Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Hemfärden gick över förväntan. Mitt ful-hack hade omvandlat min bländfria lampa till att bli... mindre bländfri, men kraftigt nedåtriktad var det i vart fall inga som blinkade med helljusen och man såg tillräckligt för att ta sig fram. Och minsann, både frontlinsen och reflektorn hittades vid "olycksplatsen" så nu är lampan åter bländfri, slutet gott, allting gott 😀👍

Insåg på ett smärtsamt sätt att jag nu har två överkuggningscyklar. Den här gången var det dock bara knät som strök med, för andra gången på kort tid. Konstigt nog pallade jag att cykla hem 4 mil ändå. Viljan. Hur det ska gå på grancan återstår att se. Viljan där också?

Saknar riktiga vintrar.
1400.webp

Tog äntligen tag i min punktering igår kväll på bakdäcket. TVÅ timmar tog det! Det är totalt vansinne. Men nu slipper jag äntligen de gamla däcken som var omöjliga att få av. Det gällde att trycka med all kraft jag kunde uppbåda för att få däcket att lossa från fälgkanten. Vi pratar om att ta i mer än när jag maxar i marklyft. Där jag ändå tränat upp min greppstyrka i flera år.

Aja, tar av däcket helt eftersom tre punkteringar på ett år diskvaliciferar det som ett kapabelt pendlingsdäck. Tar fram en ny slang och ett nytt däck. Pumpar upp slangen lite som man brukar och det går bra. Det nya däcket (terra speed) går på hyfsat enkelt. Pumpar upp däcket och så hör jag det, den nya slangen är trasig. Jaha, bara att börja om. Märker direkt hur mycket enklare det nya däcket är att ta av (tack och lov!) så nu har jag testat det. Fram med ny slang (köpte två under dagen och det var ju tur) och sätta fast däcket igen. Nu går det plötsligt inte. Däcket har krymp och hjulet vuxit helt plötsligt. Efter extremt mycket kämpande får jag äntligen fast det.

Bara att sätta fast hjulet på cykeln kvar..... Det är typ omöjligt att aligna backdäckets trough-axle på den här cykeln. Tar väldigt många försök innan jag får fast det. Går till slut iaf.

Men det rullade bra imorse iaf! Men mina tummar, jag kan knappt använda dem, det var en kamp att ta på sig cykelbyxor och strumpor på morgnen.

Lugnt och fint idag. Dagens Darwin går till tanten med blinkande röd framlampa. Det där är något jag bara inte fattar, hur tänker man där?
Sett det några gånger med, förra veckan såg jag en person jag mötte som hade både en röd och vit lampa fram och sen en röd baklykta, så hade ju möjligheten att vara felfri, tror misstaget jag gör är att tro att dessa människor har en tanke bakom sitt agerande.

Aja, tar av däcket helt eftersom tre punkteringar på ett år diskvaliciferar det som ett kapabelt pendlingsdäck. Tar fram en ny slang och ett nytt däck. Pumpar upp slangen lite som man brukar och det går bra. Det nya däcket (terra speed)
Terra Speed är lättrullade, men jag skulle inte använda de som pendlardäck.

Terra Speed är lättrullade, men jag skulle inte använda de som pendlardäck.
Bättre än de jag hade tidigare enligt rolling resistance sidan angående punkteringsskydd iaf.

Detta stämmer alltså inte eller: "Extremt punkteringssäkra men ändå flexibla och lätta tack vare punkteringsskyddet ProTection som består av ett slitstarkt 3-lagers hölje som ligger under det yttersta gummit och förhindrar vassa föremål från att punktera slangen, vilket ger ett imponerande tåligt däck som pallar det mesta."

Trodde jag skulle vara helt ensam på cykelbanorna idag, men det var en hel del cyklister ute. Kanske delvis beroende på att jag kom iväg lite senare än vanligt. Heja alla cykelpendlare!

I kontorslandskapet ekar det däremot precis så tomt som förväntat…

Trodde jag skulle vara helt ensam på cykelbanorna idag, men det var en hel del cyklister ute. Kanske delvis beroende på att jag kom iväg lite senare än vanligt. Heja alla cykelpendlare!

I kontorslandskapet ekar det däremot precis så tomt som förväntat…
Det är så sjukt det här som hänt med Sverige, något av en tragedi, att hela samhället dör på fredagarna.

Lika bra att det görs officiellt, att gå från 5 till 4 arbetsdagar.

Trots en seg jävla kropp efter förkylningen så har det varit en ganska bra vecka, har ”missat” de värsta regnet , lite motflåsigt har det varit på hemvägen pga eller tack vare sydliga vindar men å andra sidan är det en behaglig temperatur.
Mycket glatt överraskad när jag flera dagar i rad blivit framsläppt av PostNordlasbilar när jag ska rulla över korsningen östbergavägen/ tussmötevägen de kanske oxå har fått julkänslan!?
God jul å gott nytt år på er pendlarkämpar😃😃

Trauma, möjlig dödsolycka igår kväll. Kom rullande ner för västerbron och under lilla västerbron, i svackan vid skateparken, så kutar en rejäl råtta över vägen, kommer till en för hög stenkant och tvärvänder. Ni vet hur det är när nåt går fort och man ändå hinner uppfatta till 100% att det här går inte bra... jag tog den klockrent med framhjulet och det kändes mjukt men ändå fast på nåt sätt. Undrade efteråt om råttor är som grävlingar och bara skakar av sig en sån smäll eller om den tvärdog.

Checkade hårhygrometern igår och efter ett snabbinkallat råd med hushållets meteorolog kom vi fram till att dubb kan behövas.
Och så på't igen efter en veckas ebola. Köldschock! -5 på temmometen. Hade räknas med 0. Oklart varför.
Fick jobba mig varm.

Gick inte att skona hunden längre.. tvunget få ur honom överskottsenergin! Fixerat grus och ojämnt med is-valkar längsmed vår framfart, gav upplivande kast av hjulen och risk för uppskurna trampdynor. Två sjuka hjärnor, som bara ville framåt!
Blir lite lugnare i morgon, när cirkusen åter samlas.. Tassvård först.
1634.webp

Tillbaka
Topp