[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Ok, så det blir slutna lådor!
Det är dom som låter bäst även om dom har ett tapp på några Db i mot basreflex .
Nja
Slutna lådor är enklare att få till, särskilt för hobbybyggare, med basreflex är sådant som
dämpning, placering av dämpningen känsligare jmf med en sluten låda och förstås även
basreflexröret och dess utformning.
Men det har funnits bra basreflexlådor i många år och i dagens läge är det inte heller
särskilt att få till en bra basreflexlåda som hobbybyggare

En sluten baslåda kräver även större element och då även större volym på lådan,
om den skall vara jämförbar med en basreflexlåda
Enl en tumregel jag har läst ngnstans får man samma resultat med
ett 12" element i en sluten låda som ett 8" element i en basreflexlåda.

Du har både rätt och fel i samma fråga en bas som går i sluten låda kräver i regel mindre volym och basreflex kräver större volym eftersom det skall finnas plats med antingen rör eller fyrkants port.
Skall man ner i infra området och gräva så är det bara sluten som gäller då en basreflex begränsas av sin port och skall man avstämma en basreflex under 20Hz så blir det en lång port och då får mans ställa sig vilket man skall bygga.
Jag gjorde lite snabbt 2 jämförelser i Basta mellan basreflex/sluten kavitet på 123 liter och den svarta pelaren är ställd på 20Hz.
Bareflexen har 1 rör på 150x 481mm sen kan man om man har kunskaper gå vidare och börja med slavbasar som ersätter portar och då kan man ha roligt når man kan få ut en pumpvolym på 12 liter per låda då känns det i kroppen men det gör det även med 2 15 tummare.

Bilagor

• 2026-01-08_192644.webp
    2026-01-08_192644.webp
    36.7 KB · Besök: 22
  • 2026-01-08_192804.webp
    2026-01-08_192804.webp
    38 KB · Besök: 23
Jag är lite nyfiken på Wharfedale Linton högtalarna men måste hitta ett ställe för provlyssning eller möjlighet till hemlån.

Senast ändrad:
@Nad: hoppas att du blir nöjd med dina nya högtalare
Det som jag är nöjd med är på dom nya basarna är att T/S ligger nära ett par andra basar som är klassade som dom som distar minst men dom försvann ur världen 2010 på grund av konkurs men så är det när det finns något bra så eftersom dom nya kommer att ligga inom gränsen för Q värdet och F3Db gränsen så blir dom integrerade med dom basarna från 2010 så i slut ända så kommer det att bli 4 st 18 tummare och 2st 15 tummare som kommer ligga i det högre basregistret och det kommer att dirigréras av 2st minidsp 2x4 hd och den totala pumpvolymen ligger på 16.2 liter vid fullt xmax det finns effekt att föda dom med.:cool:

Det som jag är nöjd med är på dom nya basarna är att T/S ligger nära ett par andra basar som är klassade som dom som distar minst men dom försvann ur världen 2010 på grund av konkurs men så är det när det finns något bra så eftersom dom nya kommer att ligga inom gränsen för Q värdet och F3Db gränsen så blir dom integrerade med dom basarna från 2010 så i slut ända så kommer det att bli 4 st 18 tummare och 2st 15 tummare som kommer ligga i det högre basregistret och det kommer att dirigréras av 2st minidsp 2x4 hd och den totala pumpvolymen ligger på 16.2 liter vid fullt xmax det finns effekt att föda dom med.:cool:

Seismologiska institutet i Uppsala kommer att undra vad som som händer. 💣

Seismologiska institutet i Uppsala kommer att undra vad som som händer. 💣
betydligt vassare.
<iframe width="934" height="526" src="
" title="Loudest Rotary Subwoofer I Ever Made" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

Jag är lite nyfiken på Wharfedale Linton högtalarna men måste hitta ett ställe för provlyssning eller möjlighet till hemlån.

Även jag har mina ögon på dem, men de verkar nästan helt j-a stört omöjliga att få tag på här i Sverige (slutsåld eller utgått ur sortimentet på de ställen jag har tittat hos)

Blev ett par såna här, 683 S2. Mycket nöjd än så länge!

