiller ut kaffet. :cool:

Det mest märkliga med 2+1-vägar är att det alltid är mycket mer 2-filigt i den mötande riktningen. Och det ändrar sig när man kör samma väg åt andra hållet, då det helt plötsligt är mindre 2-filigt i den riktningen än vad det var tidigare. Det måste ju vara någon form av svartkonst inblandat?
Ja, iaf på sträckan norr om Gävle 🤣

Exakt så, man har ju typ 0,5 km tvåfiligt i egen riktning, medans mötande fordon verkar ha miltals långa sträckor. Matrix är på riktigt?
Ingen Matrix, bara skattefinansierade anpassningar.
Det är dit alla vägskattepengar går. "Nu har @JPL kört norrut, skynda er, ut och bygg om! När han skall söderut skall alla 2-filiga vägar gå norrut!
Glöm inte fixa motvind även på hemresan gubbar!"

IMG_7488.webp

Strömavbrottet är nu inne på timme 32. Batteriet i bilen levererar ström till verktygen så att jag har nåt att göra.

Uppskattar tråden som bilintresserad men så osugen på ny bil. Uppskattar att andra ser till att det kommer in nya fordon på marknaden men jag känner lite så här:

Uppskattar tråden som bilintresserad men så osugen på ny bil. Uppskattar att andra ser till att det kommer in nya fordon på marknaden men jag känner lite så här:

Nu har jag inte kollat, men en av mina favoriter på kassa nya "features" är elektrisk hand/parkeringsbroms.

På förra bilen dog 12-volts batteriet när jag stod i biltvätten. Gick inte att rulla ut bilen 😅. Fick vänta på bärgare som duttade på batteriet med en liten portabel starthjälp. Då kunde jag släppa bromsen och även starta bilen.
Den bilen laddade inte 12 V från stora batteriet annat än under färd och ansluten laddning.

Vissa elbilar (Ioniq5 host EV6 host) ju ha grymma problem med att 12v blir urladdat och kasst. Tesla hade det runt 2013-2014 men löste det mjukvarumässigt rätt snabbt. En annan familj som hade samma förskola som oss såg jag minst 2 ggr med huven uppe och batteriboostern på gång (lär ju ha hänt flera gånger eftersom de hade en sån..).

Vissa elbilar (Ioniq5 host EV6 host) ju ha grymma problem med att 12v blir urladdat och kasst. Tesla hade det runt 2013-2014 men löste det mjukvarumässigt rätt snabbt. En annan familj som hade samma förskola som oss såg jag minst 2 ggr med huven uppe och batteriboostern på gång (lär ju ha hänt flera gånger eftersom de hade en sån..).

Jo, det var släktingen Kona som 12 V dog på. Jag fick köpa ett nytt efter 3 år.

Nu har jag inte kollat, men en av mina favoriter på kassa nya "features" är elektrisk hand/parkeringsbroms.

På förra bilen dog 12-volts batteriet när jag stod i biltvätten. Gick inte att rulla ut bilen 😅. Fick vänta på bärgare som duttade på batteriet med en liten portabel starthjälp. Då kunde jag släppa bromsen och även starta bilen.
Den bilen laddade inte 12 V från stora batteriet annat än under färd och ansluten laddning.
Jag har en 16 år gammal bil med samma feature. Men ett större problem är att batteriet sitter i bagaget, som bara kan öppnas utifrån. Med elektrisk öppning.
Inför vinterförvaring kopplade jag ut batteriet och stängde luckan. Bilen hade tillräcklig kraft för att dra igen bakluckan...
Klantiga konstruktioner är alltså inget nytt. Och jag vill inte höra något om klantiga bilägare.

Modernare laddhybrider har väl stor potential för många intressanta och mystiska fel. Dubbla drivlinor och flera batterier, en massa sensorer överallt, ett helt gäng med olika förarstödsfunktoner med radar och allt möjligt, datorer och mjukvara som styr det hela, trådlösa nycklar och internetuppkoppling. Ett under om det hela funkar som det ska.

Det där behövs inte om man har autobroms. Bilen nitar framför älgen ba'.

😂

Edit: Gissningsvis klarar de inte testet för att de är för tunga.

Tesla Model 3 klarade 83 km/h! :-P

Fast den är ju inte så tung å andra sidan. Och på den tiden levererades de med Michelin Pilot Sport, tror det är något lättrullat numera.

Tesla Model 3 klarade 83 km/h! :-P

Fast den är ju inte så tung å andra sidan. Och på den tiden levererades de med Michelin Pilot Sport, tror det är något lättrullat numera.
76 om man jämför äpplen med äpplen, åtminstone utifrån vad jag hittar. 83 är i ett helt annat test.
Och däcken kan ju göra stor skillnad. Men jag tycker det är helt rätt att straffa dem som levererat bilarna på dåliga däck.

Själv laddar jag batteriet med en Black&Deker laddare med cigaretter tändare plug i Skoda Fabia är direkt kopplad sitter brevid växelspaken och handbromsen mitt i bilen i Volvo var det bak i koffert utrymme en sådant uttag.
Hade tjuvar i gamla avställda Opel vivaro men inget stulet men passagerar dörren var öppen och bakdörrarna ej i andra upp hak de hadde använt elektronisk nyckel och dubbel tryckt med dören uppe då uppstod lås felet dörrlås som inte hakar alls själv uppbar utan att haka hur många gånger som helst försöker om inte elektronisk nyckel öppnar och stänger i gen men de blev troligen skrämda av att jag tände lampan kunde inte sova på natten Janssons frestelse ville upp så blev ett tag uppe och eldsde pannan och drack te så en bil på parkeringen tänkte inget på det mer än parkergsljus ja pissar.

Uppe i fjällen med en BMW i4 - den går inte att låsa upp när nyckeln blir kall 🤣
Fick lägga den på polarens fläktutblås och köra full spätta tills nyckeln var varm igen - då gick det smärtfritt.

Skulle testa "nödnyckeln" men den rubbade inte på sig när jag skulle vrida om. Vågade inte ta i mer av rädsla för att nåt skulle gå av i kylan.
Verkar som det behövs att man är väldigt bestämd med nyckeln när man läser olika forum.

Jaha. Det blev ett köp av V60n. Hoppas den funkar bra. Den ser ju iaf nästan likadan ut som V90n vi har nu. Bara nördar håller ju koll på om nån har en v60 eller v90 och det är samma lack. Känns väldigt svenskt att köpa ny bil utan att grannarna märker... Däremot är det olika styling. Inga chromade exteriördetaljer på v60n.

Nu väntar vi bara på domen efter tre års leasing på xc40n som vi lämnade åter, men säljaren som gjorde en snabbkoll verkade tycka den såg väldigt fin ut.

70d16837-c63d-4203-b9f0-4ce179e131ab.webp

Senast ändrad:
Jaha. Det blev ett köp av V60n. Hoppas den funkar bra. Den ser ju iaf nästan likadan ut som V90n vi har nu. Bara nördar håller ju koll på om nån har en v60 eller v90 och det är samma lack. Däremot är det olika styling. Inga chromade exteriördetaljer på v60n.

Nu väntar vi bara på domen efter tre års leasing på xc40n som vi lämnade åter, men säljaren som gjorde en snabbkoll verkade tycka den såg väldigt fin ut.

Visa bilaga 809843

Snyggt. Sugen på en sån T6. Kanske till våren !

Jaha. Det blev ett köp av V60n. Hoppas den funkar bra. Den ser ju iaf nästan likadan ut som V90n vi har nu. Bara nördar håller ju koll på om nån har en v60 eller v90 och det är samma lack. Känns väldigt svenskt att köpa ny bil utan att grannarna märker... Däremot är det olika styling. Inga chromade exteriördetaljer på v60n.

Visa bilaga 809843
Grattis till en snygg bil!

Skönt att slippa chrome. Det var väl populärt ungefär samtidigt som ek och rostfritt i kök? Vet iaf att jag hade det på min Mini Cooper från 2003. Så att det hänger kvar 22 år senare är ganska galet, mycket snyggare med enhetligt som på din bil.

Inga chromade exteriördetaljer på v60n.
Skönt att slippa chrome.
Är det bättre med krom?

