[OT] Happys båtforum

Foss

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Vill snacka båt, fick grym hjälp här ifjol men tänkte bespara er årets frågor... nästan.

Vilken forum ska man joina? Plastbåt runt 6 meter är vad jag är intresserad av.

Edit: Jag byggde om tråden till ett eget forum / jomper
 
Senast redigerad av en moderator:

Foss

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Tack! Jag lyckades inte hitta den tråden. Hade för mig det nämnts nått där. Du måste ha svart bälte i google.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Annars kan ju den här tråden bli ett bra båtforum. Har inte lyckats få i båten i sjön själv..
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Jag har två ursäkter:

Tre barn och tråkigt väder har gett dåliga möjligheter att tvätta ur båten innan sjösättning. Servade i höstas så i övrigt är det klart.

Båtkärrans hjullager skrapade lite på väg från upptagningen i höstas. Har bara nån km hemifrån till iläggsplatsen så det är säkert ingen fara men tänk OM jag tappar ett hjul. Under maj kommer vi dock ha besökare med husbil två ggr och då behöver jag få loss parkeringsytan där båten ligger och har lär inte hinna byta axeltapparna så det är väl bara att hoppas på det bästa :-)
 

johan44

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Sjösatt sen en månad. I år fick båten namn, efter 5 års väntan: Ymer 2. Eftersom det är tradition att sjösätta när isen ligger i vikarna...
 

salle

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ena båten i sjön, gäddracern. En ska säljas (Flipper 570). Roddbåten ska lagas innan den ska i. Kajakerna används året runt. Gummibåten måste visst också lagas.

Båtar är som med cyklar, n+1 ffs :)
 

Foss

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Jag är ute efter en större båt, förra året var första som båtägare på 20 år. Det gav mersmak, vi använde båten(5m pulpet) väldigt flitigt. I år vill vi ha en båt där barnen kan krypa in under däck och sova (sjön verkar trötta ut dom). Vi skulle även vilja ha möjlighet att ta med fler personer i båten. Det kommer mest (90%) att bli dagsturer men det vore kul att kunna sticka iväg på någon kortare tur med ett par övernattningar. Eftersom vi bor i Gävle skulle vi vilja ha en båt som även klarar lite större vågor. Har tänkt mig en båt mellan 5,5-7 meter. DC. Örnvik 635 kanske?
 
[OT] Happys båtforum
Mitt egna flytetyg har varit i sjön en gång ifjol och av svärfars tre båtar (vilka är de jag nyttjar när fiskekajaken inte räcker till) ligger bara storbåten i sjön/havet.

Det behövs lite lappa och laga på favoritbåten sen den fick leka isbrytare i höstas.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Hur är det med miljö- och klimatpåverkan av båtlivet? Motorbåtar brukar ju inte vara direkt bränslesnåla, och såhär i flyg- och bilskamtider är det kanske även dags för båtskam?
 

d_anders

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Japp, jag skäms! Jag kör med en gammal tvåtaktare från tidigt 80-tal. Med en sån motor går en hel del av bränslet rakt igenom, har för mig att jag har sett uppgifter om 20-30%
 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ja det är fan skit. Massa tvåtaktsmotorer, giftfärg och annan skit.
Tur man iaf seglar.
Edit:Bränner sub 20l diesel på ett år.
Men det är ju fortf massor med kvadrat giftfärg i sjön så att säga.
 
Senast ändrad:

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
En annan skam som borde bli mer utbredd är mopedskam. Har flera bekanta som skaffat 2 taktsmoped som ersättning för bilen utan att begripa att en moped utan katalysator är långt värre än bilar ang utsläpp.


ooms sa:
Hur är det med miljö- och klimatpåverkan av båtlivet? Motorbåtar brukar ju inte vara direkt bränslesnåla, och såhär i flyg- och bilskamtider är det kanske även dags för båtskam?
 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
rouster sa:
En annan skam som borde bli mer utbredd är mopedskam. Har flera bekanta som skaffat 2 taktsmoped som ersättning för bilen utan att begripa att en moped utan katalysator är långt värre än bilar ang utsläpp.
Som fan!
MVh nybliven flakmoppeägare.
Tittar typ varje dag på hur jag skulle kunna el eller iaf 4-taktskonvertera den.
 
Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
ooms sa:
Hur är det med miljö- och klimatpåverkan av båtlivet? Motorbåtar brukar ju inte vara direkt bränslesnåla, och såhär i flyg- och bilskamtider är det kanske även dags för båtskam?
Jag kör kajak, roddbåt eller båt med elsnurra. Storbåten har visserligen bensinare, men den används sällan (ligger långt bort och skärgården har inte lika bra fiske som insjöarna härikring).

Men ja, jag håller med. Båteri innefattar en hel del saker som inte är speciellt miljövänliga. Det borde jobbas mer med utveckling av elmotorer för större båtar och miljövänligare bränslen för äldre motorer. Om jag förstått det hela rätt så kan man minska utsläppen ganska mycket med alkylatbensin. Men det är dyrare och då vet man ju hur det brukar gå.
 

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
perzzon sa:
rouster sa:
En annan skam som borde bli mer utbredd är mopedskam. Har flera bekanta som skaffat 2 taktsmoped som ersättning för bilen utan att begripa att en moped utan katalysator är långt värre än bilar ang utsläpp.

Som fan!
MVh nybliven flakmoppeägare.
Tittar typ varje dag på hur jag skulle kunna el eller iaf 4-taktskonvertera den.
Ja jag går i samma tankar. Är på väg att bli fastboende i skärgården igen. Övergången till golfbilar där ute har gått rätt snabbt men priserna lockar inte. Golfbilstrenden har verkligen fått en att inse hur äckliga 2 taktsmopeder är. Man får ju andnöd varje gång man blir omkörd.
Det optimala för mig hade varit en gammal lastmoped med typ bosch elcykeldrivlina.
 

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
ooms sa:
Hur är det med miljö- och klimatpåverkan av båtlivet? Motorbåtar brukar ju inte vara direkt bränslesnåla, och såhär i flyg- och bilskamtider är det kanske även dags för båtskam?

Äsh, min båt drar bara en liter milen brukar jag säga när folk frågar vad den drar. Men jag måste ju inte säga att det är varje sjömil. Alltså 5,4 liter varje landmil. Ganska ineffektivt ja =/
 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
rouster sa:
perzzon sa:
rouster sa:
En annan skam som borde bli mer utbredd är mopedskam. Har flera bekanta som skaffat 2 taktsmoped som ersättning för bilen utan att begripa att en moped utan katalysator är långt värre än bilar ang utsläpp.
Som fan!
MVH nybliven flakmoppeägare.
Tittar typ varje dag på hur jag skulle kunna el eller iaf 4-taktskonvertera den.
Ja jag går i samma tankar. Är på väg att bli fastboende i skärgården igen. Övergången till golfbilar där ute har gått rätt snabbt men priserna lockar inte. Golfbilstrenden har verkligen fått en att inse hur äckliga 2 taktsmopeder är. Man får ju andnöd varje gång man blir omkörd.
Det optimala för mig hade varit en gammal lastmoped med typ bosch elcykeldrivlina.
Det hade varit något!
Det kräver en hel del svetsning och sånt känns det som. Med osäkert slutresultat.
Jag tänker mer, hel-el https://happyride.se/forum/read.php/1/3519923
 

rouster

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
perzzon sa:
rouster sa:
perzzon sa:
rouster sa:
En annan skam som borde bli mer utbredd är mopedskam. Har flera bekanta som skaffat 2 taktsmoped som ersättning för bilen utan att begripa att en moped utan katalysator är långt värre än bilar ang utsläpp.
Som fan!
MVH nybliven flakmoppeägare.
Tittar typ varje dag på hur jag skulle kunna el eller iaf 4-taktskonvertera den.
Ja jag går i samma tankar. Är på väg att bli fastboende i skärgården igen. Övergången till golfbilar där ute har gått rätt snabbt men priserna lockar inte. Golfbilstrenden har verkligen fått en att inse hur äckliga 2 taktsmopeder är. Man får ju andnöd varje gång man blir omkörd.
Det optimala för mig hade varit en gammal lastmoped med typ bosch elcykeldrivlina.
Det hade varit något!
Det kräver en hel del svetsning och sånt känns det som. Med osäkert slutresultat.
Jag tänker mer, hel-el https://happyride.se/forum/read.php/1/3519923
Imponerande och krångligt att försöka göra det lagligt. Känns inte som att många mopeder är lagliga där ute. Speciellt inte gamla hederliga crescents där nästa alla har bytt motor. Jag monterade en zundappmotor på en crescent i min ungdom. Aerodynamiken är mycket tveksam på en lastmoped när man kommer över 80 om man har flaket kvar kan jag meddela.
 