Vad borde man prioritera som nästa länk i kedjan? Centern jag har är från ett gammalt HK-kitsystem så jag tror det blir bättre att låta den vara utanför.

Hur listar man ut vad som är en klangmässigt matchande center egentligen? Den som B&W tycker hör till får generellt dåliga recensioner nämligen.

Bakhögtalare har jag, jag ska bara få upp dem på väggen, men 4.0 kanske inte är en så tokig setup tills en lämplig center uppenbarar sig?

Bilagor

• IMG_0228.webp
    IMG_0228.webp
    213.8 KB · Besök: 32

Vad borde man prioritera som nästa länk i kedjan? Centern jag har är från ett gammalt HK-kitsystem så jag tror det blir bättre att låta den vara utanför.

Hur listar man ut vad som är en klangmässigt matchande center egentligen? Den som B&W tycker hör till får generellt dåliga recensioner nämligen.

Bakhögtalare har jag, jag ska bara få upp dem på väggen, men 4.0 kanske inte är en så tokig setup tills en lämplig center uppenbarar sig?
centerlöst eller ej beror nog på hur bra din anläggning är att hantera det. Jag kör på centerlöst för jag kör med Sonos amp som inte kan hantera en centerhögtalare alls. Hade den gjort det så hade jag haft en center, men utan funkar ok, åtminstone i sweetspot.

Varför låta Hk systemet vara utanför reciver sköter väl om klang matchningen.

Hoppas att du fortsätter att vara nöjd
Vad borde man prioritera som nästa länk i kedjan?
Som jag har skrivit här tidigare är prioritetsordningen enl mig
Högtalare, akustikanpassning av rummet (kan tex börja med en matta på golvet), Room Correction(DSP) finns i många surroundreceivers

Men jag har ingen aning om vilka högtalare du bör välja för att bäst matcha dina frontar.

Hoppas att du fortsätter att vara nöjd

Som jag har skrivit här tidigare är prioritetsordningen enl mig
Högtalare, akustikanpassning av rummet (kan tex börja med en matta på golvet), Room Correction(DSP) finns i många surroundreceivers

Men jag har ingen aning om vilka högtalare du bör välja för att bäst matcha dina frontar.
Nu tänkte jag specifikt i högtalarväg. Rummet är under möblering så det finns definitivt förbättringar kvar att göra där. Det är en Onkyo-receiver som har någon sorts DSP om jag bara hittar den tillhörande mikrofonen.

Vet inte vad jag tycker om RoomFit riktigt.

Det låter helt ok innan lag kör. Kurvan ser rätt galen ut, och tycker det låter minst sagt "burkigt" efteråt.

1000057558.webp

Har också skaffat mig en Dayton-mic, med kalibreringsfel, men mätning med telefon ger liknande kurva.

Det låter helt ok innan lag kör. Kurvan ser rätt galen ut, och tycker det låter minst sagt "burkigt" efteråt.

Visa bilaga 811759

Har också skaffat mig en Dayton-mic, med kalibreringsfel, men mätning med telefon ger liknande kurva.
Mäter du rakt upp mot taket miken är omidirektional.
Har du laddat in kalibreringsfilen.

Jag tycker att du bör prova med att begränsa automatiken till mer realistiska värden, typ ±4-6 dB eller mindre
För som jag har skrivit här tidigare, senast i #1,688:
Det gäller att använda RoomCorrection/RoomFit med förnuft, oavsett märke. I praktiken betyder det att man bör begränsa både amplitud och frekvens, till ~500-1kHz (mer eller mindre det som brukar kallas Schröderfrekvensen)
Som @Nad skriver i #1.502 blir det annars lätt en besvikelse, ungefär som att vrida tonkontrollerna på max eller min.

