Man kan fundera kring är vilket eller vilka lopp Calle skulle kunna vara aktuell för.
Målet inför säsongen var sprint och där har han inte presterat något att skriva hem om under säsongen. Visserligen finns det väl en plats ledig utöver Anger, Grahn och Myhlback. Men där känns det oerhört svårt att föra något resonemang om rimlig topp-12-placering.
10 km går i OS i fristil och Calle har presterat klart bättre i klassisk stil än i fristil denna säsong. Kvaliteten på startfältet var dessutom inte den bästa idag så det är åtminstone två delar (troligen även en tredje; se nedan) som talar för att Calle skulle hamna en bra bit sämre än dagens sjätteplats i milloppet på OS.
Skiathlon har ju också skejt i sig och är längre så jag vet inte om det är en så mkt bättre distans för Calle.
I grunden tror jag att femmilen hade varit hans bästa chans. Med sprintmålsättning inför säsongen känns det dock rätt osäkert hur det är med orken på en sådan distans.
Teamsprinten är Anger given till. Vem som kompletterar är inte solklart, men även den är ju i fristil.
Till stafetten är väl grunduppställningen Poromaa, Anger, Berglund och Gisselman. Poromaa har ju inte briljerat denna säsong, men tillsammans med Anger är han väl den med högst potential.
Lägg därtill att Calle rimligen gjort allt han kunnat för att vara i så bra form som möjligt idag medan en del andra redan är OS-klara och att de därmed inte alls är "toppade" för denna helg, t.ex. Nyenget.
Sen är ju topp-12-kriteriet inte något som är problematiskt bara för Calle. Vilka andra finns det som är aktuella? Häggström var 12:a med ett "klent" startfält. Kanske att de lyckas knyckla in honom i sprint och att han då kan vara en reserv att slänga in på distanslopp där den troliga stafettkvartetten inte kan/vill åka. Till hans fördel talar väl även teamsprinten i Davos och att det inte i dagsläget finns något helt uppenbart komplement till Anger.
Utöver det tycker jag det är svårt att se någon som SOK skulle "godkänna". Leo, Jesper Persson, ...? Nja, ...
Min gissning är att Häggström kommer att få en OS-biljett och att det är 50-50 för Calle.