d_anders

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Ja, jag kompenserar min tvåtaktare med att i alla fall köra utan bottenfärg! (Östersjön)
Jag har en ganska liten öppen motorbåt som jag drar upp och tvättar den när havstulpanerna har satt sig lite lagom. Det gäller dock att tajma det hela väl - en vecka för tidigt så får man göra det igen och någon vecka för sent så blir det "intressant" att avlägsna havstulpanerna. Ett år hade jag ingen möjlighet att ta upp och tvätta i tid. Då fick jag hela botten full och ett par dagars jobb innan botten såg rimligt vettig ut igen.
 

salle

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Foss sa:
Jag är ute efter en större båt, förra året var första som båtägare på 20 år. Det gav mersmak, vi använde båten(5m pulpet) väldigt flitigt. I år vill vi ha en båt där barnen kan krypa in under däck och sova (sjön verkar trötta ut dom). Vi skulle även vilja ha möjlighet att ta med fler personer i båten. Det kommer mest (90%) att bli dagsturer men det vore kul att kunna sticka iväg på någon kortare tur med ett par övernattningar. Eftersom vi bor i Gävle skulle vi vilja ha en båt som även klarar lite större vågor. Har tänkt mig en båt mellan 5,5-7 meter. DC. Örnvik 635 kanske?
-Budget?
-Förvaringsmöjligheter (både sommar och vinter, lite avgörande om du ska ha 2-takt, 4-takt eller inombordare. Motorer stjäls ju typ lika mkt som cyklar)?
-Mekarskillz (inombordare kräver imho lite mer skillz kanske. Men man kan ju lämna bort)?
 

NON

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
d_anders sa:
Japp, jag skäms! Jag kör med en gammal tvåtaktare från tidigt 80-tal. Med en sån motor går en hel del av bränslet rakt igenom, har för mig att jag har sett uppgifter om 20-30%
En gammal tvåtaktare är som bränsleeffektivast vid full gas så om skrovet tillåter och du vill köra miljövänligt så se till att hålla upp varven :)
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Omålad botten och <10 timmars gångtid per år, fyrtaktare. Sällan vi har mer än 20 min enkel väg till stranden. Känns som att regelbundna oljebyten i motorn är största miljöproblemet. Fritidsbåtar används normalt så lite så det minsta problemet skulle jag säga.

Funderar också på att byta ut vår alu-styrpulpetbåt på ca 5 meter mot något äldre, nån meter längre med lite mera väderskydd. Det är trångt med tre ungar i vår båt och jag är less på att släpa flytvästar, dynor, plotter osv fram och tillbaka ner till båten varje gång vi ska ut på minsta lilla utflykt.
 

NON

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
ooms sa:
Hur är det med miljö- och klimatpåverkan av båtlivet? Motorbåtar brukar ju inte vara direkt bränslesnåla, och såhär i flyg- och bilskamtider är det kanske även dags för båtskam?
CO2 mässigt så är en tripp för familjen till thailand
Skrmklipp2.PNG


lika som att köra upp drygt 2,5 m^3 bensin med båten
Skrmklipp3.PNG


Så att så länge familjer flyger till thailand för ett par veckors semester så kommer inte jag att känna någon båtskam när jag fyller upp båten med soppa :)
 

NON

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
perzzon sa:
Väldigt få skrov är energieffektivast vid fullgas med "lämplig" motor.
Så är det ju tyvärr ofta. På ungarnas sportbåt satt det en 80 hästars mercury som gjorde båten orolig på max fart. Den bytte vi ut mot en yamaha 60 hk och nu kan man i princip hålla full gas med en hand på ratten och käka glass samtidigt.

Skrmklipp4.PNG


Långa smala lätta båtar med effektiva skrov är framtiden men tyvärr så ser inte merparten av båtarna ut så idag.
 

