[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Fasen vad Strömstedt är borta - "Snabbare än förra heatet". Suck!

Är detta verkligen en lista som speglar hur bra de olika åkarna är idag?

Noterar att den mycket aktive och hårt dragande Ganner avancerade hela 54 placeringar mellan 3,1 km och mål. Tre kanadicker topp-14 var väl f.ö. inte igår det inträffade?

1767181144617.webp

På damsidan har vi alltså följande åkare i de olika heaten (topp-20 i totalen + svenskor + några andra):

Heat 1
Rydzek
Joensuu
Karlsson
Hagström
Lundgren
Hoffmann
Kälin
Rosenberg
Eriksson

Heat 2
Slind
Dahlqvist
Niskanen
Weng
Fosnaes
Fink

Heat 3
Diggins
Ilar
Ribom
Matintalo
Andersson
Ingebrigtsen
Nepryaeva
Skistad

Heat 4
Stadlober
Fähndrich
Drivenes
Hennig
Weber
Simpson-Larsen
Del Rio
Crüsell

Känns som heat 3 borde kunna bli det snabbaste med 2 som främsta utmanare. Min gissning är amerikansk seger även i damklassen.

För att vinna detta så krävs att dom bästa och starkaste i ett heat hjälps åt osjälviskt, bara bryr sig om att köra så fort som möjligt, och inte bryr sig om man vinner eller kommer 5a.

Tittar man enbart på resultatlistan (vilket jag, som inte vill betala dyra pengar för att se längdåkning, nu gjort) så var det ju ett kanonformat! Endast tre norrmän topp 10 och i övrigt många nationer representerade i topp. Bara Sverige som saknas.

Tittar man enbart på resultatlistan (vilket jag, som inte vill betala dyra pengar för att se längdåkning, nu gjort) så var det ju ett kanonformat! Endast tre norrmän topp 10 och i övrigt många nationer representerade i topp. Bara Sverige som saknas.
Om det är det man är ute efter finns det ju enklare format - passkontroll efter 1 km och 5 km straffrunda för de med norskt pass och 2 km genväg för de med svenskt pass.

Blodvite i touren på vilodagen. Någon som är förvånad över vem som stod för det?

Om det är det man är ute efter finns det ju enklare format - passkontroll efter 1 km och 5 km straffrunda för de med norskt pass och 2 km genväg för de med svenskt pass.
Fast här var det ju ändå en tävling och inte ”förbjud norrmännen från att starta så vinner de inte”, men till skillnad från masstart så går det inte att taktikköra utan det är full spetta in till mål som gäller. Längden borde gynna en typ av skidåkare som Calle – för otaktisk för sprint och håller inte en hel mil. Han hade nog krossat, I alla fall för några år sedan.

Fast här var det ju ändå en tävling och inte ”förbjud norrmännen från att starta så vinner de inte”, men till skillnad från masstart så går det inte att taktikköra utan det är full spetta in till mål som gäller. Längden borde gynna en typ av skidåkare som Calle – för otaktisk för sprint och håller inte en hel mil. Han hade nog krossat, I alla fall för några år sedan.
Fast det är ju i praktiken ett lotteri in i heaten och olika åkare är olika dragvilliga vilket gör, som Johan Olsson var inne på i eftersnacket, sportsligheten rätt tveksam.

Och att det inte går att taktikköra håller jag inte med om. Det går utmärkt att taktikköra om du vunnit i lotteriet och fått dragvilliga åkare i ditt heat. Finns ett antal åkare relativt högt upp i resultatlistan som inte drog en meter.

Edit: Och Calle hade nog dragit som en tok i 4 km och sedan blivit förbiåkt av sju åkare som legat "på rulle".

Trevlig video på en av dom som skall åka snart. Sättet att prata på känns igen.

Var bra att Maja kom över i andra ledet och lyckades ta sig förbi Weng innan toppen på backen.

Litet off: En släkting ska ta sig runt 3 mil i Öppet spår eller vad det heter. Ingen ungdom, och det är svårt att lära gamla... Men vet ni kunniga någon BRA, lättfattlig hemsida om god teknik vid jag-tror diagonalåkning?

Litet off: En släkting ska ta sig runt 3 mil i Öppet spår eller vad det heter. Ingen ungdom, och det är svårt att lära gamla... Men vet ni kunniga någon BRA, lättfattlig hemsida om god teknik vid jag-tror diagonalåkning?
Tror denna tråd passar bättre för frågan. Den här tråden är en avknoppning från den andra och gjordes för att separera snack om elitskidåkning från diskussioner om längdskidåkning på motionsnivå.

Kändes lite onödigt av Ribom att släppa innerspåret in mot stadion där Diggins gick förbi. Hade inte spelart någon roll, Diggins hade vunnit ändå, men taktiskt kändes det som ett misstag.

