[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
Blir inte sjösättning förrän framåt midsommar, det växer som fasen här på västkusten så om båten ligger still i en månad blir det inte bra.

Å andra sidan är det bara barnens gummibåt det handlar om, så det är ju bara att putta i den. Små båtar, små bekymmer. Har ingen egen båt, vilket kan vara lite sorgligt men jäklar va' kul tjejerna hade förra sommaren i La Chiquita! Dom praktiskt taget bodde i båten 5 veckor i sträck.
IMG_2779 3.webp
 
Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
När nu gummibåtar är på tapeten måste jag ställa en fråga.

Jag har sedan några (3?) år en liten gummijolle för att ro ut till bojen. Den har en uppblåsbar durk. Jag valde den modellen för att jag trodde den skulle vara minst utrymmeskrävande i vindsförrådet under vintern.

Nu har jag en pyspunka på durken. Det läcker såpass mycket att det irriterar. Jag är är tvungen att ta med mig pump varje gång jag skall använda jollen. Men, det läcker för lite för min vanliga läcksökningsteknik (såpvatten). Jag har gissat att det är ventilen som läcker men inga åtgärder där spelar någon som helst roll.

Tips emottages tacksammast.

/Martin
 
[OT] Happys båtforum
När nu gummibåtar är på tapeten måste jag ställa en fråga.

Jag har sedan några (3?) år en liten gummijolle för att ro ut till bojen. Den har en uppblåsbar durk. Jag valde den modellen för att jag trodde den skulle vara minst utrymmeskrävande i vindsförrådet under vintern.

Nu har jag en pyspunka på durken. Det läcker såpass mycket att det irriterar. Jag är är tvungen att ta med mig pump varje gång jag skall använda jollen. Men, det läcker för lite för min vanliga läcksökningsteknik (såpvatten). Jag har gissat att det är ventilen som läcker men inga åtgärder där spelar någon som helst roll.

Tips emottages tacksammast.

/Martin
Spraya med diskmedel+vatten för att se var det formas bubblor?

Edit. Nu ser jag meningen att du redan har försökt med såpvatten...

Annars kan du väl försöka pressa delar av den under vatten för att se om det blir några bubblor. Vattenfylla insidan? Har du sprayat såpvatten runt o på/i ventilen oxå?
 
Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Spraya med diskmedel+vatten för att se var det formas bubblor?

Edit. Nu ser jag meningen att du redan har försökt med såpvatten...

Annars kan du väl försöka pressa delar av den under vatten för att se om det blir några bubblor. Vattenfylla insidan? Har du sprayat såpvatten runt o på/i ventilen oxå?
Såpvattnat hela durken i uppblåst tillstånd. Att pressa delar av den under vatten är för närvarande inte något jag kan göra.

/Martin
 
[OT] Happys båtforum
Funderat på å skaffa en gummibåt å köra flötestrolling&Vertikalt jiggande ur , men är dö nojjig för att krokar ska sticka hål i den ? Är de kraftiga numer eller är de som på 90 talet ?
 
[OT] Happys båtforum
Blir inte sjösättning förrän framåt midsommar, det växer som fasen här på västkusten så om båten ligger still i en månad blir det inte bra.

Å andra sidan är det bara barnens gummibåt det handlar om, så det är ju bara att putta i den. Små båtar, små bekymmer. Har ingen egen båt, vilket kan vara lite sorgligt men jäklar va' kul tjejerna hade förra sommaren i La Chiquita! Dom praktiskt taget bodde i båten 5 veckor i sträck.
Visa bilaga 831573
Nåt sånt där skulle ju vara kul när barnen blir större. Så de får lära sig redan från början.

Äldsta dottern (10 år) ska gå på seglarläger i sommar, det blir kul att se hur det funkar.
 
[OT] Happys båtforum
Nåt sånt där skulle ju vara kul när barnen blir större. Så de får lära sig redan från början.

Äldsta dottern (10 år) ska gå på seglarläger i sommar, det blir kul att se hur det funkar.
Mina barn var helt ointresserade av segling och skulle prompt ha en gummibåt med ratt. Är väl nå't mode i det eftersom alla småglin far runt med små svarta gummibåtar här. Svårt o osäkert att segla i all båttrafik här oxå. Den gamla släktklenoden från 60-talet (en träeka) fick säljas till förmån för att skapa nya minnen.

Denna gummibåt blev snabbt för liten. Tänkte dom (2 egna barn) skulle snurra runt lite i Smögen-hamnen o ut till Hållö på sin höjd men förra sommaren var dom ALLTID minst 4 tjejer i båten och dom har kört till Hamburgsund i Norr o Lysekil i söder. Starkt att en båt på 3,4 m fixar det men som du hör är den på tok för liten.

Nu till det viktigaste och det mest överraskande. Jag köpte båten just för att de skulle lära sig tidigt. Tjejer hänger ju oftast bara med killar som några kuttersmycken när de blir äldre men jag vill att mina barn ska klara av att vara självständiga o behärska saker själva. Det som var överraskande var hur jäkla kul de tyckte det var!

