[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

En Seat Leon kanske?
Aningen över budget men i gengäld nästan ny.
Golvet kan sänkas och rymmer mer än bilen indikerar på utsidan.
Ett minus är sluttande bakruta pga ökat vindfång med cykelställ på draget.
Men det är i grunden en VW så glöm 44000 mil 😄
Leon och Octavia borde väl vara jämförbara, så landar jag i den storleken kan det absolut vara ett alternativ.

Om ni nu är klara med att avhandla farthållare och annat så ställer jag en OnT-fråga igen:

Jag börjar så smått fundera på att hitta en ersättare till Volvon, en V70 2004. Efter 22 år och 44 000 mil så börjar den kännas lite slapp, även om motorn fortfarande spinner som en katt. Den har annars varit extremt ekonomisk och problemfri, bytt lite slitdelar som bromsar och dämpare mest. Men nu börjar det närma sig med både en kamrem till, både sommar- och vinterdäcken är på sin sista säsong osv. Det tar emot lite att investera det i en bil som är så väl inkörd.

Min körcykel består till 80-90 % av mellan till långresor. Jag vardagskör i princip inget, storhandlar en gång i månaden för att bilen ändå står där typ. Så av årets 1000-1500 mil är annars de kortaste resorna typ ToR Ulricehamn. Nåt fjäll/NorgeToR 2-3 ggr 50-90 mil enkel väg, har kört till Alperna typ vartannan sommar osv.

Men vad finns det för rimliga ersättare? Prisklass typ 150 tkr plus minus. Kör inte mer än att det inte känns värt mer än så.

Prio är långfärdskomfort, bra köregenskaper fullt lastad med krokställ, ska rymma två heldämpade cyklar och packning i bilen med fällda säten och rimlig bränsleekonomi. Helst bra lyse, men kan överleva att montera extraljus så länge halvljuset är OK. En modern 180-hästarsdiesel är väl nån sorts baseline för prestanda, det är tillräckligt bra. Automatlåda.

Passat ligger nära till hands. Superb, men finns färre såna. Octavia kanske är för liten? E-klass och 5-serie känns som man får en för gammal bil för för mycket pengar. Volvos nya modeller går helt bort sen de slutade bygga praktiska bilar. Vad mer bör jag titta på?

Jag har möjlighet till laddning hemma, men varken min körcykel eller mitt prisspann talar för den sortens bil än.
Kanske sista årsmodellen 2016 av V70 kan vara något? Med D3 eller D4 diesel. Gjorde ett sök på Bilweb och det finns några exemplar omkring 150000kr om man skrollar lite.

Exemplifierar use case lite:

Åre, 4 pers 4 cyklar. Det ligger en hel cykel platt på golvet i bild med uppfällda säten. Tillkommer packning för 2 till och 3 cyklar på krok.
IMG_1351.webp

2 pers, 3 cyklar, en Evoc Bike Bag och packning för en hel sommarsemester i Alperna:
IMG_3237.webp

3 pers 5 cyklar, mat och öl för en midsommarhelg i Norge:
IMG_4350 (1).webp

Kanske sista årsmodellen 2016 av V70 kan vara något? Med D3 eller D4 diesel. Gjorde ett sök på Bilweb och det finns några exemplar omkring 150000kr om man skrollar lite.

De har hållit andrahandsvärdet lite för bra känns det som, jag tycker de verkar rätt dyra för vad man får i förhållande till konkurrensen.

Justeja: Riktigt lastgaller och/eller en bra gardin som också går att använda med sätena fällda vore också önskvärt. Någon på Volvo hade en extremt bra dag på jobbet när de designade den som sitter i min bil nu.

Går bilen bra och håller hyfsat kommer du väl aldrig komma lika billigt undan som med bytt kamrem och nya däck. Säg att det går på saftiga 24 000 och det räcker tills bilen rasar om två år så är det en tusing i månaden. Det kommer du inte undan med som värdeminskning på samma tid ens på en bil för 100 000. Med alla fördelar din nuvarande bil har för dig, varför byta?

Focus är nog för liten, men Mondeo hade nog funkat.
Focus är rymligare än man tror, men du kan nog klämma in en lagom gammal Mondeo i budgeten. Den är bekväm och går att få med vettiga motorer till skillnad från det mesta från Japan eller Frankrike
Toyota hade varit förnuftigt, men faller på att de har för lite motor allihop.
Håller med, men som sagt någon kompromiss behövs. Jag hade själv aldrig köpt Toyota, men jag är ju bilintresserad.
Det där har jag räknat på i omgångar, och det faller snabbt när man i kalkylen lägger in att man är borta med bilen längre perioder. Särskilt när det är samma helger alla andra vill hyra bil. Säg att bilen ändå är hemifrån 4 veckor om året + ett gäng (lång)helger, även om den står parkerad veckor i streck när jag jobbar.
Ja det beror helt på hur man använder bilen. Men har du räknat på det har du ju koll. Jag tror många inte inser hur mycket de hade tjänat på det upplägget.
Efter att ha sett dina use case är det nog bara att inse att detta är svårt. En vanlig kombi som matchar gamla V70 är väl en annan gammal V70 eller en Mercedes E. Inte mycket annat.
Så jag kompromissar åt dig:
https://www.blocket.se/19226659 typ

Justeja: Riktigt lastgaller och/eller en bra gardin som också går att använda med sätena fällda vore också önskvärt. Någon på Volvo hade en extremt bra dag på jobbet när de designade den som sitter i min bil nu.

Och platt när baksätet är fällt (antar jag att det är liksom i den 2016 jag hade)

Går bilen bra och håller hyfsat kommer du väl aldrig komma lika billigt undan som med bytt kamrem och nya däck. Säg att det går på saftiga 24 000 och det räcker tills bilen rasar om två år så är det en tusing i månaden. Det kommer du inte undan med som värdeminskning på samma tid ens på en bil för 100 000. Med alla fördelar din nuvarande bil har för dig, varför byta?
Jo det kommer säkert sluta med att jag behåller den minst ett år till. Kamrem bytte jag själv sist, det tog typ 2 timmar så gör nog samma igen. Nya däck i 205/55-16 är ju inte heller speciellt dyrt egentligen. Sommardäcken har nog dessutom med typ 4 mm eller nåt sånt en sommar till i sig.

Men, med tanke på åldern så börjar det ändå bli dags att ha en plan. Den kan ju lika gärna lägga av imorrn. Jag är inte så orolig för det mekaniska eller drivlinan egentligen, det är väl snarare något elfel som kan dyka upp som blir spiken i kistan.

Var har blocket gömt mått och vikt på bilarna? Var lätt att hitta förut, men nu ser jag det ingenstans.

Edit: @Rattnalle, jag tänkte spontant på Skoda Yeti. Men den är nog för kort om ni nånsin behöver vara fler än två i bilen + packning.

Jo det kommer säkert sluta med att jag behåller den minst ett år till. Kamrem bytte jag själv sist, det tog typ 2 timmar så gör nog samma igen. Nya däck i 205/55-16 är ju inte heller speciellt dyrt egentligen. Sommardäcken har nog dessutom med typ 4 mm eller nåt sånt en sommar till i sig.

Men, med tanke på åldern så börjar det ändå bli dags att ha en plan. Den kan ju lika gärna lägga av imorrn. Jag är inte så orolig för det mekaniska eller drivlinan egentligen, det är väl snarare något elfel som kan dyka upp som blir spiken i kistan.
Mondeo flyger under mångas radar som fullstor kombi. Är väldigt nöjd med vår från generation 4. Om vi måste byta den någon gång kanske det skulle bli en gen 5.

Var har blocket gömt mått och vikt på bilarna? Var lätt att hitta förut, men nu ser jag det ingenstans.

Edit: @Rattnalle, jag tänkte spontant på Skoda Yeti. Men den är nog för kort om ni nånsin behöver vara fler än två i bilen + packning.
Den går bort både pga SUV och att den nog är för liten, köper hellre en Octavia eller så om jag ska ha nåt mindre.

Den går bort både pga SUV och att den nog är för liten, köper hellre en Octavia eller så om jag ska ha nåt mindre.
Fast den är inte direkt en SUV. Snarare en äkta terrängmässig bil, inte nån klumpig korv som bara är stor på utsidan och liten på insidan.

Men ja, lite liten är den nog. Skulle gärna ha en själv som vinterbil.

Mondeo flyger under mångas radar som fullstor kombi. Är väldigt nöjd med vår från generation 4. Om vi måste byta den någon gång kanske det skulle bli en gen 5.
Har haft både 4:an och 5:an. Båda diesel automat. Bra bilar, bekväma och helt ok vägegenskaper. Men på 5:an var tredje servicen/6000 mil-servicen ett oljebyte i lådan. 14000 skulle de ha för den innan de började fylla på spolarvätska... Men liknande finns på flera andra bilar.
Edit: tror det dyra oljebytet var unikt för den vassaste dieseln, hade annan låda pga vridet .