Har du kollat på vad andra på WiiMs Forum skriver om sina erfarenheter? Det finns mkt att läsa där och en del kan vara intressant

Senast ändrad:
Jag tycker att du bör prova med att begränsa automatiken till mer realistiska värden, typ ±4-6 dB eller mindre
För som jag har skrivit här tidigare, senast i #1,688:
Det gäller att använda RoomCorrection/RoomFit med förnuft, oavsett märke. I praktiken betyder det att man bör begränsa både amplitud och frekvens, till ~500-1kHz (mer eller mindre det som brukar kallas Schröderfrekvensen)
Som @Nad skriver i #1.502 blir det annars lätt en besvikelse, ungefär som att vrida tonkontrollerna på max eller min.

Har du kollat på vad andra på WiiMs Forum skriver om sina erfarenheter? Det finns mkt att läsa där och en del kan vara intressant
Om detta är nödvändigt är det väl en rätt tydlig indikation på att funktionen inte fungerar alls, eller?
Om den fungerade som annonserat skulle den väl rimligen inte behöva några ramar.

Så tillbaka till wiim träsket .
Gjorde en helt ovetenskaplig mätning nu på morgonen.
Mobiltelefon med Dirac stöd så den borde vara bättre än xiomi surfplatta, och Dayton mic med kalibrerings fil .
Lysnings intrycket mellan Roomfit och inte Roomfit är ganska stor då man har ett större ljud när roomfit inte är inkopplad och man får en bredare ljudscen så det är lättare att särskilja instrumenten.
Med roomfit inkopplad så försvinner en del av midbasen och det undre mellanregistret det blir svårare att urskilja ljudscenen och instrumenten.
Testet gjordes utan inkopplade basar så där för ser wiim kurvan konstig ut då den faller kraftigt vid 100-500Hz vilket gör att det kritiska mellanregistret låter instängt
Sen skickar jag med en annan mätning även gjord med samma mobil men med basar inkopplade så ser man i från ca 80Hz så får man en bättre vy hur det kan låta okorrigerat.

Bilagor

• Screenshot_20260111-084929[1].webp
    Screenshot_20260111-084929[1].webp
    35.7 KB · Besök: 27
  • Screenshot_20251021-160735[1].webp
    Screenshot_20251021-160735[1].webp
    95.3 KB · Besök: 24
Det var lite diskussion om lossless i Spotify förut. På datorn ser man i inforutan om man har den öppen vad den aktuella låten som spelas körs i:

1768123293978.webp

De flesta låter håller den här nivån. Några få har jag sett 24-bit/44,1 kHz på. Men det är ju oavsett dubbel bitrate mot den vanliga höga kvalliteten. Däremot vilka mixar det är eller hur dynamiken är, det är har jag inte djupdykt i. Det finns inga Atmos-mixar att välja på åtminstone.

Fyndade en Denon PMA 900HNE på Blocket. Har som visats i tråden ett par B&W 686. Har kvar min Pro-Ject skivspelare. Köpte ett par enklare stativ. Låter absolut bra (i mina öron). Men sugen på något lite större i högtalarväg. Tänker för lite mer bas och kanske även lite mer utfyllnad i rummet typ. Kollar på Dynavoice DM6 II som nu finns för 4 000. Tankar om dem?

Fyndade en Denon PMA 900HNE på Blocket. Har som visats i tråden ett par B&W 686. Har kvar min Pro-Ject skivspelare. Köpte ett par enklare stativ. Låter absolut bra (i mina öron). Men sugen på något lite större i högtalarväg. Tänker för lite mer bas och kanske även lite mer utfyllnad i rummet typ. Kollar på Dynavoice DM6 II som nu finns för 4 000. Tankar om dem?
Dynavoice är inte bättre än dom du har om man tittar på frekvensgången så ligger dynavoice på -10Db vid 38Hz vilket gör att den börjar att falla vid 70-80Hz .
Sen beror det på hur stort rum högtalarna står i .

Dynavoice är inte bättre än dom du har om man tittar på frekvensgången så ligger dynavoice på -10Db vid 38Hz vilket gör att den börjar att falla vid 70-80Hz .
Sen beror det på hur stort rum högtalarna står i .
Tack. Jag får leta efter ett par begagnade 685 s2 istället tror jag. Borde gå att få tag i.