Foss

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
salle sa:
Foss sa:
Jag är ute efter en större båt, förra året var första som båtägare på 20 år. Det gav mersmak, vi använde båten(5m pulpet) väldigt flitigt. I år vill vi ha en båt där barnen kan krypa in under däck och sova (sjön verkar trötta ut dom). Vi skulle även vilja ha möjlighet att ta med fler personer i båten. Det kommer mest (90%) att bli dagsturer men det vore kul att kunna sticka iväg på någon kortare tur med ett par övernattningar. Eftersom vi bor i Gävle skulle vi vilja ha en båt som även klarar lite större vågor. Har tänkt mig en båt mellan 5,5-7 meter. DC. Örnvik 635 kanske?
-Budget?
-Förvaringsmöjligheter (både sommar och vinter, lite avgörande om du ska ha 2-takt, 4-takt eller inombordare. Motorer stjäls ju typ lika mkt som cyklar)?
-Mekarskillz (inombordare kräver imho lite mer skillz kanske. Men man kan ju lämna bort)?
-Tänkte försöka lägga mig på max 120’
-Har bryggplats i övervakad hamn och privat inomhusförvaring på vintern
-Inga mekskills alls (eller kanske lite men ingen tid att lägga).
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
Kör man inte så mycket så känns en modern 2t som ett minst lika bra val, främst för att den kräver mindre service. De väger mindre också. Min 50hk 4t är ju stor som en 90hk 2t.

Att inte köra Yamaha verkar vara ett fungerande stöldskydd?

När jag köpte nuvarande båt så ville jag gärna ha aluminium, nu vet jag inte om det är så viktigt egentligen även om det förstås är trevligt.
 

Lingon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Direktinsprutade tvåtaktare (BRP:s E-Tec och liknande) släpper ut mindre co2 än moderna 4T. Men lite mer annan skit iofs.
 

salle

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Foss sa:
salle sa:
Foss sa:
Jag är ute efter en större båt, förra året var första som båtägare på 20 år. Det gav mersmak, vi använde båten(5m pulpet) väldigt flitigt. I år vill vi ha en båt där barnen kan krypa in under däck och sova (sjön verkar trötta ut dom). Vi skulle även vilja ha möjlighet att ta med fler personer i båten. Det kommer mest (90%) att bli dagsturer men det vore kul att kunna sticka iväg på någon kortare tur med ett par övernattningar. Eftersom vi bor i Gävle skulle vi vilja ha en båt som även klarar lite större vågor. Har tänkt mig en båt mellan 5,5-7 meter. DC. Örnvik 635 kanske?
-Budget?
-Förvaringsmöjligheter (både sommar och vinter, lite avgörande om du ska ha 2-takt, 4-takt eller inombordare. Motorer stjäls ju typ lika mkt som cyklar)?
-Mekarskillz (inombordare kräver imho lite mer skillz kanske. Men man kan ju lämna bort)?
-Tänkte försöka lägga mig på max 120’
-Har bryggplats i övervakad hamn och privat inomhusförvaring på vintern
-Inga mekskills alls (eller kanske lite men ingen tid att lägga).
Jag skulle nog gå upp över 6 meter med den budgeten. Den där sista halvmetern gör underverk för stabilitet och sjögång. Kolla på Flipper 620. Trotjänare och börjar bli gammal men de är riktigt bra för det du bekriver. Går att köra fort och har mkt utrymme. Gärna en 115hk elelr större på aktersspegeln.
Numera känns det ju som om alla båtar är dc eller bowriders. Svårt att sova i dem bara.
 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
NON sa:
perzzon sa:
Väldigt få skrov är energieffektivast vid fullgas med "lämplig" motor.
Så är det ju tyvärr ofta. På ungarnas sportbåt satt det en 80 hästars mercury som gjorde båten orolig på max fart. Den bytte vi ut mot en yamaha 60 hk och nu kan man i princip hålla full gas med en hand på ratten och käka glass samtidigt.

Långa smala lätta båtar med effektiva skrov är framtiden men tyvärr så ser inte merparten av båtarna ut så idag.
Japp, helt klart framtiden, men knappast högfartsbåtar. Mer 10 kn á la pettersson.
 

