• [OT]Har blivit med båt, vilket forum?

Av:
    Foss
    Nog för att Happy är allvetande och skulle kunna svara på de flesta av mina nybörjarfrågor men någon måtta med OT får det ändå vara. Jag har skaffat en lite motorbåt (5m, 50hk) och har en massa frågor. Har ni något tips på ett bra och aktivt forum där man kan ställa dumma frågor?
  • Re: [OT]Har blivit med båt, vilket forum?

Av:
    geologen
    Tveklöst:
    https://www.maringuiden.se

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Foss
    geologen skrev:
    Tveklöst:
    https://www.maringuiden.se

Kanon, tack för tipset. Tänkte att du kanske skulle svara efter att ha läst någon båt-tråd du haft. Då ska jag vessa pennan och bomba på med frågorna där.

Av:
    freddesvanstrom
    Kör! Är ju ändå OT!

Hej igen förresten happyride. Long time no cykla. Sist jag var här hette det happymtb.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-23 20:39 av freddesvanstrom.

Av:
    Foss
    freddesvanstrom skrev:
    Kör! Är ju ändå OT!

Hej igen förresten happyride. Long time no cykla. Sist jag var här hette det happymtb.

Jag har båt med motor och bensindunkar, inget mer. Idag var jag och spontanhandlade lite saker jag tror man behöver på Biltema. Snören/rep/karbinhakar, två fendrar som kändes oversized, lås och kätting klass 3. Flytväst har jag men behöver kompletteras med fler för övriga i familjen.

Vad behöver man ha för prylar till en båt? Den ska ligga vid en brygga med en bom.

Hur förtöjer man den lämpligast där? Är inne på att ha färdiga repstumpar med snabbfästen för att sätta fast den baktill och framtill så jag slipper knyta varje gång för det kan jag inte.

Behöver jag en gps? Vart köper jag en sån billigast?

Vilken sida av prickarna ska man köra på på sjön?

Ja det var väl några av frågorna.

Av:
    tommykronstal
    Foss skrev:
    freddesvanstrom skrev:
    Kör! Är ju ändå OT!

Jag har båt med motor och bensindunkar, inget mer. Idag var jag och spontanhandlade lite saker jag tror man behöver på Biltema. Snören/rep/karbinhakar, två fendrar som kändes oversized, lås och kätting klass 3. Flytväst har jag men behöver kompletteras med fler för övriga i familjen.

Vad behöver man ha för prylar till en båt? Den ska ligga vid en brygga med en bom.

Hur förtöjer man den lämpligast där? Är inne på att ha färdiga repstumpar med snabbfästen för att sätta fast den baktill och framtill så jag slipper knyta varje gång för det kan jag inte.

Ja det var väl några av frågorna.

Ett enkelt men värdefullt tips är att se över hur du förtöjer. Fendrarna kan givetvis göra nytta, men att använda sig av block för att kunna förtöja båten så den ej kommer i kontakt med bryggor och stolpar tycker jag är väl värt. Särskilt om den ligger där vågor från vind eller andra båtar kan skapa mycket rörelse.

Angående prickarna så får du kolla sjökort, för höger eller vänster sida beror givetvis på vilket håll du kommer ifrån. Ett enkelt sätt kan annars vara att kolla matchande grön och röd, där den ena har en ”krona” på toppen så ser du.

Av:
    Kupa
    Skepp och hoj!

Av:
    ForesterGuy
    Vad har du för däckdimension?

Av:
    AddeN
    Att ta förarbevis på tex medborgarskolan eller liknande är bra. Då lär du dig att navigera, båtvett och säkerhet. Bra grundutbildning och du får rabatt på båtförsäkringen.

Öskar och ankare är bra. 5kg räcker för den båten.

Färdiga förtöjningstampar på brygga/bom är smidigt. Sätt på dämpare på dem om du inte ligger väldigt skyddat.

Gps eller inte beror ju på var du kör. Hav/stor sjö eller mindre sjö. Hav eller stor sjö bör du absolut ha gps och/eller sjökort samt kompass.

Sen bör du lära dig några knopar. Framförallt pålstek, men även dubbelt halvslag och råbansknop tex.

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    Sixten Fors
    Foss skrev:
    Snören/rep/karbinhakar, två fendrar som kändes oversized, lås och kätting klass 3. Flytväst har jag men behöver kompletteras med fler för övriga i familjen.

Fendrar kan inte bli för stora.
    Bruce (kopia) ankare i galv är billigt och bra, minst 7,5 kg och minst 30 mm band. Rulle till band behövs ej.
    Snören kan inte bli för långa eller för många.
    Lär dig slå en pålstek med förbundna ögon på mindre än 5 sek. Funkar till allt.
    Förtöja med karbinhakar är förbjudet.
    Ja man behöver GPS, alltså en snabb och bra kartplotter med 9" skärm eller mer. Jag gillar Raymarine, inte billigast men bra. Köper gör man t.ex. on-line.
    Farledsprickar, du skall ha gröna om styrbord när du färdas i farledens riktning vilket alltid är in mot land/hamn. Finns även väderstrecksprickar och mitt på grund prickar. Lär dig hur de ser ut.

Av:
    geologen
    När det gäller röda och gröna prickar finns det två huvudregler för det. Den primära är att färdriktningen runt Sverige går från norska gränsen vid Koster/Strömstad runt hela kusten upp till Haparanda (dvs "motsols"). Färdas du grovt sett i den riktningen, så ska röd prick vara på babords sida och grön prick på styrbords sida. Sen finns det en sekundär regel, och den är att färdriktning in mot hamn är den tänkta, så är du på väg in mot hamn/land så är det också röd på babord och grön på styrbord. Om du färdas "medsols" runt landet, gäller det omvända, alltså röd på styrbord, grön på babord. Samma sak om du är på väg från hamn/land.

Kolla på sjökortsbilden här:
    https://kartor.eniro.se

Till vänster har du en streckad farled som löper mellan Ramsvikslandet och S Grötö, in mot Söö (och i förlängningen till Hunnebostrand). Där ser du att röda prickar är till babord om farleden i riktning in mot land. Lite längre ner ser du norra inloppen till Sotekanalen. Där är färdriktningen den stora, runt landet, och är alltså i sydlig riktning just här, och prickarna visar just det.

Antar att det handlar om en mindre, öppen båt med utombordare. Skaffa 30 m följsam ankarlina och ett ankare på Biltema. Kanske en liten dragg också, om det är mycket stenbotten där du har båten.
    http://www.biltema.se
    http://www.biltema.se

Förtöjningslinor finns det bra på t ex Clas Ohlson. Poly Ropes Storm. Färdig med ögla, bara att lägga på förtöjningsknapen (den andra änden fäster du mer permanent i bryggan/bommen, med längden anpassas för att båten ska ligga fritt från bom/brygga när alla fyra förtöjningslinor är fast). Väldigt bra och lågt pris.
    https://www.clasohlson.com

Ett enkelt sjökort i "plastpapper" som visar ditt närområde, t ex i skala 1:25 000 kostar några hundra och kan ligga permanent i ett stuvfack i båten (möglar/ruttnar inte). Även om du skaffar en plotter så är det bra med backup, och det är mycket lättare att få översikt med ett papperskort.

Uppblåsbar flytväst är mycket bekvämare att ha på sig än vanliga flytvästar, så det rekommenderar jag varmt. Se bara till att den har grenband - och använd det!!! Flytvästarna förvaras inte i båten, utan helst hemma, där det är normaltemp och torrt.

Undvik att förvara bensintanken i båten. Stöldrisken är stor. Se till att alltid skruva åt luftskruven efter varje tur, eftersom det annars kommer in vatten som blandar sig och kan ge problem (gissa hur jag vet). Men glöm heller inte att öppna luftskruven inför varje tur, för annars kan motorns bränslepump efter ett tag ge upp och då stannar motorn (gissa hur jag vet).

Om båten är öppen, överväg att skaffa en automatisk länspump och ett mindre blybatteri (i skyddande låda), så behöver du inte ösa båten efter varje regnskur.

Glöm absolut inte att teckna en vettig båtförsäkring! Det är framför allt ansvarsdelen av försäkringen som är viktig, eftersom skador som du eller båten orsakar på andra fartyg kan kosta miljoner. Ansvarsförsäkringsdelen i vår båtförsäkring har ett maxbelopp på 100 miljoner - bara som en indikation på vad det kan handla om...