Är det primärt mer bas med det ljud du har nu i övrigt du vill ha,
eller vill du ha större högtalare med mer bas men då även troligen annorlunda ljud i övrigt?
Om du förutom basen är nöjd med de högtalare du har nu skulle ytterligare ett alternativ kunna vara att komplettera dem med en subwoofer, förutom mer bas brukar särskilt små högtalare även få lägre distorsion och då renare ljud om de slipper (försöka) spela låg bas riktigt kraftigt.
Jag har inte kollat men jag utgår från att din Denon PMA 900HNE har en subwooferutgång, åtminstone en linjeutgång, det brukar de ha.
För 4kSEK finns det kanske inte så många bra subwoofers till ordinarie pris, men begagnat finns en del att välja på hos tex

Lång historia kort. Det blev ett par ELAC Uni-Fi B6 på Reference Audio. Lyssningsex så fick dom till bra pris. Lät bra där och även hemma. Så nu är jag nöjd! Smaken är ju som… men utseendet tilltalar mig iaf.

Bilagor

• IMG_1129.webp
    IMG_1129.webp
    380.5 KB · Besök: 62
Senast ändrad:
Lång historia kort. Det blev ett par ELAC Uni-Fi B6 på Reference Audio. Lyssningsex så fick dom till bra pris. Lät bra där och även hemma. Så nu är jag nöjd! Smaken är ju som… men utseendet tilltalar mig iaf.
Få nu in dom mot väggen så får dom mera stöd av väggen och gärna någon dämpning bakom högtalaren så blir det mera oompp i dom.

För någon månad sedan tröttnade jag på Spotifys inställning till AI-musik och Daniel Eks inställning till vapenindustrin, och bytte helt sonika till en annan strömningstjänst: franska Quboz. Bytet gick busenkelt; alla spellistor fördes enkelt över med Soundiiz.

Qubuz erbjuder hög ljudkvalitet, och utan att vara ett guldöra tycker jag mig rätt enkelt höra fler detaljer med 24-bit/192 kHz. Med bättre ljud har det dock uppstått en begränsning i min stereo, och det kommer ett slags "digitalt knäpp" med ojämna mellanrum när jag spelar upp en låt i högsta ljudkvalitet. Sänker jag till 24-bit/96 kHz knäpper det bara någon enstaka gång, och i CD-kvalitet (16-bit/44.1 kHZ) låter det rent hela tiden.

Var tror den samlade expertisen att jag ska börja felsöka? Min gissning är att D/A-omvandlaren inte orkar med och måste "buffra", även om den på pappret ska klara signalerna. Prylarna är följande:

Telefonen till Chrome cast audio, kopplad på wifi, som ansluter till en Argon DAC1 med toslink. Från DAC:en går ljudet med RCA-kablar av god kvalitet in i ett par Genelec 8020 D.

För någon månad sedan tröttnade jag på Spotifys inställning till AI-musik och Daniel Eks inställning till vapenindustrin, och bytte helt sonika till en annan strömningstjänst: franska Quboz. Bytet gick busenkelt; alla spellistor fördes enkelt över med Soundiiz.

Qubuz erbjuder hög ljudkvalitet, och utan att vara ett guldöra tycker jag mig rätt enkelt höra fler detaljer med 24-bit/192 kHz. Med bättre ljud har det dock uppstått en begränsning i min stereo, och det kommer ett slags "digitalt knäpp" med ojämna mellanrum när jag spelar upp en låt i högsta ljudkvalitet. Sänker jag till 24-bit/96 kHz knäpper det bara någon enstaka gång, och i CD-kvalitet (16-bit/44.1 kHZ) låter det rent hela tiden.

