Ny träningsklocka... vilken?

Aha, bra tips! Tror iofs mest på armen när jag paddlar.
Vet att du paddlar en del Salle så du vet förstås hur du vill göra, men måste säga att det är rätt pedagogiskt med att ha klockan framför sig så man ser den, speciellt när man tränar paddelteknik, blir väldigt tydligt när man gör rätt och får fart utan att öka ansträngning.

Visste inte om detta men kan mkt väl vara sant. Vi är dock ett gäng i kompiskretsen som springer 100-200 mil om året som alla kör Fenix och Epix och aldrig har jag hört att den skulle vara tung eller stor. Gillar som nämns ovan att den är lite mindre sportig och mer alldaglig, har min klocka 24/7 till träning och kostym och den gör inte mkt väsen av sig. Ur ren träningssynpunkt räcker ju många andra klockor, Forerunnern med höga nummer är väl typ samma klocka, men gillar Fenixen just på grund av att den funkar som en klocka resten av dygnet.
Fenix är för posörer, forerunner för löpare.

Öh, gäller det på nya 970 då också?
Det verkar så åtminstone
XXL FR970 - 2025-05-23.webp

Hmm, nu kliar det att lägga en i varukorgen...
Fast det blir ändå mycket pengar för en ficklampa vilket är det enda som lockar mig jämfört med 965... Speaker/mic skiter jag i, skärmen whatever, jag kör ändå 965an på lägsta styrka, och för de nya funktionerna för löpning behövs det nya jättedyra pulsbandet. EKG eller vad de kallar det, nah, och när jag tränar har jag ändå pulsband så nya handledssensorn behöver jag inte heller. Sen har jag köpt karta till 965an också... Sen var dom lite vulgära i färgerna. Så, nu har jag övertygat mig själv om att inte handla. Iaf för idag :-)

Fast det blir ändå mycket pengar för en ficklampa vilket är det enda som lockar mig jämfört med 965... Speaker/mic skiter jag i, skärmen whatever, jag kör ändå 965an på lägsta styrka, och för de nya funktionerna för löpning behövs det nya jättedyra pulsbandet. EKG eller vad de kallar det, nah, och när jag tränar har jag ändå pulsband så nya handledssensorn behöver jag inte heller.
Dessutom går det ju att köpa en Garmin epix Pro Gen 2 - 47mm med AMOLED-skärm för 5.990 SEK
1060316_garmin_epix_pro_2.jpg

En hel del billigare än Garmins pris

Sen var dom lite vulgära i färgerna.
fbe5a3faef4444918df9e0b3b63baad8

Även jag tycker att svart kan vara vulgärt på cyklister,
men då bara på deras jackor/tröjor och handskar

Så, nu har jag övertygat mig själv om att inte handla. Iaf för idag :-)
:ROFLMAO:

Dessutom går det ju att köpa en Garmin epix Pro Gen 2 - 47mm med AMOLED-skärm för 5.990 SEK
1060316_garmin_epix_pro_2.jpg

En hel del billigare än Garmins pris

fbe5a3faef4444918df9e0b3b63baad8

Även jag tycker att svart kan vara vulgärt på cyklister,
men då bara på deras jackor/tröjor och handskar

:ROFLMAO:
Epix är för klumpig har jag kommit fram till. Dessutom verkar den vara nästan övergiven av Garmin nu med tanke på uppdateringar…
Och på den svarta 970 hade dom kunnat skippa den gröna plåten på sidan…
/Gnällgubben

Epix är för klumpig har jag kommit fram till. Dessutom verkar den vara nästan övergiven av Garmin nu med tanke på uppdateringar…
Och på den svarta 970 hade dom kunnat skippa den gröna plåten på sidan…
/Gnällgubben
Det gröna får mig att avstå helt från köp. Att 965 var helt svart fick mig att vilja ha den. Stör mig på att min 245 har en liten röd ring runt start-knappen redan. Blir nog ett pulsband och skrota löparklockan helt istället.

