[OT] Varför sparkar ingen längre?

Hos mig är det precis som i Uppsala, med undantaget att det väntas med att grusa tills det blir plusgrader. Vilket det blir med jämna mellanrum. Är det bara kallgrader på prognosen låter kommunen snön ligga i fred.

Vi har egentligen grymma förutsättningar för spark med cykelvägar runtom villaområdet ända ner till stan. Men dessa grusas konstant, men det är säkert bra för samhällsekonomiska intressen då dom används flitigt för promenader av alla äldre som bor här.

Vår 70väg utanför huset brukar de salta men nu vid senaste snön låg det några cm hård packad snö och då grusade de. Så det kan väl bero på med.

Bor i villaförort till Stockholm (Tullinge), åker spark på gatorna varje år. Det går om man vill, trots grus. Blev däremot nyligen första gången jag tog sparken till gymmet i centrum. Bilvägen var lite blockerad...

(Sparken är f ö ihopfällbar, går lätt in i en bil)

Bilagor

• IMG_5943.webp
    IMG_5943.webp
    281.5 KB · Besök: 41
De mindre byvägarna, dvs de som är grusvägar eller möjligtvis belagda med oljegrus och sköts av vägföreningar. De grusades väldigt sällan förr om åren, men nu grusas de vid minsta tillstymmelse till sparkföre.
Även gator i bostadsområden i samhällen och städer grusas, t.ex. här i Uppsala är det bara de större genomfartsgatorna som saltas, medan villa- och kvartersgator grusas.
Måtte vara lokalt då. Nåväl, jag hade föredragit grus framför salt. Och det där med spark känns inte direkt som nåt att ta hänsyn till jämfört med andra trafikslag. :giggle:

Har nu läst igenom den här tråden noga och kommit fram till följande:
En "sparks" framtid, kan endast garanteras om den förses med hjul och bromsar! Antar att den då skulle vara ganska snabb på slät asfalt...

Man undrar osökt vem som ansvarar för hemsidan för Laitis "Ljusdalssparken" ? "Bild saknas" möts den köpsugne spekulanten av när han surfar in på hemsidan. Ljusdal är ju ett av de vackraste ortsnamnen i hela den svenska ortsnamnslängden, så vem kan klandra mig för att jag stålsatte mig för en riktig skönhetsupplevelse när "Ljusdalssparken" först dök upp i mitt flöde?

Den här förstår jag inte heller, varför är huvudsitsen så låg? Är den exklusivt för barnbefordran? För gods? Eller är huvudsitsen höjbar i bakkant för vuxna? Ska det främre barnet sitta bakåtriktat eller hur används frontstaketet?

Senast ändrad:
Jag väntar på att någon ska återuppta tillverkningen av monomeden.
Jag saknar nytto, lek o social dimension hos monomeden. Var placeras bagage, last och lekkamrat nånstans? Hur parkeras den utan att utgöra snubbelrisk på cg bana? Hur förhindras fallolyckor i sidled för pensionärer?

Senast ändrad:
Åkte spark när jag var barn, då på isen. Jättekul. Fick möjlighet igen först 2018 vi Högbo Bruk, samma härliga upplevelse - jättekul. Snabb som 17 på isen. Energieffektiv. Finns säkert massor av platser i landet där det är ett perfekt fordon. Vid pimpelfiske, till mataffären och hämta upp en passagerare! Just där jag bor idag i södra Stockholm passar det tyvärr inte. Får trösta mig med cykel istället.

ChatGPT, säger:

Energieffektivitet​

hård snö och is är sparken extremt energieffektiv:
  • Ofta effektivare än cykel (som har stort rullmotstånd vintertid)
    bra is kan man hålla 15–20 km/h med puls som motsvarar rask promenad.​
  • Hastighet på snö och is​

Is (plogad, hård, gärna blank)

• Bekvämt tempo: 12–18 km/h
    • Snabbt tempo: 18–25 km/h
    • Kortare spurter / medvind: 30 km/h+ (inte ovanligt för vana åkare)

Är också skeptisk till plastbelagen som nya sparkar kommer med. Det känns inte rätt på något sätt.
Var också skeptisk till dessa, men vi hade en fantastisk skare en vårvinter för kanske så där 10 år sedan då man med spark med plastmedar kunde åka precis överallt, i skog, på ängar och på isen. Det var en häftig upplevelse.

Råkade bosätta mej på lite sparkhistoria då fabriken för Laknäs sparken låg på vår mark. Och med trevliga grannar så fick vi nästan direkt efter inflyttning 2017 köpa en i vuxen storlek med broms samt en i barnstorlek. De ska väl renoveras upp när man får tid men är i bra skick som tur är.

Tog fram en barnspark idag till minstingen så hon kan åka skridskor bakom den nere på sjön.

Transportmedlet (sparken) håller sig också med en egen Rolls Royce – Laknäs- eller Leksandssparken. Denna lyxvariant har vackra svarvningar på handtagen och brättena på medarna avslutas med en spiral. Laknässparken är dessutom försedd med handbroms!

IMG_2187.webp

IMG_2188.webp

Fabriken/verkstaden innan den revs på 90-talet om jag minns årtalet rätt.. låg precis bakom sparken på första bilden.
IMG_5461.webp

Råkade bosätta mej på lite sparkhistoria då fabriken för Laknäs sparken låg på vår mark. Och med trevliga grannar så fick vi nästan direkt efter inflyttning 2017 köpa en i vuxen storlek med broms samt en i barnstorlek. De ska väl renoveras upp när man får tid men är i bra skick som tur är.

Tog fram en barnspark idag till minstingen så hon kan åka skridskor bakom den nere på sjön.

Transportmedlet (sparken) håller sig också med en egen Rolls Royce – Laknäs- eller Leksandssparken. Denna lyxvariant har vackra svarvningar på handtagen och brättena på medarna avslutas med en spiral. Laknässparken är dessutom försedd med handbroms!

Visa bilaga 814993

Visa bilaga 814994

Fabriken/verkstaden innan den revs på 90-talet om jag minns årtalet rätt.. låg precis bakom sparken på första bilden.
Visa bilaga 814996
Fin historia.

Spännande! Under vilka årtal fanns denna fabrik? Hur stor var arbetsstyrkan? Elegant detalj med medspiralerna! Sitsen var ovanlig, aldrig sett nåt annat än ribbsitsar under hela min illustra sparkkarriär. Vad lyxigt med handbroms! Har för mig jag sett nån modell nån gång med handbroms, så bör ha funnits fler än Laknäs som hade denna lyxdetalj?

Ett stort plus med sparken i min bok är frånvaron av rörliga delar och kraftöverföring. En cykel är ju oerhört komplicerad i jämförelse: elväxlar, hydrauliska skivbromsar, frihjul, klickpedaler, kedjor och en sinkadrill med kugghjul. Inget diagnosuttag. Ingen tusenmila service, inga oljebyten, inga rostangrepp med körförbud hos bilprovningen.

Och att rörelsen är så naturlig och så nära gång och joggning. Att lära sig cykla är en mödosam process. Att lära sig åka spark, finns nästan inget att lära sig. Man bara lånar någons spark och sätter igång. Fast vanligast är väl att man blir skjutsad som barn och tar det därifrån?

Senast ändrad:
Kan inte så mycket mer än vad som kan läsas på byns hemsida:

Tillverkade sparkar från början av 1900-talet fram till 1950-talet.

"Strax före första världskrigets utbrott gjorde man ett tjugotal om året. De betingade 12 kronor utan och 15 kronor med broms. Ännu 1914 tillverkade man sparkstöttingar helt i trä, sparkar med järnmedar hade emellertid framställts före 1910. Omkring 1930 kostade en spark 25 kronor och under 1950-talet 40 kronor. Till utseendet skiljde de sig från mer fabriksmässigt framställda sparkar, som tillverkades t.ex. i Orsa. De var vackert snidade och speciellt utmärkande var de framtill kraftigt uppsvängda medarna, vars karaktäristiska form skall ha inspirerats av fiolhalsen. "

Saxat ur boken
"Laknäs by i Leksands socken 1850-1985" av Laknäs bycirkel

Det fanns även ett snickeri med smidesverkstad vid Ol-Ersviken som

etablerades kring sekelskiftet år 1900. Firman som hette Wiklund &

Eriksson, senare Wiklund, Eriksson & Co, tillverkade bland annat

arbetstrillor, timmerkälkar, arbetsdon, snickarbänksskruvar och väv-

stolar. Under 1930- och 1940-talen innan verksamheten nedlades

tillverkades sparkstöttingar av egen modell.

Är det nån här som någon gång mött en barnspark med frontplog? Enligt experterna lär det ha funnits. Jag vill härmed uppmärksamma dagens utomordentliga sparkartikel i DN av välkände motorreportern Jonas Fröberg. Tyvärr bakom betalvägg. Varför försvann sparken från folkhemmet? Jonas Fröberg ger svar.

Med norrländska rötter har jag ofrånkomligen själv en stark relation till spark som färdmedel, från barndomen. Så mkt roliga, spännande, minnesvärda utflykter man gjort med spark! Ur ett barnperspektiv påminner spark lite grann om cykel, visst gör det?

Mina förfäder startade skotillverkning i Mjällom på 30-talet och körde i början ut sina läder- och limdoftande alster till kunderna i höga kartongstaplar lastade på sparkar. Alla stora entreprenörer vet att börja i liten skala, och att skala upp i varsam takt när vingarna börjar bära. Man börjar inte med lastbilar. Det visste Ingvar Kamprad också.

Den mest ikoniska sparkhändelsen i min släkt är dock det som hände på 40 talet. En ung lovande Alice Babs har just uppträtt på Järesta Folkets hus och behövde nu ta sig tillbaka till Vallen och bussen där. Ingen ledig droska. Då sticker farbror Jonke påpassligt ut hakan och erbjuder henne sparkskjuts denna sträcka på 3 km. Vilket hon accepterar! Vilket scoop! Tyvärr finns inga bildbevis bevarade. Det bör ha gått undan bra i den långa utförslöpan ner mot Vågsfjärden. Men fröken Babs var i goda händer, farbror Jonke var en omdömesgill chaufför och ett proffs på spark och på nämnda vägsträcka.

Vad har sparken betytt i ditt liv? Har du fått sparken nån gång? Har du gett någon sparken? Jag tror vad vi än må tycka om den måste vi förhålla oss till den. En sak jag alltid fascinerats av är hur styrbar och stabil den är, även på spårigt underlag, och vilken fart man kan få utför på bra före. Man kan ana en ganska lång evolution även på denna synbarligen enkla tingest.

För mig betyder den ingenting speciellt. Jag bor i Stockholm.

Mina föräldrar är födda på landet i Finland i samband med att andra världskriget tog slut, och för dem var sparken en naturlig sak att använda.

Innan järn med sparken var de medar på ca en tum breda medar i gammla farsans uppväxt hemma gård fanns sådana spark typ vet ej om kusin har kvar de eller slängt bort de

Jag saknar nytto, lek o social dimension hos monomeden. Var placeras bagage, last och lekkamrat nånstans? Hur parkeras den utan att utgöra snubbelrisk på cg bana? Hur förhindras fallolyckor i sidled för pensionärer?

Nej, den är verkligen en tämligen meningslös produkt helt uppenbart skapad endast i syfte att vinna designpriser.

Spiral på ena meden är ganska vanligt på äldre sparkar, även att sitsen utgörs av en platta / bred planka snarare än ribbor.

Idag sparkade jag till apelsiner som låg på marken. Inte ursinnigt utan bara ett lätt puttande. Dagens spark.
20260215_155607.webp

Tillbaka
Topp