[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Anmärkningsvärt att man skickar exakt hela dam-A-laget men bara halva herr-A-laget. Tydligt att man går på resultat och inte vilka som är med i landslaget.

Ja dom borde ta ut Samuelsson och Ponsiluoma, och låta dom köra längd oxå.

Vet ej. Känns ju lite udda om man kan ha stafettlaget som bakdörr in till truppen. I dagsläget finns ju fyra distansåkare som tagits ut (räknar Anger som både distans- och sprintåkare).

Ska de ta in Calle på en stafettkvot borde de åtminstone behöva sälja in att han är bättre lämpad än någon av de fyra att åka stafetten, vilket känns långt ifrån givet.
Nu är han ju med. Oklart vad det är tänkt att han ska köra men enligt Aftonbladet har han själv sagt att han är med för stafetterna.

Nu är han ju med. Oklart vad det är tänkt att han ska köra men enligt Aftonbladet har han själv sagt att han är med för stafetterna.
Vi får väl se vad han åker i helgen och hur bra. Om de har funderingar på att köra honom med Anger i teamsprinten lär han ju dels åka den på fredag och dels prestera riktigt bra. Med tanke på Davos känns det annars som att teamsprinten borde varit Häggströms starka kort in i truppen. Dessutom går den i fristil vilket jag tycker talar till Häggströms fördel.

Om han ska köra vanliga stafetten är det någon av de två första sträckorna som över huvud taget kan vara aktuella. Anger är given i laget. Kommer Poromaa i någon typ av form är han också inne. Gisselmans sträcka i VM-2025 och en vad jag tycker det verkar uppåtgående form bör ge honom en plats i laget. Då ska Calle, Häggström och Berglund slåss om sista platsen. Berglund var väl lite blekare under TdS än jag hoppats men innan det kändes det hyggligt stabilt. Häggström har ju inte gjort så mkt på distans i år att glädjas åt så han känns inte som så het.

Med tanke på hur risigt Calle presterat i sprint plus hur duktig han är på att strula till rent taktiskt känns det rimligt att låta Häggström köra sprinten. Med färre åkare per nation för de stora nationerna bär han kunna klara kvalet, vilket ju varit ett stort problem för honom. Möjligen kan han gynnas av de rätt långa åktiderna som det verkar vara. Å andra sidan vet jag inte om upploppet passar honom så bra.

Häggströms profil passar teamsprint bra känns det som. Spontant skulle jag nog sätta honom och Anger i den på OS.

Oavsett vad man tycker om uttagningarna av H&H idag så kan man ju i alla fall konstatera att det inte är några starka åkare som lämnas på hemmaplan. Ganska stor skillnad mot hur det är för de norska herrarna. Tror f.ö. att även de ska presentera OS-uttagningar idag.

Vi får väl se vad han åker i helgen och hur bra. Om de har funderingar på att köra honom med Anger i teamsprinten lär han ju dels åka den på fredag och dels prestera riktigt bra. Med tanke på Davos känns det annars som att teamsprinten borde varit Häggströms starka kort in i truppen. Dessutom går den i fristil vilket jag tycker talar till Häggströms fördel.

Om han ska köra vanliga stafetten är det någon av de två första sträckorna som över huvud taget kan vara aktuella. Anger är given i laget. Kommer Poromaa i någon typ av form är han också inne. Gisselmans sträcka i VM-2025 och en vad jag tycker det verkar uppåtgående form bör ge honom en plats i laget. Då ska Calle, Häggström och Berglund slåss om sista platsen. Berglund var väl lite blekare under TdS än jag hoppats men innan det kändes det hyggligt stabilt. Häggström har ju inte gjort så mkt på distans i år att glädjas åt så han känns inte som så het.

Med tanke på hur risigt Calle presterat i sprint plus hur duktig han är på att strula till rent taktiskt känns det rimligt att låta Häggström köra sprinten. Med färre åkare per nation för de stora nationerna bär han kunna klara kvalet, vilket ju varit ett stort problem för honom. Möjligen kan han gynnas av de rätt långa åktiderna som det verkar vara. Å andra sidan vet jag inte om upploppet passar honom så bra.
Ja Calles närvaro på OS är en het potatis helt klart, men tycker du lyfter en viktig sak utöver hans åkform för tllfället och det är hans taktik som känns väldigt oklar. Trots att han hållit på så många år kan han ta riktigt konstiga beslut under loppen vilket totalt ödelägger hans resultat. Blir inte riktigt klok på varför han ska vara uppe och dra eller plötsligt tror att han kan rycka ifrån ala Olsson i Val di F för några år sedan...

