Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Driva, ja. Högre, inte säkert. Låta bättre, sannolikt.Kan man räkna med att originalstereon klarar driva biffigare högtalarelement rent generellt? Smidigt om man bara byter element, mycket mindre smidigt om man måste sätta in slutsteg osv...
Tänker att kvalitet kommer före kvantitet, så faktiska volymen är inte prio. Idag låter allt burkigt och skränigt i stora skåpbilen (den är isolerad i väggarna), så finns nog en hel del att hämta genom att bara byta element gissar jag.Driva, ja. Högre, inte säkert. Låta bättre, sannolikt.
Men vill du kunna dra på kommer nog originalstereon begränsa.
W906 som jag bytt på en gång var det lätt att skruva vanliga 6,5" i dörrarna och koppla på befintliga kablar. Samt att jag tog bort högtalaren för samtal i framrutan som bara gjorde ljudbilden konstig.Tänker att kvalitet kommer före kvantitet, så faktiska volymen är inte prio. Idag låter allt burkigt och skränigt i stora skåpbilen (den är isolerad i väggarna), så finns nog en hel del att hämta genom att bara byta element gissar jag.
Någon som vet om inbyggda originalstereoapparater har subwooferutgång rent generellt? En Mercedes Sprinter i detta fallet..
Samma problem uppstår sannolikt, att så att säga "riktiga" system bygger på att det finns en lågnivåutgång nånstans. Inte alltid det gör inte alltid det. Då får man omvandla högnivå, dvs signal till högtalarna, till en signal ett slutsteg kan jobba med.Hur funkar det? Det är inte så att man kopplar in ett slutsteg och löser det därifrån?
Taket rakt över dig gör nog sitt om du kommer åt det också :)Spännande! Finns lite lågt hängande frukt alltså. Kul!
Ljudisolering i hytt är på listan men då tar jag det samtidigt. Nu är skåpet nästan o-isolerat (valaffisch-material med lite madrass-skum bakom typ) och delvis öppet fram till hytten. Tänker mig lite ljudisolerande mellanvägg och kanske något i dörrarna på lång sikt.
Får hoppas tiden räcker till :)
Ingen sub utgång i den radion samma skit som i Crafter.Tänker att kvalitet kommer före kvantitet, så faktiska volymen är inte prio. Idag låter allt burkigt och skränigt i stora skåpbilen (den är isolerad i väggarna), så finns nog en hel del att hämta genom att bara byta element gissar jag.
Någon som vet om inbyggda originalstereoapparater har subwooferutgång rent generellt? En Mercedes Sprinter i detta fallet..
Ingen sub utgång i den radion samma skit som i Crafter.
ett gångbart förslag, men ovala högtalarelement är definitionsmässigt fladdriga, och jag skulle gärna leta vidare?Tjena!
Det enkla är ju att köpa typ denna varianten, smidig att lägga under ena stolen och har högnivågingång så man kan ta ljud ifrån ena högtalarutången på stereon.
Är inget monster till bas, men extremt mycket bättre än med originalhögtalare.
![]()
JBL BassPro Nano aktiv subwoofer 6" x 8" | Motonet Ab
Den kompakta BassPro Nano är den minsta aktiva subwoofern av JBL och får enkelt plats under sätet även i mindre bilar. Trots den kompakta storleken levererar...www.motonet.se
ett gångbart förslag, men ovala högtalarelement är definitionsmässigt fladdriga, och jag skulle gärna leta vidare?
så lät det som det gjorde också;)Ovala element har man kört i billjud sen den första Knutsson släpptes. Ett ickeproblem.
Och det har inget med ovala element att göra .så lät det som det gjorde också;)
så lät det som det gjorde också;)
Det finns subwoofers med fyrkantiga membran.det går att leva med och hyggligt optimera även i grunden handikappade upplägg.
som damtrallor. flexiga och bra de också.
och ibland har man inget val. men i nådens år 2025 friivilligt välja en subwoofer med ovalt högtalarmembran är enligt mig en onödig uppförsbacke. snarare än omsorg om en fin och fast bas luktar upplägget sifferoptimering för de oinvigda.
typ som lumenrace för cykellampor.
triangulerar man med en platt yta framtill är det fullt genomförbart. men ger det bättre ljud än en självstabil cirkulär kona?Det finns subwoofers med fyrkantiga membran.
Det beror helt på var konuppbrytningen sker (vid fullt eller halvt xmax eller vid xlim).triangulerar man med en platt yta framtill är det fullt genomförbart. men ger det bättre ljud än en självstabil cirkulär kona?
även ovala kan förstås stabiliseras på ett liknande sätt. i lägre prisklasser som diskussionen gällde lyser sådan gärna med sin frånvaro.
Kolla stiften.Bmw 116i från 2015 (N13-motorn) som plötsligt tvekar och misständer vid pådrag/last men klarar hålla jämn fart. Bilen gick perfekt på förmiddag och dåligt några timmar senare, så inget som kommit smygande.
ChatGPT säger att kass tändspole är mest troligt. Tydligen vanligt fel. Bilen har gått drygt 10 000 och är servad enligt schema.
Nån som har erfarenhet av Biltemas eller Julas bmw-specifika felkodsläsare? Funderar på om man kan se vilken cylinder som har problem och testa byta plats på två tändspolar och se om problemet följer efter.
/J
Så om jag tankar HVO innan besiktning är det inga problem..?Tjena!
Precis som @maRRtin säger, det går utmärkt att köra på.
Anledningen till att tillverkare säger att det gäller från olika årsmodeller är att dom vill ha ryggen helt fri om det mot alla odds skulle skita sig för någon. Peugeot säger allt från 2007, men Volvo säger markant senare men då har alla D2or Peugeotmotor.
En kollega har kört HVO i sin Audi TDI i sex års tid nu, det är en 2012-13 typ.
I USA är det godkänt i alla bilar eftersom HVO klarar dieselklassningen där för dom inte bryr sig om vikten som fäller HVO från att klassas som diesel i EU.
Så om jag tankar HVO innan besiktning är det inga problem..?
Anekdotiskt förvisso men jag har aldrig haft några problem med mina Biltemabatterier. Förvisso de vanliga enkla blybatterierna av billigaste sorten då, inte sånt här fancy :)Behöver nytt batteri till bilen (KIA Optima 2016, diesel, stopp/start). På det som sitter i nu står det AGM80L-DIN 80Ah.. Hittar vad jag antar är motsvarande t. ex. hos Biltema (https://www.biltema.se/bil---mc/for...erier/startbatteri-agm-12-v-80-ah--2000029874), men skulle gärna köpa nåt annat, antingen online eller nånstans i eller mellan Göteborg - Alingssås sådär. Tips?
Visa bilaga 811663
Köpte batteri (Autozone) på Jem O fix, men jag tror inte de har AGM. ;(Behöver nytt batteri till bilen (KIA Optima 2016, diesel, stopp/start). På det som sitter i nu står det AGM80L-DIN 80Ah.. Hittar vad jag antar är motsvarande t. ex. hos Biltema (https://www.biltema.se/bil---mc/for...erier/startbatteri-agm-12-v-80-ah--2000029874), men skulle gärna köpa nåt annat, antingen online eller nånstans i eller mellan Göteborg - Alingssås sådär. Tips?
Visa bilaga 811663
Körs bilen mycket alt underhållsladdar du?Ok, ni kanske har övertygat mig.. Tror inte egentligen det behövs ett premiumbatteri, men efter att bilen varit stendöd* några gånger tills man "brutit" sig in (aka plockat ut nyckeln uy fobben och bänt bort lite plast för att komma åt den fysiska låskolven), öppnat förardörren och se öppnat huven, vilket triggar larmsystem och även får resten av elektroniken att vakna till liv, varefter man kan stänga av larmet o starta bilen, vilket ffa drabbat min sambo, så vill nog ffa hon ha ett pålitligt batteri.. eller iaf att jag gör vad som står i min makt att se till att det inte händer (henne) igen.
(Jag tänker alltså att anledningen till att bilen varit stendöd är att det varit lite låg batterispänning, och en/flera styrenheter gått ner i djupsömn.. kanske är helt fel iofs. Men att batteriet inte är helt nytt märks även på att bilen vägrar använda stopp/start-funktionen, något jag lätt skulle kunna leva med.)
* ej gått att öppna med keyfob, inget tecken på el öht - dvs inget larm som blinkat, ingen respons om man försöker starta genom att hålla keyfob vid startknapp.
Bytte både tändspolar och stift (men de såg fina ut, lite sotigt i 1:an som var den cylinder som bråkade). Båda NGK från Trodo. Nu går den som en klocka och inga nya felkoder.Kolla stiften.
Gör den det med rimlig regelbundenhet borde det iofs räcka rätt långt. Det kanske bara var dags för det här batteriet. Och har det hänt en gång är ju batteriet kört sen, eller iaf inte alls lika pålitligt är min erfarenhet.@Rattnalle Nu för tiden går bilen mest något längre sträckor, t. ex. Floda - GBG (mycket E20 och ~100km/h), när vi bodde i Majorna var det lite värre med den saken. Sen diverse resor till Jkpg et.c. Har inte underhållsladdat.
Japp, tror också det är dags att byta batteriet, det har suttit i så länge vi ägt bilen (~6000mil/4-isch år) och oklart hur länge innan dess.Gör den det med rimlig regelbundenhet borde det iofs räcka rätt långt. Det kanske bara var dags för det här batteriet. Och har det hänt en gång är ju batteriet kört sen, eller iaf inte alls lika pålitligt är min erfarenhet.
har vanligen köpt på tyska ebay,t ex det här batteriet 2021, då jag tyckte gamla batteriet visade viss trötthet, och gjorde ett inköp för att vara förberedd.@kais01 Japp, det var tanken från min sida också, så med premium menade jag ffa från nån annan än Biltema/Mekonomen osv (vet dock att de har både bra och dåliga saker inom typ alla genrer).. men nåt som klarar många cykler, typ AGM eller om det finns annat liknande, är nog en bra idé. Har du tips på pålitlig tysk med vettiga priser? Jag har bara koll på cykelsidorna :-)
Smorde en bekant gasfjädrar med silikonspray, funkade på direkten osäker på om de fortfarande är tysta.Smörjer man knarrande gasfjädrar till bagaget eller byter man dem?
Lossa, demontera, smörja inifrån?Smorde en bekant gasfjädrar med silikonspray, funkade på direkten osäker på om de fortfarande är tysta.
Nä, bara sprayade på "kolvstången".Lossa, demontera, smörja inifrån?
Funderar på om det är infästningen ja, för själva kolven i sig verkar ju vara tät - där bör inget fett ta sig varken in eller ut.Säker på att det inte är kullederna som knarrar bara?
Tror det är tätningarna som torkar ut.Funderar på om det är infästningen ja, för själva kolven i sig verkar ju vara tät - där bör inget fett ta sig varken in eller ut.