[OT]Har blivit med båt, vilket forum?

Det här med flytvästar då. Är skeptisk till dom som kräver en aktiv komponent för att fungera, tror mer på passiv säkerhetsfunktion då det är robustare. Trots detta tilltalas jag av att det faktiskt är en räddningsväst. Min första tanke var att köpa en seglarväst för den är smidig och så har jag alltid gjort. Nu står jag och väger mellan dessa två typer för en traditionell räddningsväst är inte aktuell då det blir för klumpigt.

När jag läser tester på uppblåsbara räddningsvästar får jag för mig att dom flesta fungerar rätt dåligt? Någon som sett en med bra betyg (vända-kapacitet) till en rimlig peng?

Ett: jag kan inget om båtar.

Foss sa:
Jag har båt ...

Hur förtöjer man den lämpligast där? Är inne på att ha färdiga repstumpar med snabbfästen för att sätta fast den baktill och framtill så jag slipper knyta varje gång för det kan jag inte.

Två:
verkar inte så svårt ändå.

På den typ av båt det handlar om för din del kan jag tänka mig att en klassisk räddningsväst är ok. Jag som seglar stod inte ut med vanlig väst eftersom den fastnar här och var, och gjorde att jag kände mig mindre trygg eftersom jag var nära att ramla flera gånger pga att jag fastnade i vant, mantågsstöttor och liknande. Dessutom blev det alldeles för varmt och osmidigt eftersom jag rör mig så mycket under seglingen. Så då slutade jag använda flytväst. Efter att jag skaffade en uppblåsbar har jag den alltid på mig. Märks knappt, blir inte varmt under den, är så lätt och smidig och undanskymd att jag inte fastnar i saker. Dessutom fungerar den också som säkerhetssele!

För några år sedan testade sjöräddningssällskapet flytvästar och kom fram till att en seglarväst för det mesta var att föredra framför en räddningsväst -- om man inte är medvetslös. Orsak? Det är mycket lättare att röra sig i en seglarväst och det gör att det är lättare att ta sig ombord igen.

Fritt ur minnet....

/Martin

Men ur mitt perspektiv var seglarväst och vanlig räddningsväst ungefär lika besvärliga. Obekväma, varma, fastnade i saker. Räddningsvästens enda större nackdel var dess nackdel, dvs att den skymde sikten mer.

Meh, nu blev jag nervös, luftskruven på min tank är paj. Men tack för tips/varning!
geologen sa:
Undvik att förvara bensintanken i båten. Stöldrisken är stor. Se till att alltid skruva åt luftskruven efter varje tur, eftersom det annars kommer in vatten som blandar sig och kan ge problem (gissa hur jag vet). Men glöm heller inte att öppna luftskruven inför varje tur, för annars kan motorns bränslepump efter ett tag ge upp och då stannar motorn (gissa hur jag vet).

Skruvarna till räcket runt båten (grabbräcket) sitter lite löst. Dom är skruvade direkt in plasten och båten har dubbelskrov så det går inte komma åt baksidan och köra genomgående skruv. Hur gör man? Pratade med någon som sa att jag skull ha i något sol heter Sicaflex xx21i hålen och sen skruva igen. Vad tror Happy?

Foss sa:
Skruvarna till räcket runt båten (grabbräcket) sitter lite löst. Dom är skruvade direkt in plasten och båten har dubbelskrov så det går inte komma åt baksidan och köra genomgående skruv. Hur gör man? Pratade med någon som sa att jag skull ha i något sol heter Sicaflex xx21i hålen och sen skruva igen. Vad tror Happy?

Happy tror att du har fått fuktinträngning vid skruvarna och kaoz i distansmaterialet. Det finns många dåliga sätt att åtgärda det på. Tyvärr inget bra med rimlig arbetsinsats.

Att fylla upp med någon polyester eller epoxi efter att ha avlägsnat det lösaste materialet i hålet är en ok lösning för det mesta. Men för grabbräcken... not so sure.

geologen sa:
På den typ av båt det handlar om för din del kan jag tänka mig att en klassisk räddningsväst är ok. Jag som seglar stod inte ut med vanlig väst eftersom den fastnar här och var, och gjorde att jag kände mig mindre trygg eftersom jag var nära att ramla flera gånger pga att jag fastnade i vant, mantågsstöttor och liknande. Dessutom blev det alldeles för varmt och osmidigt eftersom jag rör mig så mycket under seglingen. Så då slutade jag använda flytväst. Efter att jag skaffade en uppblåsbar har jag den alltid på mig. Märks knappt, blir inte varmt under den, är så lätt och smidig och undanskymd att jag inte fastnar i saker. Dessutom fungerar den också som säkerhetssele!