Megaknall i touren. Kobayashi upp i ledning i totalen, 5 sekunder före Nikon och 6,5 minuter före Diggins! 😉

1767192294178.webp

Iivo den Sarkastiske verkar inte jättenöjd med tävlingsformen:

"– Det var et ekstremt flott renn. Jeg tror vi må ta øvelsen inn i OL og ta bort 5-mila, sier Iivo Niskanen ..."

Tack för hänvisningen!
...Har själv åkt väldigt litet. I Kläppen, medan ungarna jag skulle passa sov, åkte jag ett par mil. Tog i, som de gör på TV, och stånkade upp rätt bra fart tyckte jag. "Ur spår!" hör jag då en äldre-äldre-kvinna ropa bakom mig. Och "...ta det litet lugnt!"

Det här var ett riktigt haveri, som förväntat. Noll spänning hela vägen med kommentatorer som inte hade koll på någonting. Peaken var väl när de 30 italienarna på plats jublade när Barp spurtade in först på vad som blev en 19:e plats… Och ingen som helst (typ…) påverkan på totalen.

De kanske skulle testa den här tävlingsformen i Tour de France för att liva upp lite? 😁

Skönt att Anger lyckades hålla ihop det. Var vid ett par tillfällen lite orolig att han skulle bli tvungen att släppa gruppen då han såg ganska seg ut.

Startlistan för damerna. Undrar om det inte vore bra för Ilar att öppna hårt men kontrollerat och hoppas att Stadlober går ut riktigt hårt och kommer ikapp s.a. de kan hjälpas åt. Dahlqvist gissar jag kan få det tuffare. Om Ebbas form är lite bättre borde det vara ett hyggligt inspirerande jaktläge med klara chanser till avancemang. Diggins lär dock bli svår att rå på. Hade det varit vallaföre hade det kanske funnits en viss sannolikhet men nu tror jag att hon kommer att försvara sig rätt väl.

1767263446367.webp

Tycker Ilar stilmässigt påminner lite om Björgen i klassisk åkning.

Är det idealiskt för Frida att gå ut riktigt hårt när hon bevisligen inte är i form för att tåla det? Jag kan tänka mig två varianter - antingen "väcker det liv" i kroppen och hon får upp syratåligheten eller så blir det att hon bara gör ett sämre lopp än hon kunnat göra med lite mer kontrollerad öppning.

Trevligt med jaktstart. Passar bra i en tour till skillnad från det vi såg igår.

Trevligt med jaktstart. Passar bra i en tour till skillnad från det vi såg igår.
Jag är måttligt förtjust i det. Ett par sekunders skillnad i totalställningen in till etappen kan innebära mycket större skillnad efter etappen med samma insats från åkaren ifråga. Känns som ett visst mått av lotteri, även om det inte är lika illa som det på etappen igår.

Ett antal åkare som åkte på gula kort idag, inklusive Poromaa och Skistad.
1767277819275.webp

1767277852023.webp

Jag är måttligt förtjust i det. Ett par sekunders skillnad i totalställningen in till etappen kan innebära mycket större skillnad efter etappen med samma insats från åkaren ifråga. Känns som ett visst mått av lotteri, även om det inte är lika illa som det på etappen igår.
Iaf som ställningen såg ut inför idag får övriga stora möjligheter att ta ikapp mycket genom att jaga totalledaren. Jag tycker det är lite fint att se att de som leder lyckas hålla undan så bra. Men som enskild tävling blir det enligt mig mer konstigt, vem är bäst ? Den som leder från start till mål eller den som kör etappen snabbast?

Iaf som ställningen såg ut inför idag får övriga stora möjligheter att ta ikapp mycket genom att jaga totalledaren. Jag tycker det är lite fint att se att de som leder lyckas hålla undan så bra. Men som enskild tävling blir det enligt mig mer konstigt, vem är bäst ? Den som leder från start till mål eller den som kör etappen snabbast?
I jaktstarter krävs väldigt olika insats av olika åkare för att prestera en viss tid. Jag tycker det är orättvist. Visst, det är aldrig total rättvisa i lopp med intervallstart eller i masstarter ens om de genomförs på ett bra sätt, men här tycker jag det känns som att orättvisan är mer påtaglig och närmast avsiktlig och syftande till att få en ihopklumpning i totalställningen. Till exempel skulle jag säga att Weng drog en vinstlott. Snabbt ikapp Ebba och sedan hängåka väsentligen hela vägen runt. I alla fall såg jag inte att hon var uppe och drog i någon betydande grad i den gruppen.

I jaktstarter krävs väldigt olika insats av olika åkare för att prestera en viss tid. Jag tycker det är orättvist. Visst, det är aldrig total rättvisa i lopp med intervallstart eller i masstarter ens om de genomförs på ett bra sätt, men här tycker jag det känns som att orättvisan är mer påtaglig och närmast avsiktlig och syftande till att få en ihopklumpning i totalställningen. Till exempel skulle jag säga att Weng drog en vinstlott. Snabbt ikapp Ebba och sedan hängåka väsentligen hela vägen runt. I alla fall såg jag inte att hon var uppe och drog i någon betydande grad i den gruppen.
Jag håller med om i princip allt du säger men tycker inte det är lika stort problem.