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    xyz-saft
    Ta en dag och lär dig hur båten beter sig. Det låter som att du inte är så båtvan, och då är det bra att öva. Ökar chansen att det går bra om man hamnar i en stressad situation. Testa att lägga till/loss, hur båten reagerar på gaspådrag och roderutslag, hur lång tid det tar att växla från fram till back. Bli bekväm med att hantera båten helt enkelt.

Det kan också vara vettigt att vara med i sjöräddningssällskapet, om något skulle hända när du är ute på sjön.

n+1

Av:
    perzzon
    I en öppen båt i ca 25 knop (som man kan anta att den här kommer framföras) hinner man inte läsa sjökort tillfredsställande om man inte kör i väldigt kända vatten. Plottern är att föredra om man inte vill stanna två gånger per sjömil och kolla kortet. Men, man behöver verkligen inte en 9 tums i en så liten båt. 5 räcker bra.
    I övrigt är förarbevis som föreslagits ovan en mycket bra idé.

Ang vad man skall lämna I båten och inte beror det förstås mycket på hur marinan ligger och sådär. Men jag skulle satsa på att antingen inte låsa stuvfacken alls eller att låsa dem med mycket enkla lås. Bättre att de sliter sönder låsen än båten. För in kommer man i en sån båt. Familjen har haft liknande båt i gbg i 15 år, alltid med bensin i båten (vem fan orkar släpa upp en stinkande tank varje gång) utan att någonsin blivit av med något.
    Numer har jag segelbåt med 100l diesel i tanken, vore skitenkelt att åka dit med en jolle och slanga men har aldrig hört om någon som blivit utsatt för det, någonsin.
    Grattis till köpet.

Och till ursprungsfrågan. Min upplevelse är att vilken jäkla subgrupp man än försöker hitta ett forum till så finns det inget som slår happy.

Av:
    geologen
    En vattentät ficka till mobiltelefon är också bra. Se till att den passar mobilens storlek och att den sluter tätt (testa genom att blåsa upp den och stänga och se om den håller trycket). Många räddas när de trillat i sjön från en öppen, mindre båt, tack vare att de haft en mobil i vattentät påse och kunnat ringa i vattnet. De är billiga. Jag har testat några olika, och den jag gillar bäst heter iZound Aqua-Pouch.

Ett tips är också att undvika att stå upp i båten. En låg, öppen båt har så låg vikt att tyngdpunkten höjs markant om en vuxen reser sig, och då minskar stabiliteten betydligt. Många som faller överbord gör det pga detta. Särskilt medelålders män som fiskar ensamma, och ställer sig upp för att ta ombord en fisk eller pissa över relingen.

Mer allmänt rekommenderar jag att ha med en omgång varmare kläder, och regnkläder om det finns en viss risk för regn, men även kepsar eller hattar för solskydd. Och lite mat och dryck (kex, smörgåsar, bananer, flaskvatten, kaffe på termos, osv). Skulle motorn lägga av och det tar ett tag innan räddning kommer, är det skönt att ha nåt att få i magen. Detta gäller förstås för alla som är med ombord.

Av:
    geologen
    perzzon skrev:
    I en öppen båt i ca 25 knop (som man kan anta att den här kommer framföras) hinner man inte läsa sjökort tillfredsställande om man inte kör i väldigt kända vatten.

Jag håller inte helt med. Är man i okända vatten ska man inte blåsa runt i 25 knop. En så liten båt kommer nästan säkert att framföras det mesta av tiden i vattnen nära där Foss har båten. Då är sjökortet bra för att snabbt lära sig området. När man kan det går det att bränna på, eller så håller man sig till de utprickade farlederna om man vill gasa.

Av:
    geologen
    perzzon skrev:
    Familjen har haft liknande båt i gbg i 15 år, alltid med bensin i båten (vem fan orkar släpa upp en stinkande tank varje gång) utan att någonsin blivit av med något.

Det stjäls oerhört mycket tankar från båtar i hamnar. Det var inte så länge sen som polisen hittade en plats där tjuvar dumpat dussintals tömda tankar. Bara senaste veckorna var det flera bara i hamnen där vi har vår båt.

https://www.facebook.com

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-23 23:38 av geologen.

Av:
    xyz-saft
    geologen skrev:
    perzzon skrev:
    I en öppen båt i ca 25 knop (som man kan anta att den här kommer framföras) hinner man inte läsa sjökort tillfredsställande om man inte kör i väldigt kända vatten.

Jag håller inte helt med. Är man i okända vatten ska man inte blåsa runt i 25 knop. En så liten båt kommer nästan säkert att framföras det mesta av tiden i vattnen nära där Foss har båten. Då är sjökortet bra för att snabbt lära sig området. När man kan det går det att bränna på, eller så håller man sig till de utprickade farlederna om man vill gasa.

Jag håller inte heller med. Någon av er. Öppen båt och väl över 25 kn är inga problem om man övar lite. GPS är i min värld alltid bara ett komplement för att få bekräftelse på var man är. Det är lätt att hamna med näsan i gpsen och glömma att titta upp och se var man kör.

Men det viktigaste är att man håller den fart man är bekväm med och som man klarar av. I 99 fall av 100 har man ju inte bråttom, och då är det bara dumt att köra över sin förmåga.

n+1

Av:
    Foss
    Tack för alla tips, blev en del att tänka på. Jag kommer att ha båten i gävle i havet på bevakad marina. Jag är ingen fartdåre men kommer säkert att köra fullt när jag ska köra dom tristare transportsträckorna. Överväger en båtkurs men medborgarskolan i stan verkar inte ha någon. Finns distanskurser?

Av:
    ajajkapten
    Värt att tänka på är att båtar är extremt törstiga. Att gasa på fullt blir väldigt dyrt för plånboken, likaså att köra i strax under planingsfart (ca 10-12 knop).

Bäst är att hitta båtens "marshfart". Den brukar ligga på 1000-1500 varv under maxvarvtalet.
    Alternativet är att ligga å puttra i runt 5 knop för att köra ekonomiskt.

Väja för alla båtar som ligger till styrbord om dig(tänk högerregeln). Segelbåtar (Som seglar!!!) har i regel företräde.

Gps är inte livsavgörande till en början. Kan vara bra att lära sig läsa ett sjökort ordentligt.
    Som komplement finns det prisvärda navigationsappar till telefon och iPad. Navionics och Eniro på sjön är två.

Ta det lugnt och använd sunt förnuft så kommer det mesta lösa sig under tiden.
    😊

Av:
    daikai1
    Foss skrev:
    Nog för att Happy är allvetande och skulle kunna svara på de flesta av mina nybörjarfrågor men någon måtta med OT får det ändå vara. Jag har skaffat en lite motorbåt (5m, 50hk) och har en massa frågor. Har ni något tips på ett bra och aktivt forum där man kan ställa dumma frågor?

Vad är anledningen till båtköpet? är du sugen på att t.ex. fiska så är ekolod/plotter ruskigt bra. kombimodell på 7"-9" eller två separata 5". Det är inte många som säger att de valde för stor skärm.
    Har både kört båt i fröya/norge/fjord och öresund med enbart kombilod utan problem, man får stanna till och ta ett riktmärke man kör mot för att sen ta en ny kurs åt det hållet man ska.

Kompass är något du bör införskaffa om du ska ut på havet, sjödis kan komma in på någon timma och sikten kan bli ruskigt låg, lägger då plottern av så har du ingen aning vart du kör eller är

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Flytväst är bra att ha.

Av:
    Mattstar
    Kolla in dessa forum är väll dem mest aktiva nuförtiden. Dock betydligt mindre nu än för några år sedan då dem hjälpte mig mycket i olika renoveringar och riggningar då man var nybörjare:-)

boatlife.se
    cybermarin.se

Mycket av allt engagemang har flyttat över till sociala medier typ på Facebook i olika grupper. kan ge dig rekommendationer där också om du behöver?

Kör själv mycket båt men då sportbåtar, eller lite snabbare modeller!

Stort lycka till!

