Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Minimalt med snöröjda cykelbanor i Göteborg idag. Fick ta gatanoch en annan väg än normalt och det tog sin lilla tid. Inte mycket biltrafik heller så det gick hyfsat OK. Men borde jobbat hemma eller promenerat till jobbet i idag. Ordentligt tjockt med snö mellan däcken och stänkskärmarna.

Eftersom det fortsatte snöa igår så hade jag inte så stora förväntningar men det gick hyfsat bra med hjälp trottoarer och vägbanor (självklart cykelbana oxå) .
Såg flera bilar som kört fast när de skulle ut från sina p platser men inte orkat skotta bort plogsträngen framför 😐.
Hemvägen var sakta å fin pga väldigt mycket modd, väl hemma så ringde mobilen grabbarnas bussar vid skolan gick inte pga av väglaget (en ledbus stod vikt på mitten) så det var bara att skotta fram bilen å åka å hämta dem ….
Bikes rules😜

Misär. Spånga-Flempan. Alldeles för mkt modd bitvis. Som att cykla i sand. Tog 1:50 jmf med 1:10 i normala fall. Hade 12km/h i rullsnitt. Flempan till brandvägen till Kungens kurva.
Jag ger upp och tar pendeln imorrn. Får väll gå hem i värsta fall. Dagar som denna kommer få mig att ledsna på att cykla annars. Helt slut!

Efter en smekmånad under december så åter till normal vinterpendling i Gävle, oskottat efter gårdagens och nattens snöande men gick att ta sig fram, lite bättre på vägar än cykelbanorna, förhoppningsvis fint skottat till hempendligen?

Bergslagsvägen/Drottningholmsvägen exemplariskt röjda under omständigheterna, förutom passagen Stora mossen-Alvik som tydligen fått agera avstjälpningsplats för all snö från bilvägen.

Exakt samma sak idag. Katastrofalt dåligt förbi Alvik, men annars ok.

En cyklist som körde odubbat halkade på slasket efter saltet, och gick omkull rätt hårt.
En bil körde lite väl fort på lilla bilvägen bredvid cykelbanan vid Åkeshov, fick sladd i modden och ställde sig sidledes. Kändes inte helt hundra.

Väldigt omväxlande. Dåligt i Nacka längs med Värmdövägen, en sträcka som normalt sköts rätt väl. I stort sett soprent genom hela Stockholm på sopsaltade stråk. Solna litet sådär, men Solna blir ju aldrig bättre än "sådär". Ett genomgående tema i samtliga kommuner är att när cykeltrafik leds ut på gatan (permanent eller vid något av de talrika vägarbetena) så upphör sopsaltning / snöröjning. Väldigt underligt.

Wheoo, årets första pendling. Snö-cx skoj skoj! Första 2 km med 10km/h, innan kom ut på sopsaltade vägar
Behövde in till stan igår, var beredd på utmaningar första biten bort till 73an, men tills jag hittade en plogad g/c-väg över nytorpsgärde var det 90% push-bike-delen av cx-livet. Roligare att titta på än att uppleva...

Även i Uppsala en fostrande mix av dåligt och riktigt bra röjt efter nattens nysnö. Men jag kunde trampa hela. Magiskt fint bitvis.
20260108_073635.webp

Ingen trängsel i cykelstället utanför kontoret
20260108_081608.webp

/J

Cykelväg vid Bergslagsvägen rent fantastiskt underhållen precis som vanligt (säkert topp 5 cykelväg i hela j-kla Sverige bortsett från att man passerar många korsningar/rondeller) men övriga transportvägar lite "blandade", i synnerhet på Södermalm men också förbi Alvik. Jag cyklade iofs inte i morse utan sprang. 🙃 Senaste tiden när jag cyklat har jag tagit min gamla White AX 290 hybrid aka "stridsvagnen" med feta dubbdäck vilket känns extremt tryggt, gäller bara att man har tålamod med tidsåtgången och lägger alla ambitioner åt sidan.

Slutsats: Hur man upplever pendlingen i Stockholm under tuffa vinterperioder har en enorm massa att göra med hur nära man själv har till prioriterade sopsaltade cykelvägar.

Senast ändrad:
Funderar på om jag ska ta cykeln imorrn till kontoret (eller springa). Hur ser Hägerstensvägen ut? Antar att det sen är sopat från Liljeholmen, Västerbron och Norr Mälarstrand? Mina lokalgator är inte plogade och totalmoddiga men kanske kan väga upp om det är bättre på cykelstråken.

katastrofalt dåligt snöröjt idag. Förstår absolut att det är svårt under en stundande storm, men idag borde det varit prima förhållanden på asfalten kan en tycka.
Kan bara hålla med , runt nollan måste det ju vara perfekt att dra på ordentligt med salt så kommer ner till asfalten ordentligt men icke , c11 tror jag en del av min cykelväg heter och från Årstafältet till gullmars så ligger det tre cm hårdpackad snö , jag kan se att de har sopat men ruskigt dåligt med saltlake, och sen att cykla är ju frivilligt , jag och en arbetskamrat hjälpte en stackare i rullstol som skulle försöka ta sig vidare från Norrmalmstorg till Birger -jarlsgatan och vi var två som puttade och hen tog i själv så tog vi oss knappt fram och cyklingen är ju frivillig (väl) så kunde varit värre 😜
Kämpa på snart är det vår !!!!

Behövde in till stan igår, var beredd på utmaningar första biten bort till 73an, men tills jag hittade en plogad g/c-väg över nytorpsgärde var det 90% push-bike-delen av cx-livet. Roligare att titta på än att uppleva...
Av ren nyfikenhet, är det G/C-vägen/parkvägen som går över kullen "bakom" Nytorpsbadet, i riktning mot Hammarbyhöjden?

En intressant iakttagelse på hemvägen idag. Skylten är borttagen som tidigare hänvisade cykeltrafik från Götgatspuckeln till Repslagargatan. Vilket nog är tur för Repslagargatan var snudd på ocyklingsbar med djup snömodd med is under.

Så tips till alla som passerar över Söder, fortsätt som innan och åk rakt över puckeln!!

Av ren nyfikenhet, är det G/C-vägen/parkvägen som går över kullen "bakom" Nytorpsbadet, i riktning mot Hammarbyhöjden?
Ja. Och den som går längs med gärdet på hammarbyhöjdssidan.
Men båda "grenarna" norr om kullen var plogade. Däremot inte öst-väst Parkvägen mitt i parken.
Men det var igår, när jag passerade idag var den nog plogad.

Idag var stora delar av min pendlingssträcka Sollentuna till Sumpan helt ok snöröjd. Det är på några lokalgator och i anslutning till cykelpassager som modden är sådär bottenlös så att man både kan få klicka ur och sätta ner foten vid passage…

Ja. Och den som går längs med gärdet på hammarbyhöjdssidan.
Men båda "grenarna" norr om kullen var plogade. Däremot inte öst-väst Parkvägen mitt i parken.
Men det var igår, när jag passerade idag var den nog plogad.
Då har vi hittat samma lösning på pendlingsväg.

Tittade även på att köra Ystadsvägen, men snöröjningen där är väldigt varierande samt att det inte känns jättekul att dela gatan med bilisterna.

Då har vi hittat samma lösning på pendlingsväg.

Tittade även på att köra Ystadsvägen, men snöröjningen där är väldigt varierande samt att det inte känns jättekul att dela gatan med bilisterna.
Ystadsvägen verkar fortfarande vara ett modd-träsk. För att inte tala om alla korsningarna i trakten. Längs kvarteren gick det att cykla igår, men alla korsningar blev push-bike.

Senast ändrad:
Från norrort i huvudsak bra när man lämnat de små villagatorna.

Men så kommer nån korsning där det är rejäla vallar med smala spår genom. Kommer bli intressant när det fryser på igen...

Och rätt kasst i city måste jag säga

Villagator och "lokalgator" i söderort är katastrof. Sopsaltade sträckor superbra. Tog mig hem via Ältavägen igår helt i ensamt majestät kl 17:00. Noll problem också utmed Flatenvägen och Örbyleden. Sedan kom jag till Grycksbovägen... haha vilket skämt. Tur man har ninjaskills och kommer ihåg vintern 2012 (dvs klev av och gick några sträckor)

Fantastiskt skönt! Bara minus nio, och äntligen ett litet snö-skal för tassar och dubb. Efter passerade zombies var det fri fart, fram till ett härligt häst-möte vid trä-bro. (Vi brukar mötas däromkring)
Jycken slog nästan aldrig av på takten, utan rätade fint ut mina tvåhjuls-släpp i kurvorna. Något kortare tur idag, så han har energi över..

Exemplariskt plogat villagata och GC innan jag når sopsaltat priostråk med ren asfalt. Sämre på sträckor med cykelfält. Skeppsbron ok i morse norrut men känns inte helt trygg på hemväg med modd och bilar nosande i häcken.

Gata inne i stan med modiga cykelfält kombinerat med vägarbete som leder ut cyklister i körbana som har av buss polerade isvalkar under modden. Nästan-vurpa både igår och idag.

Vurpa på liknande underlag precis vid välfylld busshållplats 200 meter från jobbet imorse. Gick bra 😁 Alltid roade det någon tänker jag. 🙂

Allt som allt ca 10% längre rullrestid, får anses som ok ändå tycker jag.

Tillbaka
Topp