Stötdämpande handtag?

Stötdämpande handtag?
Efter att ha cyklat i skogen sedan Hedenhös inklusive det sena 80-talet och det tidiga 90-talet då allt var värt att prova i utvecklingsväg, inklusive Flexstems och titanstyren med inbyggd kontrollerad flex (så de i alla fall, högst okontrollerad enligt mig) och framgafflar gjorda av sugrör så avstår jag allt som minskar kontrollen mellan mina händer och marken under framhjulet på ett onödigt sätt. Dagens gafflar är ett under av kontroll jämfört med de tidiga och ger tillräckligt bra ökning av kontrollen genom fjädringen utan att kosta för mycket flex. Nu har jag inte testat flexiga handtag, men min tusenlapp stannar i fickan.

Stötdämpande handtag?
Ska du köpa silikongummi handtag, köp ODI F1 float, som esi men bättre, hållbarare billigare och sitter hårdare på styret.

Har svårt att se att grepp kan bli mer dämpade än så.

Stötdämpande handtag?
90-tals-knäppt men kul. Eftersom TS också har cyklat sen Hedenhös så vore det ju kul att höra hur det går. Fanns visst en snikmodell för lite mindre peng om priset avskräcker. Lät först som nåt jag skulle kunna tänka mig på de helstela, men samtidigt inte;
"On the stand, it seriously looks like you are revving a motorcycle when you twist the grips. I was nervous about getting on the trail with my grips flopping around."

Stötdämpande handtag?
feeblesmith sa:
Ska du köpa silikongummi handtag, köp ODI F1 float, som esi men bättre, hållbarare billigare och sitter hårdare på styret.
Har svårt att se att grepp kan bli mer dämpade än så.
Dessa såg intressanta ut, antar att det inte är samma sak som skumgummihandtag (typ Ritchey WCS TrueGrip)? Har du testat ett flertal olika handtag?

Förutom priset på revgrips så känner jag att komplexiteten i dessa är lite avskräckande. Hur länge dröjer det innan alla dessa delar börjar bli slitna och tappar sin funktion egentligen? Och jag gillar att hålla saker å ting så enkelt som möjligt. En av charmerna med att köra helstelt av stål :)

Senast ändrad:
Stötdämpande handtag?
Transwave sa:
Dessa såg intressanta ut, antar att det inte är samma sak som skumgummihandtag (typ Ritchey WCS TrueGrip)? Har du testat ett flertal olika handtag?

Nej, de är inte samma sak som Ritchey foamgrips, de är som renthal kevlar slip on i klibbighet men tjockare och mjukare som ESI chunky men med långsammare gummi.

Stötdämpande handtag?
Uppdatering:

Jag prövade att byta ut mina befintliga oury handtag mot ett par i skumplast, för att jag redan hade de liggandes sen tidigare och det skadar inte att testa, bara att byta tillbaka sen, tänkte jag.

Efter provturen kan jag säga att det finns inte en chans att jag byter tillbaka! Den irriterande stötigheten försvann helt - materialet dämpade istället för studsade. Hur jag upplevde cykeln förändrades - till det bättre. Det kändes så mycket roligare att cykla i skogen och tankarna på att skaffa dämpargaffel lämnade mitt huvud. Att de nya handtagen är mycket lättare än de gamla gjorde att cykeln blev mer lättstyrd, speciellt där det är tekniskt och krävs snabba rörelser med styret. Att materialet är lite halare gör nog sitt också - stötar och vibrationer överförs inte till mina händer i lika hög grad utan "försvinner i sliret" så att säga.

Jag känner mig som en mytoman när jag skriver detta - att en simpel, low-tech uppgradering som ett par handtag kan göra sån skillnad, nog måste jag överdriva??

Jag tror inte jag behöver testa dessa 1000 kronors handtag jag nämnde i första inlägget, men jag tycker definitivt inte att de ska avfärdas som en suspekt 90-tals lösning med tanke på vilken skillnad jag upplevde med min uppgradering.

Senast ändrad:
Stötdämpande handtag?
Någon som har testat Revgrips som kan ge någon form av recension?
Jag tänker väl ffa. på hur dem påverkar domningar i händerna osv. Tänker att det kan vara något att testa innan man tittar på nogot ännu dyrare som kolfiberstyre.

Stötdämpande handtag?
Jag är nöjd med mina OneUp kolfiberstyren. De ger klart mer dämpning.

Revgrips ger max 1,5 mm fjädring som är riktigt lite.

En relativt billig lösning, om man har ett styre med 35 mm diameter, är att byta till 31,8 och ett alu styre som inte är för styv.

Stötdämpande handtag?
Jag är nöjd med mina OneUp kolfiberstyren. De ger klart mer dämpning.

Revgrips ger max 1,5 mm fjädring som är riktigt lite.

En relativt billig lösning, om man har ett styre med 35 mm diameter, är att byta till 31,8 och ett alu styre som inte är för styv.
Fast alu är inte ju mer nice när det gäller vibrationer. På sin höjd blir det ett nollsummespel.

ESI Chunky har jag kört med i många år och tycker det är påtaglig skillnad i händerna. Hur de står sig i jämförelse har jag ingen aning om. Men jag tänker att dämpningen snarare än fjädringen är det man vill åt.

Stötdämpande handtag?
Någon som har testat Revgrips som kan ge någon form av recension?
Jag tänker väl ffa. på hur dem påverkar domningar i händerna osv. Tänker att det kan vara något att testa innan man tittar på nogot ännu dyrare som kolfiberstyre.
Enligt mig får man domningar i händerna pga. man klämmer för hårt runt styret eller man lutar mot det. Släpp taget och håll din ställning med bålen utan att lägga vikt mot händer/styre. Man får domningar även med dämpade saker om man fortsätter hålla för hårt eller vila överkroppen mot händerna.

Stötdämpande handtag?
Enligt mig får man domningar i händerna pga. man klämmer för hårt runt styret eller man lutar mot det. Släpp taget och håll din ställning med bålen utan att lägga vikt mot händer/styre. Man får domningar även med dämpade saker om man fortsätter hålla för hårt eller vila överkroppen mot händerna.
Precis min erfarenhet.

Lizard skins Oury, Esi Chunky och Odi Rouge är tre handtag som ofta nämns.
Oury är enligt mig så mjuka att styrkänslan går helt förlorad. Håller inte för nånting heller.
Esi Chunky är mellanting, de ger bra dämpning men styrkänslan känns inte helt precis för mig.
Odi Rogue känns som vanliga handtag, hyfsat hårda med opåverkad styrkänsla och ändå bra dämpning.
All utvärdering baserad på att jag vill ha handskar som sitter som ett andra skinn och utan dämpning.
Min poäng var att 35 mm styre ger mycket mindre dämpning/fjädring. 31,8 mm är klart bättre. Kolfiber behöver också inte vara bättre än alu. OneUp dämpar så bra pga utformning av styret.
Det skiljer sig mellan märken också. Vissa 31.8:or är styvare än 35:or av andra modeller så skillnaden behöver inte vara jättestor.

Stötdämpande handtag?
För bättre hållning/positionering på cykeln så finns teorin om "balls cable".
Screenshot 2026-01-23 22.02.46.webp

Förklaras bättre här:

Stötdämpande handtag?
Starkare bål och låta bli att ha nerv ikläm är det som funkat för mig. Ergon 3 hjälper en del.
Testade mycket med att rotera styret.

Vibrationer borde väl plockas upp i däck och dämpare tycker jag.

Annars finns det ju en grej att montera i styrröret

Senast ändrad:
Stötdämpande handtag?
Det som begränsar för mig är att jag måste ha styre med mer backsweep. Idag kör jag ett 31,8 mm Ergotec med 12 grader. Det är väl egentligen bara Ergotec, Syntace och något enstaka XLC som finns vad jag vet.

Esi chunky har jag testat men det blev värre än med mina Ergon Ga3 på alla sätt och vis.

Det här med att hålla i styret mindre hårt hjälper väl till viss del men samtidigt måste man ju hålla fast för att bibehålla kontrollen. Det är ju inte bara att vila händerna på styret som på bockstyre.

Angående däck och dämpare så tycker jag inte att det plockar bort småvibrationerna utan tar större grejer (förutsatt att man har tillräckligt med tryck i däcken så att dem inte viker sig, där kanske bredare fälg kan hjälpa dock)

Stötdämpande handtag?
Du ska inte luta mot bockstyre heller.
Du måste ju ändå hålla i styret oavsett hur mycket vikt du nu lägger på det.
Med vila menade jag att man inte håller lika aktivt, mer avslappnat. Lätta armar

Jag fattar att det kanske funkar rätt bra sittande men jag kan inte se att det är lika lätt vid ståcykling utför med mycket gupp och vibrationer. Sen måste man ju ha en hel del vikt fram för att framdäcket ska greppa ordentligt.

Stötdämpande handtag?
Ja, det är inte lätt. Inte hänga på styret men inte heller hänga bak utan man ska ha ner vikt på framhjulet.
Ovan på det har modet skiftat mot hög stack och riser

Stötdämpande handtag?
Du måste ju ändå hålla i styret oavsett hur mycket vikt du nu lägger på det.
Med vila menade jag att man inte håller lika aktivt, mer avslappnat. Lätta armar

Jag fattar att det kanske funkar rätt bra sittande men jag kan inte se att det är lika lätt vid ståcykling utför med mycket gupp och vibrationer. Sen måste man ju ha en hel del vikt fram för att framdäcket ska greppa ordentligt.
Det är ändå en väldig skillnad mellan ett avslappnat men bestämt grepp och att hålla krampaktigt i styret även utför. Att inte ha för smala grepp eller för konstiga vinklar på styret är saker som hjälpt mig i den jakten.

Vad är det för sorts cykling du ägnar dig åt och vad mer exakt är det du söker för skillnad i den sortens cykling?

Stötdämpande handtag?
@JohanRR Har du testat någon modell av lock-on grepp, alltså såna där själva handtaget inte klämmer över styret? Revgrips är säkert annorlunda men det blir lite av samma sak som med lock-ons.
Esi extra chunky har jag testat. Blev inte alls bra.

Vad är det för sorts cykling du ägnar dig åt och vad mer exakt är det du söker för skillnad i den sortens cykling?
Det är väl vanlig teknisk stigcykling för det mesta. Där dem största problemen kommer är däremot på snabbare längre utförssträckor. Jag får då domningar, händerna nästan låser sig i stängt läge och finmotorik försvinner. Styrkan i greppet är i stort sett oförändrad. Beroende på hur omfattande det var sitter problemen i ett tag efter cyklingen (1-14 dagar).

Stötdämpande handtag?
Det är väl vanlig teknisk stigcykling för det mesta. Där dem största problemen kommer är däremot på snabbare längre utförssträckor. Jag får då domningar, händerna nästan låser sig i stängt läge och finmotorik försvinner. Styrkan i greppet är i stort sett oförändrad. Beroende på hur omfattande det var sitter problemen i ett tag efter cyklingen (1-14 dagar).
Men det är ändå stigcykling och inte 2000 hm i ett svep i Alperna som räcker för att trigga det? Låter ju inte så kul. Men låter precis som mina händer kändes innan jag lärde mig slappna av och inte hålla så hårt i styret. Det är väl bara att prova då tänker jag, jag hade fortsatt labba med styrvinkel också om du inte redan uttömt den möjligheten.

Stötdämpande handtag?
Det skiljer sig mellan märken också. Vissa 31.8:or är styvare än 35:or av andra modeller så skillnaden behöver inte vara jättestor.

Det är det jag ville säga. Man borde kunna hitta en 31,8 mm alu styre som flexar tillräckligt mycket, det är billigaste lösningen. Problemet är bara att man måste veta hur flexen är innan man köper.

Alla 35 mm alu styre jag har provat har varit (för) styva. Jag har inte provat OneUps styre i alu. Reviews är positivt, men ingen jämför med versionen i kolfiber och dämpningen av mer högfrekventa vibrationer verkar vara mindre.

Stötdämpande handtag?
För mig var tjockare handtag en stor förbättring, körde ergon ett tag men nu kör jag ODI med extra mjuka fyrkanter över hela handtaget. Speciellt när jag körde downhill så fick jag stela fingrar och ont i händerna men normalsmala handtag. Jag bytte även till ett 2,6-däck fram för att kunna få lite mer luft för att ta bort en del smatter som gaffeln inte plockade bort. Det blev bättre och med inserts kunde jag köra lite lägre tryck men ändå få ett sidostabilt däck.

Tillbaka
Topp