Om ni nu är klara med att avhandla farthållare och annat så ställer jag en OnT-fråga igen:
Jag börjar så smått fundera på att hitta en ersättare till Volvon, en V70 2004. Efter 22 år och 44 000 mil så börjar den kännas lite slapp, även om motorn fortfarande spinner som en katt. Den har annars varit extremt ekonomisk och problemfri, bytt lite slitdelar som bromsar och dämpare mest. Men nu börjar det närma sig med både en kamrem till, både sommar- och vinterdäcken är på sin sista säsong osv. Det tar emot lite att investera det i en bil som är så väl inkörd.
Min körcykel består till 80-90 % av mellan till långresor. Jag vardagskör i princip inget, storhandlar en gång i månaden för att bilen ändå står där typ. Så av årets 1000-1500 mil är annars de kortaste resorna typ ToR Ulricehamn. Nåt fjäll/NorgeToR 2-3 ggr 50-90 mil enkel väg, har kört till Alperna typ vartannan sommar osv.
Men vad finns det för rimliga ersättare? Prisklass typ 150 tkr plus minus. Kör inte mer än att det inte känns värt mer än så.
Prio är långfärdskomfort, bra köregenskaper fullt lastad med krokställ, ska rymma två heldämpade cyklar och packning i bilen med fällda säten och rimlig bränsleekonomi. Helst bra lyse, men kan överleva att montera extraljus så länge halvljuset är OK. En modern 180-hästarsdiesel är väl nån sorts baseline för prestanda, det är tillräckligt bra. Automatlåda.
Passat ligger nära till hands. Superb, men finns färre såna. Octavia kanske är för liten? E-klass och 5-serie känns som man får en för gammal bil för för mycket pengar. Volvos nya modeller går helt bort sen de slutade bygga praktiska bilar. Vad mer bör jag titta på?
Jag har möjlighet till laddning hemma, men varken min körcykel eller mitt prisspann talar för den sortens bil än.