IM
Aktiv medlem
[OT] Klimatförnekare
Därav mitt förslag att införa vetenskaplig metod på schemat i grundskolan. Med den som utgångspunkt hade vi kunnat föra givande konversationer i exempelvis den här tråden.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Därav mitt förslag att införa vetenskaplig metod på schemat i grundskolan. Med den som utgångspunkt hade vi kunnat föra givande konversationer i exempelvis den här tråden.
Förutsägbar, robust och redundant.Hur definierar du planerbar då?
Vilket är något jag påpekade för några sidor sedan. Många som ropar på att vi skall lyssna på vetenskapen (företrädelsevis på sidan som inte klassas som "klimatförnekare", men jag vet inte riktigt om vi stämplat den med något namn än) gör det när "vetenskapen" passar sitt narrativ.Det som @GoranS och @ooms påpekar här ovan är viktiga punkter. Man måste förhålla sig till den fakta som finns, inte bara lyssna på/läsa det som stödjer sina åsikter och känslor. Det bara späder på sin confirmation bias och sänker trovärdigheten när man ska framföra sina argument.
Det är inte direkt så att det är svårt att hitta argument för att klimatkrisen är verklig utan att man behöver överdriva. Det är också en fråga som inte går att ta ögonblicksbilder av, det är trender och utveckling på längre sikt som är relevant. Annars hamnar man i samma grop som förnekarna som minsann vet att det varmt en gång 1976 också.
Vetenskaplig metod lärs ut i gymnasiet idag. Grundskoleelever är nog fortfarande för små.Därav mitt förslag att införa vetenskaplig metod på schemat i grundskolan. Med den som utgångspunkt hade vi kunnat föra givande konversationer i exempelvis den här tråden.
”Mongon”, suck…Här slår du huvudet rakt på spiken.
Som sagt, finns tusentals mongon som fått för sig att Covidvaccinet inte fungerade/behövdes heller, ingen idé att försöka argumentera. Även om du förklarar hur vaccin fungerar, vilket gör det uppenbart, eller visar 1000 studier som bevisar det, så kommer tegelväggarna dra fram något blogginlägg eller en killgissning.
Det finns väl väldigt mycket skrivet om vad som behöver göras? Och konsensus.Det finns alltid människor som tycker annorlunda. Varför göra så stort spektakel just i denna fråga där det är relativt få som avviker från massan?
Eftersom det finns så stort konsensus i frågan är det mer intressant att diskutera hur man skall förhålla sig till det, vad man skall göra. Där ger forskarna väldigt litet kvalificerade svar, och vi behöver slå våra kloka huvuden ihop och utöva sunt förnuft. Alltså, inte få panik eller kasta sig på lösningar av typen "gör nåt" som faktiskt inte bidrar till en rationell respons alternativt tar väldigt mycket resurser från en rationell respons (för mainstream målfunktioner för hur rationell ser ut) .
Varför sprider du inkorrekta uppgifter? I inlägget ovanför finns två länkar till tydlig och lättillgänglig information i frågan.(...) jag inser att vi inte kan göra något åt klimatet oavsett hur många miljarder vi plöjer ner i diverse obskyra projekt som är totalt verkningslösa.
PS! Kan vara så att folk är så lågpresternade att dom tine inser skillnaden på miljö och klimat.