Var tror den samlade expertisen att jag ska börja felsöka? Min gissning är att D/A-omvandlaren inte orkar med och måste "buffra", även om den på pappret ska klara signalerna. Prylarna är följande:

Telefonen till Chrome cast audio, kopplad på wifi, som ansluter till en Argon DAC1 med toslink. Från DAC:en går ljudet med RCA-kablar av god kvalitet in i ett par Genelec 8020 D.
Låter ju nästan som om du behöver testa att byta en komponent i taget. Kan du testa med en annan dac? Kan du testa med ett annat "ljudkort" dvs byta chromecasten till något som gör om usbc ur telefonen till toslink.
Ger andra 24/192 källor samma knäpp?
Behöver du 24/192? 🙃

Min gissning är wifi som inte orkar upprätthålla streamen av lossless. Därför det fungerar när du nedgraderar.
Håller med. Jag lyssnar ibland på P2s FLAC-strömning och ibland blir det lite väl många hoppsasteg. Om jag växlar över till den 'normala' strömningen försvinner problemet nästan alltid. Jag bor i lägenhet och det är mer än fullt i alla wifi-band. Det blir inte bättre av att överföringen mellan dator och musikanläggning också går via wifi.

/Martin

Var tror den samlade expertisen att jag ska börja felsöka?
Prylarna är följande:

Jag skulle prova med en annan streamer, dels för att få 5 GHz wifi (om din router har det?),
dels för att få hires-audio fullt ut. Den "gamla" Chromecast Audio har ju rätt många år på nacken nu och skall ju enl de specar jag har hittat inte klara mer än
  • FLAC with support for high-resolution streams (24-bit / 96 KHz)
Från

Här finns ett 8 år gammalt test av digitalt ljud ut från Chromecast Audio

[HINT]
Det finns moderna streamers som klarar 5 GHz wifi, hires Qoubuz och P2s lossless FLAC-streaming:
[/HINT]

Låter ju nästan som om du behöver testa att byta en komponent i taget. Kan du testa med en annan dac? Kan du testa med ett annat "ljudkort" dvs byta chromecasten till något som gör om usbc ur telefonen till toslink.
Ger andra 24/192 källor samma knäpp?
Behöver du 24/192? 🙃
Jag är öppen för att ersätta den felande länken, men har tyvärr inga extra prylar att testa med. Din sista fråga är såklart det mest centrala, och jag borde bara skärpa mig och lyssna på lägre kvalitet. Känns dock lite surt när Qubuz ändå stödjer riktigt hög upplösning.
Min gissning är wifi som inte orkar upprätthålla streamen av lossless. Därför det fungerar när du nedgraderar.
Som du och andra är inne på kan det mycket väl vara wifi som spökar. Har en gammal router som skulle må bra av att ersättas.

Tills dess får jag "nöja" mig med simpel CD-kvalitet :)

Kör också demo på Qobuz nu och hoppas på att det skulle lösa dom tekniska blockers jag har med Tidal.

Apparna är mer stilfulla och polerade än konkurenterna, men att använda dom är tyvärr åt det mer frustrerande hållet.

När det kommet till streaming har den tyvärr samma problem som Tidal både på Mac och Android, så man kan misstänka underliggande lager i operativsystemet. Men Spotify fungerar, så omöjligt är det inte.

Bonus är att det iallafall är en cloud-syncad session, dvs jag kan börja spela något från laptopen och telefonen vet om det.

Startsidan och allt sådant är extremt opersonlig, det känns som att det är 0% personlig anpassning på den.
Det finns en "Discover"-flik där dom trycker på skit jag inte vill höra, och en "Magazine" där dom trycker på annat skit jag inte vill höra men med ett elegantare utseende.

Aldeles nyss spelade jag klart en skiva på en Wiim, och nåt random skräp började spelas efteråt.
Android-appen (som jag aktivt använde) påstod att ingenting spelades, fick starta Wiim-appen för att stoppa.
Ser sedan att Mac-appen faktiskt visar låten. Men alla enheter har "autoplay" avstängt.
Bugg eller jobbig feature, ett svek är det iallafall.

Kommer nog sluta med både Qubuz och Tidal, knyta näven i fickan åt Spotify nåt år till, och hoppas på att iallafall Qubuz fortsätter utvecklas teknisk. Tidal verkar ju "vara klar sen flera år".

Tillbaka
Topp