En sak hade varit att ta bort skattebefrielse på flygbränsle. Finns det något mer hål i huvudet? Det mest klimatförpestande som finns, att släppa ut tonvis fotogen några kilometer upp i atmosfären är helt vansinnigt med allt vi vet om människors hälsa, miljö och klimat. Ändå fortsätter det.
Jag betalar kanske 50% skatt på all den miljövänlig och hållbara el jag förbrukar i mitt hem. Vill staten att jag har en jetturbin för att få el i mitt hushåll?
"Flyget är en av de enskilda aktiviteter som släpper ut allra mest växthusgaser. Trots det subventioneras det med flera miljarder varje år. Flyget är befriat från både energi- och koldioxidskatt. Det här gör att flyget inte på långa vägar står för sina miljökostnader.
Sammanlagt subventioneras inrikes- och utrikesflyget med minst 10 statliga miljarder per år i Sverige. Det handlar om befrielser från bränsleskatter som fortsätter år efter år. Utrikesflyget slipper dessutom helt att betala moms, och inrikesflyget har en nedsatt moms i Sverige – det betalar 6 procent i stället för 25 procent. "
Trots att flyget är en klimatbov är det mycket billigare än det borde vara på grund av klimatskadliga subventioner.
www.naturskyddsforeningen.se