Av:
    perzzon
    geologen skrev:
    perzzon skrev:

Jag håller inte helt med. Är man i okända vatten ska man inte blåsa runt i 25 knop.
    Medhåll så klart!
    Dock är inte världen så svartvit. Har man en lite komplexare skärgård att navigera är det många många båttimmar mellan helt okända vatten och min egen bakficka. Under ganska många av dem är det guld värt att ha ett sjökort som automatiskt visar rätt del av den.

geologen skrev:
    En så liten båt kommer nästan säkert att framföras det mesta av tiden i vattnen nära där Foss har båten. Då är sjökortet bra för att snabbt lära sig området. När man kan det går det att bränna på, eller så håller man sig till de utprickade farlederna om man vill gasa.
    Ang tankarna så ser man vad man vill se. Att vara med i samverkansgrupper på FB är inte bra för oron. Nästan allt borde man akta sig för.
    Det är väl ungefär samma diskussion som fin/ful-pendlare. Vissa tror sig vara tvungna att köpa något gammalt mög medan vissa kan parkera helt rimliga kvalitetscyklar på stan utan större problem.
    Det handlar trots allt om ungefär 1k för tank och bränsle Inga fantasisummor.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-05-24 07:18 av perzzon.

Av:
    geologen
    perzzon skrev:
    Ang tankarna så ser man vad man vill se. Att vara med i samverkansgrupper på FN är inte bra för oron. Nästan allt borde man akta sig för.
    Det är väl ungefär samma diskussion som fin/ful-pendlare. Vissa tror sig vara tvungna att köpa något gammalt mög medan vissa kan parkera helt rimliga kvalitetscyklar på stan utan större problem.
    Det handlar trots allt om ungefär 1k för tank och bränsle Inga fantasisummor.

Jag är inte med i nån samverkansgrupp, utan ville bara ge ett mer konkret exempel på hur det kan se ut. Att det stjäls många tankar från båtar i hamnar är ett tråkigt faktum. Sen kan det variera från hamn till hamn, förstås. Där vi har båten finns ingen formell övervaktning. Inga som går vakt eller så, utan man får väl främst hoppas på att folk som själva har båtar där vistas där tillräckligt ofta för att ge ett visst skydd. Själv lämnar jag aldrig tanken eller andra värdefulla, lösa föremål i båten.

Av:
    NON
    En schysst plotter måste du ha, sjökort är numera enbart komplement. Storleksmässigt så räcker sju tum långt. Papperssjökorten använder jag mest för planering och någon enstaka gång som översiktsbild i kombination med plottern i inzoomat läge.

Om du nördar ner dig riktigt och börjar renovera och optimera båten så regga dig på cybermarin.se, annars så finns det som sagt många facebook grupper.

Sjöräddningssällskapet tycker jag också är ett måste att vara med i. Jag har haft lite olika motorbåtar de senaste 16 åren och varit medlem där 10-12 år, en gång har vi behövt utnyttja medlemskapet och det funkade fantastiskt bra.

Av:
    freddesvanstrom
    Förtöjningstampar, gärna färdiga med splitsad ögla med kaus i ena änden att fästa med schackel i fjäder, alternativt ryckdämpare som tampen går igenom. vanlig öppen ände i andra änden att göra fast i båten, har du några knapar på båten eller är det bara en ögla i fören? Med tanke på olika vattenstånd är det bra att kunna variera längden på tampen mellan båt och brygga. Förtöj alltid för storm.

Fendrar, minst två på var sida med den båtlängden.

Sjökort/plotter. Alltid sjökort oavsett om du även har plotter. De kan paja. Om du inte alltid kör i kända vatten. Då kan du vara utan bägge. SJälvklart får du lära dig att läsa sjökort oavsett om du har plotter eller sjökort innan du ger dig iväg.

Bensindunkar, Du har väl en tank, sen kan du ha en reservdunk. 2-takt/4-takt? kan va bra med en flaska olja i båten om du har 2-takt till när du ska tanka.

Flytvästar. ja.

Åker du själv, använd dödmansgreppet.

Ankare+Anakrlina. Ja. 7 kg räcker gott, men ta 50 m ankarlina.

Sen behöver du extra tampar gärna långa och korta för att kunna förtöja ute på nån annan ö eller gästbryggor då du inte tar med dig tamparna från din egna brygga.

Att tänka på, förvara inte bensintanken i samma utrymme som ev batteri.

Verktyg. Polygrip, mejslar, fasta nycklar, tändstiftsnyckel, kabeltång, lite kabel och elkontakter, säkringar, lite soppaslang, mm. Alltid bra att ha då det sällan blir problem när båten inte används. Kan va skönt att kunna fixa om oturen är framme.

Medlemsskap i Sjöräddningen. Då slipper du betala vid assistans.

Har båten lanternor? annars bra att fixa snarast om du vill kunna va ute/påväg hem när det mörknar eller vädret slår om till regn.