Efter att ha testat ett par olika flytvästar i vattnet tycker jag inte att uppblåsbar är sämre än alternativen. Tvärt om. Helt ok att ha på sig även i sjön. Så du kan vara trygg i ditt val där. :)

Lite intressant med fördröjningen innan den blåser upp bara. Man hinner fundera på om den funkar...

Mårten sa:
Foss sa:

Happy tror att du har fått fuktinträngning vid skruvarna och kaoz i distansmaterialet. Det finns många dåliga sätt att åtgärda det på. Tyvärr inget bra med rimlig arbetsinsats.

Att fylla upp med någon polyester eller epoxi efter att ha avlägsnat det lösaste materialet i hålet är en ok lösning för det mesta. Men för grabbräcken... not so sure.

Alternativet är väl att flytta fästena till orörd plast och spackla igen dom gamla? Om jag vill prova lösningen med sicaflex och gå upp i dimension på skruven vad ska jag då köpa för skruv?

Att säga åt någon som är uppenbart grön på ämnet (no offense) och precis skaffat sig sin första båt, att skita i att lära sig sjökort, måste tamefan var bland det dummare jag hört på ett bra tag. Men så är jag visserligen säkert gammaldags och dum i huvudet. Jag tror bara på att det finns vikt i att lära sig bakgrund och förståelse. Oavsett om en GPS-plotter (oftast) fungerar bra.

Foss sa:
Mårten sa:
Foss sa:

Alternativet är väl att flytta fästena till orörd plast och spackla igen dom gamla? Om jag vill prova lösningen med sicaflex och gå upp i dimension på skruven vad ska jag då köpa för skruv?

Om distansmaterialet är balsaträ, vilket är vanligt på framför allt båtar från innan 80-talet (men det används fortfarande så det kan förekomma på nyare) så krävs det mer jobb än så. Balsan ruttnar och blir en svart blöt sörja. Vattnet kan skada stora sjok med balsa och då hjälper det inte att flytta hålet någon decimeter. Om det ska bli bra måste du såga upp plasten, få ur vattnet och därefter i med nytt distansmaterial, och slutligen plasta och gelcoata ytan. Åtskilliga timmars arbetsinsats och är det första gången du gör det kommer det sannolikt inte bli snyggt.

Är det ett skummaterial (inotan, divinycell eller liknande) som inte suger vatten så är det lättare. Då brukar man kunna skruva ur skruven och försöka utröna om det är vatten i hålet, är det inte det kan du trycka in epoxy i hålet tills det är helt mättat. Är det vatten i måste man tyvärr oftast ta upp ett lite större hål för att få ut vattnet, så då blir det lite större jobb för att återställa det.

Att bara trycka i sikaflex kommer få skruven att fastna en stund, men för ett grabbräcke håller det antagligen inte i längden.

Det viktigaste är att ta sig ut och njuta. Den här våren... :) Från dagens vända till kungens hus och hem igen.

Bilagor

• 33711481_10155598049813123_1945636634812743680_n.jpg
    33711481_10155598049813123_1945636634812743680_n.jpg
    57.4 KB · Besök: 169
Tänk på att uppblåsbara flytvästar ska servas. Vissa tillverkare föreskriver årlig service. Det är enda anledningen till att jag inte skaffat någon sådan väst även om det vore väldigt bekvämt på segelbåten. I en liten motorbåt finns det ingen anledning att ha uppblåsbar flytväst tycker jag.
En helt vanlig väst duger gott
http://www.baltic.se/en/products/all-purpose-buoyancy-aids/

Här bilder på båten och fästet som jag lurar på hur ja ska få fast

Bilagor

• E7D50F82-80E0-4287-B482-301319EFFB88.jpeg
    E7D50F82-80E0-4287-B482-301319EFFB88.jpeg
    312.5 KB · Besök: 263
  • EE9D0A93-6C11-4509-9DD8-2E54C250E119.jpeg
    EE9D0A93-6C11-4509-9DD8-2E54C250E119.jpeg
    104.5 KB · Besök: 291
Jag hade borrat upp hålet lite och fyllt igen det som en plugg med epoxy med ballonger så det blir som ett spackel. Sen kan du göra vad du vill som ny fastsättning.