De var så klart glada när de fick höra att de skulle få en egen båt men jag trodde aldrig att det skulle vara så livsomvälvande för dom som det blev. Plötsligt hade de all frihet i världen och kunde ta sig överallt. Förra sommaren var som ett enda stort lyckorus. Som sagt, så bodde dom i den lilla båten från tidig morgon till sen kväll i princip varenda dag. Bra timpris o utnyttjande trots ngt dyr båt.
 
[OT] Happys båtforum
Jag stod och gluttade på en Capelli 4-meters i fredags när jag stannade till på Marinbutiken. Sjukt fin, man blir ju sugen på något sånt. Men det är väl ungefär 100' för mkt för att köpa som barnbåt. Då ska den nog fylla något större syfte.

1000054290.webp
 
[OT] Happys båtforum
Jag stod och gluttade på en Capelli 4-meters i fredags när jag stannade till på Marinbutiken. Sjukt fin, man blir ju sugen på något sånt. Men det är väl ungefär 100' för mkt för att köpa som barnbåt. Då ska den nog fylla något större syfte.

Visa bilaga 833421

Tjena!

Man har bara barn en gång och pappa kommer tycker den är rolig också. 😁
 
[OT] Happys båtforum
Har på bara 1 år med gummibåt samlat på mig en hel del erfarenheter o önskemål om nästa gummibåt. Ex:
1. Aluminiumskrov - betydligt lättare, samt hyfsat tåligt när båten ska upp o ner på sandbankar.
2. Insida styrkonsoll måste vara lättillgänglig! På barnens båt är det halvt omöjligt att ta sig in.
3. Targabåge för lanternor, knapar, stöd o bluetooth-högtalare. En lös pinne för bakre lanternan är skit o går sönder bland tampar o barn som håller i den som stöd.
4. Bra knapar fram på rätt ställe så att inte repet ligger o drar över gummiduken.

Var på flytande båtmässan i Gbg igår o tycker att Great White gör fina båtar till lite rimligare priser än t ex Brig o Grand. Great White får kryss i de flesta av mina check-boxar. Funderar på en 460 som nästa båt.
 
[OT] Happys båtforum
Visa bilaga 835220
De första två tävlingarna är avklarade, en 3e plats och en vinst än så länge. Vinterns arbete verkar ge resultat. I helgen blir det Faerder Sailasen i Oslofjorden.
(Det är inte min båt, jag är bara en del i teamet, jag på fördäck i full fart med att förbereda sättning av genakern)
Cool. Jag var en gång delägare i en segelbåt, men blev aldrig bra på att segla. Men någon dag hoppas jag att kunna få hänga med på raceskuta, dra i tampar på kommando, och få segla i 20+ knop.
 
[OT] Happys båtforum
Cool. Jag var en gång delägare i en segelbåt, men blev aldrig bra på att segla. Men någon dag hoppas jag att kunna få hänga med på raceskuta, dra i tampar på kommando, och få segla i 20+ knop.
JA, de där reporna på +20 knop drömmer man om men de är ganska ovanliga. Helgen bilden togs var vi uppe i dryga 14. Men nu till helgen är det tävling i Norge och där kan det ev bli tal om lite snabba surfar ute på havet.
 
[OT] Happys båtforum
Kul med en tråd om båtar!

Köpte denna plastsnipa för ett par år sedan då jag tröttnat på den tidigare två-takts daycruisern vi hade.
Den är byggd i Kristinehman någon gång på 60 talet och jag tror modellen heter Hamnbjörn.
Den är 22 fot och idag sitter det en Yanmar SB12G i den som jag kör på Aspen diesel för lite trevligare avgaser och bättre hålbarhet på bränslet. åker vi mycket en sommar så gör vi nog av med tjugo liter.


IMG_1613.webp
Hämtad i Motala och kördes i 30km/h hem till Örebro.

IMG_1655.webp
Rivning påbörjad. Fick bygga några nya skott men annars hade den klarat sig bra.

IMG_2679.webp
Färdigbyggd hemma på garageuppfarten, nu transport tillbaka till Vättern.
11F5E193-E7D6-4608-8819-38D8E6041CA3.jpeg.f8d9e12f17d767ca37f4fcece2f25dca.webp

D3BC47D3-9145-4A80-B44E-2CAD998CB41C.jpeg.f5a1201316e5256c366a6055122df2c4.webp
Sjösatt och klar.
 
[OT] Happys båtforum
JA, de där reporna på +20 knop drömmer man om men de är ganska ovanliga. Helgen bilden togs var vi uppe i dryga 14. Men nu till helgen är det tävling i Norge och där kan det ev bli tal om lite snabba surfar ute på havet.
Jo, så är det. Det snackas gärna om 20+ knop men det måste till en ganska extrem båt, oavsett antalet skrov, för att det skall bli något man gör rutinmässigt.

Här tog vi i rejält med hjälp av expertrorsman och kom nära 20 knop enligt GPS.


/Martin
 
[OT] Happys båtforum
Jo, så är det. Det snackas gärna om 20+ knop men det måste till en ganska extrem båt, oavsett antalet skrov, för att det skall bli något man gör rutinmässigt.

Här tog vi i rejält med hjälp av expertrorsman och kom nära 20 knop enligt GPS.


/Martin
Underbart! Ja, med katta så är chanserna till höga farter lite större!
 
[OT] Happys båtforum
Har en fast 120 l tank som behöver rengöras, bränslefiltret blir fullt med skräp tämligen omgående. Tyvärr finns ingen inspektionslucka, via en servicelucka kan jag nå ovansidan av tanken (det finns en del att göra med slangarna också, jag vet..):

1782308112848.webp


Uppepå sitter tankgivaren, sen från vänster (nere) till höger avluftning, bränsle till motorn och tankslangen.

Men a) hur får jag ur soppan enklast? Velar mellan att handpumpa genom tankgivarens hål och att försöka trycksätta försiktigt (hur??) och trycka ut bensinen och b) hur sjutton rengör jag på ett bra sätt, går ju inte att komma åt inuti. Spola på måfå med högtryck och varmvatten?
 
[OT] Happys båtforum
Har en annan tankfråga. Köpte ny nivågivare av annat fabrikat o lite annan infästning.

Resultatet är att den visar lite för lite, d v s när mätarn står på Empty, så är det 12 liter kvar. Och när den är full (33 liter) så är står mätarn på 3/4 tank.

Går det att justera resistansen på ngt sätt så att mätaren visar rätt?
 
[OT] Happys båtforum
Har en fast 120 l tank som behöver rengöras, bränslefiltret blir fullt med skräp tämligen omgående. Tyvärr finns ingen inspektionslucka, via en servicelucka kan jag nå ovansidan av tanken (det finns en del att göra med slangarna också, jag vet..):

Visa bilaga 837634

Uppepå sitter tankgivaren, sen från vänster (nere) till höger avluftning, bränsle till motorn och tankslangen.

Men a) hur får jag ur soppan enklast? Velar mellan att handpumpa genom tankgivarens hål och att försöka trycksätta försiktigt (hur??) och trycka ut bensinen och b) hur sjutton rengör jag på ett bra sätt, går ju inte att komma åt inuti. Spola på måfå med högtryck och varmvatten?
Hävertpump (https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/havertpump-2000018677) eller oljebytarpump (https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/oljebytarpump-manuell-2000019997), att koppla bort anslutningen till motorn och pumpa ut bensinen med blåsan ner i dunk funkar ju också. Rengöringen är ju svårare, men kan ju räcka med att få i ny fräsch bensin?

Alternativ 2 som också är bra om du vill kunna göra rent är ju att sätta borren i tanken och installera en manlucka typ: https://erlandsonsbrygga.se/manlucka-o159mm-hal/ och https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/sa-far-du-rent-i-tanken. Men lite läskigare iom bensintank och explosionsrisk.
 
[OT] Happys båtforum
Kan du inte använda slangen som går till motorn för tömning? Brukar väl sitta långt ner i tanken. Om det finns dyvika kanske det går att få ut slangen där och bara låta det rinna?
Det är slangen i mitten, den går in i överkant men det måste ju förstås vara något slags rör ner i botten. Genomskinlig slang och sughävert kanske.. det finns en bottenplugg på lämpligt ställe.

Sen är nästa fråga hur man gör rent i tanken.
 
[OT] Happys båtforum
Det är slangen i mitten, den går in i överkant men det måste ju förstås vara något slags rör ner i botten. Genomskinlig slang och sughävert kanske.. det finns en bottenplugg på lämpligt ställe.

Sen är nästa fråga hur man gör rent i tanken.
Är hålet för tankgivaren det enda "stora" hålet? På min lilla gummibåt sitter det ett ännu större lock där man lätt skulle kunna få ner en arm o en trasa åtminstone.
 
[OT] Happys båtforum
Hävertpump (https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/havertpump-2000018677) eller oljebytarpump (https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/oljebytarpump-manuell-2000019997), att koppla bort anslutningen till motorn och pumpa ut bensinen med blåsan ner i dunk funkar ju också.

Har faktiskt en sån där hävertpump.

Rengöringen är ju svårare, men kan ju räcka med att få i ny fräsch bensin?

Spola ur med hetvatten kanske och sen koppla en hårfön i tanklocket så det torkar ur ordentligt :-)

Alternativ 2 som också är bra om du vill kunna göra rent är ju att sätta borren i tanken och installera en manlucka typ: https://erlandsonsbrygga.se/manlucka-o159mm-hal/ och https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/sa-far-du-rent-i-tanken. Men lite läskigare iom bensintank och explosionsrisk.

Hoppas slippa. Man skulle kunna sätta den där nivåsensorn sitter och sätta nivåsensorn i den luckan iofs. Resten av tanken sitter under båtens durk, och på den står styrpulpeten och alla sittlådor så det blir ett megaprojekt..
 
Tillbaka
Topp