[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Jag kommer ihåg forna tiders femmilar med intervallstart, där man satt i flera timmar och skrev ner mellantider i ett kollegieblock och där det svängde fram och tillbaka, någon gick in i väggen, någon dök upp senare än förväntat vid en viss mellantid, etc etc. Riktigt mysigt och spännande.

Sedan sabbade de det med masstarter. OK, det kan bli spännande ibland beroende på hur de kör. Men oftast inte.
Jepp! Det var tider det.

2006 års femmil i Kollen var en höjdare
1767292365828.webp

1767292479481.webp

1767292605713.webp

Klipp på trött italienare:

Det är naturligtvis helt ok att tycka olika. Jag försöker bara förklara hur jag tänker.

Och visst, hängåkning förekom även förr i tiden. Jag gissar att du tänker Hoffmann, Dählie och Jonsson på femmilen där de hade startnummer 4, 3 och 2. En sak man kunnat göra där, och som man ju numera ofta(st) gör är att ha varannan seedad och varannan oseedad åkare. Det minskar i alla fall risken att hängåkning blir avgörande kring topplaceringarna. Kombinerar man det med att inte ha ett relativt kort varv som åkarna snurrar runt på har man eliminerat en väldigt stor del av problematiken.

Nu har JHK och Diggins även efter etappen stora försprång så vad det gäller dem och deras sannolika totalsegrar på söndag spelade dagens etapp ingen roll.

Om man tittar ifjol så "straffades" dock HÖA rätt hårt för att han gick ut solo i täten och fick göra loppet själv medan andra jagade i grupp bakifrån.

Och hade det varit snöfall kanske det hade varit lika bra för JHK att vänta in resten idag. Han sa ju f.ö. tidigare att han trodde att dagens jaktstart skulle "nolla" touren. Och det känns för mig oönskat om bra insatser på de tre första etapperna "raderas" på fjärde etappen, inte p.g.a. att en åkare är svagare än konkurrenterna utan p.g.a. jaktstartens startordningen.
Jo såklart vill man att det ska va rättvist. Men gärna också lite spännande. Nu känns ju det hela ganska avgjort på både dam och herrsidan oavsett men så skulle det ju inte behövt vara. Och såklart vill man ju inte att slump och förutsättningar åkarna inte kan påverka ska påverka FÖR mycket. Det är väl där våra åsikter går isär lite :)

Man tyckte ju masstarter var väldigt tråkiga ett tag. Sen kom Johan Olssons guld 2013 och det var förmodligen det mest spännande skidlopp jag sett. Så ibland ändrat man (jag) sig. Oklart vad detta har med något att göra..

Jo såklart vill man att det ska va rättvist. Men gärna också lite spännande. Nu känns ju det hela ganska avgjort på både dam och herrsidan oavsett men så skulle det ju inte behövt vara. Och såklart vill man ju inte att slump och förutsättningar åkarna inte kan påverka ska påverka FÖR mycket. Det är väl där våra åsikter går isär lite :)

Man tyckte ju masstarter var väldigt tråkiga ett tag. Sen kom Johan Olssons guld 2013 och det var förmodligen det mest spännande skidlopp jag sett. Så ibland ändrat man (jag) sig. Oklart vad detta har med något att göra..
Ja, vi har nog lite olika syn på det där du lägger större vikt vid spänning kring totalen medan jag hellre tar att det vissa gånger kanske inte blir så spännande om totalsegern mot att man försöker hålla sig borta från "slumpmässig" inverkan på resultaten.

Är det intervallstart eller masstart är det prestigefyllt att vinna etappen. I en jaktstart är att etappsegerns "moraliska" värde rätt oklart. Om Diggins idag vunnit etappen men hypotetiskt tappat 45 sekunder av försprånget till Ilar hade hon inte känts som "moralisk etappsegrare".

I cykel har man ju hållit sig till masstarter (linjeetapper) och intervallstarter (tempotlopp) och jag tycker det funkat rätt bra. Tror få skulle vilja se en jaktstart i slutet av andra veckan för att klumpa ihop GC och göra det lite mer spännande inför sista veckan. Visst, cykel är inte skidor men jag tycker ändå liknelsen inte är helt irrelevant och cykelsporten har ju en långt mkt längre historia med etapplopp och har haft upplagor som varit rätt "döda" vad gäller GC inför sista veckan.

Vad gäller masstarter så har de blivit bättre än de var i början med mer offensiv åkning, säkerligen delvis p.g.a. Olssons insats 2013. I början var det ju annars ofta väldigt defensiva tillställningar. Sen ska man ju vara ärlig och säga att Olsson hade ett visst mått av tur 2013 i form av att de inte lyckades organisera någon jakt utan att det var en åkare som körde på en stund och minskade avståndet men när han inte orkade mer så fanns ingen som tog över. Som jag minns det var t.ex. ryssarna väldigt oorganiserade. Att Olsson sannolikt var den starkaste den dagen och en värdig segrare tror jag få motsäger.

Det som hände två år senare visar på när masstarter kan slå riktigt fel. Att Northug slog Olsson den dagen var för mig ett lite av ett hån mot längdskidåkningen. Visst, Northug sluggar bra på slutet för att komma upp till täten och kunna vinna spurten. Jag säger dock att Olsson förlorade loppet mer mot vädret än mot Northug.

Tycker masstarter gör skidsporten bra mycket tristare. På de flesta banor är det svårt att komma loss så det blir hård men defensiv åkning fram till sista kilometrarna där det blir körning fram till spurt.

Roligare med intervallstart med full spänning från första tidskontroll.

Jag håller absolut med om att intervallstart är att föredra. Däremot tycker jag att masstarterna blivit bättre än de var när de började användas i VC och på mästerskap.

Jag håller absolut med om att intervallstart är att föredra. Däremot tycker jag att masstarterna blivit bättre än de var när de började användas i VC och på mästerskap.
Ja men jag tror bestämt vi tidigare slagit fast att det har blivit betydligt bättre med masstarter än det var för ca 15-20 år sedan :)

Ja, vi har nog lite olika syn på det där du lägger större vikt vid spänning kring totalen medan jag hellre tar att det vissa gånger kanske inte blir så spännande om totalsegern mot att man försöker hålla sig borta från "slumpmässig" inverkan på resultaten.

Är det intervallstart eller masstart är det prestigefyllt att vinna etappen. I en jaktstart är att etappsegerns "moraliska" värde rätt oklart. Om Diggins idag vunnit etappen men hypotetiskt tappat 45 sekunder av försprånget till Ilar hade hon inte känts som "moralisk etappsegrare".

I cykel har man ju hållit sig till masstarter (linjeetapper) och intervallstarter (tempotlopp) och jag tycker det funkat rätt bra. Tror få skulle vilja se en jaktstart i slutet av andra veckan för att klumpa ihop GC och göra det lite mer spännande inför sista veckan. Visst, cykel är inte skidor men jag tycker ändå liknelsen inte är helt irrelevant och cykelsporten har ju en långt mkt längre historia med etapplopp och har haft upplagor som varit rätt "döda" vad gäller GC inför sista veckan.
Håller med. Till skillnad från cykel är det ju i denna tour också sprintar med i totalen där man får bonussekunder osv. Och ska man klumpa ihop allt får man väl göra på något liknande sätt som det nu tänker jag där sprintar ändå ger en del extra ( inte bara ren tid).

Men man kanske kunde haft 8 distanslopp och bara räknat ren tid. Hälften intervallstart , hälften masstart. Hade kanske blivit kul.

Sprint kunde de en egen tour för, lite i stil med bancyklingens 6-dagarslopp.

Svenska herrarna får nog börja prestera om alla platser ska fyllas till OS.

Tycker det är rätt att lämna resultalösa/formlösa åkare hemma. Kul dock om vi får ihop ett stafettlag :)
Dock fore det intressant att ta med 1-2 unga talanger att ge chans och OS-erfarenhet till. Bygga för framtiden känns som ett viktigt mål.

Hittills uttagna är ju Anger, Poromaa, Grahn och Myhlback. De två sistnämnda tror jag inte kommer att vara aktuella för distanslopp, mer än möjligen som reserver om ingen annan kan åka.

Min gissning är att Berglund och Gisselman kommer att få OS-biljetter och de skulle tillsammans med Anger och Poromaa kan utgöra ett svenskt stafettlag. Vi får hoppas att Poromaa kommer igång lite för annars blir det tungt.

Utöver det är det känns det rätt oklart.

Senast ändrad:
För mig oväntade svenska segrar i klassiska sprintloppen i Scand Cup i Finland idag.

På herrsidan kan noteras att Ersson åkte ut redan i kvalet som 33:a, sju tiondelar från att gå vidare. Än värre för Oskar Svensson som var 47:a i kvalet och 3,5 sekunder från att gå vidare. Grate verkar helt under isen - 71:a och över 11 sekunder från att gå vidare.

På damsidan åkte tidigare U23-världsmästaren Moa Hansson ut, 38:a och över fyra sekunder från att gå vidare.