Häggströms profil passar teamsprint bra känns det som. Spontant skulle jag nog sätta honom och Anger i den på OS.
I grunden, ja. Och Davostävlingen var ju riktigt bra från Häggströms sida. Banan där är dock kortare och enklare än den i Val di Fiemme. Ganska svaga distansresultat i år från Häggström gör att jag funderar på om han kommer att orka hänga med s.a. Anger får en chans att vara med och tävla om medalj.

Norge ger väl ungefär 1.00 i odds som segrare. Sen är det kanske främst Italien, Frankrike, Finland och Schweiz som Sverige har att slåss med om det ska kunna bli en medalj. Om inte Anger kommer i superform och Häggström presterar på topp tror jag dock det blir svårt.

Oavsett vad man tycker om uttagningarna av H&H idag så kan man ju i alla fall konstatera att det inte är några starka åkare som lämnas på hemmaplan. Ganska stor skillnad mot hur det är för de norska herrarna. Tror f.ö. att även de ska presentera OS-uttagningar idag.
Men de tar de yngre åkarnas plats. Det har jag läst på facebook.

Man önskar ju att de svenska åkarna varit så starka att det hade förts spekulationer om att en åkare med dessa resultat kanske inte kommer att få en OS-biljett.
1768902157431.webp

Men de tar de yngre åkarnas plats. Det har jag läst på facebook.
Var det Zuckerberg själv som skrivit det?

Edit: Skämt åsido så får nog de som skriver sånt kolla uttagningsskriterierna. Jag har i alla fall svårt att se vilken svensk herråkare på hemmaplan som uppfyller detta:

Framtidskriteriet: SOK kan ta ut OS-deltagare, som inte uppfyller grundkriteriet, men som gemensamt av de sportsligt ansvariga i OSF och SOK bedöms vara en löftesrik deltagare till nästkommande OS. OS-deltagandet ska bedömas vara en bra lärdom för den aktive och en bra investering inför kommande OS med sikte på medaljnivå. Den aktive måste dock ha bedömd förmåga att prestera på hög nivå redan vid aktuellt OS.

Var det Zuckerberg själv som skrivit det?

Edit: Skämt åsido så får nog de som skriver sånt kolla uttagningsskriterierna. Jag har i alla fall svårt att se vilken svensk herråkare på hemmaplan som uppfyller detta:

Framtidskriteriet: SOK kan ta ut OS-deltagare, som inte uppfyller grundkriteriet, men som gemensamt av de sportsligt ansvariga i OSF och SOK bedöms vara en löftesrik deltagare till nästkommande OS. OS-deltagandet ska bedömas vara en bra lärdom för den aktive och en bra investering inför kommande OS med sikte på medaljnivå. Den aktive måste dock ha bedömd förmåga att prestera på hög nivå redan vid aktuellt OS.
Vissa verkar tro att random elev på skidgymnasiet är bättre än H&H.

Vi får väl se vilken nytta Calle gör på OS. Jag är ganska säker på att den är noll. Men risken är stor att han förstör i nån stafett.

För att travestera ett känt citat:

Det finns två saker som är säkra i skidvärlden: @ooms Calle-baissande och JHKs sprintcupsseger. Men jag är inte säker på sprintcupssegern.

Tydligen ska de ha presskonferens kl 14 idag och då presentera truppen.

Vad tro vi om Häggström. OS-guld? Förstöra? Noll nytta?
OS-guld: Skulle bli väldigt förvånad.

Förstöra: Inte helt försumbar sannolikhet att han kroknar i teamsprinten. Stafetten skulle jag bli lite förvånad om han får köra.

Noll nytta: Beror ju på, men finns absolut en möjlighet att han helt hamnar på bänken.

OS-guld: Skulle bli väldigt förvånad.

Förstöra: Inte helt försumbar sannolikhet att han kroknar i teamsprinten. Stafetten skulle jag bli lite förvånad om han får köra.

Noll nytta: Beror ju på, men finns absolut en möjlighet att han helt hamnar på bänken.
Ja. Han har väl en historik av att köra ganska tufft (oftas mest skickligt) så att han "förstör" på det sättet är väl inte heller helt osannolikt.

Han drar omkull alla norrbaggarna i en sprintkvart och lämnar fältet fritt för italienare, schweizare, fransmän och tyskar.

Han drar omkull alla norrbaggarna i en sprintkvart och lämnar fältet fritt för italienare, schweizare, fransmän och tyskar.
Ytterst osannolikt att alla norrmän skulle välja att gå i samma kvartsfinal och inte märkbart sannolikare att de skulle kvala så dåligt att de skulle tvingas till det.

Trupp till helgens tävlingar:

Damer: Dahlqvist, Crüsell, Hagström, Ilar, Lundgren, Ribom, Rosenberg, Svahn
Herrar: Anger, Berglund, Danielsson, Ersson, Grahn, Halfvarsson, Häggström, Johansson, Persson

Norges OS-trupp kompletteras med:

Herrar: Iversen och Vike
Damer: Andreassen, Aabrekk, Drivenes och Fosnæs

Innebär alltså att t.ex. sprintsegraren från Oberhof, Heggen, inte får någon biljett.

Så, nuvarande tvåan i sprintcupen är inte ens uttagen för att åka (sprint) i OS medan Sverige troligen kommer till start med ett gäng som nu ligger på placeringarna 15, 18, 22 och 48.

Vi får väl se vilken nytta Calle gör på OS. Jag är ganska säker på att den är noll. Men risken är stor att han förstör i nån stafett.
Den kommer inte att vara noll. Han är en bra kamrat och underhållare på all ledig tid som det blir på ett OS.

Tror inte Calle håller för maxinsatser över ett helt OS. Får nog hoppas på ett pang i klassiskt och kanske en stabil insats i stafett.

Låter tufft men man ska aldrig säga aldrig.
Känns inte gjutet att han kommer att få åka den. Sen brukar det ju kunna vara en del "återbud". Kan t.ex. tänka mig att Anger kanske inte kommer att vara så sugen, så man ska ju aldrig säga aldrig.

Om Calle någorlunda försökt göra det han sa, d.v.s. gå mer mot sprintinriktning borde det ju bli än svårare att prestera bra om han får chansen.

Senast ändrad:
Känns inte gjutet att han kommer att få åka den. Sen brukar det ju kunna vara en del "återbud". Kan t.ex. tänka mig att Anger kanske inte kommer att vara så sugen, så man ska ju aldrig säga aldrig.

Om Calle någorlunda försökt göra det han sa, d.v.s. gå mer mot sprintinriktning borde det ju bli än svårare att prestera bra om han får chansen.
Kanske ge honom chansen i skiatlonen? Är han med klassiskt kanske pannbenet växer till för skaten? Historiskt saknar han inte spurtförmåga.

Han är uttagen som stafettreserv/alternativ. Varför ska han då gå före de som kvalificerat sig tidigare och i tuffare konkurrens? Rent krasst bör han ju inte få åka nåt, annat än om andra blir sjuka, visar riktigt dåligt form, eller är ”mätta” till sista loppet (femmilen).

Ett frågetecken är ju Poromaa. Hans resultat denna säsong är inte direkt något att skriva hem om. Om han kommer någonstans i närheten av normal form är han given i stafettlaget. Om han inte gör det är det dock rätt öppet om fjärde platsen (om man utgår från att Anger, Berglund och Gisselman åker tre av sträckorna).

Skiathlon tror jag inte på. Min känsla är att klassiskt funkar betydligt bättre än fristil numera för Calle.

Senast ändrad:
Anledningen till att någon ska få åka något är att de ska va bäst i laget eller? Finns väl ganksa mycket att diskutera, det är inte som att det har radats upp topplaceringar av de svenska herrarna denna säsongen. Sen när alla blev uttagna ser jag inte som så viktigt.

Vem har bästa wcplacering i distans bland herrar denna säsong ?

Tillbaka
Topp