Regnkläder. varm tröja.

Kul med båt! Ha en trevlig sommar i den! Bry dig inte om att soppan är dyr nu, sommaren är kort.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-05-24 08:03 av freddesvanstrom.

Av:
    geologen
    Jag vill bara påpeka att man inte behöver vara medlem i Sjöräddningssällskapet för att få räddning i en nödsituation. Medlemsskapet ger däremot möjlighet till assistans vid mindre allvarliga händelser, som t ex att man lagt sig vid en ö för att sola och bada, och när man ska hem så startar inte motorn. Då kan SSRS komma och bogsera hem. Men jag tycker självklart att man ska vara medlem och stödja organisationen. Jag är medlem.

Av:
    eketjall
    Papperskort kontra plotter.
    Kan tänka mig att det är ganska stor skillnad på om man har segelbåt eller motorbåt.
    Seglar man så är man oftast på en plats man inte visste exakt att man skulle vara på. Man behöver hela tiden växla mellan översikt och detalj om vattnen inte är väldigt välkända eller man har lust att kryssa med korta ben i farleden.
    Med motorbåt kan man ju oftast åka precis där man tänkt sig i förväg.

Av:
    åberg
    http://www.autosol.se

Av:
    N_sandstrom
    Man kan även bli medlem i Sjöräddningssällskapet via telefon, precis när man behöver assistans. Tex när man tar sin första tur med båten, och vaknar upp med urladdat batteri på årets enda vindstilla dag i Vadstena. Har jag hört..
    https://www.sjoraddning.se

Men bli medlem på en gång. Det är värt det!

Ang plotter vs sjökort.
    Sjökort bör alltid finnas ombord. Men om båten saknar vettigt "navigationsbord" för att faktiskt ha dom på kan det bli ruskigt osmidigt. För en liten motorbåt hade nog iallafall jag föredragit plotter.

Av:
    NON
    Det är ju en rätt liten båt, bara 5 meter, med en liten motor så lasta inte ner den med mer skrot än du tror att du behöver. Några basala verktyg typ två skruvmejslar, en bra kniv och en polygrip är ju bra att ha med men det är ju inte mycket man kan fixa till sjöss ändå så överdriv inte behovet av verktyg. Lägg hellre dom pengarna på medlemskap i sjöräddningen.

Fendrar, gärna fyra men två räcker i det flesta fall till en så liten båt.
    Ankare, sju kilo är bra men fem kilo räcker till en fem meters båt. Viktigare däremot är lång lina så, 50 meter räcker till ankring på 25 meters djup.
    Tampar, två långa och två korta, kan vara lämpligt att ha med.
    Om plats finnes, egen grill, typ älskar min weber go anywhere!!!!!!
    Solglasögon, gärna bruna polariserade.
    Flytväst till alla är en självklarhet.
    En väska med pincett, plåster mm är också bra att ha med, har grävt ut många stickor ur barnfötter vid stickiga bryggor.

Av:
    geologen
    N_sandstrom skrev:
    Sjökort bör alltid finnas ombord. Men om båten saknar vettigt "navigationsbord" för att faktiskt ha dom på kan det bli ruskigt osmidigt. För en liten motorbåt hade nog iallafall jag föredragit plotter.

De jag menar är plastark i storlek med en ouppslagen Metro, med ett detaljutsnitt på vardera sidan. Väldigt smidig att ha intill sig i båten. Bara lägg en dyna eller liknande på den så den inte blåser bort.

Sjökort som kräver navigationsbord är det väl knappt nån som använder, utom möjligen nån möglig gubbe med skepparkrans, randig tröja och vegamössa, i träbåt.

Av:
    åberg
    Angående elektronik/papper för navigering: två alternativ ger redundans. Försvinner ett har man ett kvar.

Lär dig dubbelt halvslag och pålstek. Det blir roligare om man övar att slå snabba halvslag runt exempelvis en vinpava. :)

Av:
    K ristian
    Plotter är så klart jättebra och bekvämt men man bör alltid ha ett sjökort som back-up. Lite beroende på var du befinner dig och vilka sträckor du tänkt köra så skulle jag även överväga båtsportkort framför sjökort - eller helst båda. Lite olika skalor och information.

