Drev från aliexpress bra eller skräp

Likebikes

Aktiv medlem
Tjena!

Ska köpa nytt drev till cykeln, ett Sram eagle gx 36t.

Det billigaste jag hittar ligger på 7-800, men oftast runt 1000 lappen.

Men så såg jag på aliexpress för runt 100 lappen, såklart inte Sram då men ser ut att vara identisk.

Nån som handlat drev från typ aliexpress som vet om det är nått att eller om det är rent skräp? Dem har ju bra recensioner.

när det gäller framklinga, skulle jag säga det är rätt okänsligt med kvaliteten på aluminiumlegeringen. men åtminstone mindre storlekar saluförs ibland i stål, och de är förstås överlägsna, trots att de är billigare.

dreven på kassetten på hjulet skulle jag luta åt original, alternativt hellre renovera dem. men är ju ännu lättare gjort på en framklinga.

IMG_8347.webp

Är bilar som säljs på blocket bra eller skräp?
Aliexpress är bara en plattform, men säljarens betyg kan ju ge en liten ledtråd om kunderna varit nöjda.

Har kört kina-drev från Amazon utan problem på pendlaren ett tag. Eftersom jag bara cyklar utan att logga varenda meter på någon app nuförtiden så har jag svårt att säga hur den hållit, men en 300 mil kanske har den gått och kan inte säga att den verkar speciellt sliten. Köp två om du är orolig. Eller fem.

+1! Har också kört alidrev, dels på barncyklar, dels på min gravel. Har funkat klanderfritt.
Nu har inte jag någon monstereffektutveckling direkt heller men i synnerhet nu när mycket dessutom är direct mount så tänker jag mig att dreven blir lättare att få styva än med t.ex. 5 armar som dessutom ska göras så tunna det går för att få det lätt.

Jag kan se åtminstone en av skruvarna du säger saknas.
Men vi kan väl fråga @Tegheim83 ifall han körde utan drevbultar eller inte
Din röda pill pekar på en skruv som sitter kvar. Det är de två ovanför som saknas. Titta på klingan lite noggrannare så hittar ni att två av dess monteringshål befinner sig mellan spindelarmar.

Screenshot 2026-01-10 at 10.03.01.webp

har inte haft problem med aliexpress-drev. varken shimano direct mount, 104bcd eller 96bcd etc.

däremot har alu-skruvar som kan följa med klingor gått av, vilket kanske är orsaken till haveriet på bilden. jag återanvänder gamla stålskruvar där.

Din röda pill pekar på en skruv som sitter kvar. Det är de två ovanför som saknas. Titta på klingan lite noggrannare så hittar ni att två av dess monteringshål befinner sig mellan spindelarmar.

Visa bilaga 811660
Thcker det ser ut som ett huvud finns kvar i skruvhålet mellan dom röda pilarna.

Poängen med inlägget var iofs mer att påpeka att materialet i ali-dreven ibland nog inte är det man tror.
Mina ali-drev har funkat okej på pendlaren. Lite högljuddare, håller kedjan lite sämre och slits snabbare. Men gör jobbet betydligt billigare än ett märkesdrev

Möjligt att själva skruven sitter kvar i spindelarmen men det matchande hålet i drevet befinner sig en bra bit därifrån så muttern är garanterat inte kvar och då spelar det i praktiken ingen roll om skruven sitter där den skall eller inte. Jag tvivlar dock starkt på att den är kvar i det här fallet. Dels är det mer plats i fördjupningen och dels sticker skruven normalt ut på insidan av spindeln så när drevet rört sig på det där viset vore det osannolikt om det inte puttat ut skruven.

Jo, har man bara rätt förväntningar när man handlar från Ali så är det väl oftast ok kvalitet för pengarna. Är mest att det är ett lotteri vad man får. Många 'märken' verkar sätta sitt namn på andras produkter så det skulle inte förvåna mig om det kan variera stort mellan olika batcher som kanske kommer från olika fabriker.

Tjena!

Ska köpa nytt drev till cykeln, ett Sram eagle gx 36t.

Det billigaste jag hittar ligger på 7-800, men oftast runt 1000 lappen.

Men så såg jag på aliexpress för runt 100 lappen, såklart inte Sram då men ser ut att vara identisk.

Nån som handlat drev från typ aliexpress som vet om det är nått att eller om det är rent skräp? Dem har ju bra recensioner.
Hej, jag har köpt drev av märket ZRACE från Ali. De har funkat bra.
Jag har använt dem mellan 1-2 säsonger och bytt dem sen pga att de tappar ettn par tänder (kan vara pga islag).
Men de har funkat trots ett par tappde tänder. Dvs det har gått fint att trampa och kedjan har suttit kvar.

Nu har jag köpt på mig ett par drev från e13 och Work components på rea.
Få se i sommar om de håller längre eller lika som Zrace.

Jag hittat nyligen stålklingor med N-W kuggar på Aliexpress. De kommer säkert hålla bra.
Före använde jag aluminiumklingor (varumärke Snail och andra). De håller också bra, kanske lite kortare livslängd, men ett stycke räcker tryggt för ett år. Jag råkade böja ett par kuggar en aning på min hardtail, troligen efter en stenslag då jag cyklade utan bashguard. Detta syntes knappast och påverkade inte funktion, jag råkade upptäcka skadan efter ett tag trampande. Men någon som helst framklinga kommer säkert inte undan om man slår den i stenhällar.

Jag har inte någon erfarenhet av Aliexpress kassetter, vore intressant att prova en någon gång.

Senast ändrad:
Jag hittat nyligen stålklingor med N-W kuggar på Aliexpress. De kommer säkert hålla bra.
Före använde jag aluminiumklingor (varumärke Snail och andra). De håller också bra, kanske lite kortare livslängd, men ett stycke räcker tryggt för ett år. Jag råkade böja ett par kuggar en aning på min hardtail, troligen efter en stenslag då jag cyklade utan bashguard. Detta syntes knappast och påverkade inte funktion, jag råkade upptäcka skadan efter ett tag trampande. Men någon som helst framklinga kommer säkert inte undan om man slår den i stenhällar.

Jag har inte någon erfarenhet på Aliexpress kassetter, vore intressant att prova en någon gång.
jag köper inte kassett med stora aluminium-drev igen. 46-kugget gick av på denna ztto. (sen har den iofs gått 500-1000 mil till som niodelad, och den växlar fortfarande bra efter ett par renoveringar)
Screenshot_20260111-093828_Strava.webp

Jag kan se åtminstone en av skruvarna du säger saknas.
Men vi kan väl fråga @Tegheim83 ifall han körde utan drevbultar eller inte
Visa bilaga 811652Visa bilaga 811653

Jag är ganska säker på att jag hade 4 drevbultar när träningspasset började 😁

Vad som gav sig först är svårt att säga såklart, men det jag iaf vet är att om drevet varit gjort av 7075 som står på, så hade det gått av, inte böjts 👍

...och som @jolov skrev handlade inlägget mer om falsk marknadsföring kring legering och att min idé om att göra egna började där nånstans för 5-6år sedan.

Sen duger både 6xxx-legering och aliexpress i väldigt många fall.
Det är helt och hållet upp till var och en och syftet med framklingan 👍

Jag har kört med drev från aliexpress i många år och har bara varit nöjd. Bara på 11-delade drivlinor hittills.

Hur fungerar dreven på 12-delat? Något märke som sticker ut med att vara bättre eller sämre?

För övrigt är jag intresserad av att testa dessa vevar:
1775544702019.webp

...och som @jolov skrev handlade inlägget mer om falsk marknadsföring kring legering och att min idé om att göra egna började där nånstans för 5-6år sedan.

Sen duger både 6xxx-legering och aliexpress i väldigt många fall.
Det är helt och hållet upp till var och en och syftet med framklingan 👍
Helt ärligt så är ju dina botique-drev (eller garage-drev?) prisvärda med tanke på tillverkade i Sverige och allt vad det innebär!

Jag har kört någon klinga från Ali på en pendlare. Efter kort tid kan man "Lyfta kedjan från dreven" som man förr i tiden sade innebar att något är slitet... Vad vet jag.
Det är iaf inget jag har på en tävling, men till och från jobbet verkar det duga till :)

Helt ärligt så är ju dina botique-drev (eller garage-drev?) prisvärda med tanke på tillverkade i Sverige och allt vad det innebär!

Jag har kört någon klinga från Ali på en pendlare. Efter kort tid kan man "Lyfta kedjan från dreven" som man förr i tiden sade innebar att något är slitet... Vad vet jag.
Det är iaf inget jag har på en tävling, men till och från jobbet verkar det duga till :)
Tack, det var snällt sagt 🙏

Har kört Deckas klingor från Ali på både gravel, racer och mtb de senaste fem åren och med tanke på priset är de hur bra som helst. Kör singelklinga 11-delat på racer och gravel och singelklinga 10-delat på mtb. En klinga för kanske 80:- håller lätt en säsong på graveln, som rullar mest av cyklarna.

Bytte till 1x drivlina på racern för två somrar sedan och körde premiär igår och klingan är fortfarande fräsch.

Tillbaka
Topp