Hör upp, cykel i media-tråden

Jag minns fortfarande att jag var gruvligt besviken på att jag inte fick cykla till skolan på lågstadiet första åren på 80-talet eftersom jag bodde för nära och tvingades gå. Det var begränsat med cykelplatser så bara de som bodde längre bort fick ta cykeln.

500 m till skolan ser jag på kartan nu. Hur långt som helst ju!
500 meter är ju ingenting! Hade själv 1,3 km.

Dock är man ju rätt bortskämd. Skolan som min farmor undervisade i hade barn som gick upp till 5 km genom skogen och en bit över hundra höjdmeter uppför för att komma till skolan. Och på vintern var det skidor som gällde. Och detta från det att de började skolan det år de fyllde sju eller åtta år (skolan hade bara intagning vartannat år).

500 m till skolan ser jag på kartan nu. Hur långt som helst ju!

Jag besökte en gård i Norge där barnen också hade 500 m till skolan. 500 höjdmeter närmare bestämt. 2/3 väg ner låg en rejäl travers över en slät klippvägg, längst ner låg en 500 m träspång fäst i klippväggen nere vid fjorden. På vintern var stigen för farlig så barnen fick inackorderas nere i byn. Glädjen var stor i april när barnen kunde gå hem till far och mor igen. Någon bilväg fanns inte, gården låg på en klipphylla. https://myrhammar.com/2017/07/12/kjeasen/

Jag besökte en gård i Norge där barnen också hade 500 m till skolan. 500 höjdmeter närmare bestämt. 2/3 väg ner låg en rejäl travers över en slät klippvägg, längst ner låg en 500 m träspång fäst i klippväggen nere vid fjorden. På vintern var stigen för farlig så barnen fick inackorderas nere i byn. Glädjen var stor i april när barnen kunde gå hem till far och mor igen. Någon bilväg fanns inte, gården låg på en klipphylla. https://myrhammar.com/2017/07/12/kjeasen/
Ytterligare ett tillägg på listan inför "Cykeltur Norge" - check.

1768563436882.webp

Tjena!

Dom vill alltså ha något som redan finns och har funnits i typ 30 år? Som ändå inte hjälper mot stölder.
Skönt att dom lagt pengar på den utredningen.. 🤦

Tjena!

Dom vill alltså ha något som redan finns och har funnits i typ 30 år? Som ändå inte hjälper mot stölder.
Skönt att dom lagt pengar på den utredningen.. 🤦
Felet är att det inte finns ett nationellt cykelregister utan jättemånga. Som dessutom då och då förfaller när ägaren (något av försäkringsbolagen) tröttnar på att driva det. Min cykel har en tjusig etikett från ett av de nedlagda registren.

Felet är att det inte finns ett nationellt cykelregister utan jättemånga. Som dessutom då och då förfaller när ägaren (något av försäkringsbolagen) tröttnar på att driva det. Min cykel har en tjusig etikett från ett av de nedlagda registren.

Tjena!

Läste du hela artikeln? Ett av förslagen från VTI är ju att fristående aktörer startar register.

Tjena!

Läste du hela artikeln? Ett av förslagen från VTI är ju att fristående aktörer startar register.
Läste du?

Vi föreslår att staten inrättar ett nationellt cykelregister. Eller att några fristående aktörer på marknaden tar initiativ om staten inte gör det,”

Och det är väl precis det senare som fallerat gång på gång.

VTI-forskarens förslag är att registret ska vara öppet för allmänheten vilket skulle innebära att man som privatperson kan kontrollera om den cykel man köper är registrerad som saknad eller inte. Det tror jag inte något av de befintliga registren medger. Det är fullt möjligt att kontrollen utformas så att ägarens adress inte lämnas ut.

Det som krävs är att man säkrar att registret finns långsiktigt, att tillräckligt stora delar av branschen (importörer, återförsäljare, försäkringsbolag) är med och att polisen har tillgång till registret. Vem som ska driva det är en teknikalitet - om det blir en lag om cykelregister kan lagen mycket väl ge det i uppdrag till en fristående organisation.

Om man som privatperson är helt OK med att köpa en stulen cykel så hjälper det förstås inte. Men så är det ju med ganska många brott.

VTI-forskarens förslag är att registret ska vara öppet för allmänheten vilket skulle innebära att man som privatperson kan kontrollera om den cykel man köper är registrerad som saknad eller inte. Det tror jag inte något av de befintliga registren medger. Det är fullt möjligt att kontrollen utformas så att ägarens adress inte lämnas ut.

Det som krävs är att man säkrar att registret finns långsiktigt, att tillräckligt stora delar av branschen (importörer, återförsäljare, försäkringsbolag) är med och att polisen har tillgång till registret. Vem som ska driva det är en teknikalitet - om det blir en lag om cykelregister kan lagen mycket väl ge det i uppdrag till en fristående organisation.

Om man som privatperson är helt OK med att köpa en stulen cykel så hjälper det förstås inte. Men så är det ju med ganska många brott.
Tanken är god men måste även innefatta registrering av ägarbyten om den ska ha nån effekt. Och den lär inte bli gratis heller jmf den årliga ”registerhållningsavgiften” som läggs på registrerade fordon.

Ett cykelregister skulle kosta pengar och det är givetvis de med registrerade cyklar som kommer få betala... sedan när man hittat den inkomstkällan så blir det givetvis skatt på cyklarna.

De är verkligen ute och cyklar.

Ett cykelregister skulle kosta pengar och det är givetvis de med registrerade cyklar som kommer få betala... sedan när man hittat den inkomstkällan så blir det givetvis skatt på cyklarna.

De är verkligen ute och cyklar.
Skulle kunna löses med det danska systemet där det är ett lagkrav att ramarna på både nya och gamla cyklar är präglat och går att spåra hos polisen om cykeln är upphittad. Det är alltså kostnadsfritt och anonymt tills dess att cykeln anmäls stulen (om man varit klyftig nog att notera numret) eller upphittas.

Finns fö en tråd om detta redan

Alla cykelkomponenter skulle kunna tillverkas med någon slags rfid-krets ingjuten. Varje cykel får då en unik signatur. Konstaplar skulle kunna frekventera cykelställ inne i stan och med sin mobiltelefon snabbt söka av om någon cykelkomponent i närheten är rapporterad stulen.
Ett register skulle kunna göras passivt. T ex övervakningsappar i mobiltelefonen scannar av den cykel som man använder vid resa och skickar upp informationen till statens register i molnet, där det lagras tillsammans med övrig åsiktsregistrering.
En försäljning upptäcks genom att cykelsignaturen börjar registreras tillsammans med en annan persons resor. Inkommer ingen stöldanmälan är allt ok.
Om en stöldanmälan inkommer är det bara för konstapeln att göra en slagning i registret. Har man registrerade resor under längre tid med cykelsignaturen är ens anmälan korrekt. Man var den rättmätiga ägaren. Var cykeln befinner sig nu hittar man snabbt med en sökning i samma register.

Alla cykelkomponenter skulle kunna tillverkas med någon slags rfid-krets ingjuten. Varje cykel får då en unik signatur. Konstaplar skulle kunna frekventera cykelställ inne i stan och med sin mobiltelefon snabbt söka av om någon cykelkomponent i närheten är rapporterad stulen.
Ett register skulle kunna göras passivt. T ex övervakningsappar i mobiltelefonen scannar av den cykel som man använder vid resa och skickar upp informationen till statens register i molnet, där det lagras tillsammans med övrig åsiktsregistrering.
En försäljning upptäcks genom att cykelsignaturen börjar registreras tillsammans med en annan persons resor. Inkommer ingen stöldanmälan är allt ok.
Om en stöldanmälan inkommer är det bara för konstapeln att göra en slagning i registret. Har man registrerade resor under längre tid med cykelsignaturen är ens anmälan korrekt. Man var den rättmätiga ägaren. Var cykeln befinner sig nu hittar man snabbt med en sökning i samma register.

Det finns, i princip, redan idag. Det går att DNA - märka saker så kan polisen hitta. Återigen då blir ju frågan om vem som håller i registret.

Jag har ingen aning om hur bra det är i verkligheten dock.

Alla lagändringar ska ju utredas. Jag tycker att detta, som de gjorde ett bra inslag om på SVT Sport häromkvällen, var en väldigt positiv nyhet. Låt oss hoppas att det blir av.

Alla lagändringar ska ju utredas. Jag tycker att detta, som de gjorde ett bra inslag om på SVT Sport häromkvällen, var en väldigt positiv nyhet. Låt oss hoppas att det blir av.
Ja jag är jätteglad att det utreds. Men tyvärr har myndigheten som fått uppdraget inte visat ett ens av förståelse för andra utmaningar än bilens i samhället de senaste åren, snarare tvärt om så att de motarbetat försök till förändring och förbättring. Så jag skulle vara beredd på att sätta en peng på att de kommer säga att det är olämpligt av en radda måttligt relevanta skäl som indikerar att alla liv inte anses lika mycket värda som vissas restid.

Men, det vore trevligt att få bli motbesvisad.

Aha, det är Transportstyrelsen som ska utreda. Det var ju sådär. Synd att inte Forssmed valde någon fristående utredare med potentiellt mer positiv attityd.

Han är ju själv cykelentusiast: https://cykla.se/artiklar/idrottsmi...resse-en-dag-utan-cykling-ar-en-forlorad-dag/

Som sagt, transportstyrelsen utredde detta 2021/2022 och kom då fram till att inga regeländringar behövs, att vi redan lever i den bästa av världar. Erfarenheter från andra länder, forskning och empiriska data som alla pekar på motsatsen fästes det ingen vikt vid. Utredningen och myndigheten fick svidande kritik av riksrevisionen.

Undrar om det blir bättre den här gången? Jag gissar på nej.

Del 1:

Del 2:

Svensken vet bäst. Lite som den urgamla roliga historien om europeiska delegater på mötet vid fikat skojade om vad grädde heter på alla olika språk, svensken sa i Sverige säger vi grädde för det är ju det det heter.

Vilken mardröm med alla som registrerar fel nummer och därmed indirekt anklagar oskyldiga för stöld...

Det verkar vara ett ohyggligt stort problem med trimmade fatbikes i NL?

Här är väl fatbikes ändå så relativt ovanliga att det inte är ett jättestort problem, även om det finns de som kör som galningar.
Nja Stockholm och Sverige verkar åas generellt ha en väldigt hög toleranströskel för avarter inom trafiken. Inte minst om man ser till A-traktorerna och deras framfart i landet.

Det verkar vara ett ohyggligt stort problem med trimmade fatbikes i NL?

Här är väl fatbikes ändå så relativt ovanliga att det inte är ett jättestort problem, även om det finns de som kör som galningar.
Ja det låter så när man läser tidningen iaf.

Här ser man en sån där fet RAW nån gång ibland som far som en dåre, men på det stora hela är det ju en droppe i havet med elcyklar som går signifikant fortare än de ska här.

Tillbaka
Topp