Lär dig väjningsreglerna så att de sitter i ryggmärgen. Om man själv kör motorbåt så underlättar det mycket att även känna till vilka regler som gäller för segelbåtar. Om det är många båtar i en trång farled och man vet hur segelbåtarna kommer att agera så underlättar det mycket.

Usch vad jag längtar ut på sjön nu. Har tyvärr inte haft segelbåt senaste 20 åren.

Av:
    NON
    K ristian skrev:
    Plotter är så klart jättebra och bekvämt men man bör alltid ha ett sjökort som back-up. Lite beroende på var du befinner dig och vilka sträckor du tänkt köra så skulle jag även överväga båtsportkort framför sjökort - eller helst båda. Lite olika skalor och information.

Lär dig väjningsreglerna så att de sitter i ryggmärgen. Om man själv kör motorbåt så underlättar det mycket att även känna till vilka regler som gäller för segelbåtar. Om det är många båtar i en trång farled och man vet hur segelbåtarna kommer att agera så underlättar det mycket.

Usch vad jag längtar ut på sjön nu. Har tyvärr inte haft segelbåt senaste 20 åren.

Egentligen så är det inte så komplicerat. Om en segelbåt går för segel så har den företräde, annars är den att betrakta som en motorbåt.

Av:
    K ristian
    NON skrev:
    K ristian skrev:

Egentligen så är det inte så komplicerat. Om en segelbåt går för segel så har den företräde, annars är den att betrakta som en motorbåt.
    Jag kanske var lite otydlig. Jag menar vilka väjningsregler gäller segelbåtar (som går för segel) sinsemellan. Är det trångt och många båtar kan det bara bra att veta. Sen är det inte så enkelt som att segelbåt alltid har företräde för motorbåt. Upphinnande båt har väjningsplikt. Det gäller även segelbåtar som seglar ikapp en motorbåt. Brasklapp för att det kan ha förändrats de senaste åren??

Av:
    geologen
    En sak att tänka på när det gäller segelbåtar är att de oftast är ganska djupgående, så där man som motorbåtsförare tycker det är djupt (t ex närmare två meter) tycker man i en medelstor segelbåt att det är obekvämt grunt, så därför kan det verka som att segelbåtar gör oväntade kursändringar nära grundare områden.

Av:
    N_sandstrom
    Det samma gäller beroendet av att åka efter vinden. Att förstå hur segelbåtar behöver åka för att segla skadar absolut inte.

Av:
    Mårten
    När det gäller ankarvikt tycker jag 7,5 kg Bruce är lite väl för båttypen...

http://www.offshoreblue.com

Hacket mindre är mer lätthanterligt och stuvbart. Trevligt för vad som kan antas främst tjänstgöra som lunchankare.

I insjö med mest dybotten skulle jag överväga en liten plätt. På steniga bottnar är Bruce ingen bra ankartyp oavsett, så en dragg kan vara ett alternativ i sådana fall. Också lättstuvat.

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    1888
    Det heter inte fender, det heter puttifrånkorv!

Av:
    geologen
    Ja, en plätt och en dragg är kanske en bra kombo för en så liten båt. Båda kan lätt stuvas undan, och ankarlinan (inte band!) kan användas till båda med hjälp av en schackel.

Av:
    ForesterGuy
    1888 skrev:
    Det heter inte fender, det heter puttifrånkorv!

Gibson!

Av:
    MartinRF
    Apropå vad man behöver till båt: En fritidsbåt är per definition ett hål i vattnet man fyller med pengar.

Lite gammaldags förmaningar: En dos sjövägsregler och sjövett är bra att investera i. Skaffa ett sjökort över de vatten du tänker befara och lär dig använda det. Sjökort fungerar utan batterier. GPS är backupp eller tvärtom beroende på hur man ser saken eller hur gammal man är kanske.

/Martin
    http://hem.bredband.net

Av:
    AddeN
    Nyfiken fråga Geo, men varför tycker du inte man ska använda band till plätt och dragg?

-:Bombing for peace is like fucking for virginity:-
    Världsmästare i Bike Pulling 2010-06-06 ;)

Av:
    geologen
    Banden tål UV väldigt dåligt, och tappar snabbt sin styrka. Det är bekvämare för händerna att dra upp en grov lina. Plus att det är mycket lättare att stuva undan en följsam lina i stället för att behöva rulla ihop ett band.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in