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Happys båtforum
När kommer en eldriven utombordare värt namnet? Säg i 20-60hk spannet.

Hur många kg batteri behöver man släpa på för att kunna göra något?
 

Foss

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
salle sa:
Foss sa:
salle sa:
Foss sa:
Jag är ute efter en större båt, förra året var första som båtägare på 20 år. Det gav mersmak, vi använde båten(5m pulpet) väldigt flitigt. I år vill vi ha en båt där barnen kan krypa in under däck och sova (sjön verkar trötta ut dom). Vi skulle även vilja ha möjlighet att ta med fler personer i båten. Det kommer mest (90%) att bli dagsturer men det vore kul att kunna sticka iväg på någon kortare tur med ett par övernattningar. Eftersom vi bor i Gävle skulle vi vilja ha en båt som även klarar lite större vågor. Har tänkt mig en båt mellan 5,5-7 meter. DC. Örnvik 635 kanske?
-Budget?
-Förvaringsmöjligheter (både sommar och vinter, lite avgörande om du ska ha 2-takt, 4-takt eller inombordare. Motorer stjäls ju typ lika mkt som cyklar)?
-Mekarskillz (inombordare kräver imho lite mer skillz kanske. Men man kan ju lämna bort)?
-Tänkte försöka lägga mig på max 120’
-Har bryggplats i övervakad hamn och privat inomhusförvaring på vintern
-Inga mekskills alls (eller kanske lite men ingen tid att lägga).
Jag skulle nog gå upp över 6 meter med den budgeten. Den där sista halvmetern gör underverk för stabilitet och sjögång. Kolla på Flipper 620. Trotjänare och börjar bli gammal men de är riktigt bra för det du bekriver. Går att köra fort och har mkt utrymme. Gärna en 115hk elelr större på aktersspegeln.
Numera känns det ju som om alla båtar är dc eller bowriders. Svårt att sova i dem bara.
Kollade på några 620 och läste på lite. Verkar som man ska ha ”c”-modellen. Dom ser lite klumpiga ut men det kanske blir så på den här båtmodellen. Som en husvagn på vattnet :) Ska se om jag kan spana lite irl nere i hamnen. Finns andra bud än flipper 620?
 

K

Medlem
[OT] Happys båtforum
NON sa:
ooms sa:
Hur är det med miljö- och klimatpåverkan av båtlivet? Motorbåtar brukar ju inte vara direkt bränslesnåla, och såhär i flyg- och bilskamtider är det kanske även dags för båtskam?
CO2 mässigt så är en tripp för familjen till thailand


lika som att köra upp drygt 2,5 m^3 bensin med båten


Så att så länge familjer flyger till thailand för ett par veckors semester så kommer inte jag att känna någon båtskam när jag fyller upp båten med soppa :)

2645 L soppa är 60,2H med vår båt, det är ungefär vad den går per år. Eftersom jag inte åker till taihland är familjen alltså klimatneutral. Perfekt.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
K sa:
NON sa:
ooms sa:
Hur är det med miljö- och klimatpåverkan av båtlivet? Motorbåtar brukar ju inte vara direkt bränslesnåla, och såhär i flyg- och bilskamtider är det kanske även dags för båtskam?
CO2 mässigt så är en tripp för familjen till thailand


lika som att köra upp drygt 2,5 m^3 bensin med båten


Så att så länge familjer flyger till thailand för ett par veckors semester så kommer inte jag att känna någon båtskam när jag fyller upp båten med soppa :)

2645 L soppa är 60,2H med vår båt, det är ungefär vad den går per år. Eftersom jag inte åker till taihland är familjen alltså klimatneutral. Perfekt.
Vi som varken har båt eller flyger till Thailand då, vi är alltså klimatpositiva enl ditt sätt att resonera? Ännu mer perfekt :-)
 

d_anders

Aktiv medlem
[OT] Happys båtforum
Blir för tungt med batterierna om man ska ha skaplig räckvidd. En lätt båt med skapligt stark motor drar väl i storleksordningen 10 ggr så mkt energi som en normal bil gör på samma sträcka. Lastas båten tungt så får den svårt att plana och då ökar bränsleåtgången rejält annat än om man puttrar fram på mer eller mindre tomgång.
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer