Maxvikten på cyklisten på cykel.

Bjornsson

Medlem
Håller på att kika efter en cykel, gärna landsvägsracer men de jag hittar har ofta maxvikt på 125kg och den gränsen passerar man ju med ca 10kg 😄
Är 193 lång och grov/inte direkt fet 😇
Hade kollat in en "Specialized Allez Sport" men den går ju bort och kollat lite på gravel eller vad de kallas som ser lite lika ut men ska väl klara lite mer "off-road", ex denna Specialized Diverge E5.
Ska ha en gräns på 136kg tror jag det stod på deras sida.

Syftet jag har är att cykla till jobbet, en kort sträcka på 1km typ annars dra iväg på längre träningsrundor på asfalt en 2-4 mil iaf.

Hur ska jag tänka på det med vikt?
om annars vad för landsvägsracer finns det för oss lite större cyklister :)

Fabrikanterna har säkerligen en rejäl säkerhetsmarginal när de anger maxvikt. Inte minst för garantins skull.
Jag tror inte att de sträckorna du anger på slät asfalt skall vara något problem.
Men varför inte en gravel/ hybrid med lite bredare däck.

Syftet jag har är att cykla till jobbet, en kort sträcka på 1km typ
Kan cykeln låsas inomhus på arbetsplatsen? Om inte är separat pendelcykel en väldigt bra idé.

XXL har REA på prisvärda White AX 4499:- 3499:-

Senast ändrad:
Kan cykeln låsas inomhus på arbetsplatsen? Om inte är separat pendelcykel en väldigt bra idé.

XXL har REA på White AX
Ja jag kan rulla in den bakom låst dörr så det är inga problem.

GX Lite 24 eller GX LTD 24, skulle de "uppfylla" mina önskemål om att kunna ta mig till jobbet men även ut på landsvägen med lite fart :)
Hittar dock inga rekommenderade vikter på dessa.

Fabrikanterna har säkerligen en rejäl säkerhetsmarginal när de anger maxvikt. Inte minst för garantins skull.
Jag tror inte att de sträckorna du anger på slät asfalt skall vara något problem.
Men varför inte en gravel/ hybrid med lite bredare däck.
Ja de har de säkerligen, men en som har rekommendation på 125, tolkar det som inkl cykel så landar ju jag på runt 145-150kg inkl cykel och utrustning. Då börjar det kännas som rätt mycket över de 125.

Ja de har de säkerligen, men en som har rekommendation på 125, tolkar det som inkl cykel så landar ju jag på runt 145-150kg inkl cykel och utrustning. Då börjar det kännas som rätt mycket över de 125.
Nä, på cykeln. Cykelns vikt är inräknad. Dock räknas kläder, skor, hjälm och eventuell ryggsäck med dator, matlåda, ombyte, vattenflaskor osv in i maxvikten. Allt du själv bär på dig och som du sätter på cykeln.

Tillbaka
Topp