Det var väl populärt ungefär samtidigt som ek och rostfritt i kök? Vet iaf att jag hade det på min Mini Cooper från 2003. Så att det hänger kvar 22 år senare är ganska galet, mycket snyggare med enhetligt som på din bil.
22 år, verkligen!
il_570xN.6206134837_1npe.jpg

+1

Skönt att slippa chrome. Det var väl populärt ungefär samtidigt som ek och rostfritt i kök? Vet iaf att jag hade det på min Mini Cooper från 2003. Så att det hänger kvar 22 år senare är ganska galet, mycket snyggare med enhetligt som på din bil.

Tjena!

Kalla mig gubbe men jag tycker att många bilar med bara svarta lister ser ut som basbilar, dvs helt utan utrustning.
Speciellt vita bilar, t.ex. XC60 Black Edition som blir otroligt stel och tråkig.

På många bilar så blir bilens linjer så mycket tydligare med chromelister.

Sen finns det ju gränser, Saabs försök som @rouster la in bild på är ju allt annat än lyckat.

Om ni nu är klara med att avhandla farthållare och annat så ställer jag en OnT-fråga igen:

Jag börjar så smått fundera på att hitta en ersättare till Volvon, en V70 2004. Efter 22 år och 44 000 mil så börjar den kännas lite slapp, även om motorn fortfarande spinner som en katt. Den har annars varit extremt ekonomisk och problemfri, bytt lite slitdelar som bromsar och dämpare mest. Men nu börjar det närma sig med både en kamrem till, både sommar- och vinterdäcken är på sin sista säsong osv. Det tar emot lite att investera det i en bil som är så väl inkörd.

Min körcykel består till 80-90 % av mellan till långresor. Jag vardagskör i princip inget, storhandlar en gång i månaden för att bilen ändå står där typ. Så av årets 1000-1500 mil är annars de kortaste resorna typ ToR Ulricehamn. Nåt fjäll/NorgeToR 2-3 ggr 50-90 mil enkel väg, har kört till Alperna typ vartannan sommar osv.

Men vad finns det för rimliga ersättare? Prisklass typ 150 tkr plus minus. Kör inte mer än att det inte känns värt mer än så.

Prio är långfärdskomfort, bra köregenskaper fullt lastad med krokställ, ska rymma två heldämpade cyklar och packning i bilen med fällda säten och rimlig bränsleekonomi. Helst bra lyse, men kan överleva att montera extraljus så länge halvljuset är OK. En modern 180-hästarsdiesel är väl nån sorts baseline för prestanda, det är tillräckligt bra. Automatlåda.

Passat ligger nära till hands. Superb, men finns färre såna. Octavia kanske är för liten? E-klass och 5-serie känns som man får en för gammal bil för för mycket pengar. Volvos nya modeller går helt bort sen de slutade bygga praktiska bilar. Vad mer bör jag titta på?

Jag har möjlighet till laddning hemma, men varken min körcykel eller mitt prisspann talar för den sortens bil än.

. Så av årets 1000-1500 mil är annars de kortaste resorna typ ToR Ulricehamn.
Från Borås eller Jukkasjärvi?
Nåt fjäll/NorgeToR 2-3 ggr 50-90 mil enkel väg, har kört till Alperna typ vartannan sommar osv.

Men vad finns det för rimliga ersättare? Prisklass typ 150 tkr plus minus. Kör inte mer än att det inte känns värt mer än så.
Med dagens bilpriser är tyvärr 150 kSEK inte mycket pengar...
Passat ligger nära till hands. Superb, men finns färre såna. Octavia kanske är för liten? E-klass och 5-serie känns som man får en för gammal bil för för mycket pengar. Volvos nya modeller går helt bort sen de slutade bygga praktiska bilar. Vad mer bör jag titta på?
Glömde kolla efter automat, men nedan exempel lär ju finnas även med automat om de inte är det...
Fård? https://www.blocket.se/13493333
Toyota? https://www.blocket.se/18376336 tråkig och kanske för klen motor men rymligare än man tror. Och lär ju hålla.
Eller Mazda https://www.blocket.se/19683247
Eller något annat japanskt https://www.blocket.se/19795421
(Se länkarna som exempel, ingen aning om just de exemplaren är något att ha).
Flera av dessa har klenare motor än du önskar, men på den prisnivån krävs kompromisser.
Jag har möjlighet till laddning hemma, men varken min körcykel eller mitt prisspann talar för den sortens bil än.
Laddbara bilar lär gå bort ja. Du har i princip ingen nytta av laddhybrid.

Ett annat seriöst tips med din körcykel: du kan nog hyra en riktigt flådig bil när du väl behöver bil, om den inte tvunget skall vara parkerad på din uppfart resten av året.

Om ni nu är klara med att avhandla farthållare och annat så ställer jag en OnT-fråga igen:

Jag börjar så smått fundera på att hitta en ersättare till Volvon, en V70 2004. Efter 22 år och 44 000 mil så börjar den kännas lite slapp, även om motorn fortfarande spinner som en katt. Den har annars varit extremt ekonomisk och problemfri, bytt lite slitdelar som bromsar och dämpare mest. Men nu börjar det närma sig med både en kamrem till, både sommar- och vinterdäcken är på sin sista säsong osv. Det tar emot lite att investera det i en bil som är så väl inkörd.

Min körcykel består till 80-90 % av mellan till långresor. Jag vardagskör i princip inget, storhandlar en gång i månaden för att bilen ändå står där typ. Så av årets 1000-1500 mil är annars de kortaste resorna typ ToR Ulricehamn. Nåt fjäll/NorgeToR 2-3 ggr 50-90 mil enkel väg, har kört till Alperna typ vartannan sommar osv.

Prio är långfärdskomfort, bra köregenskaper fullt lastad med krokställ, ska rymma två heldämpade cyklar och packning i bilen med fällda säten och rimlig bränsleekonomi. Helst bra lyse, men kan överleva att montera extraljus så länge halvljuset är OK. En modern 180-hästarsdiesel är väl nån sorts baseline för prestanda, det är tillräckligt bra. Automatlåda.

Partner/Berlingo L2 med 3-sitssoffa om in inte behöver plats för fler än 3.
Grymt skönt att bara kunna slänga in cyklar/skidor mm där bak och dra iväg.

En Seat Leon kanske?
Aningen över budget men i gengäld nästan ny.
Golvet kan sänkas och rymmer mer än bilen indikerar på utsidan.
Ett minus är sluttande bakruta pga ökat vindfång med cykelställ på draget.
Men det är i grunden en VW så glöm 44000 mil 😄

Från Borås eller Jukkasjärvi?
Göteborg, givetvis. ;) Men relevant fråga. Det är en 7-8 mil enkel väg.

Med dagens bilpriser är tyvärr 150 kSEK inte mycket pengar...
Så är det ju, men jag prioriterar heller inte heller att ha en ny och flådig bil. Lägger hellre pengarna på annat. Men det har ju spårat ur, Volvon har knappat tappat i värde på 10 år, då köpte jag den som 12 år gammal för 35 000. En motsvarande bil idag går loss på betydligt mer..

Glömde kolla efter automat, men nedan exempel lär ju finnas även med automat om de inte är det...
Fård? https://www.blocket.se/13493333
Toyota? https://www.blocket.se/18376336 tråkig och kanske för klen motor men rymligare än man tror. Och lär ju hålla.
Eller Mazda https://www.blocket.se/19683247
Eller något annat japanskt https://www.blocket.se/19795421
(Se länkarna som exempel, ingen aning om just de exemplaren är något att ha).
Flera av dessa har klenare motor än du önskar, men på den prisnivån krävs kompromisser.
Focus är nog för liten, men Mondeo hade nog funkat.
Toyota hade varit förnuftigt, men faller på att de har för lite motor allihop. Nån måtta får det vara även om jag kan tänka mig att gå ner en bit i effekt mot vad jag har nu.
Mazda 6 kanske skulle vara nåt med.
SUV:ar av alla sorter går också helt bort kanske jag skulle sagt, nån gräns får det ändå finnas. En normal kombi vill jag ha.
Ett annat seriöst tips med din körcykel: du kan nog hyra en riktigt flådig bil när du väl behöver bil, om den inte tvunget skall vara parkerad på din uppfart resten av året.
Det där har jag räknat på i omgångar, och det faller snabbt när man i kalkylen lägger in att man är borta med bilen längre perioder. Särskilt när det är samma helger alla andra vill hyra bil. Säg att bilen ändå är hemifrån 4 veckor om året + ett gäng (lång)helger, även om den står parkerad veckor i streck när jag jobbar.

Tillbaka
Topp