Senast ändrad:
Har haft både 4:an och 5:an. Båda diesel automat. Bra bilar, bekväma och helt ok vägegenskaper. Men på 5:an var tredje servicen/6000 mil-servicen ett oljebyte i lådan. 14000 skulle de ha för den innan de började fylla på spolarvätska... Men liknande finns på flera andra bilar.
Föredrar ju personligen manuell låda där oljebyten är lätt att göra själv. Vet du om gen 5 har bättre rostskydd?

Om ni nu är klara med att avhandla farthållare och annat så ställer jag en OnT-fråga igen:

Jag börjar så smått fundera på att hitta en ersättare till Volvon, en V70 2004. Efter 22 år och 44 000 mil så börjar den kännas lite slapp, även om motorn fortfarande spinner som en katt. Den har annars varit extremt ekonomisk och problemfri, bytt lite slitdelar som bromsar och dämpare mest. Men nu börjar det närma sig med både en kamrem till, både sommar- och vinterdäcken är på sin sista säsong osv. Det tar emot lite att investera det i en bil som är så väl inkörd.

Min körcykel består till 80-90 % av mellan till långresor. Jag vardagskör i princip inget, storhandlar en gång i månaden för att bilen ändå står där typ. Så av årets 1000-1500 mil är annars de kortaste resorna typ ToR Ulricehamn. Nåt fjäll/NorgeToR 2-3 ggr 50-90 mil enkel väg, har kört till Alperna typ vartannan sommar osv.

Men vad finns det för rimliga ersättare? Prisklass typ 150 tkr plus minus. Kör inte mer än att det inte känns värt mer än så.

Prio är långfärdskomfort, bra köregenskaper fullt lastad med krokställ, ska rymma två heldämpade cyklar och packning i bilen med fällda säten och rimlig bränsleekonomi. Helst bra lyse, men kan överleva att montera extraljus så länge halvljuset är OK. En modern 180-hästarsdiesel är väl nån sorts baseline för prestanda, det är tillräckligt bra. Automatlåda.

Passat ligger nära till hands. Superb, men finns färre såna. Octavia kanske är för liten? E-klass och 5-serie känns som man får en för gammal bil för för mycket pengar. Volvos nya modeller går helt bort sen de slutade bygga praktiska bilar. Vad mer bör jag titta på?

Jag har möjlighet till laddning hemma, men varken min körcykel eller mitt prisspann talar för den sortens bil än.

Tjena!

Ska jag vara tråkig så ska du hitta en likadan fast Classic från -06 med låga mil så har du bil som håller i en evighet till.
Jag kan helt ärligt inte komma på någon bil som är så rostfri som V70N. Det är tre punkter som är problem och det är fästena till bakvagnen som kostar några hundralappar styck, fjäderbenstornen fram och skärmkanterna fram.
Efterföljande generation är katastrof i jämförelse. Inte i nivå med VAGs bilar men fasiken inte långt ifrån.

Tjena!

Ska jag vara tråkig så ska du hitta en likadan fast Classic från -06 med låga mil så har du bil som håller i en evighet till.
Jag kan helt ärligt inte komma på någon bil som är så rostfri som V70N. Det är tre punkter som är problem och det är fästena till bakvagnen som kostar några hundralappar styck, fjäderbenstornen fram och skärmkanterna fram.
Efterföljande generation är katastrof i jämförelse. Inte i nivå med VAGs bilar men fasiken inte långt ifrån.
2007 menar du väl? Och även som modellår 2008 fanns V70N Classic under några månader parallellt med nya 2008-> V70II

Senast redigerad av en moderator:
Så, då har man kört från Mälardalen till Frankfurt med elbil för första gången.
Laddade under lunch på väg mot Göteborg, laddad hos släkt nära Götet vid julfirande, båt Göteborg-Kiel, laddade under lunch i bispingen. Sen laddning under kisspaus (som tog 15min extra pga laddning) och så klarade vi oss fram dit vi skulle.
Känns bra måste jag säga, hade förväntat mig mer ”strul”.
Varje ställe med bensinstation utmed Autobahn har gott om snabbladdare. Att bara köra med kort utan appar var inte heller några problem.

Låter som rena drömbilen jämför med vår V70 2010.

Vi hade kunnat leasa en het ok ny bil för pengarna det kostat att hålla den vid liv senaste åren 🙃

Behåll Volvon och renovera hjulupphängningen. Det enda du kommer få om du byter ut den mot en bil i 150kkr-klassen är värdeminskning samt sannolikt ökade servicekostnader.