1767361120831.webp

1767361146586.webp

Senast ändrad:
Tecken i tiden?
Bara att jämföra publik på skidor jmft skidskytte vittnar om en sport på nergång?

Tecken i tiden?
Bara att jämföra publik på skidor jmft skidskytte vittnar om en sport på nergång?
Att det kanske bara blir tio lag på OS låter mer som en effekt av kvotsystemet än av intresse om det var 27 lag till start på VM i fjol. Har svårt att tro att det skulle vara mindre attraktivt att ställa upp i en OS- än en VM-stafett.

Jag tycker första steget vore att ge upp det här med att man ska ha med blåbär på OS. Visst, det är önskvärt att försöka bredda sporten geografiskt, men om man tror att man gör det genom att en åkare som inte skulle ha en chans att hävda sig på klubbmästerskapet i någon liten norsk skidklubb ute på vischan så bedrar man sig. Nu blir blåbären något som journalister som inte kan så mkt om sporten kan fokusera på som någon sorts "jippoinslag".

Med de begränsningar som finns vad gäller antal deltagare i olika grenar i OS så tycker jag man ska vara mer rädd om platserna än att skicka iväg dem till deltagare som man på förhand kan säga att de är totalt chanslösa att åstadkomma något - t.ex. tycker jag inte det är prioriterat att ha med åkare som över en minut efter i sprintkvalet och inte har vurpat eller haft något materialfel.

Att ha med blåbär på VM är en helt annan sak då FIS själv kan besluta tilldelning av platser och det därmed inte blir att blåbären konkurrerar ut andra åkare.

Lägg ner OS och VM och sådant tjafs. Det förstör ju hela sesongen, när alla bara tänker på den enda tävlingen. Flytta fokus till Världskuppen, dom som är bäst i sammandraget förtjänar all ära och berömmelse !!

Värdelöst och skicka pooroma till OS då han har varit totalt värdelös i år , fattar inte hur han kan bli uttagen.

Poromaa och Anger togs ut redan i maj. Det är väl en balansgång mellan att ta ut tidigt och ge de aktiva möjlighet att förbereda sig optimalt kontra att vänta och försöka se vilka som åker bra men då också tvinga de aktiva att vara i bra form i december/januari för att kvalificera sig och riskera att de har svårare att få till en formtopp till OS. Sen är ju konkurrensen på herrsidan inte mördande numera.

Senast ändrad:
Knasiga fötter, jag har, kan vara ett aber. Frida är knallhård när det gäller. Väljer att tro p hennes förmågor. Dock inte i TDS.

Calle, Burman, Oscar Svensson ser ut bli hemma, får vi ens ihop ett stafettlag?!

Wille tveksamt, tror man köper över Ponsi! Kom ihåg var Ni hörde det först!😄

Poromaa och Anger togs ut redan i maj. Det är väl en balansgång mellan att ta ut tidigt och ge de aktiva möjlighet att förbereda sig optimalt kontra att vänta och försöka se vilka som åker bra men då också tvinga de aktiva att vara i bra form i december/januari för att kvalificera sig och riskera att de har svårare att få till en formtopp till OS. Sen är ju konkurrensen på herrsidan inte mördande numera.
Jag tycker man gjort det rimligt på både dam och herrsidan. Med motsatta "problem" eller vad man ska säga. Trots Poromaas mycket svaga säsongsinledning är han väl en av de herrar med störst chans att lyckas på distans.

Om man plockar upp honom med helikopter direkt efter målgång så borde han ju hinna köra någon av de två sista sträckorna i stafetten? Då är han ju dessutom redan uppvärmd och klar. 🙂
Jag antar att du kollat alla berörda regelverk (IOK, WADA, FIS och italienska myndigheter) samt tänker dig att betala för resan.

Sen har jag aldrig hört någon rekommendera ett maxlopp 40-60 minuter innan det man ska försöka göra en så bra insats som möjligt.

Jag antar att du kollat alla berörda regelverk (IOK, WADA, FIS och italienska myndigheter) samt tänker dig att betala för resan.

Sen har jag aldrig hört någon rekommendera ett maxlopp 40-60 minuter innan det man ska försöka göra en så bra insats som möjligt.
Är han medlem i någon längdåkningsklubb?

Oj, de har gjort om sprintbanan i Val di Fiemme ordentligt. Kommer inte att passa Myhlback och Grahn tror jag.

Ganska rejäla omkastningar från mellantiden, ungefär halvvägs, till mål.

1767442682834.webp

Tillbaka
Topp