Lagstadga om 1,5 meter mellan cyklister och motorfordon

Pfaff sa:
staine sa:
Pfaff sa:
staine sa:
Såså gossar, chilla lite nu.
Sen tar ni som tvivlar på mänskligheten en najs liten cykelholiday/studiebesök till valfritt bergigt område i förslagsvis Spanien.
Då blir alla glada!
:)

Visst. Vi åker om nån timme.
Bra så?

Haha, fin tajming, vart blir det? *avis*

Nånstans i trakterna av Malaga. Hyrt ett hus :-)

Härligt, jag var där förra veckan, men glömde cykeln :/
Men du kan ju glömma stingpinnen där nere ;p

Åka till södra Spanien och glömma cykeln? Är du säker på att du verkligen är cyklist? ;-)

En sådan lag skulle ju vara ett rent fördärv för cykelsporten! På tempolopp på öppna vägar ligger ju cyklisterna en bra bit ut i vägen för att bilarna skall passera riktigt nära o ge ett härligt fartökande sug.

Hm, 35 grader är en utmärkt cykeltemperatur då man garanterat slipper frysa. Och jag är helt säker på att jubilarerna skulle få ett minne för livet om du drog ut dom på en 15 milsrunda i bergen på deras födelsedagar. ;-)

Brände f.ö. själv av 19-20 mil och drygt 3500 hm på min 40-årsdag (tyvärr dock temperaturen inte i närheten av några 35 grader). Ett väldigt trevligt minne även om sista milen blev lite stressiga då solen gick ner kvickt och jag p.g.a. en liten navigeringsmiss fick en oväntad extrabacke. Bortsett från slutstressen skulle jag inte ha något emot en likartad tur då jag fyller 50. ;-)

I Spanie går det tydligen också bra. Eller för att inte kränka den svenska självbilden, Till Och Med i Spanien går det bra att stadga om 1,5 meter...

IMG_20160922_110314320_HDR.jpg

This is bullshit. Nästan alla som passerar för nära sitter me mobil i bilen och förmodligen inte ser cyklisten. Så istället för 1,5 ska man föbjuda mobilanvändning i bilar med indarget körkort som följd. Sen, ska påkörning av cyclist bakifrån med bil jämställas med mordförsök så kommer nog alla hålla minst 2m utan någon piska över sig. Problem solved.

GoranS sa:
Det som diskuteras är om det ska införas en lag om att bilister ska hålla ut 1,5 meter vid omkörning av cyklister. Cyklister ska enligt lagen hålla sig till högerkanten på vägen. Att då passera cyklisten med 1,5 meters lucka i sidled torde inte innebära några stora problem om man kör på ett trafiksäkert sätt.
Man skulle då likaväl kunna införa en lag om att bil/bilist skall ha ett avstånd till vägkanten på säg 2 meter vid omkörningen. Det avståndet borde vara lätt att mäta. Man skulle t.o.m. kunna ha extra linjer/markeringar på vägbanan just för det.
Då slipper man kanske bli lagförd för att en cyklist helt plötsligt inte vet riktigt vart den är på väg.

Så länge bilister inte klarar av att mönstermatcha siffrorna på hastighetsmätaren med skyltningen längs vägen är jag inte övertygad om att en extra målad linje skulle göra varken till eller från.

Så länge vägen är tillräckligt bred för två bilar att mötas kan det inte vara något större problem att kunna hålla ut ordentligt vid omkörning av oskyddade trafikanter. Om inte bilisten råkar ha möte samtidigt...

Eller?

26er sa:
This is bullshit. Nästan alla som passerar för nära sitter me mobil i bilen och förmodligen inte ser cyklisten. Så istället för 1,5 ska man föbjuda mobilanvändning i bilar med indarget körkort som följd. Sen, ska påkörning av cyclist bakifrån med bil jämställas med mordförsök så kommer nog alla hålla minst 2m utan någon piska över sig. Problem solved.

Lag om "mobilförbud" finns ju redan sedan ca 2 år tillbaka. Problemet är att det är ytterst få som bryr sig om den och misstänker att det är typ ingen som blir dömd för det.

Bekymret är väl att i landet mellanmjölk så gjorde man en skitlag som är väldigt luddig och säger i stil med "du får inte använda mobilen om den stör din förmåga att köra bilen" istället för att vara lite hårdare och totalförbjuda den. Hur jävla mycket facebook behöver man kolla när man kör bil undrar jag?

Tycker det är intressant (som någon redan påpekat) att det är mycket bilisttänk i ett forum som borde värna om en lag som gynnar cyklister? Eller är man på happy bara allmänt emot nya lagar. Oavsett om dom gynnar cyklister eller inte? :P

Det ännu roligare är att vi inte ens behövde den specifika mobillagen egentligen, då det redan finns andra lagar som mer eller mindre styr upp samma sak.

Dessutom, man kan lagstifta om allt möjligt, men om det inte finns någon som beivrar det så blir lagen tandlös oavsett.

vinylknaster sa:
Tycker det är intressant (som någon redan påpekat) att det är mycket bilisttänk i ett forum som borde värna om en lag som gynnar cyklister? Eller är man på happy bara allmänt emot nya lagar. Oavsett om dom gynnar cyklister eller inte? :P

Jag *tror* det tyvärr ligger en del i det första stycket, det verkar finnas en hel del som är cyklister i skogen och bilister på vägen. En observation är t.ex. hur vissa bilister med cyklar på taket eller bakluckan kör på vägen mellan Kyrkheddinge och Genarp särskilt i närheten av landsvägscyklister.

NLC sa:
vinylknaster sa:

Jag *tror* det tyvärr ligger en del i det första stycket, det verkar finnas en hel del som är cyklister i skogen och bilister på vägen. En observation är t.ex. hur vissa bilister med cyklar på taket eller bakluckan kör på vägen mellan Kyrkheddinge och Genarp särskilt i närheten av landsvägscyklister.

Även fast jag till större delen cyklar i skogen har jag som bilist blivit betydligt mer tillmötesgående och visar stor hänsyn till cyklister sedan jag själv började cykla. Var det redan innan med iof. Men kanske lite ännu mer nu :)

Om två bilar kan mötas bör det inte vara något problem. Bilisten kan påkalla cyklistens uppmärksamhet, denne glider ut mot sidan och bilisten passerar längst ut till vänster när hen kan göra det utan att det finns någon risk för möte. Har f.ö. sett skyltar i Spanien som visar att man ska lämna 1,5 meters lucka i sidled och det har även varit på inte speciellt breda vägar.
På en av mina favoritrundor så trafikeras vägen även av bussar, då det ligger en folkhögskola vid Wiks slott. Många sträckor är så smala så 1.5 m avstånd är en omölighet då man blir omkörd eller möter en buss.
Skärmavbild 2024-08-30 kl. 11.36.34.png

Senast ändrad:
På en av mina favoritrundor så trafikeras vägen rätt flitigt av bussar, då det ligger en folkhögskola vid Wiks slott. Många sträckor är så smala så 1.5 m avstånd är en omölighet då man blir omkörd eller möter en buss. Visa bilaga 722744
Den där vägen är ju ändå så lågtrafikerad att har man som cyklist problem med omkörningar där så har man nog andra problem. 55:an är ju lite värre, om man säger så.

Så så länge det går att hitta ett enda fall där en smal väg innebär 1.5 m avstånd kan bli problem så kan man inte argumentera för att det är en vettig regel ? Jag cyklar på flertalet smalare vägar där man både vår och höst möter traktorer med dubbelmontage - ska det stå som motargument till bilister och bussförare som inte ids vrida på ratten?

Den där vägen är ju ändå så lågtrafikerad att har man som cyklist problem med omkörningar där så har man nog andra problem. 55:an är ju lite värre, om man säger så.
Har inga större problem med det, men att hålla 1.5 m går inte. 55 har en bred vägren så där känner jag mig ändå rätt trygg

Så så länge det går att hitta ett enda fall där en smal väg innebär 1.5 m avstånd kan bli problem så kan man inte argumentera för att det är en vettig regel ? Jag cyklar på flertalet smalare vägar där man både vår och höst möter traktorer med dubbelmontage - ska det stå som motargument till bilister och bussförare som inte ids vrida på ratten?
Jag vänder mig inte mot regeln och förmodligen skulle ingen bli bötfälld där om de bröt mot regeln. Aldrig sett en polisbil där f.ö. trots jag kört rundan hundratals gånger.

Jag vänder mig inte mot regeln och förmodligen skulle ingen bli bötfälld där om de bröt mot regeln. Aldrig sett en polisbil där f.ö. trots jag kört rundan hundratals gånger.
Att inte se en polisbil gör det dock inte tillåtet om regeln funnits…
Då väntar man snällt med omkörning tills möjlighet ges.

Det är nog olika på olika ställen. Igår på hofvets träning på Ekerö så hade vi en omkörning med några dm i marginal, det händer nåt liknande nästan varje pass och det handlar om aggression.

Har inga större problem med det, men att hålla 1.5 m går inte.
Har inte heller nåt problem, tvärtom stör jag mig mer på att bilar och bussar ligger bakom så förbannat länge innan de kör om (trots att jag håller ut) på de där vägarna och andra liknande vägar runtom uppsala.

Har inga större problem med det, men att hålla 1.5 m går inte. 55 har en bred vägren så där känner jag mig ändå rätt trygg
Fast nu tycker jag Västeråker-Balingsta-55-rundan börjar bli för kort, så jag brukar bara korsa 55:an efter Balingsta och köra till Åland och 72 till Vänge och sedan cykelvägen. 72 till Vänge är lite lugnare än 55 men har knappt någon vägren.
Skärmavbild 2024-08-30 kl. 13.12.40.png

Fast nu tycker jag Västeråker-Balingsta-55-rundan börjar bli för kort, så jag brukar bara korsa 55:an efter Balingsta och köra till Åland och 72 till Vänge och sedan cykelvägen. 72 till Vänge är lite lugnare än 55 men har knappt någon vägren. Visa bilaga 722771
Ja, 72:an är sämre. Sedan är det väl så att 55:an ska byggas om till 2+1-väg snart, så då är nog den körd också.

Ja, 72:an är sämre. Sedan är det väl så att 55:an ska byggas om till 2+1-väg snart, så då är nog den körd också.
aj fan. Så det blir 2+1 till Litslena. Körde ofta Ekoln runt på 80-talet och avslutade med Litslena-Uppsala. (körde mest högervarv) Har inte kört Ekoln runt sedan 1986 men siktar på det, fast nu blir det väl att svänga av nära Övergran mot Örsundsbro, förr körde man ju gamla E18 till Litslena.

aj fan. Så det blir 2+1 till Litslena. Körde ofta Ekoln runt på 80-talet och avslutade med Litslena-Uppsala. (körde mest högervarv) Har inte kört Ekoln runt sedan 1986 men siktar på det, fast nu blir det väl att svänga av nära Övergran mot Örsundsbro, förr körde man ju gamla E18 till Litslena.
Hm, ser dock ut som det ska bli gc-väg längs 55:an iaf. Byggstart är nu satt till 2028 och klart 2030 (jag trodde det skulle ske tidigare)
Ja, när jag kör Ekoln runt så blir det fr Övergran över Hjälsta till Örsundsbro. Det är en trevlig sträcka.

Sen gäller det ju att en eventuell lag faktiskt leder till förändrat beteende såsom min uppfattning är faktiskt skett i t.ex. Spanien.

Går att lagstadga om 1,5 meter mellan gångtrafikant och motorfordon också.
Var ut på en lunchpromenad nyss och gick på påbjuden gångbana när en bil kom mot mig, genade in på gångbanan med sin bil och körde så pass nära att bilens backspegel snuddade jacktyget.
Då gick jag ändå precis i vägkanten där det fanns snö och grus så man slapp att slira runt med skorna på isen.
Inte bra att köra med skygglappar!

Sen gäller det ju att en eventuell lag faktiskt leder till förändrat beteende såsom min uppfattning är faktiskt skett i t.ex. Spanien.
I Spanien är straffet för nära passage sannolikt garrotering. Fast mer sannolikt, polis av allehanda slag är i hög grad närvarande och tvekar inte att ingripa vilket helt säkert bidrar till beteendet.

I Spanien är straffet för nära passage sannolikt garrotering. Fast mer sannolikt, polis av allehanda slag är i hög grad närvarande och tvekar inte att ingripa vilket helt säkert bidrar till beteendet.
Ja, det är väl troligt att det krävs att polisen faktiskt bryr sig om det för att det ska få någon effekt. Människor är rätt bra på att bortrationalisera följande av regler de inte gillar.

Går att lagstadga om 1,5 meter mellan gångtrafikant och motorfordon också.
Var ut på en lunchpromenad nyss och gick på påbjuden gångbana när en bil kom mot mig, genade in på gångbanan med sin bil och körde så pass nära att bilens backspegel snuddade jacktyget.
Då gick jag ändå precis i vägkanten där det fanns snö och grus så man slapp att slira runt med skorna på isen.
Inte bra att köra med skygglappar!
Kan det ha varit samma stockholmare som stjäl julgranar?

Tillbaka
Topp