[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Blir inte sjösättning förrän framåt midsommar, det växer som fasen här på västkusten så om båten ligger still i en månad blir det inte bra.

Å andra sidan är det bara barnens gummibåt det handlar om, så det är ju bara att putta i den. Små båtar, små bekymmer. Har ingen egen båt, vilket kan vara lite sorgligt men jäklar va' kul tjejerna hade förra sommaren i La Chiquita! Dom praktiskt taget bodde i båten 5 veckor i sträck.
IMG_2779 3.webp

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
När nu gummibåtar är på tapeten måste jag ställa en fråga.

Jag har sedan några (3?) år en liten gummijolle för att ro ut till bojen. Den har en uppblåsbar durk. Jag valde den modellen för att jag trodde den skulle vara minst utrymmeskrävande i vindsförrådet under vintern.

Nu har jag en pyspunka på durken. Det läcker såpass mycket att det irriterar. Jag är är tvungen att ta med mig pump varje gång jag skall använda jollen. Men, det läcker för lite för min vanliga läcksökningsteknik (såpvatten). Jag har gissat att det är ventilen som läcker men inga åtgärder där spelar någon som helst roll.

Tips emottages tacksammast.

/Martin

[OT] Happys båtforum
När nu gummibåtar är på tapeten måste jag ställa en fråga.

Jag har sedan några (3?) år en liten gummijolle för att ro ut till bojen. Den har en uppblåsbar durk. Jag valde den modellen för att jag trodde den skulle vara minst utrymmeskrävande i vindsförrådet under vintern.

Nu har jag en pyspunka på durken. Det läcker såpass mycket att det irriterar. Jag är är tvungen att ta med mig pump varje gång jag skall använda jollen. Men, det läcker för lite för min vanliga läcksökningsteknik (såpvatten). Jag har gissat att det är ventilen som läcker men inga åtgärder där spelar någon som helst roll.

Tips emottages tacksammast.

/Martin
Spraya med diskmedel+vatten för att se var det formas bubblor?

Edit. Nu ser jag meningen att du redan har försökt med såpvatten...

Annars kan du väl försöka pressa delar av den under vatten för att se om det blir några bubblor. Vattenfylla insidan? Har du sprayat såpvatten runt o på/i ventilen oxå?

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Spraya med diskmedel+vatten för att se var det formas bubblor?

Edit. Nu ser jag meningen att du redan har försökt med såpvatten...

Annars kan du väl försöka pressa delar av den under vatten för att se om det blir några bubblor. Vattenfylla insidan? Har du sprayat såpvatten runt o på/i ventilen oxå?
Såpvattnat hela durken i uppblåst tillstånd. Att pressa delar av den under vatten är för närvarande inte något jag kan göra.

/Martin

[OT] Happys båtforum
Funderat på å skaffa en gummibåt å köra flötestrolling&Vertikalt jiggande ur , men är dö nojjig för att krokar ska sticka hål i den ? Är de kraftiga numer eller är de som på 90 talet ?

[OT] Happys båtforum
Blir inte sjösättning förrän framåt midsommar, det växer som fasen här på västkusten så om båten ligger still i en månad blir det inte bra.

Å andra sidan är det bara barnens gummibåt det handlar om, så det är ju bara att putta i den. Små båtar, små bekymmer. Har ingen egen båt, vilket kan vara lite sorgligt men jäklar va' kul tjejerna hade förra sommaren i La Chiquita! Dom praktiskt taget bodde i båten 5 veckor i sträck.
Visa bilaga 831573
Nåt sånt där skulle ju vara kul när barnen blir större. Så de får lära sig redan från början.

Äldsta dottern (10 år) ska gå på seglarläger i sommar, det blir kul att se hur det funkar.

[OT] Happys båtforum
Nåt sånt där skulle ju vara kul när barnen blir större. Så de får lära sig redan från början.

Äldsta dottern (10 år) ska gå på seglarläger i sommar, det blir kul att se hur det funkar.
Mina barn var helt ointresserade av segling och skulle prompt ha en gummibåt med ratt. Är väl nå't mode i det eftersom alla småglin far runt med små svarta gummibåtar här. Svårt o osäkert att segla i all båttrafik här oxå. Den gamla släktklenoden från 60-talet (en träeka) fick säljas till förmån för att skapa nya minnen.

Denna gummibåt blev snabbt för liten. Tänkte dom (2 egna barn) skulle snurra runt lite i Smögen-hamnen o ut till Hållö på sin höjd men förra sommaren var dom ALLTID minst 4 tjejer i båten och dom har kört till Hamburgsund i Norr o Lysekil i söder. Starkt att en båt på 3,4 m fixar det men som du hör är den på tok för liten.

Nu till det viktigaste och det mest överraskande. Jag köpte båten just för att de skulle lära sig tidigt. Tjejer hänger ju oftast bara med killar som några kuttersmycken när de blir äldre men jag vill att mina barn ska klara av att vara självständiga o behärska saker själva. Det som var överraskande var hur jäkla kul de tyckte det var!

De var så klart glada när de fick höra att de skulle få en egen båt men jag trodde aldrig att det skulle vara så livsomvälvande för dom som det blev. Plötsligt hade de all frihet i världen och kunde ta sig överallt. Förra sommaren var som ett enda stort lyckorus. Som sagt, så bodde dom i den lilla båten från tidig morgon till sen kväll i princip varenda dag. Bra timpris o utnyttjande trots ngt dyr båt.

[OT] Happys båtforum
Jag stod och gluttade på en Capelli 4-meters i fredags när jag stannade till på Marinbutiken. Sjukt fin, man blir ju sugen på något sånt. Men det är väl ungefär 100' för mkt för att köpa som barnbåt. Då ska den nog fylla något större syfte.

1000054290.webp

[OT] Happys båtforum
Jag stod och gluttade på en Capelli 4-meters i fredags när jag stannade till på Marinbutiken. Sjukt fin, man blir ju sugen på något sånt. Men det är väl ungefär 100' för mkt för att köpa som barnbåt. Då ska den nog fylla något större syfte.

Visa bilaga 833421

Tjena!

Man har bara barn en gång och pappa kommer tycker den är rolig också. 😁

[OT] Happys båtforum
Har på bara 1 år med gummibåt samlat på mig en hel del erfarenheter o önskemål om nästa gummibåt. Ex:
1. Aluminiumskrov - betydligt lättare, samt hyfsat tåligt när båten ska upp o ner på sandbankar.
2. Insida styrkonsoll måste vara lättillgänglig! På barnens båt är det halvt omöjligt att ta sig in.
3. Targabåge för lanternor, knapar, stöd o bluetooth-högtalare. En lös pinne för bakre lanternan är skit o går sönder bland tampar o barn som håller i den som stöd.
4. Bra knapar fram på rätt ställe så att inte repet ligger o drar över gummiduken.

Var på flytande båtmässan i Gbg igår o tycker att Great White gör fina båtar till lite rimligare priser än t ex Brig o Grand. Great White får kryss i de flesta av mina check-boxar. Funderar på en 460 som nästa båt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp