[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Är alla fyra sträckorna samma på stafetten? Ibland har väl fristilssträckorna varit tuffare? Anger känns väl som den givna avslutaren men har fått för mig han varit bättre i klassiskt? Myhlback är jag ganska tveksam till.

Vet inte hur de klassiska sträckorna resp. fristilssträckorna förhåller sig i OS. Brukar vara rätt besvärligt att få fram några banprofiler långt i förväg tycker jag.

Jag har ingen tydlig känsla vad gäller ev. stilpreferens för Anger.

Anger ser jag som väldigt naturligt val på sistasträckan med tanke på spurtkapacitet.

I övrigt tror jag att Poromaa, Berglund och Gisselman är de som kommer att få åka, om nu Poromaa kan skrämma fram lite form. Ordning är dock förstås inte given.

På VM i fjol hade de Gisselman, Poromaa, Burman och Anger. Skulle kunna tänka mig att de stoppar in Berglund på tredje och behåller bemanningen på sträcka 1 och 2.

Edit: Myhlback tror jag inte är aktuell med mindre än att det blir sjukdom om inte banan är så lätt att den håller att staka och det saknas stakfria zoner. Och även om det går är det lite av gambling. Stavbrott kan t.ex. bli betydligt kostsammare om fästvalla saknas.
Ja det är en bra uppställning. Poro verkar ju vara sakta på gång (även om revbenabrottet bromsade det hela). Kan det vara så att han bara satsar på OS i år? Hoppas han prickar in formen. Många norska herrar som ser grymt snabba ut. Har vi tur är de redan trötta innan OS pga alla hårda tävlingar de kört. Även om
Kläbo inte verkar kunna bli trött…

Jag tror att det bara blir i stafetterna det blir ickenorska medaljer på herrsidan.

Ja det är en bra uppställning. Poro verkar ju vara sakta på gång (även om revbenabrottet bromsade det hela). Kan det vara så att han bara satsar på OS i år? Hoppas han prickar in formen. Många norska herrar som ser grymt snabba ut. Har vi tur är de redan trötta innan OS pga alla hårda tävlingar de kört. Även om
Kläbo inte verkar kunna bli trött…
Att Norge inte skulle vinna långa herrstafetten hade väl varit OS största skräll typ.

Poromaa har ju varit tidigt uttagen men tror inte direkt hans svaga säsongsinledning beror på att han satsar på OS

Att Norge inte skulle vinna långa herrstafetten hade väl varit OS största skräll typ.

Poromaa har ju varit tidigt uttagen men tror inte direkt hans svaga säsongsinledning beror på att han satsar på OS
Krävs nog tidernas smörebom från norska vallateamet för att de inte ska vinna stafetten.

Fast han har ju inte direkt briljerat i år. Teamsprinten i Davos var bra men bortsett från det har det väl varit ganska blekt. Han är inte heller någon påläggsklav för framtiden direkt.
Sant iofs men vem har briljerat? Han brukar inte göra bort sig i stafettsammanhang.

Sant iofs men vem har briljerat? Han brukar inte göra bort sig i stafettsammanhang.
Nej det finns absolut ett problem i att det är brist på åkare som gjort bra insatser. Dock tycker jag inte att Häggström gjort så mkt som sticker ut ens i den svaga konkurrensen, Davosteamsprinten oräknad.

Om man snackar stafett ska han i så fall troligen peta någon i kvartetten Gisselman, Poromaa, Berglund och Anger. Gisselmans förstasträcka i VM i fjol var riktigt bra trots fall. Anger är i mina ögon given. Poromaa har klart högre kapacitet än Häggström så lyckas han bara hitta lite form så skulle jag garanterat välja honom. I så fall är det Berglund som Häggström ska slå ut. Om man tittar på distanslopp i år är det fördel Berglund. Och om han som jag gissar hamnar på en tredjesträcka så kommer det sannolikt inte direkt att var så mkt stök och bök där Häggström annars kanske haft en fördel genom sitt sprintåkande.

Poromaa är väl ändå ganska given om han gör något mer hyfsat lopp
Det tror jag. På de tre senaste VM:en har han följande placeringar i de individuella distansloppen:

2021: 9, 9, 12
2023: 5, 5, 3
2025: 8, 6, 2

Är han ens i närheten av den nivån är det knappast så att det finns fyra bättre svenskar.

Ska man spela en slant på att Halfvarsson inte kör i morgon på grund av sjukdom? Han brukar väl få problem med det en gång varje helg numera? Dessutom fristil.

Kvaltider från sprinten i Falun idag. Svahn 4,6 sekunder före Sundling i ett kval!

1768041249236.webp

1768041277328.webp

Undrar om Häggström blev lite taggad av min sågning tidigare idag. Tvåa i sprinten, slagen bara av Anger. Svensson till final var väl ett steg framåt, men verkar där inte ha räckt till.
1768045852296.webp

På damsidan verkar det ha varit en duell mellan Svahn och Sundling och de andra långt efter. Rätt väntat. Om inte Svahn drabbas av något elände så är det i min värld inget snack om att hon ska åka sprinten på OS.

Funderar lite på vad det är som gör att Sundling denna säsong inte dominerar i kvalen på det sätt hon tidigare gjort. En tanke vore om hon åker lite mer återhållsamt. Känns dock inte som hennes stil. Och hon presterar ju fortfarande bra i heaten så det känns inte som hon nödvändigtvis skulle vara sämre eller i sämre form.

1768046035933.webp

Verkar ha varit tre som gjorde upp om det i herrarnas U18-klass.

1768052159204.webp

I U20-klassen:
1768053048057.webp

Kross av Nisén bland U18-damerna. Vann kvalet med 5 sekunder också. Sen är det väl Alvars och Fridas yngre systrar på plats två och fyra.

1768056504940.webp

Resultat från herrarnas 10 km fristil i Falun idag. Eriksson ledde vid alla mellantider och som mest med 10 sekunder vid 7,3 km men tappade därefter så att segermarginalen slutade på knappa sekunden.

1768130575850.webp

På damsidan desto mindre spännande om segern då Sundling var helt överlägsen. Ledde redan vid 1,4 km med 20 sekunder.

1768130742324.webp

Det där måste väl ha varit spiken i kistan för Calle? Stor j-a skandal om han får en os-plats med de resultat han åstadkommit.

Det finns väl inga fler tävlingar att "kvala in på" nu? Om inte så kan jag inte se att de ens funderar på att ta ut Calle.

Hade han vunnit loppet idag hade han kanske kommit in i diskussionen. Nu är han långt efter och kom ju inte ens vidare från kvarten igår. Ok, tvåa i fredags men ändå slagen av Leo som väl inte direkt är superhet för en OS-plats.

Resultat från juniorernas millopp i Falun.

U18 herrar
1768154001627.webp

U20 herrar
1768153930927.webp

U18 damer (Nisén tog 8 sekunder på Falk från 9,2 km till mål)
1768154070757.webp

U20 damer
1768154046515.webp

Det finns väl inga fler tävlingar att "kvala in på" nu? Om inte så kan jag inte se att de ens funderar på att ta ut Calle.

Hade han vunnit loppet idag hade han kanske kommit in i diskussionen. Nu är han långt efter och kom ju inte ens vidare från kvarten igår. Ok, tvåa i fredags men ändå slagen av Leo som väl inte direkt är superhet för en OS-plats.
En chans finns kvar, och det är om han blir uttagen till kommande världscup. Tacka vare andraplatsen på fredagen då.

En chans finns kvar, och det är om han blir uttagen till kommande världscup. Tacka vare andraplatsen på fredagen då.
Ja, fast man kan ju fråga sig dels om han blir uttagen och dels om resultat i Oberhof är så intressant.

Leo borde väl gå före i alla fall. Slog ju Calle i fredags och jag tror han varit före Calle i alla distanslopp där de mötts denna säsong. Hänger väl i så fall på hur de som är OS-klara väljer att göra.

Sen är det ju 10 km klassiskt i Oberhof till helgen medan det är 10 km fristil på OS så jag vet inte hur mycket inverkan resultat där kommer att ha på OS-uttagning. Att han skulle bli uttagen att åka sprint i Oberhof håller jag dock för helt uteslutet.

Men det är klart, skulle han kommer igenom nålsögat till Oberhof och blixten skulle slå ner och han tar en pallplats där så är det väl teroretiskt sett fortfarande möjligt att komma till OS.

Senast ändrad:
Ja, fast man kan ju fråga sig dels om han blir uttagen och dels om resultat i Oberhof är så intressant.

Leo borde väl gå före i alla fall. Slog ju Calle i fredags och jag tror han varit före Calle i alla distanslopp där de mötts denna säsong. Hänger väl i så fall på hur de som är OS-klara väljer att göra.

Sen är det ju 10 km klassiskt i Oberhof till helgen medan det är 10 km fristil på OS så jag vet inte hur mycket inverkan resultat där kommer att ha på OS-uttagning. Att han skulle bli uttagen att åka sprint i Oberhof håller jag dock för helt uteslutet.

Men det är klart, skulle han kommer igenom nålsögat till Oberhof och blixten skulle slå ner och han tar en pallplats där så är det väl teroretiskt sett fortfarande möjligt att komma till OS.
Jag tror att enda distansen han skulle kunna hävda sig är femmilen. Blir han uttagen till helgen och gör det bra där finns ju chansen men jag är inte "orolig" att han tas ut på det han gjort hittills.

Jag tror att enda distansen han skulle kunna hävda sig är femmilen. Blir han uttagen till helgen och gör det bra där finns ju chansen men jag är inte "orolig" att han tas ut på det han gjort hittills.
Femmil i klassisk stil hade rimligen varit hans bästa chans till OS, bara att se på VM i Planica. Därför var det i mina ögon väldigt konstigt att han bytte fokus till sprint inför denna säsong.

Ingen höjdar-TdS för Ebba och sen en rejäl förkylning på det och Frida med fotproblem. Är det Sundling hoppet står till på OS?

Även med problem är ju dem två åkare som aldrig går att räkna bort. Sen är väl Sundling i sprinten kanske den säkraste medaljchansen.

Även med problem är ju dem två åkare som aldrig går att räkna bort. Sen är väl Sundling i sprinten kanske den säkraste medaljchansen.
Nej, det är klart de inte går att räkna bort. Idealiskt är det väl dock knappast. Och Sundling känns som den som under själva säsongen haft minst strul. Och även om motståndet inte var superstarkt så var väl helgens tävlingar i Falun i alla fall inget som fick en att tro att det inte skulle kunna bli ett rätt skapligt OS för henne.

Säkraste svenska medaljen borde väl annars vara damernas teamsprint. I vanliga sprinten kan ju ett stavbrott förstöra det medan de i teamsprinten nästan borde kunna ta medalj även med ett stavbrott.

Säkraste svenska medaljen borde väl annars vara damernas teamsprint. I vanliga sprinten kan ju ett stavbrott förstöra det medan de i teamsprinten nästan borde kunna ta medalj även med ett stavbrott.
De skulle nog kunna säkra upp genom att köra med metallstavar, om det fanns några sådana för tävling.

De skulle nog kunna säkra upp genom att köra med metallstavar, om det fanns några sådana för tävling.
Om det gick att medelst rimliga regler kring stavarnas konstruktion få ner mängden stavbrott påtagligt skulle jag inte ha något emot det. Om det får som konsekvens att de åker en halv sekund långsammare på en sprint så kommer det inte att påverka publikens upplevelse. Och det är ju inte direkt så att stavar genom historien har varit superlätta och gjorda i kolfiber så det lär ju inte vara något problem att åka med det.

Trupp till Oberhof:

Sprint
Dahlqvist, Crüsell, Ilar, Lundgren, Sundling, Svahn.
Algotsson, Danielsson, Ersson, Häggström, Johansson, Persson

10 km, klassiskt
Dahlqvist, Crüsell, Ilar, Lundgren, Sundling, Svahn
Danielsson, Ekberg, Halfvarsson, Häggström, Johansson, Rosjö

Ingen Hagström. Känner hon sig klar för OS tro?
Klar för OS är hon ju, men kanske inte klar för att åka sprinten där.

Sprinten i Oberhof går i fristil så den är väl kanske int så relevant för individuella OS-sprinten som ju går i klassiskt. Ev. mer relevant för teamsprinten och där undrar jag om hon grejar att ta en plats på OS.

Klar för OS är hon ju, men kanske inte klar för att åka sprinten där.

Sprinten i Oberhof går i fristil så den är väl kanske int så relevant för individuella OS-sprinten som ju går i klassiskt. Ev. mer relevant för teamsprinten och där undrar jag om hon grejar att ta en plats på OS.
Ja det var det jag syftade på. Men aha fick för mig denna gick i klassiskt men då hade jag fel. För i så fall vore det konstigt att stå över om man inte fått löfte om att köra OS-sprinten.

Men nej för sprintstafetten finns det väl flera före i min lista.

Han väcker ju uppenbarligen enormt intresse i gammelmedia och i alla sociala medier och på diverse forum och på byn så det får vi aldrig hoppas.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp