[1/2 OT] Garmin Venu X1

BuTTuS

Aktiv medlem
[1/2 OT] Garmin Venu X1
Är lite sugen på en Garmin Venu X1 för den fyrkantiga skärmen och tjocklekens skull. Någon här som gått från en Forerunner 965 eller liknade till en X1 och kan berätta om jag kommer att:
-Sakna batteritiden från 965an (doh, klart jag kommer att göra, men det kan jag leva med?)
-Sakna tre knappar och behöva swipa i tid och otid? Hur funkar det vid tex löpning eller på vintern med handskar?
-Uppskatta ficklampan så mycket som alla säger?
-Märka skillnad (förbättring) på handledspulsen?
-Hitta någon användning för hud-temperatur-mojängen?

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Venu X1 är ju såpass ny, under två månader är det väl? Så gissningsvis finns det inte särskilt många ute bland happyiter ännu.
Förutom att den är alldeles för dyr för mig (8.990 SEK) är jag rädd att jag skulle uppleva den som för stor på min klena handled.

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Venu X1 är ju såpass ny, under två månader är det väl? Så gissningsvis finns det inte särskilt många ute bland happyiter ännu.
Förutom att den är alldeles för dyr för mig (8.990 SEK) är jag rädd att jag skulle uppleva den som för stor på min klena handled.
Jag har samma handledsproblematik, men killgissar det kommer gå bra eftersom den är så tunn. Jag måste försöka ta mig till någon människoby och klämma på en…

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Hade gamla Venu och den var ju sådär
Jag köpte en Venu 3 men lämnade tillbaka den efter mindre än en vecka, till största delen pga att den saknade de träningsfunktioner jag ville ha och redan hade i min gamla FR645(från 2018!)
Jag beställde istället en FR570 hos XXL, men avbeställde den när de inte kunde leverera den på en dryg månad.
I stället köpte jag en billigare Epix Pro (ja, jag vet att den inte kommer att få några nya funktioner) och efter ~två veckor är jag mer än nöjd, men även 47mm modellen tycker jag känns stor och på gränsen till klumpig åtminstone emellanåt.
den här verkar väldigt lovande
+1

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Jag köpte en Venu 3 men lämnade tillbaka den efter mindre än en vecka, till största delen pga att den saknade de träningsfunktioner jag ville ha och redan hade i min gamla FR645(från 2018!)
Jag beställde istället en FR570 hos XXL, men avbeställde den när de inte kunde leverera den på en dryg månad.
I stället köpte jag en billigare Epix Pro (ja, jag vet att den inte kommer att få några nya funktioner) och efter ~två veckor är jag mer än nöjd, men även 47mm modellen tycker jag känns stor och på gränsen till klumpig åtminstone emellanåt.

+1

Vad var det som saknades på Venu 3? Frågar en som nyligen gick från FR645 till FR255. Vande mig snabbt vid storleken men Epix är väl ännu lite större..

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Vad var det som saknades på Venu 3?
Det var ffa träningsfunktionnerna
Frågar en som nyligen gick från FR645 till FR255.
Du kan själv kolla de formella funktionsskillnaderna mellan dem hos Garmin Rumors
(Tyvärr finns inte FR645 med)
Vande mig snabbt vid storleken men Epix är väl ännu lite större..
Ja, även det syns i jmf enl ovan.
Jag valde mellan 47 och 51mm Epix Pro, men jag är glad att jag valde 47mm-varianten.

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Jag har ingen egen erfarenheta av X1an, men hur har du tänkt använda den? För ffa batteritiden verkar vara väldigt beroende på hur den används
För som jag har skrivit här tidigare:
Den stora displayen och den tunna klockan verkar ha inkräktat på batteristrl, med negativ påverkan på batterilivslängden. Åtminstone enl Ray, ur en jmf mellan Fenix 8, FR970 och Venu X1
"Sure, size and weight are a consideration, but the battery life gap between the Venu X1 and the others is huge. Specifically in that the Venu X1 (in an always-on configuration) barely squeaks into two days of battery life sometimes, despite turning down the settings (with a few hours of GPS time per day). Likewise, on a 7-hour hike this past weekend, I drained the battery from ~100% to 3%. This isn’t the watch you want for deep trekking."
En batteritid på endast två dagar skulle även få mig att gnälla.

Men alla har inte samma inställningar (tex AOD) eller använder sin klocka på samma sätt som Ray.

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Jag har ingen egen erfarenheta av X1an, men hur har du tänkt använda den? För ffa batteritiden verkar vara väldigt beroende på hur den används
För som jag har skrivit här tidigare:
Den stora displayen och den tunna klockan verkar ha inkräktat på batteristrl, med negativ påverkan på batterilivslängden. Åtminstone enl Ray, ur en jmf mellan Fenix 8, FR970 och Venu X1
"Sure, size and weight are a consideration, but the battery life gap between the Venu X1 and the others is huge. Specifically in that the Venu X1 (in an always-on configuration) barely squeaks into two days of battery life sometimes, despite turning down the settings (with a few hours of GPS time per day). Likewise, on a 7-hour hike this past weekend, I drained the battery from ~100% to 3%. This isn’t the watch you want for deep trekking."
En batteritid på endast två dagar skulle även få mig att gnälla.

Men alla har inte samma inställningar (tex AOD) eller använder sin klocka på samma sätt som Ray.
Jag gör inga jätteutflykter, så batteritiden är nog inget problem, jag är mest rädd för att jag kommer att sakna tre knappar mot vad jag är van vid (från FR 965). Sen så verkar den ganska buggig om man kollar i Garmins forum. Fast där skriver väl inga som inte har problem...

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Jag gör inga jätteutflykter, så batteritiden är nog inget problem, jag är mest rädd för att jag kommer att sakna tre knappar mot vad jag är van vid (från FR 965).
Ja att Venu-serien inte har den vanliga 3+2 knapplayouten är förstås en tröskel för alla oss som är vana vid den.

Sen så verkar den ganska buggig om man kollar i Garmins forum. Fast där skriver väl inga som inte har problem...
Trist, men förhoppningsvis blir det bättre

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Men om det fortfarande rapporteras ovanligt mycket om problem för en klocka så här pass långt efter introduktionen så skulle jag stå över.. Jag klagar på en del saker Garmin gör men nog brukar deras produkter vara relativt bugfria vid introduktion jämfört med konkurrensen?

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Men om det fortfarande rapporteras ovanligt mycket om problem för en klocka så här pass långt efter introduktionen så skulle jag stå över.. Jag klagar på en del saker Garmin gör men nog brukar deras produkter vara relativt bugfria vid introduktion jämfört med konkurrensen?
Vilka är konkurrensen och vad har dom som är sämre än Garmin

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Jag har använt den ca 2 månader. Jag ersatte min gamla Venu 2. Jag använder den främst för att spåra hälsodata och viss motion. Mina träningspass använder jag annat för att registrera.

Det som överraskade mig positivt med klockan är hur smidig den är att ha på sig. Just tjockleken och vikten gör stor skillnad. Jag tar gärna lite kortade batteritid mot smidigheten.

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Jag har använt den ca 2 månader. Jag ersatte min gamla Venu 2. Jag använder den främst för att spåra hälsodata och viss motion. Mina träningspass använder jag annat för att registrera.

Det som överraskade mig positivt med klockan är hur smidig den är att ha på sig. Just tjockleken och vikten gör stor skillnad. Jag tar gärna lite kortade batteritid mot smidigheten.
Har du råkat ut för många buggar?

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Varför inte bara droppa Garmin och satsa på något annat.
Just på X1 är jag nog villig att hålla med om att en Apple Watch Ultra eller motsvarande av andra tillverkare kan vara ett bättre alternativ. Om man redan är etablerad i garminsystemet och värderar aktiviteterna samt träningsfunktionerna blir det väl svårare däremot.

I övrigt finns det väl i stort sett inga konkurrenter till Garmins high-end klockor.

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Har du råkat ut för många buggar?
Nej, den hängde sig en gång när den var på laddning så jag fick starta om den. Däremot har jag inte testat all funktioner än, men jag upplever inte den som buggig. Nu när jag läste i den här tråden gick jag in i Garmins forum för att se vad andra har problem med. Men ofta är det funktioner jag inte använder såsom samtal, golf etc.

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Kika på några av DC Rainmakers recensioner, jag tycker ofta det klagas på att funktioner inte är riktigt färdiga. Konkurrensen är väl Polar, Sunto, Coros men även Apple, Samsung och Google m fl.
Dc Rainmaker är en betald youtuber så hans recensioner skall man nog vara lite försiktig med och tro för mycket på.

[1/2 OT] Garmin Venu X1
Just på X1 är jag nog villig att hålla med om att en Apple Watch Ultra eller motsvarande av andra tillverkare kan vara ett bättre alternativ. Om man redan är etablerad i garminsystemet och värderar aktiviteterna samt träningsfunktionerna blir det väl svårare däremot.

I övrigt finns det väl i stort sett inga konkurrenter till Garmins high-end klockor.
Med ett exklusivt pris.

Tillbaka
Topp