Det är naturligtvis helt ok att tycka olika. Jag försöker bara förklara hur jag tänker.
Och visst, hängåkning förekom även förr i tiden. Jag gissar att du tänker Hoffmann, Dählie och Jonsson på femmilen där de hade startnummer 4, 3 och 2. En sak man kunnat göra där, och som man ju numera ofta(st) gör är att ha varannan seedad och varannan oseedad åkare. Det minskar i alla fall risken att hängåkning blir avgörande kring topplaceringarna. Kombinerar man det med att inte ha ett relativt kort varv som åkarna snurrar runt på har man eliminerat en väldigt stor del av problematiken.
Nu har JHK och Diggins även efter etappen stora försprång så vad det gäller dem och deras sannolika totalsegrar på söndag spelade dagens etapp ingen roll.
Om man tittar ifjol så "straffades" dock HÖA rätt hårt för att han gick ut solo i täten och fick göra loppet själv medan andra jagade i grupp bakifrån.
Och hade det varit snöfall kanske det hade varit lika bra för JHK att vänta in resten idag. Han sa ju f.ö. tidigare att han trodde att dagens jaktstart skulle "nolla" touren. Och det känns för mig oönskat om bra insatser på de tre första etapperna "raderas" på fjärde etappen, inte p.g.a. att en åkare är svagare än konkurrenterna utan p.g.a. jaktstartens startordningen.