På många sätt tycker jag masstarter är mer rättvisa än intervallstarter t.ex eftersom hängåkning kan va ganska avgörande på intervallstarter. Ändå kan masstarter va mycket tråkigare.

Men det är klart att det inte får vara för mycket slump inblandat.

Jag håller med om i princip allt du säger men tycker inte det är lika stort problem.

På många sätt tycker jag masstarter är mer rättvisa än intervallstarter t.ex eftersom hängåkning kan va ganska avgörande på intervallstarter. Ändå kan masstarter va mycket tråkigare.

Men det är klart att det inte får vara för mycket slump inblandat.
En stor del av hängåkningen vid intervallstarter nu för tiden är kopplad till oskicket att köra flera varv på samma bana och skulle i många fall vara möjliga att minska kraftigt.

Masstarter och intervallstarter premierar olika egenskaper.

En intervallstart handlar i grunden om hur fort åkaren själv kan åka en viss sträcka och det handlar om att kunna disponera sina krafter på ett bra sätt utifrån hur banan ser ut. Det är idémässigt en traditionell individuell idrott.

En masstart däremot handlar mer om att vara tillräckligt bra för att kunna hänga med och vara tillräckligt snabb på slutet för att kunna konkurrera. Tillkommer positionering, förmåga att snålåka i grupp, tur att inte få utrustning förstörd av andra deltagare och potentiellt lagkörning, även om det senare lyckligtvis mer varit något det snackats om än något som känns som det är en sak som speciellt ofta spelar någon betydande roll.

En stor del av hängåkningen vid intervallstarter nu för tiden är kopplad till oskicket att köra flera varv på samma bana och skulle i många fall vara möjliga att minska kraftigt.

Masstarter och intervallstarter premierar olika egenskaper.

En intervallstart handlar i grunden om hur fort åkaren själv kan åka en viss sträcka och det handlar om att kunna disponera sina krafter på ett bra sätt utifrån hur banan ser ut. Det är idémässigt en traditionell individuell idrott.

En masstart däremot handlar mer om att vara tillräckligt bra för att kunna hänga med och vara tillräckligt snabb på slutet för att kunna konkurrera. Tillkommer positionering, förmåga att snålåka i grupp, tur att inte få utrustning förstörd av andra deltagare och potentiellt lagkörning, även om det senare lyckligtvis mer varit något det snackats om än något som känns som det är en sak som speciellt ofta spelar någon betydande roll.
Jag håller med om allt du säger. Det får mig dock inte att ändra uppfattning om dagens etapp.

Sen ja det är ett oskick med massa varv på samma bana, hängåkning har väl dock varit en grej sen iaf Nagano-OS och det är ju snart 30 år sedan så det började inte förra året.

Jag håller med om allt du säger. Det får mig dock inte att ändra uppfattning om dagens etapp.

Sen ja det är ett oskick med massa varv på samma bana, hängåkning har väl dock varit en grej sen iaf Nagano-OS och det är ju snart 30 år sedan så det började inte förra året.
Det är naturligtvis helt ok att tycka olika. Jag försöker bara förklara hur jag tänker.

Och visst, hängåkning förekom även förr i tiden. Jag gissar att du tänker Hoffmann, Dählie och Jonsson på femmilen där de hade startnummer 4, 3 och 2. En sak man kunnat göra där, och som man ju numera ofta(st) gör är att ha varannan seedad och varannan oseedad åkare. Det minskar i alla fall risken att hängåkning blir avgörande kring topplaceringarna. Kombinerar man det med att inte ha ett relativt kort varv som åkarna snurrar runt på har man eliminerat en väldigt stor del av problematiken.

Nu har JHK och Diggins även efter etappen stora försprång så vad det gäller dem och deras sannolika totalsegrar på söndag spelade dagens etapp ingen roll.

Om man tittar ifjol så "straffades" dock HÖA rätt hårt för att han gick ut solo i täten och fick göra loppet själv medan andra jagade i grupp bakifrån.

Och hade det varit snöfall kanske det hade varit lika bra för JHK att vänta in resten idag. Han sa ju f.ö. tidigare att han trodde att dagens jaktstart skulle "nolla" touren. Och det känns för mig oönskat om bra insatser på de tre första etapperna "raderas" på fjärde etappen, inte p.g.a. att en åkare är svagare än konkurrenterna utan p.g.a. jaktstartens startordningen.

Jag kommer ihåg forna tiders femmilar med intervallstart, där man satt i flera timmar och skrev ner mellantider i ett kollegieblock och där det svängde fram och tillbaka, någon gick in i väggen, någon dök upp senare än förväntat vid en viss mellantid, etc etc. Riktigt mysigt och spännande.

Sedan sabbade de det med masstarter. OK, det kan bli spännande ibland beroende på hur de kör. Men oftast inte.

Tillbaka
Topp