[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Hade Calle och alla svenska seniorer som var sämre än Calle idag ratats och ersatts med de sex bästa svenskarna från juniormilloppet i Östersund i December hade vi haft Göransson, Blomberg, Jonsson, Lestander, Enhörning och Tommila till start. Ersson var sämst av svenskarna idag som 57:a, 1:53 efter. Hade någon av de sex grejat det?
Överraskande bra av Calle, men...
Korrigerade din typo.
.. .håller med om att han säkert tappar det till OS.

Senast ändrad:
Jag antar att lagledningen kommer att diskutera ikväll eller imorgon och sedan få eventuella ytterligare herrar godkända av SOK och därefter presentera dem i början av kommande vecka. Skiathlonen för herrarna går om precis tre veckor, sprinten på tisdagen därefter och 10 km klassiskt på fredagen.

Många brukar ju vilja ha en höghöjdsuppladdning inför mästerskapet (JHK har ju t.ex. legat i Lavazè ett tag nu med Iversen) och då gissar jag att de rätt snart vill upp på höjd. Frågan är då om de åker upp direkt eller ska hem och vända. Det senare är ju en ökad risk.

Vilka som går att snacka in hos SOK givet kriteriet att de ska kunna vara topp-12 på OS är för mig inte solklart.

Bergane "optimiststartade". Verkar ha svårt att hitta tillbaka till den form hon visade för några år sen.
1768737948675.webp

Crüsell 10 sekunder efter redan vid 0,8 km. Brukar väl i och för sig öppna rätt försiktigt.

Grötting var nog lite för optimistisk. Känns som hon tappat fart efter 4 km.

Hm, hade nog trott att Sundling skulle vara vassare än Ilar men det verkar vara tvärtom.

Diggins snabb mellan 4 och 5 km. Tog ett par sekunder på Ilar. Får se om hon tappar upp mot 5,8 km.

Inte så stark avslutning av Ilar även om det troligen räcker. Tog bara 2,5 sekunder på Grötting från 9 km till mål trots att norskan tappade ordentligt.

Varför reagerar inte kommentatorerna på att Ilar går ganska svagt sista kilometern och blir helt chockade av att Stadlober är så nära?

Himla bra ! 5 Svenska tjejer bland dom 12 bästa, och då var Frida & Ebba & Linn på solsemester istället !

Tycker Sundling höll i hop det bra och med bra pacing givet uttaget igår och begränsade resultat på klassiskt tidigare.

Hon är halvvägs 6 sekunder efter Ilar och i mål 20 sekunder efter och då tappar Ilar ändå en del på slutet.

Jämfört med Stadlober är hon sekunden före halvvägs.

Sen finns det de som tappar än mer så ingen katastrof pacingmässigt, men jag undrar om det var helt optimalt upplägg.

Jag undrar vilka som är möjliga att ta ut med tanke på SOKs kriterier, ffa att de ska ha tydlig chans på en topp-12-placering på OS och att det ska ha demonstrerats i internationell konkurrens.

Jag undrar vilka som är möjliga att ta ut med tanke på SOKs kriterier, ffa att de ska ha tydlig chans på en topp-12-placering på OS och att det ska ha demonstrerats i internationell konkurrens.
Precis, dagens lopp var ett b-lopp. Minst pallen för att hävda topp-12 chans på OS skulle jag säga. Men vi kan vara säkra på att ingen vågar sätta ner foten, Calle kommer att tas ut för att sedan prestera ingenting. Som vanligt mao.

Man kan fundera kring är vilket eller vilka lopp Calle skulle kunna vara aktuell för.

Målet inför säsongen var sprint och där har han inte presterat något att skriva hem om under säsongen. Visserligen finns det väl en plats ledig utöver Anger, Grahn och Myhlback. Men där känns det oerhört svårt att föra något resonemang om rimlig topp-12-placering.

10 km går i OS i fristil och Calle har presterat klart bättre i klassisk stil än i fristil denna säsong. Kvaliteten på startfältet var dessutom inte den bästa idag så det är åtminstone två delar (troligen även en tredje; se nedan) som talar för att Calle skulle hamna en bra bit sämre än dagens sjätteplats i milloppet på OS.

Skiathlon har ju också skejt i sig och är längre så jag vet inte om det är en så mkt bättre distans för Calle.

I grunden tror jag att femmilen hade varit hans bästa chans. Med sprintmålsättning inför säsongen känns det dock rätt osäkert hur det är med orken på en sådan distans.

Teamsprinten är Anger given till. Vem som kompletterar är inte solklart, men även den är ju i fristil.

Till stafetten är väl grunduppställningen Poromaa, Anger, Berglund och Gisselman. Poromaa har ju inte briljerat denna säsong, men tillsammans med Anger är han väl den med högst potential.

Lägg därtill att Calle rimligen gjort allt han kunnat för att vara i så bra form som möjligt idag medan en del andra redan är OS-klara och att de därmed inte alls är "toppade" för denna helg, t.ex. Nyenget.

Sen är ju topp-12-kriteriet inte något som är problematiskt bara för Calle. Vilka andra finns det som är aktuella? Häggström var 12:a med ett "klent" startfält. Kanske att de lyckas knyckla in honom i sprint och att han då kan vara en reserv att slänga in på distanslopp där den troliga stafettkvartetten inte kan/vill åka. Till hans fördel talar väl även teamsprinten i Davos och att det inte i dagsläget finns något helt uppenbart komplement till Anger.

Utöver det tycker jag det är svårt att se någon som SOK skulle "godkänna". Leo, Jesper Persson, ...? Nja, ...

Min gissning är att Häggström kommer att få en OS-biljett och att det är 50-50 för Calle.

Med betoning på aktuell tycker jag Calle kan vara det för stafett, femmil och möjligen men ytterst tveksamt sprint. Topp 12 är väl typ lättare att vara på OS än i VC?

Ska man prata riktiga medlajkandidater individuellt på herrsidan är det bara Anger, Poromaa (om han hittar bättre form) och möjligen Myhlback och Grahn. Resten kan ju stanna hemma. Men jag tycker gott man kan skicka åkare med topp10chanser.

Med betoning på aktuell tycker jag Calle kan vara det för stafett, femmil och möjligen men ytterst tveksamt sprint. Topp 12 är väl typ lättare att vara på OS än i VC?

Ska man prata riktiga medlajkandidater individuellt på herrsidan är det bara Anger, Poromaa (om han hittar bättre form) och möjligen Myhlback och Grahn. Resten kan ju stanna hemma. Men jag tycker gott man kan skicka åkare med topp10chanser.
Det är nog lättare att vara topp-12 på OS jämfört med en VC där de flesta av de bästa är med.

På distansloppen är väl grundtipset att Norge gör rent hus. Möjligen om Niskanen skulle få upp formen till femmilen.

Sprinten måste JHK vara favorit i. Valnes är inte helt lätt att tas med i en klassisk sprint. Sen får man väl se vad norrmännen kommer med i övrigt. Grahn var ju visserligen trea på TdS på den banan, men vi får se om han klarar att ta sig till en position att han kan vara med och spurta om medaljer även på OS. Myhlback tror jag kommer att bli ifrånsprungen i sista långa uppförsbacken. Han har inte riktigt löpkapaciteten och jag tror inte han kan staka tillräckligt fort uppför den. Vet inte riktigt om Anger har tillräckligt bra stakspurt.

Reserv är som jag förstått det inget kriterium SOK använder.
Hur tänker dom kring stafetten? Kan man plockas med för att finnas tillgänglig för en stafett eller tas dom som ska med till OS ut enbart på individuell nivå och så får man plocka ihop ett stafettlag av det man har?

Senast ändrad:
Hur tänker dom kring stafetten? Kan man plockas med i laget för att finnas tillgänglig för en stafett eller tas laget ut enbart på individuell nivå och så får man plocka ihop ett lag av det man har?
Vet ej. Känns ju lite udda om man kan ha stafettlaget som bakdörr in till truppen. I dagsläget finns ju fyra distansåkare som tagits ut (räknar Anger som både distans- och sprintåkare).

Ska de ta in Calle på en stafettkvot borde de åtminstone behöva sälja in att han är bättre lämpad än någon av de fyra att åka stafetten, vilket känns långt ifrån givet.

Tillbaka
Topp