Fin båt! Praktisk med öppet fördäck.

Att fylla med epoxy blandat med glasballonger som dardos förordar ger mindre hållfasthet än ren epoxy. Jag gissar dessutom att din båt inte har balsa som distansmaterial, utan någon skumplast. Då kan du som sagt mätta området med epoxy.

Blanda och spruta in i skruvhålet med en spruta som du trycker mot hålkanten, så att epoxyn smiter ut i alla håligheter först. När det sipprar ut vid skruvhålet så är det fullt, dra ut och fyll det sista. Låt härda en vecka och borra sen ett hål som är något mindre än skruven, i med vit sikaflex och skruva i skruven. En sån lagning håller i flera år om du får till det bra.

Foss sa:
freddesvanstrom sa:
Kör! Är ju ändå OT!

Hej igen förresten happyride. Long time no cykla. Sist jag var här hette det happymtb.

Jag har båt med motor och bensindunkar, inget mer. Idag var jag och spontanhandlade lite saker jag tror man behöver på Biltema. Snören/rep/karbinhakar, två fendrar som kändes oversized, lås och kätting klass 3. Flytväst har jag men behöver kompletteras med fler för övriga i familjen.

Vad behöver man ha för prylar till en båt? Den ska ligga vid en brygga med en bom.

Hur förtöjer man den lämpligast där? Är inne på att ha färdiga repstumpar med snabbfästen för att sätta fast den baktill och framtill så jag slipper knyta varje gång för det kan jag inte.

Behöver jag en gps? Vart köper jag en sån billigast?

Vilken sida av prickarna ska man köra på på sjön?

Ja det var väl några av frågorna.

Det mesta har väl nämnts redan, men:

- Kolla om försäkringsbolaget kräver att även låsbygeln är klass 3 och om den är det.
- Sjöräddningssällskapet är en no-brainer av flera skäl. Bärgningshjälp är inte ett av dem, det är en bonus.
- Lär dig läsa sjökort och se till att de är färska.

Konvalj sa:

Att fylla med epoxy blandat med glasballonger som dardos förordar ger mindre hållfasthet än ren epoxy. Jag gissar dessutom att din båt inte har balsa som distansmaterial, utan någon skumplast. Då kan du som sagt mätta området med epoxy.

Blanda och spruta in i skruvhålet med en spruta som du trycker mot hålkanten, så att epoxyn smiter ut i alla håligheter först. När det sipprar ut vid skruvhålet så är det fullt, dra ut och fyll det sista. Låt härda en vecka och borra sen ett hål som är något mindre än skruven, i med vit sikaflex och skruva i skruven. En sån lagning håller i flera år om du får till det bra.

Tack för tipset, du verkar veta vad du pratar om. Duger sicaflexlagning över sommaren? Förstör jag förutsättningarna för att få till det bra i höst om jag gör så?

Hur får jag in epoxy i en spruta? Eller menar du att jag köper en fördig patron som jag kör med limskelett? Det ska väl blandas med härdare va?

Att båten är dubbelskrovad är inte samma sak som en sandwich konstruktion där man laminerar kring ett distansmaterial (balsa, divinylcell etc.) som tidigare nämnts.
Jag vågar nog påstå att din båt är tom mellan inner och ytterskrov om man inte fyllt upp med pu skum eller motsvarande för att göra den osänkbar. Hursomhelst så behöver du inte oroa dig för fukten utan kör med epoxy och borra nya hål, täta skruven med sika.

Foss sa:
Konvalj sa:

Tack för tipset, du verkar veta vad du pratar om. Duger sicaflexlagning över sommaren? Förstör jag förutsättningarna för att få till det bra i höst om jag gör så?

Hur får jag in epoxy i en spruta? Eller menar du att jag köper en fördig patron som jag kör med limskelett? Det ska väl blandas med härdare va?

Om du ska in med epoxi sen så måste du skrapa bort sikaflexen, å andra sidan är det redan sikaflex i hålet från originalmontaget. Det du kan göra som tillfällig lagning är att framför allt limma fast plattan mot ovansidan av skrovet (med sikaflex). I skruvhålet kör du ner lite ny sikaflex för att täta.

