Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Måtte vara lokalt då. Nåväl, jag hade föredragit grus framför salt. Och det där med spark känns inte direkt som nåt att ta hänsyn till jämfört med andra trafikslag.De mindre byvägarna, dvs de som är grusvägar eller möjligtvis belagda med oljegrus och sköts av vägföreningar. De grusades väldigt sällan förr om åren, men nu grusas de vid minsta tillstymmelse till sparkföre.
Även gator i bostadsområden i samhällen och städer grusas, t.ex. här i Uppsala är det bara de större genomfartsgatorna som saltas, medan villa- och kvartersgator grusas.
Coolaste ungen i stanOsandat i Skellefteå 1950 utanför presentbutiken.
Visa bilaga 812652
Jag tror den är tillräckligt livsfarlig som den är.Den med hjul och elmotor. Det kanske skulle kunna bli något![]()
En "sparks" framtid, kan endast garanteras om den förses med hjul och bromsar!
Lika som bär:
Jag saknar nytto, lek o social dimension hos monomeden. Var placeras bagage, last och lekkamrat nånstans? Hur parkeras den utan att utgöra snubbelrisk på cg bana? Hur förhindras fallolyckor i sidled för pensionärer?Jag väntar på att någon ska återuppta tillverkningen av monomeden.
huslivsstil.se
Häromkring är det säkert bra sparkföre på isen iaf några veckor per år, nu t.ex. De dagar det funkar på en väg är extremt lätträknade.Är det någonstans som "Sparken", har sin givna nisch, så är det väl vid isfiske!?
Det är jag som filmar den första delen av filmklippet.När man behöver ut för att kolla hålet vid angelfiske. ;)
Var också skeptisk till dessa, men vi hade en fantastisk skare en vårvinter för kanske så där 10 år sedan då man med spark med plastmedar kunde åka precis överallt, i skog, på ängar och på isen. Det var en häftig upplevelse.Är också skeptisk till plastbelagen som nya sparkar kommer med. Det känns inte rätt på något sätt.
Fin historia.Råkade bosätta mej på lite sparkhistoria då fabriken för Laknäs sparken låg på vår mark. Och med trevliga grannar så fick vi nästan direkt efter inflyttning 2017 köpa en i vuxen storlek med broms samt en i barnstorlek. De ska väl renoveras upp när man får tid men är i bra skick som tur är.
Tog fram en barnspark idag till minstingen så hon kan åka skridskor bakom den nere på sjön.
Transportmedlet (sparken) håller sig också med en egen Rolls Royce – Laknäs- eller Leksandssparken. Denna lyxvariant har vackra svarvningar på handtagen och brättena på medarna avslutas med en spiral. Laknässparken är dessutom försedd med handbroms!
Visa bilaga 814993
Visa bilaga 814994
Fabriken/verkstaden innan den revs på 90-talet om jag minns årtalet rätt.. låg precis bakom sparken på första bilden.
Visa bilaga 814996
För mig betyder den ingenting speciellt. Jag bor i Stockholm.Är det nån här som någon gång mött en barnspark med frontplog? Enligt experterna lär det ha funnits. Jag vill härmed uppmärksamma dagens utomordentliga sparkartikel i DN av välkände motorreportern Jonas Fröberg. Tyvärr bakom betalvägg. Varför försvann sparken från folkhemmet? Jonas Fröberg ger svar.
Med norrländska rötter har jag ofrånkomligen själv en stark relation till spark som färdmedel, från barndomen. Så mkt roliga, spännande, minnesvärda utflykter man gjort med spark! Ur ett barnperspektiv påminner spark lite grann om cykel, visst gör det?
Mina förfäder startade skotillverkning i Mjällom på 30-talet och körde i början ut sina läder- och limdoftande alster till kunderna i höga kartongstaplar lastade på sparkar. Alla stora entreprenörer vet att börja i liten skala, och att skala upp i varsam takt när vingarna börjar bära. Man börjar inte med lastbilar. Det visste Ingvar Kamprad också.
Den mest ikoniska sparkhändelsen i min släkt är dock det som hände på 40 talet. En ung lovande Alice Babs har just uppträtt på Järesta Folkets hus och behövde nu ta sig tillbaka till Vallen och bussen där. Ingen ledig droska. Då sticker farbror Jonke påpassligt ut hakan och erbjuder henne sparkskjuts denna sträcka på 3 km. Vilket hon accepterar! Vilket scoop! Tyvärr finns inga bildbevis bevarade. Det bör ha gått undan bra i den långa utförslöpan ner mot Vågsfjärden. Men fröken Babs var i goda händer, farbror Jonke var en omdömesgill chaufför och ett proffs på spark och på nämnda vägsträcka.
Vad har sparken betytt i ditt liv? Har du fått sparken nån gång? Har du gett någon sparken? Jag tror vad vi än må tycka om den måste vi förhålla oss till den. En sak jag alltid fascinerats av är hur styrbar och stabil den är, även på spårigt underlag, och vilken fart man kan få utför på bra före. Man kan ana en ganska lång evolution även på denna synbarligen enkla tingest.
![]()
Jag saknar nytto, lek o social dimension hos monomeden. Var placeras bagage, last och lekkamrat nånstans? Hur parkeras den utan att utgöra snubbelrisk på cg bana? Hur förhindras fallolyckor i sidled för pensionärer?