Föredrar ju personligen manuell låda där oljebyten är lätt att göra själv. Vet du om gen 5 har bättre rostskydd?
Inte nödvändigtvis så svårt att byta olja i en automat heller, jag har gjort min två gånger när jag haft bilen på ramper när jag bytt vanliga oljan.
Tjena!

Jo det är ju en tanke. Men då känns det nästan rimligare att lägga ett par tusen på att fräscha upp chassit lite och köra vidare istället för att köpa något nytt med nya potentiella egenheter för sig. Min har börjat rosta lite i dörrarna , från listerna och utåt. Men mest kosmetiskt än så länge. Annars har den klarat sig. Du har helt klart rätt i att jämnåriga bilar från andra märken, om de finns kvar, brukar se betydligt risigare ut.

Inte nödvändigtvis så svårt att byta olja i en automat heller, jag har gjort min två gånger när jag haft bilen på ramper när jag bytt vanliga oljan.
Jag har bytt på några zf 6 växlade automater och det tar en bra stund att få rätt temperatur och allt man äger luktar hydraulolja (kattpiss) efteråt. Manuella lådorna tar ju 5 minuter. Men volvo kanske köpt in lådor som är enklare än zf att serva.

Jag har bytt på några zf 6 växlade automater och det tar en bra stund att få rätt temperatur och allt man äger luktar hydraulolja (kattpiss) efteråt. Manuella lådorna tar ju 5 minuter. Men volvo kanske köpt in lådor som är enklare än zf att serva.
Nån AW-låda, med nivåsticka där det också går att fylla med tratt uppifrån. Minns inte att oljan luktade nåt särskilt heller.

Om du kör så lite kanske du ska låta Sprintern rulla även de milen? Man får inte mycket för 150k numera.

Men jag har en kompis som har en V70 av samma generation som dig och han har fått lägga rejält med pengar senaste åren, mycket hjulupphängningsgrejer och annat som glappat och fått underkänt. Å andra sidan, det är en lättmekad bil så kan man fixa själv är det inte så dyrt.

Om du kör så lite kanske du ska låta Sprintern rulla även de milen? Man får inte mycket för 150k numera.

Men jag har en kompis som har en V70 av samma generation som dig och han har fått lägga rejält med pengar senaste åren, mycket hjulupphängningsgrejer och annat som glappat och fått underkänt. Å andra sidan, det är en lättmekad bil så kan man fixa själv är det inte så dyrt.
Sprinter ska säljas i vår. Är man två och ska få in sina cyklar gick det inte ihop i en mindre van. Men nu är vi 1+1 och ingen av oss vill ha en så stor på egen hand.

Jag har sen jag skaffade bil när jag var 18 vart på verkstad totalt tre gånger, så meka själv är inget problem.

På det temat.. Om någon i Göteborgstrakten har en felkodsläsare som kan få ut ABS-koder ur en Sprinter hade jag gärna lånat den.. :) Förhoppningsvis har jag bara skadat en kabel till en givare i samband med att jag bytte bromsrör i somras.

Senast ändrad:
Se där! Frågan är om man vill betala så mycket för en när man kan få en M2 för ungefär samma pris. Den sistnämnda är antagligen onödigt styv i fjädringen i och för sig.

Ahh. Men 135 fanns väl med manuell låda i alla fall?
Jag tror det. Men jag tror ju att motorn i 140 är klart värd att överväga istället.

Å andra sidan; om nu 240i finns manuell så finns rimligen även 140i som manuell. Är ju samma chassie och drivlina.

Jag blir ändå lite besviken. Här förväntar man sig lite konsumtionshets och så blir rådet "behåll". Tråkigt!

Om jag frågar åt en vän som har en Saab 9-5 2.0t där turbon sannolikt har grov astma då? Det händer alltså ingenting över 3000 varv, typ som att köra en gammal sug-Volvo med trasigt andra steg i förgasaren. Men i övrigt samma kravspec.

Jag blir ändå lite besviken. Här förväntar man sig lite konsumtionshets och så blir rådet "behåll". Tråkigt!

Om jag frågar åt en vän som har en Saab 9-5 2.0t där turbon sannolikt har grov astma då? Det händer alltså ingenting över 3000 varv, typ som att köra en gammal sug-Volvo med trasigt andra steg i förgasaren. Men i övrigt samma kravspec.

Tjena!

En V70N.. 🙄

Men du... Förlåt kompisen... Har ju en kravspec som säger att den skall vara rymlig som en V70, kosta som en V70, gå som en V70 och lukta som en V70. Kravspecen utesluter det mesta japanskt, och många europeiska alternativ. Och alla nyare bilar.

Kanske inte så förvånande att förslaget blir behålla alternativt köpa en liiiite nyare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp