[OT] Varför sparkar ingen längre?

jonja

Aktiv medlem
Är det nån här som någon gång mött en barnspark med frontplog? Enligt experterna lär det ha funnits. Jag vill härmed uppmärksamma dagens utomordentliga sparkartikel i DN av välkände motorreportern Jonas Fröberg. Tyvärr bakom betalvägg. Varför försvann sparken från folkhemmet? Jonas Fröberg ger svar.

Med norrländska rötter har jag ofrånkomligen själv en stark relation till spark som färdmedel, från barndomen. Så mkt roliga, spännande, minnesvärda utflykter man gjort med spark! Ur ett barnperspektiv påminner spark lite grann om cykel, visst gör det?

Mina förfäder startade skotillverkning i Mjällom på 30-talet och körde i början ut sina läder- och limdoftande alster till kunderna i höga kartongstaplar lastade på sparkar. Alla stora entreprenörer vet att börja i liten skala, och att skala upp i varsam takt när vingarna börjar bära. Man börjar inte med lastbilar. Det visste Ingvar Kamprad också.

Den mest ikoniska sparkhändelsen i min släkt är dock det som hände på 40 talet. En ung lovande Alice Babs har just uppträtt på Järesta Folkets hus och behövde nu ta sig tillbaka till Vallen och bussen där. Ingen ledig droska. Då sticker farbror Jonke påpassligt ut hakan och erbjuder henne sparkskjuts denna sträcka på 3 km. Vilket hon accepterar! Vilket scoop! Tyvärr finns inga bildbevis bevarade. Det bör ha gått undan bra i den långa utförslöpan ner mot Vågsfjärden. Men fröken Babs var i goda händer, farbror Jonke var en omdömesgill chaufför och ett proffs på spark och på nämnda vägsträcka.

Vad har sparken betytt i ditt liv? Har du fått sparken nån gång? Har du gett någon sparken? Jag tror vad vi än må tycka om den måste vi förhålla oss till den. En sak jag alltid fascinerats av är hur styrbar och stabil den är, även på spårigt underlag, och vilken fart man kan få utför på bra före. Man kan ana en ganska lång evolution även på denna synbarligen enkla tingest.

Senast ändrad:
Jag tog fram sparken åt morsan för två veckor sedan, åkte då lite själv då också. Dock är det väldigt sällan det får vara bra sparkföre ens där ute på landet i Hälsingland, så fort det blir minsta tillstymmelse till halt och bra sparkföre grusas byvägen. Vill minnas att det grusades mer sällan på den typen av byvägar förr, jag misstänker starkt att dubbfria vinterdäck är boven. Förr när alla hade dubbdäck grusades det bara när det var blankis, men nu grusas det ju för minsta tillstymmelse till packad snö… Hemma på gården där morsan mest rör sig funkar dock sparken bra.

Jag tog sparken till kiosken och köpte ostkrokar när jag var liten, på den tiden påsarna var i någon typ av spröd och prasslig dubbel plast. Det var typ -20 och det var plasten inte tänkt för, så påsen med det eftertraktade innehållet sprack, där den låg på sparken. Krishantering!

En annan gång på sparktur gjorde jag ett "lyft med schvung" av sparken, vilket medförde att slanglåset som var parkerat runt det som motsvarar styret, slungades upp, prickade mig över munnen, och slog av halva ena framtanden. Elände!

Sparktrauman!

Men i allmänhet ett rätt smidigt alternativ till att bara promenadgå i norrlandsvinter när vägar, trottoarer och cykelbanor var röjda så spark-framkomlighet funkade! I mitt fall 80-talet, innan dödsgruset började användas!

Anledningen till att sparken försvann ifrån södra Sverige, är klimatförändringarna! Har man haft 10 snöfria vintrar i rad. Utgör inte "Sparken" längre något alternativ!

Möjligen om den kunde förses med hjul. Å andra sidan det finns ju rullskidor...

Precis, som jag skriver ovan, vid minsta tillstymmelse till sparkföre grusas den minsta byväg idag. Har man tur får det vara sparkföre i några timmar innan grusbilen kommer och förstör det.
När jag var yngre (90-talet) så hade min bys pulkabacke dubbelfunktion som "byväg".
Vi kunde åka slättförs och och det var gott sparkföre. Nu sandas grusvägen och vintrarna är inte som de bör vara.

Började min sparkfärd nedbäddad i en låda som var monterad på sparken.
Totalt inbäddad i fårskinn låg man varmt och gott i denna låda av trä. Fanns även en liten vindruta monterad för att man skulle slippa den värsta fartvinden.

Senare blev det sparkfärder till Konsum för att köpa julmust då sparkföre fanns.

När det hade blivit blidväder och pulkabacken blivit till isgata när minusgraderna kom åter, då åkte man spark i full fart utförs.

Åkte full fart ner genom byn med min kompis Mattias på sätet framför mig. Behövde köra om ett par som var ute på en promenad i vinterkvällens lugn där vi kom farande.
Fick styra ut i ett av spåren som bildats efter bilarnas nötande vinterdäck och med det ökade friktionen mellan sparkmedarna och underlaget, gnistor började att genereras.
Det promenerade paret stördes i lugnet av två snorungar som kör om på spark, gnistorna flyger och ljudnivån var inte längre så lugn.

Sedan så hade vi spark-Jesus, en gammal gubbe som åkte mellan två byar på spark för att handla varje morgon.
En del av ritualen var att stanna till på vägen (åkte inte åt sidan alls) för att sätta sig ner på sparkens säte för att dricka sitt medhavda kaffe.

Senast ändrad:
Hög igenkänning på alla minnen, särskilt den trälådan som ersatte barnvagnen. En annan sak som fungerade på lokalgatorna när jag växte upp var att vi åkte skridskor på skridskoskydden till och från uterinken. Då slapp man byta om till iskalla skor när man spelat klart.

Sedan så hade vi spark-Jesus, en gammal gubbe som åkte mellan två byar på spark för att handla varje morgon.
En del av ritualen var att stanna till på vägen (åkte inte åt sidan alls) för att sätta sig ner på sparkens säte för att dricka sitt medhavda kaffe.
Säker på att det bara var kaffe i termosen? fick mig att tänka på Big jims boozy bike trip som postats några gånger här.
maxresdefault.webp

Jag har flyttat söderut.
Och som sagt så grusas det även i glesbygden. Men isiga skoterspår och sjö isar brukar funka.
Behöver du en plog?

Klart man hade spark med plog när man var liten!
Men nu verkar mänskligheten inte kunna gå på snö längre, om det inte tokgrusas på varje kvadratmeter, så spark är tyvärr inget alternativ längre😕

Hög igenkänning på alla minnen, särskilt den trälådan som ersatte barnvagnen. En annan sak som fungerade på lokalgatorna när jag växte upp var att vi åkte skridskor på skridskoskydden till och från uterinken. Då slapp man byta om till iskalla skor när man spelat klart.
Sparklådan ja som riktigt liten, och sen att ta sparken till den spolade isen, finfint att ha med sig att sitta på när man skulle knyta skridskorna!

Ja tråkigt att vintrarna försvunnit. Åkte ofta längdskidor här i mellansverige förut. Tog på skidorna hemma, och åkte iväg. Ofta hittade man skidspår att följa från dom som åkt innan. Till golfbanan eller friluftsområdet några km bort.

Nuförtiden är det istället tiotusentals klagomål i sociala media så fort det kommit lite snö, några dar om året....
Aldrig provat spark.

Åkte spark varje vinter i min ungdom. Hos morföräldrarna var det sparkar som dominerande i källarens utrymmen.

Därför att "alla" tar bilen oavsett sträcka och därpå krävda väghållning.
Föreställ dig att snöröjningen i större städer skulle utföras för ännu ett färdslag med tanke på hur missnöjet ser ut redan idag. Man skulle kunna driva elförsörjningen i en stor del av landet på ilskan i diverse "sociala" medier 😄

Därför att "alla" tar bilen oavsett sträcka och därpå krävda väghållning.
Föreställ dig att snöröjningen i större städer skulle utföras för ännu ett färdslag med tanke på hur missnöjet ser ut redan idag.
"Alla tar bilen" är nog en förklaring. I DN artikelns filmklipp visas Arvidsjaur där sparken fortfarande har en stark ställning. Där förevisar snöröjaren sin skopa som är modifierad för att bara grusa halva trottoaren. Inne i centrum är det dock Trafikverket som sköter röjningen så där måste alla bära sina sparkar.

Motorreporten Jonas Fröberg tycks ha stött på en oväntad guldåder, artikelserien från Arvidsjaur fortsätter med oförminskad kraft, idag med koncisa porträtt av stolta halsstarriga sparkåkare från orten, tex:

Gun-Iris Holmgren, 81 år – med en äkta Orsaspark.
– Det är ju bästa sättet att ta sig fram. Man får stöd och balans och matkassarna hänger man på handtagen. De unga har nog inte tid att sparka.

Ann-Sofie Levander, 68 år.

– Det bästa med sparken är att den ger mig styrka och balans. Den ger mig något att hålla fast vid – och i nedförsbackar får jag jättebra fart!

Senast ändrad:
Har två sparkar på vinden :) en med plog som barnen har använt. Kommunen ställer ut massor med sparkar ute på våran isbana som är drygt 10km lång. Men annars så är det ju gruset som ställer till det för dom med sparkar här.

Kalenderbitaren ska väl ha sitt också? Hur många här har en Orsaspark? Är det sparkarnas Rolls-Royce? Ja ni hör hur okunnig jag är. Vilken lycklig tid där på slutet av 40-talet! 200 000 nytillverkade lackdoftande träsparkar och bara 50 000 nyregistrerade plåtbilar.

Fakta.​

1909. Den moderna sparken introduceras småskaligt: Orsasparken som skapats av Anders Bertas och Erik Timander.

1919 fanns 19 sparktillverkare.

1921 inleder J Malmqvist & Son i Växjö sparktillverkning.

1940-talet tillverkar J Malmqvist & Son 135 000 sparkar per år. Ett 30-tal tillverkare gör totalt runt 200 000 sparkar.

1950–1970. Produktionen faller på grund av bilar och vägsalt.

1986 tar Monark tar över J Malmqvist & Son.

1994 köper Vansbro Sparkfabrik sparktillverkningen av Monark.

2002 flyttar företaget till grannorten Äppelbo och drivs av

eldsjälen Eljan Bertilsson.

2019 avlider Bertilsson.

2020 Fabriken med lager brinner upp.

2021. Brännström & Hedlunds mekaniska AB i Brunflo blir Sveriges enda sparktillverkare. Tillverkar runt 2000 sparkar årligen.

Senast ändrad:
Mormor och Morfar hade flera sparkar som jag älskade att köra på när jag
var liten! Men då var det ju snö på den tiden...

Perfekt sparkföre här hemma igår morse. Beslutade oss för att ta en sparktur hela familjen på eftermiddagen (vi har självklart ett antal sparkar – som man ju har), vid lunchtid blev vägen grusad …

Kalenderbitaren ska väl ha sitt också? Hur många här har en Orsaspark? Är det sparkarnas Rolls-Royce? Ja ni hör hur okunnig jag är.

Fakta.​

1909. Den moderna sparken introduceras småskaligt: Orsasparken som skapats av Anders Bertas och Erik Timander.

1919 fanns 19 sparktillverkare.

1921 inleder J Malmqvist & Son i Växjö sparktillverkning.

1940-talet tillverkar J Malmqvist & Son 135 000 sparkar per år. Ett 30-tal tillverkare gör totalt runt 200 000 sparkar.

1950–1970. Produktionen faller på grund av bilar och vägsalt.

1986 tar Monark tar över J Malmqvist & Son.

1994 köper Vansbro Sparkfabrik sparktillverkningen av Monark.

2002 flyttar företaget till grannorten Äppelbo och drivs av

eldsjälen Eljan Bertilsson.

2019 avlider Bertilsson.

2020 Fabriken med lager brinner upp.

2021. Brännström & Hedlunds mekaniska AB i Brunflo blir Sveriges enda sparktillverkare. Tillverkar runt 2000 sparkar årligen.
Brännström & Hedlunds Mekaniska AB lät bekant. Jag utgår från att de har tagit namnet från Sällskapsresan 2 där Staffan Ling och Bengt Andersson (Staffan & Bengt) försöker lansera sparken i Schweiz (är det väl?).

Jodå, nostalgi i all ära! Har tittat på race med sparkar, som varit utrustade med potenta förbränningsmotorer! Detta med hastigheter uppåt 150/h. I sanning underhållande!
Men tillbaka till verkligheten. En traditionell sparkstötting behöver snö/is, för att fungera.
Här hemma är snö/is, fn 0.0mm. Detta tillsammans med 3 grader+. Därmed dödförklarar klimatförändringarna fordonet för alltid...

Våra familjesparkar försvann, i takt med att "fri från uppfostran" tog över UG. Ungjävlarna missförstod Hur man sparkar på andras åkdon. (De nyttjade varken sparklåda, spetsplog eller gjorde sociala tåg av sparkstöttingarna.)

Inflyttad till stan, förstörde attitydklientelet vidare, genom att gå på den icke grusade delen av gång-/ cykel-banorna. Med höjda vårdkostnader som följd. Där dog sparkföret, medan klimatet ännu var ofördärvat och mobiltelefonerna för tunga!

Fick överta och renovera upp grannens vandaliserade sparkstötting, så nu slipper åtminstone syrran en del av den hälsovådliga hemtjänsten/ kollektivtrafiken.
Överväger att komplettera medarna, med nedfällbara hjul.

Var hittar ni det där gruset alla talar om? Har nog inte sett en grusad väg på tjugo år. Bara salt överallt.

Edit: Ungdomen idag verkar förresten ha övergått till att sparka på varandra istället.

Kör Spark hos päronen mitt i skogen dit bilen inte sandar, skitkul! Dessutom betydligt lättare att dra kidzen på än en ankare som heter snow Racer!

Är det nån här som någon gång mött en barnspark med frontplog? Enligt experterna lär det ha funnits. Jag vill härmed uppmärksamma dagens utomordentliga sparkartikel i DN av välkände motorreportern Jonas Fröberg. Tyvärr bakom betalvägg. Varför försvann sparken från folkhemmet? Jonas Fröberg ger svar.

Med norrländska rötter har jag ofrånkomligen själv en stark relation till spark som färdmedel, från barndomen. Så mkt roliga, spännande, minnesvärda utflykter man gjort med spark! Ur ett barnperspektiv påminner spark lite grann om cykel, visst gör det?

Mina förfäder startade skotillverkning i Mjällom på 30-talet och körde i början ut sina läder- och limdoftande alster till kunderna i höga kartongstaplar lastade på sparkar. Alla stora entreprenörer vet att börja i liten skala, och att skala upp i varsam takt när vingarna börjar bära. Man börjar inte med lastbilar. Det visste Ingvar Kamprad också.

Den mest ikoniska sparkhändelsen i min släkt är dock det som hände på 40 talet. En ung lovande Alice Babs har just uppträtt på Järesta Folkets hus och behövde nu ta sig tillbaka till Vallen och bussen där. Ingen ledig droska. Då sticker farbror Jonke påpassligt ut hakan och erbjuder henne sparkskjuts denna sträcka på 3 km. Vilket hon accepterar! Vilket scoop! Tyvärr finns inga bildbevis bevarade. Det bör ha gått undan bra i den långa utförslöpan ner mot Vågsfjärden. Men fröken Babs var i goda händer, farbror Jonke var en omdömesgill chaufför och ett proffs på spark och på nämnda vägsträcka.

Vad har sparken betytt i ditt liv? Har du fått sparken nån gång? Har du gett någon sparken? Jag tror vad vi än må tycka om den måste vi förhålla oss till den. En sak jag alltid fascinerats av är hur styrbar och stabil den är, även på spårigt underlag, och vilken fart man kan få utför på bra före. Man kan ana en ganska lång evolution även på denna synbarligen enkla tingest.

Åka spark är skitkul och mysigt.
Blir glad varje gång jag ser en spark och jag såg faktiskt en på gatan utanför fler gånger förra veckan. Samma kvinnliga förare.
Men ack så sällsynt nuförtiden.

Tyvärr har kommunen grusat mina sparkdrömmar helt och hållet så vi har inte köpt någon spark.

Men på landet hos föräldrarna åks det fortfarande. Dit har kommunens sandbilar inte hittat.

Jag brukade ta bägge ungarna på en och samma spark och så åkte vi den 550 meter långa utförslöpan till skolbussen. Det var tyvärr ett par år sedan sist nu, men mest beroende på att jag numera inte jobbar hemma och att storbarnet åker en annan buss.

Var hittar ni det där gruset alla talar om? Har nog inte sett en grusad väg på tjugo år. Bara salt överallt.

Edit: Ungdomen idag verkar förresten ha övergått till att sparka på varandra istället.
De mindre byvägarna, dvs de som är grusvägar eller möjligtvis belagda med oljegrus och sköts av vägföreningar. De grusades väldigt sällan förr om åren, men nu grusas de vid minsta tillstymmelse till sparkföre.
Även gator i bostadsområden i samhällen och städer grusas, t.ex. här i Uppsala är det bara de större genomfartsgatorna som saltas, medan villa- och kvartersgator grusas.

Tillbaka
Topp