Precis som TK skriver så är det säkert tomrum mellan skroven (om du har en dyvika i aktern så är det tomt mellan skroven), men beroende på båtbyggarens ambitioner så kan det vara delar som är gjorda med sandwich. Relingskanter, vilket man ofta går på och stöter in i bryggor med, är ett sånt ställe där det kan vara distansmaterial. Hur som helst så är grabbräcket och pulpiten monterade i fabrik, och även om det inte är sandwich så är det garanterat något därunder att skruva i. Att bara skruva i plastskrov håller inte, särskilt inte för grabbräcken.

Om du skruvar loss räcket så ser du vad du har att jobba med. Är det torrt trä eller skumliknande material där skruven är kort nog att inte gå igenom materialet, så kan du göra så som jag beskrev ovan. Om det är ett bottenlöst hål så blir det lite krångligare, men det kan vi gå in på senare om det är på det viset. Epoxyn blandar du i ett separat kärl och häller i en vanlig spruta som du köper på apoteket. Det går inte åt många milliliter till ett skruvhål. Det står på förpackningen hur du blandar och hur lång tid du har på dig innan det börjar härda.

Lewe sa:
Kanske något liknande i ROSTFRITT

Blindnitmutter kan man använda i vissa fall. För grabbräcke behöver det nog sitta en plåt på baksidan för att det ska hålla. Annars har man snabbt förvärrat sitt problem med sprucken plast kring skruvhålet.

Så här står det i någon gammal test från vi båtägare som jag fick med. Kanske kan det hjälpa för att hitta rätt angreppssätt?

Bilagor

• 3F07B8F0-41AD-4927-8FD3-2C9979C6F699.jpeg
    3F07B8F0-41AD-4927-8FD3-2C9979C6F699.jpeg
    193.7 KB · Besök: 225
  • 9B624F5A-169B-4BE4-91CC-9D34BF35FE16.jpeg
    9B624F5A-169B-4BE4-91CC-9D34BF35FE16.jpeg
    113.5 KB · Besök: 183
Då är det alltså sandwich överallt. På vilket sätt är grabbräcket löst? Lite vingligt vid skruven i fråga?

Hur som helst så funkar min epoxylösning ovan. Se till att det är torrt innan och mätta området med epoxy. När du har grabbräcket borta kan du också känna efter om skrovplasten verkar ha lossnat från distansmaterialet (PU-skummet). Då är det bra om du lägger tryck på de lösa delarna när du mättat med epoxy, så fixar du det i samma veva. Det räcker med en vanlig handtving och du ska inte spänna så hårt att plasten buktar in, den ska bara vara helt i kontakt med PU-skummet.

All sikaflex måste bort innan du lägger i ny epoxy, så att laga det tillfälligt med sikaflex ger knappt något merjobb sen när du i höst lagar det ordentligt. Merjobbet kan det dock bli av att grabbräcket rör sig när man använder det, varpå plasten delaminerar.

Konvalj sa:
Då är det alltså sandwich överallt. På vilket sätt är grabbräcket löst? Lite vingligt vid skruven i fråga?

Hur som helst så funkar min epoxylösning ovan. Se till att det är torrt innan och mätta området med epoxy. När du har grabbräcket borta kan du också känna efter om skrovplasten verkar ha lossnat från distansmaterialet (PU-skummet). Då är det bra om du lägger tryck på de lösa delarna när du mättat med epoxy, så fixar du det i samma veva. Det räcker med en vanlig handtving och du ska inte spänna så hårt att plasten buktar in, den ska bara vara helt i kontakt med PU-skummet.

All sikaflex måste bort innan du lägger i ny epoxy, så att laga det tillfälligt med sikaflex ger knappt något merjobb sen när du i höst lagar det ordentligt. Merjobbet kan det dock bli av att grabbräcket rör sig när man använder det, varpå plasten delaminerar.

Jag kör en fullösning med sikaflex nu och försöker skaffa en lokal som jag kan hålla till i i vinter och göra en riktig lösning då. Jag tänker att jag kanske borrar ur med ett större borr och sedan kör på din lösning. Då försvinner ju sicaflexen samtidigt som jag borrar upp hålet.

Då är det säkert bara någon som dragit skruven för hårt. Både plasten och skummet är mjukt (i förhållande till skruven), så det är jättelätt att dra för hårt. Av det skälet är det vanligt att antingen plasta in en gängad hylsa eller en träbit, så har man ordentligt material att skruva i. Det är dock lite krångligare att göra i efterhand.

Konvalj sa:
Då är det alltså sandwich överallt.
Om jag tolkar texten rätt så är det bara akterspegeln och skrovbotten som är sandwich, sen har man i efterhand sprutat in pu skum som flytkudde mellan inner och ytterskrov men det är en annan sak.
Hursomhelst, inget balsaträ eller annat sugande material så inga stora bekymmer att vänta sig.

TK sa:
Konvalj sa:
Då är det alltså sandwich överallt.
Om jag tolkar texten rätt så är det bara akterspegeln och skrovbotten som är sandwich, sen har man i efterhand sprutat in pu skum som flytkudde mellan inner och ytterskrov men det är en annan sak.
Hursomhelst, inget balsaträ eller annat sugande material så inga stora bekymmer att vänta sig.

Lite slarvigt uttryckt av mig, sandwich är det ju bara om man laminerar in distansmaterial och de har som du säger sprutat in skummet efteråt. Jag gissar att båten är byggd i ett stycke bortsett från durken och akterspegeln, så att man i det tomma skrovet kommer åt sidorna hela vägen upp till relingen. Allt fylls med skum och sist bygger man durk och akter med divinycell.

En liten statusuppdatering. Jag har följt era råd och lärt mig göra en pålstek, vilken fantastisk knut! Stolt som få när man klarar av att göra den relativt snabbt också. Det här kommer till nytta i livet som båtägare känner jag på mig.

Bilagor

• 83C4E6AF-4A92-4D28-8741-D2D18B5C1858.jpeg
    83C4E6AF-4A92-4D28-8741-D2D18B5C1858.jpeg
    236 KB · Besök: 177
Gött att du övar men det där ser inte riktigt rätt ut.
Den lösa ändan skall sluta inne i loopen, annars försämras hållf.

perzzon sa:
Gött att du övar men det där ser inte riktigt rätt ut.
Den lösa ändan skall sluta inne i loopen, annars försämras hållf.

Åh fan, tack för återkopplingen. Får göra om och göra rätt. Vilken hållfasthet är det som minskar? Repets brottgräns eller själva knuten?

En pålstek ska du kunna slå med en hand/arm liggandes i en iskall vak...Bara på´t igen! För övrigt så plus 1 på sjökort och inte dra svall när du är ute och kör bland bryggor, segelbåtar, kajaker +ANNAT.

Appropå prickar så är det ibland en poäng att inte åka i farleden. Utanför Gävle kan jag tänka mig att det går en del fartyg som gärna slipper fritidsbåtar i farleden.

En liten uppdatering;

Båten har ett väl sittande grabbräcke. Jag har även monterat ekolod och plotter. Familjen trivs bra i båten. Den gör 27 knop med familjen i. Det var det roliga.

Det tråkiga, jag har hittar ett hål i skrovet. Det ser ut som man gått emot något och skalat av en bit av botten. Hålet är i storleksordningen 10 cm långt med en öppning på 1 cm på bredaste stället. Innanför hålet är det fyllt med skum. Planen nu är att låta den stå på land och torka några dagar och sedan slipa till ytan kring hålet och helt enkelt smälla igen det med marinepoxy. Har funderingar på att hjälpa torkningen lite på traven med en skotork. Tror inte jag behöver ett mothåll på insidan skrovet då det är fyllt med skum som får agera mothåll. Nått mer jag bör tänka på?

Foss sa:
En liten uppdatering;

Båten har ett väl sittande grabbräcke. Jag har även monterat ekolod och plotter. Familjen trivs bra i båten. Den gör 27 knop med familjen i. Det var det roliga.

Det tråkiga, jag har hittar ett hål i skrovet. Det ser ut som man gått emot något och skalat av en bit av botten. Hålet är i storleksordningen 10 cm långt med en öppning på 1 cm på bredaste stället. Innanför hålet är det fyllt med skum. Planen nu är att låta den stå på land och torka några dagar och sedan slipa till ytan kring hålet och helt enkelt smälla igen det med marinepoxy. Har funderingar på att hjälpa torkningen lite på traven med en skotork. Tror inte jag behöver ett mothåll på insidan skrovet då det är fyllt med skum som får agera mothåll. Nått mer jag bör tänka på?

Superdålig ide att laga ett hål med vad jag tolkar som epoxispacketl! Det kommer garanterat att spricka.

Du bör slipa ur runt hålet och laga med några lager glasfiberväv och antingen epoxi eller polyester först. Epoxispackel används för att täta repor och skav som gått igenom gelcoaten.

