[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Han väcker ju uppenbarligen enormt intresse i gammelmedia och i alla sociala medier och på diverse forum och på byn så det får vi aldrig hoppas.
För min del har jag absolut inget emot om han får åka VC eller för den delen mästerskap. Dock ska det vara för att han har presterat bättre än de som inte får åka.

I detta fall slog han i Falun i alla fall Rosjö, Häggström och Danielsson på precis den distans och stil det ska tävlas på i Oberhof och fick bara stryk av Johansson som också är uttagen. Jag gissar att Anger, Poromaa, Gisselman och Berglund frivilligt står över för att ladda inför OS. Då Ekberg dessutom är uttagen tycker jag inte det är uppenbart galet att ta ut Halfvarsson till Oberhof.

För min del har jag absolut inget emot om han får åka VC eller för den delen mästerskap. Dock ska det vara för att han har presterat bättre än de som inte får åka.

I detta fall slog han i Falun i alla fall Rosjö, Häggström och Danielsson på precis den distans och stil det ska tävlas på i Oberhof och fick bara stryk av Johansson som också är uttagen. Jag gissar att Anger, Poromaa, Gisselman och Berglund frivilligt står över för att ladda inför OS. Då Ekberg dessutom är uttagen tycker jag inte det är uppenbart galet att ta ut Halfvarsson till Oberhof.
Ja självklart ska han platsa.

Jag tror egentligen alla du räknar upp både de som är uttagna och inte är rätt sugna på OS. Bara att den gode Calle gärna snackar lite i media om "att han är på gång" osv osv. Jag ser inget som tyder på att han skulle få några fördelar på gamla meriter. Folk älskar ju att gapa om att han ska lägga av osv och "vi ska släppa fram yngre". Som att Calle hindrar yngre att komma fram..

Förstår inte varför vi skall skicka Calle. Han är inte direkt ung och lovande, utan snarare på dekis. Ingen blir glad av att se honom i spåret. Använd pengarna till att ge någon junior internationell erfarenhet istället.

Jag tycker vi ska skicka de som är bäst i princip oavsett ålder. Ok allt annat lika kanske en yngre ska gå före en 36åring.

Klart Calle ska få åka. Med tanke på att alla svenska snubbarna är riktigt dåliga i år. Måste ju vara dom sämsta resultaten för herrarna på länge.

Förstår inte varför vi skall skicka Calle. Han är inte direkt ung och lovande, utan snarare på dekis. Ingen blir glad av att se honom i spåret. Använd pengarna till att ge någon junior internationell erfarenhet istället.
Bästa U23-åkare i Falun på milloppet i klassisk stil var Junes som var ca minuten efter Calle. Utgår man från Rosjö (som var några sekunder efter Calle i fredags) och resultaten i Ruka på 10 km klassiskt, där Rosjö var 35:a, så är Junes nivå ungefär runt en 70:e plats i Ruka. Frågan är om det är så uppbyggligt att åka till Oberhof (dessutom är väl Oberhof i januari typiskt ingen "dröm" direkt).

Jag kan tänka mig undantag, t.ex. om det är en riktigt stor talang, men i grunden tycker jag det är rimligt att man för VC, VM och OS erbjuder platserna till de som anses ha presterat bäst. Dels av princip och dels för att det inbjuder till en massa strul annars.

Man kan också lämna en plats vakant om man inte har någon tillräckligt bra att skicka. Det borde spara iallafall lite pengar.

Man kan också lämna en plats vakant om man inte har någon tillräckligt bra att skicka. Det borde spara iallafall lite pengar.
Om det inte finns någon som man bedömer har en rimlig chans att åstadkomma ett ens halvhyggligt resultat så kan jag tycka att det vore ok. Andra i tråden har dock tidigare dömt ut sådant rätt hårt.

I detta fall känns det dock som att det handlar mer om att det specifikt är Calle snarare än kvaliteten. Calle slog Rosjö i Falun på precis den distans som ska åkas i Oberhof och ingen av dem ska åka sprinten. Ska inte rimligen Rosjö också "bänkas" i så fall? Och det är ju inte direkt så att Rosjö briljerat de gånger han fått åka VC denna eller förra säsongen.

Senast ändrad:
Gubbar på internet har inte samma intresse av att Häggström, Burman, Rosjö med flera ska lägga av och "släppa fram yngre ". Så är det bara.

Gubbar på internet har inte samma intresse av att Häggström, Burman, Rosjö med flera ska lägga av och "släppa fram yngre ". Så är det bara.
Min gissning är att Halfvarsson, Burman och Häggström kommer att hålla på max över nästa säsong. Rosjö är ju en bit yngre så där kan man väl tänka sig att han skulle kunna fortsätta. Sen vet man ju inte hur länge han orkar hålla med tanke på att han nog (gissningsvis) inte direkt blir rik på sitt skidåkande.

Blir intressant att se om uschlehamn klarar av att ha några åkbara spår så sent som 19-21 mars. Är nog risk för fiasko. Den tiden på året brukar det sjunga på sista versen betydligt längre norrut. Medan det i riktiga Norrland är kanonförhållanden.

Förra säsongen åkte jag skidor i Borås 25 mars men då var det ju sista versen helt klart. Så ja det känns en aning sent. Men med tanke på väder och före på många andra ställen där det körs diverse VM och VC ser jag inte att Uhamn skulle va sämre.

Kvalen i NM-sprintarna. Noterar att Petter fick stryk av brodern med närmare sju sekunder och inte ens klarade sig vidare från kvalet.

1768390615562.webp

1768390682075.webp

Senast ändrad:
Och heaten. Lite oväntat att Stenseth åkte ut redan i kvarten tycker jag. Heggen bör i och med detta ha stärkt sina chanser till att ta en av två kvarvarande OS-platser bland herrarna.

1768395322203.webp

1768395435557.webp

Ulricehamn är ju ett köldhål och de är duktiga på att hålla spåren i fint skick uppe på Lassalyckan, det är nog som ni säger inte värre än någon annan ort i världscupen nu för tiden.

Dock lär det i så fall vara stor risk för "snösträngslopp" för så mycket snö i terrängen runt omkring ska man nog inte hoppas på.

Trondheim början december... kan väl inte vara så snösäkert heller?

Kvalen i NM-sprintarna. Noterar att Petter fick stryk av brodern med närmare sju sekunder och inte ens klarade sig vidare från kvalet.

Visa bilaga 812164

Visa bilaga 812165
Kul kommentar från Young angående att han var den som gjorde att Petter inte fick åka kvartsfinal.

– Han er en gammel pensjonist, han har ikke noe å gjøre i en kvartfinale uansett, sier britiske Andrew Young til NRK.

I herrloppet gick Ree ut hårt och ledde vid 1,8 km. Vid 6,8 km hade han fortfarande en sekunds ledning före Hedegart men sen tog den senare över i täten och vann.

Vid 0,8 km ledde dock Leite med 3,9 sekunder. Ree passerade honom till 1,8 km men han var där fortfarande tvåa. Till 3,9 km tappade han sen 181 placeringar och var där 1:51 efter och till 5,8 km tappade han ytterligare 2:44. Måste ha varit antingen en satsning på att försöka leda vid 1,8 km eller något vad om det.

Krügers sista OS-hopp försvann rimligen också med en åttondeplats.

Petter Northug slutade f.ö. 73:a, 2:19 efter.

1768483836722.webp

Kardin skulle va hemma för att han skulle bli pappa. Men Lager har väl en åkare som iaf kan va riktigt vass.

Alltså nu vet jag inte vem som fattar eller menar vad men jag syftade på Alvar som en "vass" åkare. Men de har ju fler där Runar väl är god tvåa.

La Diagonela
Avkortat i år igen, tack vare snöbrist. Kul att Alvar Myhlback satsar på långloppscupen.

Omöjligt att säga vilka som vinner idag.

Får säga att Lodin och Bångman var oväntat bra med medan Fleten inte riktigt var med i matchen om det.

Skiathlon-resultat från NM. De tre medaljörerna var tillsammans med Mikkelsplass i ledning in till skidbytet. För Mikkelsplass sprack det någon gång runt 14-15 km in i loppet. Fosnaes avgjorde på sista kilometern.

1768651961517.webp

Tillbaka
Topp