Tog äntligen tag i min punktering igår kväll på bakdäcket. TVÅ timmar tog det! Det är totalt vansinne. Men nu slipper jag äntligen de gamla däcken som var omöjliga att få av. Det gällde att trycka med all kraft jag kunde uppbåda för att få däcket att lossa från fälgkanten. Vi pratar om att ta i mer än när jag maxar i marklyft. Där jag ändå tränat upp min greppstyrka i flera år.
Aja, tar av däcket helt eftersom tre punkteringar på ett år diskvaliciferar det som ett kapabelt pendlingsdäck. Tar fram en ny slang och ett nytt däck. Pumpar upp slangen lite som man brukar och det går bra. Det nya däcket (terra speed) går på hyfsat enkelt. Pumpar upp däcket och så hör jag det, den nya slangen är trasig. Jaha, bara att börja om. Märker direkt hur mycket enklare det nya däcket är att ta av (tack och lov!) så nu har jag testat det. Fram med ny slang (köpte två under dagen och det var ju tur) och sätta fast däcket igen. Nu går det plötsligt inte. Däcket har krymp och hjulet vuxit helt plötsligt. Efter extremt mycket kämpande får jag äntligen fast det.
Bara att sätta fast hjulet på cykeln kvar..... Det är typ omöjligt att aligna backdäckets trough-axle på den här cykeln. Tar väldigt många försök innan jag får fast det. Går till slut iaf.
Men det rullade bra imorse iaf! Men mina tummar, jag kan knappt använda dem, det var en kamp att ta på sig cykelbyxor och strumpor på morgnen.