NON sa:
Foss sa:
En liten uppdatering;

Superdålig ide att laga ett hål med vad jag tolkar som epoxispacketl! Det kommer garanterat att spricka.

Du bör slipa ur runt hålet och laga med några lager glasfiberväv och antingen epoxi eller polyester först. Epoxispackel används för att täta repor och skav som gått igenom gelcoaten.

Båtaffären visade på en produkt, ”marine epoxy”. Vet inte vad det är?

Precis som NON skriver så kommer det inte hålla med bara epoxy. Såhär lagar du steg för steg:

1 - låt torka ur.
2 - slipa bort all gelcoat runt sprickan, du vill frilägga minst 10 gånger tjockleken på laminatet (gissningsvis 2-3mm = 2-3cm gelcoat runt skadan ska bort).
3 - klipp till väv i lagom bitar som täcker hela skadan och upp där gelcoaten är bortslipad. Jag förordar twillväv, det är lättast att jobba med.
4 - blanda epoxy, pensla först på skummet och den blottade plasten. Tryck dit första väven och pensla epoxy över. Tryck ut all luft med en stålroller, skrapa eller något annat. Det är viktigt att du får ut så mycket luft som möjligt.
5 - dit med en ny vävbit medan det är blött, repetera penslande och luftborttagning. 3 lager bör räcka.
6 - vänta en vecka eller två, slipa sedan lagningen så att du blir av med överflödig epoxy och eventuella glasfibertrådar.
7 - spackla över lagningen med gelcoatspackel.
8 - slipa den nu ganska fina lagningen så att den blir i nivå med resten av skrovet.

Tänk på att epoxy är dåligt att vidröra, använd diskhandskar. När epoxyn härdat i 1-2 veckor i minst 10°C så är den fullhärdad och inte längre dålig att vidröra, då kan du slipa utan att riskera att få ohärdad epoxy på dig. Använd dock andningsskydd som stoppar partiklar. Gelcoatspackel brukar vara polyesterbaserade och är dåliga att andas in, men om du står utomhus och det fläktar lite så är det sån liten mängd i den här lagningen att du klarar dig utan andningsskydd. Vill du ha andningsskydd för polyester måste det vara ett gasfilter.

Verktyg som du använder till epoxy (penslar, rörpinne, blandningskärl) är lättare att slänga än rengöra.

Senast ändrad:
Konvalj sa:
Precis som NON skriver så kommer det inte hålla med bara epoxy. Såhär lagar du steg för steg:

1 - låt torka ur.
2 - slipa bort all gelcoat runt sprickan, du vill frilägga minst 10 gånger tjockleken på laminatet (gissningsvis 2-3mm = 2-3cm gelcoat runt skadan ska bort).
3 - klipp till väv i lagom bitar som täcker hela skadan och upp där gelcoaten är bortslipad. Jag förordar twillväv, det är lättast att jobba med.
4 - blanda epoxy (marine epoxy som du var inne på), pensla först på skummet och den blottade plasten. Tryck dit första väven och pensla epoxy över. Tryck ut all luft med en stålroller, skrapa eller något annat. Det är viktigt att du får ut så mycket luft som möjligt.
5 - dit med en ny vävbit medan det är blött, repetera penslande och luftborttagning. 3 lager bör räcka.
6 - vänta en vecka eller två, slipa sedan lagningen så att du blir av med överflödig epoxy och eventuella glasfibertrådar.
7 - spackla över lagningen med gelcoatspackel.
8 - slipa den nu ganska fina lagningen så att den blir i nivå med resten av skrovet.

Tänk på att epoxy är dåligt att vidröra, använd diskhandskar. När epoxyn härdat i 1-2 veckor i minst 10°C så är den fullhärdad och inte längre dålig att vidröra, då kan du slipa utan att riskera att få ohärdad epoxy på dig. Använd dock andningsskydd som stoppar partiklar. Gelcoatspackel brukar vara polyesterbaserade och är dåliga att andas in, men om du står utomhus och det fläktar lite så är det sån liten mängd i den här lagningen att du klarar dig utan andningsskydd. Vill du ha andningsskydd för polyester måste det vara ett gasfilter.

Verktyg som du använder till epoxy (penslar, rörpinne, blandningskärl) är lättare att slänga än rengöra.

Tack för guide. Ända frågan är varför jag ska vänta ut härdning så länge? En till, varför avsluta med gelcoatspackel? Marinepoxy är väl vattentätt i sig? Båten är bottenmålad...

Tillbaka
Topp