Oj, råkade av misstag snurra in på Garmins hemsida i ett annat ärende. Nu har de släppt den klockan jag önskar de hade släppt för länge sedan 😍 se om man hugger en sådan som julklapp sedan...

Oj, råkade av misstag snurra in på Garmins hemsida i ett annat ärende. Nu har de släppt den klockan jag önskar de hade släppt för länge sedan 😍 se om man hugger en sådan som julklapp sedan...

Jag är också sugen, men tror inte jag skulle överleva med bara två knappar och vara beroende av att swipa hit å dit (främst på vintern...). Sen är batteritiden inget att hänga i julgranen.

Farligt att hänga på det här forumet ibland. Villhöver den här nu! Shit!

Oj, Garmins senaste Fenix, klumpigare, dyrare och sämre batteritid i klockläge.
Ja, jag blev förvånad när jag läste specarna för de nya Pro-modellerna i går. Min Epix 2 (inte ens Epix 2 Pro) har en spec som håller väl jämfört med de nya. Det som skulle kunna få mig att byta är tjockleken utan att göra avkall på batteritid och 32Gb internminne men än så länge har allt gått åt fel håll (som jag prioriterar) 🤔

Ja, jag blev förvånad när jag läste specarna för de nya Pro-modellerna i går. Min Epix 2 (inte ens Epix 2 Pro) har en spec som håller väl jämfört med de nya. Det som skulle kunna få mig att byta är tjockleken utan att göra avkall på batteritid och 32Gb internminne men än så länge har allt gått åt fel håll (som jag prioriterar) 🤔
Vilket ju är en 965 då, större skärm dessutom :-) Fast Epix är ju tyvärr mycket snyggare (har själv haft en)

Angående 16 vs 32 gb, vad är det egentligen som sväljer så mycket utrymme på en klocka? Musik kan jag förstå, en finess jag inte använder själv på min Garmin men är det mest kartor, rutter etc räcker väl rimligen 16 gb?

Senast ändrad:
Vilket ju är en 965 då, större skärm dessutom
Enl https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8200164 gick den tom att köpa för 4.702 SEK i början av veckan, 5.249 SEK nu

Fast Epix är ju tyvärr mycket snyggare (har själv haft en)
Epix Pro 47mm säljs nu för så lite som 5.490 SEK, 500 SEK mindre än i början av sommaren
Men den, Fenix 7 + några till kommer bara att få felrättningar inga nya funktioner framöver
Men den har en hel del riktigt bra funktioner redan.

Angående 16 vs 32 gb, vad är det egentligen som sväljer så mycket utrymme på en klocka? Musik kan jag förstå, en finess jag inte använder själv på min Garmin men är det mest kartor, rutter etc räcker väl rimligen 16 gb?
Njae...

Jag har Garmin's TopoActive för Europa (det är 3 olika kartor men vill man kunna navigera i Norge, Sverige, Danmark och Nederländerna så kräva alla tre. Sedan finns det golfkartor som inte går att ta bort (annat än att radera filerna) och en karta för skidåkning. Till det har jag lager från OSM för att få bättre upplösning på höjdkurvor, fler stigar och skidspår.
Totalt är det 10,6Gb och utrymmet på klockan fördelar sig såhär:
1756974520025.webp

Summan är att även om jag tog bort några kartor och min musik från Spotify så kommer det vara på gränsen. Ett problem jag haft är att uppdatering av kartor eller annan programvara kräver att det nya kopieras till klockan och "installeras" innan det gamla tas bort. Då räcker inte 16Gb och det har varit tight även med 32 i något fall.

Såg nu att Garmin släppt en ny Fenix 8 med tillägget Pro. Verkar som att man nu kan skippa helt att ha telefonen med sig, samtal och meddelanden är möjligt via deras egna app. Självklart tillkommer det en abonnemangskostnad för det. Samt ett högre inköpspris... https://www.garmin.com/sv-SE/p/1701921/pn/010-03198-01/. Man kan även välja till någon ny high-tech skärm men då sprang prislappen nästan upp till 23'...

Edit: såg nu att tråden startades med ett tak på 5k så mina tips är inte så intressanta...

Senast ändrad:
Njae...

Jag har Garmin's TopoActive för Europa (det är 3 olika kartor men vill man kunna navigera i Norge, Sverige, Danmark och Nederländerna så kräva alla tre. Sedan finns det golfkartor som inte går att ta bort (annat än att radera filerna) och en karta för skidåkning. Till det har jag lager från OSM för att få bättre upplösning på höjdkurvor, fler stigar och skidspår.
Totalt är det 10,6Gb och utrymmet på klockan fördelar sig såhär:
Visa bilaga 791626

Summan är att även om jag tog bort några kartor och min musik från Spotify så kommer det vara på gränsen. Ett problem jag haft är att uppdatering av kartor eller annan programvara kräver att det nya kopieras till klockan och "installeras" innan det gamla tas bort. Då räcker inte 16Gb och det har varit tight även med 32 i något fall.

Tack för utförligt svar (y) återstår att se om detta blir ett problem även för mig i framtiden, har en Garmin Epix (Gen 2) standard edition med 16 gb.

Enl https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8200164 gick den tom att köpa för 4.702 SEK i början av veckan, 5.249 SEK nu

Epix Pro 47mm säljs nu för så lite som 5.490 SEK, 500 SEK mindre än i början av sommaren
Men den, Fenix 7 + några till kommer bara att få felrättningar inga nya funktioner framöver
Men den har en hel del riktigt bra funktioner redan.
Inte för att jag behöver en ny klocka själv men 5490 SEK för en Epix Pro 47mm skulle åtminstone lockat mig. (y) Man "får" en cool klocka helt packad med funktioner som är tålig, bra byggd, fin skärm samt duger både till träning, vardag & fest.

Ofta i reviews beskrivs 965 som extremt repkänslig men finns väl skydd att skaffa.

Sedan går väl åsikterna starkt isär om Garmins olika värden för träningsberedskap, träningsstatus, föreslagna träningspass etc etc men det gäller väl alla Garmins klockor. Personligen glimtar jag enbart på dessa som en kul grej ibland men följer dem inte. Tycker att form/belastningskurvor av den typ som tex Strava (premium) och Trainingspeaks har är mycket mycket bättre samt tydligare i jämförelse (en enorm skillnad), dessa tar tex inte heller hänsyn till sömn vilket är jättebra (något som Garmin viktar enormt kraftigt).

Senast ändrad:
Inte för att jag behöver en ny klocka själv men 5490 SEK för en Epix Pro 47mm skulle åtminstone lockat mig. (y) Man "får" en cool klocka helt packad med funktioner som är tålig, bra byggd, fin skärm samt duger både till träning, vardag & fest.
+1
Ofta i reviews beskrivs 965 som extremt repkänslig men finns väl skydd att skaffa.
Det finns för under 100 SEK för 3-pack i härdat glas hos Amazon

Liksom även för Epix pro, vilket kan vara bra för åtminstone de av oss som sparat ~1kSEK på att inte köpa safirvarianten

Jag bär 40mm mekaniskt ur till vardags, men min 45mm Vivoactive 4 var jag alltid nöjd med under löppass och vistelser i oömma miljöer. Pga omodern såldes den och ersattes med en befogad Vivoactive 6. AMOLED-skärm var ju the shit men 42mm kändes väldigt otillfredsställande på handleden när det är plast, så den åkte ut på blocket igen.

Nu har jag beställt en begagnad 47mm Epix Gen 2 från refurbed, lite dyrare än privat-bebagnat men med möjlighet att häva köpet om jag inte gillar den. Ni som har den, är det ett fläskigt as till klocka eller är den smidig trots sina mått?

Nu har jag beställt en begagnad 47mm Epix Gen 2 från refurbed, lite dyrare än privat-bebagnat men med möjlighet att häva köpet om jag inte gillar den. Ni som har den, är det ett fläskigt as till klocka eller är den smidig trots sina mått?
I somras bytte jag från en FR645 till en Epix pro 47mm och jag tyckte att den var stor, tjock och på gränsen till tung och klumpig, jag har den 24/7. Men jag har sedan flera månader vant mig.
Display och funktioner är ett stort lyft jmf med min gamla FR645.

Garmin rumors har nu en sida där man kan själv kan fota sin handled o jmf olika klockor

Garmin Epix (gen 2) har ju några år på nacken nu och kommer väl inte att få särskilt många uppdateringar framöver. Om du kan tänka dig att betala 5.490 SEK tycker jag att du bör överväga
cf-xl

Garmin Venu 4 45mm
Netonnet har bra regler för öppet köp om du skulle ångra dig och vilja lämna tillbaka den
Lanserad under sensommaren -25 och kommer därför få uppdateringar under flera år framöver, förhoppningsvis.
Trots att den är mindre, tunnare och lättare har den en aning större display jmf med Epix
Hade den funnits för det priset när jag köpte min Epix pro hade det nog blivit en Venu 4 istället, detta trots att jag i maj -25 köpte och efter mindre än en vecka lämnade tillbaka (netonnet) en Venu 3.

Senast ändrad:
I somras bytte jag från en FR645 till en Epix pro 47mm och jag tyckte att den var stor, tjock och på gränsen till tung och klumpig, jag har den 24/7. Men jag har sedan flera månader vant mig.
Display och funktioner är ett stort lyft jmf med min gamla FR645.

Garmin rumors har nu en sida där man kan själv kan fota sin handled o jmf olika klockor

Garmin Epix (gen 2) har ju några år på nacken nu och kommer väl inte att få särskilt många uppdateringar framöver. Om du kan tänka dig att betala 5.490 SEK tycker jag att du bör överväga
cf-xl

Garmin Venu 4 45mm
Netonnet har bra regler för öppet köp om du skulle ångra dig och vilja lämna tillbaka den
Lanserad under sensommaren -25 och kommer därför få uppdateringar under flera år framöver, förhoppningsvis.
Trots att den är mindre, tunnare och lättare har den en aning större display jmf med Epix
Hade den funnits för det priset när jag köpte min Epix pro hade det nog blivit en Venu 4 istället, detta trots att jag i maj -25 köpte och efter mindre än en vecka lämnade tillbaka (netonnet) en Venu 3.
Kollat lite kvickt men avfärdade då priset - egentligen även de 4200kr som den begagnade Epix 2:an kostar mig - är en bit över budget. Den skall ej användas till vardags, men när den används är kravspecen ungefär

- Stöd för de ”vanliga” aktiviteterna plus gärna surfing (Epix, Marq, Quatix, Fenix och Instinct har det)

- AMOLED

- Kartor eller breadcrumbs för att ladda rutter i okända städer

- På resa eller vid annan längre användning kännas snygg och lagom stor och tung. Vilket är väldigt subjektivt och svårt att veta innan man provat. 45mm plast kändes som sagt bra, 42mm plast för mesig.

Vi får väl se hur den känns, annars blir det att kolla vidare..

Jag bär 40mm mekaniskt ur till vardags, men min 45mm Vivoactive 4 var jag alltid nöjd med under löppass och vistelser i oömma miljöer. Pga omodern såldes den och ersattes med en befogad Vivoactive 6. AMOLED-skärm var ju the shit men 42mm kändes väldigt otillfredsställande på handleden när det är plast, så den åkte ut på blocket igen.

Jag köpte en Fenix 6, 47 mm för att jag tyckte 51 var jättestor.

Nästa jag köper kommer troligen vara 51.

Min sitter på 24/7 och jag har klena armar.

Kollat lite kvickt men avfärdade då priset - egentligen även de 4200kr som den begagnade Epix 2:an kostar mig - är en bit över budget. Den skall ej användas till vardags, men när den används är kravspecen ungefär

- Stöd för de ”vanliga” aktiviteterna plus gärna surfing (Epix, Marq, Quatix, Fenix och Instinct har det)

- AMOLED

- Kartor eller breadcrumbs för att ladda rutter i okända städer

- På resa eller vid annan längre användning kännas snygg och lagom stor och tung. Vilket är väldigt subjektivt och svårt att veta innan man provat. 45mm plast kändes som sagt bra, 42mm plast för mesig.

Vi får väl se hur den känns, annars blir det att kolla vidare..
Kastar in den här i leken, finns mkt recensioner på tuben. https://www.amazon.de/Amazfit-Balan...gThPpFr7&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&psc=1

Jag köpte en Garmin Epix (Gen 2) amoled 47mm standard edition i mars 24 och har varit nöjd, gav då 5800 för den sprillans. Det var väl två huvudorsaker till att just jag gick på en Epix. Kartan är snygg och tydlig (när man ska följa en rutt), sedan eftersom jag sporadiskt spelar golf var det smidigt att få med den funktionaliteten också.
Den duger utan tvekan utseendemässigt att ha på sig i alla möjliga sammanhang, visst har jag ett par andra något mera prydliga klockor men inte pallat använda dem sedan jag köpte min Epix 2. Man kan ju själv påverka lite hur urverket etc ska se ut. Jag gillar också att den inte ger ett lika plastigt eller barnsligt intryck som vissa andra sportklockor. Fördelen med mera "plastiga" klockor är dock att de oftast är lättare och något smidigare att ha på sig.
Sedan går det ha synpunkter på Garmins ekosystem med Garmin connect etc men man måste ju inte pyskas av det datat om man inte vill. Som data-insamlingsenhet är Garmin alldeles utmärkt. Alla pass kan ju föras över per automatik till tex TrainingPeaks och eller Strava. Generellt tycker jag väl Connect är bra men den viktar enligt mig sömn för tungt och det är ju inte helt ovanligt att sömntiden bryts på natten vilket då ytterligare strular till det datat. Strava och TrainingPeaks ger sjutton i sömn vilket jag föredrar. Sedan får man en del totalt meningslösa störande vilseledande meddelanden i Garmin om återhämtning etc men sådant kanske går att stänga av. Samt att Garmin connect integrerar urkasst om man tex har en cykeldator från Wahoo (Garmin fungerar nog bäst om man enbart kör Garmin, lite samma stuk som Apple kör med vilket jag stör mig på).

Däremot vet jag inte vad jag skulle köpa för träningsklocka om jag skulle köpa en nu, då får man väl kolla runt vad som hänt på marknaden. Men sedan vill man ju gärna ha något "någorlunda" prisvärt vilket ibland inte är helt enkelt.

Senast ändrad:
Jag har också en 47mm epix 2. Tycker storleken funkar bra till vardags, hade tidigare en 51mm fenix och denna har en mer rimlig storlek.
Är nöjd med det mesta utom handledspulsen som funkar ganska dåligt. Kör always on på displayen och batteriet räcker 4-5 dagar.
C33D2BD2-AB20-4414-9221-E56344550D10.webp

Jag köpte en Garmin Epix (Gen 2) amoled 47mm standard edition i mars 24 och har varit nöjd, gav då 5800 för den sprillans.
Det var ett bra pris, nu kostar den (om den öht går att få tag på) hela 6.863 SEK, enl prisjakt
Det är tom mer än för efterföljaren Epix pro: 6.490 SEK Men som man ser på Prisjakt har priserna varierat en hel del senaste året.
Även Epix pro är en utgående modell som inte kommer att få några funktionsuppgraderingar framöver,
endast felrättningar, senast i förra veckan.

Generellt tycker jag väl Connect är bra men den viktar enligt mig sömn för tungt och det är ju inte helt ovanligt att sömntiden bryts på natten vilket då ytterligare strular till det datat.
Dessutom är det så att rent mättekniskt har sömnspårningen hos klockor enbart en noggrannhet på ~80%, enl DC Rainmaker
Min Epix pro har även tupplursspårning och som jag har skrivit här tidigare är en av de få ggr den öht har detekterat en tupplur var när jag var hos tandkirurgen och välbedövad låg helt still i 30min. Tupplur tyckte min Garmin!

Däremot vet jag inte vad jag skulle köpa för träningsklocka om jag skulle köpa en nu, då får man väl kolla runt vad som hänt på marknaden. Men sedan vill man ju gärna ha något "någorlunda" prisvärt vilket ibland inte är helt enkelt.
Skall man hålla sig i garminträsket tycker jag att man bör välja ngn av de modeller som har lanserats from 2025, detta för att vara säker(?) på att få funktionshöjande uppgraderingar under lång tid. Epix pro lanserades -23 och slutade uppdateras redan -25!

Det var ett bra pris, nu kostar den (om den öht går att få tag på) hela 6.863 SEK, enl prisjakt
Det är tom mer än för efterföljaren Epix pro: 6.490 SEK Men som man ser på Prisjakt har priserna varierat en hel del senaste året.
Även Epix pro är en utgående modell som inte kommer att få några funktionsuppgraderingar framöver,
endast felrättningar, senast i förra veckan.

Dessutom är det så att rent mättekniskt har sömnspårningen hos klockor enbart en noggrannhet på ~80%, enl DC Rainmaker
Min Epix pro har även tupplursspårning och som jag har skrivit här tidigare är en av de få ggr den öht har detekterat en tupplur var när jag var hos tandkirurgen och välbedövad låg helt still i 30min. Tupplur tyckte min Garmin!

Skall man hålla sig i garminträsket tycker jag att man bör välja ngn av de modeller som har lanserats from 2025, detta för att vara säker(?) på att få funktionshöjande uppgraderingar under lång tid. Epix pro lanserades -23 och slutade uppdateras redan -25!
Även min standard edition har tupplursspårning och den har väl fungerat någon gång (lite dålig koll). Men lite mystiskt att de inte kan bygga upp mera avancerad logik kring sömnspårningen kan jag tycka (de borde lägga till lite flera if-satser i programmeringen). Jag är i och för sig ingen expert på hur den fungerar nu. 🙃 Men säg att man först somnade 23:30 men bryter sömnen av någon orsak kl 02:00 och sedan somnar om samt sover mellan ca kl 02:30 - 07:00. klockan visar då enbart sammanhängande sömn mellan 02:30 - 07:00 eller är det jag som fått detta om bakfoten, den kanske är smartare än så (att även den första 2:30 perioden faktiskt registrerats som sömn)? :unsure: :unsure:

Även min standard edition har tupplursspårning och den har väl fungerat någon gång (lite dålig koll). Men lite mystiskt att de inte kan bygga upp mera avancerad logik kring sömnspårningen kan jag tycka (de borde lägga till lite flera if-satser i programmeringen). Jag är i och för sig ingen expert på hur den fungerar nu. 🙃 Men säg att man först somnade 23:30 men bryter sömnen av någon orsak kl 02:00 och sedan somnar om samt sover mellan ca kl 02:30 - 07:00. klockan visar då enbart sammanhängande sömn mellan 02:30 - 07:00 eller är det jag som fått detta om bakfoten, den kanske är smartare än så (att även den första 2:30 perioden faktiskt registrerats som sömn)? :unsure: :unsure:
Det borde den väl fatta, till och med mitt primitiva Vivoactive-armband förstod att jag sov före och efter att jag var uppe och gubbpinkade strax efter 4 i natt.
IMG_2681.webp

Det borde den väl fatta, till och med mitt primitiva Vivoactive-armband förstod att jag sov före och efter att jag var uppe och gubbpinkade strax efter 4 i natt.
Visa bilaga 813438
Enligt mitt intryck så är det lite blandat hur den tolkar mina sovstopp. 🙃 I bästa fall blir det som för dig i exemplet ovan. Men som jag skrev tidigare, är ej expert på Garmins sömnloggande. Enligt min erfarenhet kan den ibland klippa bort mina ca 2-3 timmars första sömn om jag antingen vaknar till eller tillfälligt går upp, möjligen tycker den i just dessa fall att jag sovit oroligt och klassar det därför inte som sömn överhuvudtaget, jag vet ej i sjutton.

Sådan sömnspårning klarar även min Epix pro liksom min tidigare FR645 av.
Men den redovisar ju mkt mer, sömnstadier tex och eftersom Epix pro har så svårt att registrera mina tupplurar tvivlar jag på att den klarar av sömnstadier, den riktiga insomningstiden + MER.

Jmf med min tidigare FR645 klarar den faktiskt av att spåra min vilopuls bättre under sömn,
första veckan med Epix pro sjönk vilopulsen 2-3 slag
Jag antar att det beror på den bättre pulssensorn:
Garmin Elevate v5
"Garmin Elevate™ - en optisk sensor (PPG) som är inbyggd i enhetens baksida. Den upptäcker din hjärtfrekvens genom att lysa grönt ljus genom huden, som reflekteras av de röda blodkropparna i hudens blodkärl."

Elevate v5
w=709

Sensorn använder en uppsättning av gröna, röda och infraröda lysdioder det skall göra att den förutom att mäta pulsen (med förbättrad noggrannhet) även kan mäta hudtemperaturen (kanske mest intressant för kvinnor i fertil ålder).

Epix pro har Elevate v5, men som jag förstår det skall Epix (gen 2) ha en äldre sensor

Kan rekommendera Suunto Race 2. Har en sådan och är riktigt nöjd! Offline kartor, bra gps, bra batteri tid, grym skärm och bra app!
Då har du haft tur som fått en som fungerar men kolla om du får rätt vo2max till din ålder jag fick det inte med den jag hade så den gick tillbaka och det efter en obefintlig support från finnarna och dom upprepar sig genom historien.

Har inte heller haft haft nån lycka med Suunto. Hade en finsktillverkad Ambit för typ 10 år sen. Knapparna slutade fungera och gummiarmbandet sprack strax efter garantin gått ut.
Men nu tillverkas väl dom iofs i Kina. Kanske bättre kvalla?

Mja, de har väl lite kvar i Finland fortfarande. Nackdelen är att alla personuppgifter går/kan gå till Kina… hade blivit Suunto igen om inte för det.

Jag har shoppat runt lite och tror jag landat bra nu. Blev Polar Vantage M3 (3300kr) efter att ha passerat Apple Watch Ultra 2 (som inte har batteritid för en Tisdagsrajd om en inte laddar samma dag…) och en Garmin instinct 2X som är för stor för att kombinera med skjorta. Det är ju skönt när displayen säger 41 dagar batteri kvar.

Appmässigt är ju Suunto överlägsna, ruttplaneringen är grym. Polar har nytt på gång men är rätt okej. Rutter och waypoints kvar att utforska dock. Ska bli kul att se när de släpper nytt. Garmin Connect kan jag inte säga något snällt om så håller tyst. Apple Watch är ju inte en träningsklocka utan något annat, så går inte riktigt att jämföra då den kräver köpeappar för en del självklar träningsklockefunktionalitet.

Mja, de har väl lite kvar i Finland fortfarande. Nackdelen är att alla personuppgifter går/kan gå till Kina… hade blivit Suunto igen om inte för det.

Jag har shoppat runt lite och tror jag landat bra nu. Blev Polar Vantage M3 (3300kr) efter att ha passerat Apple Watch Ultra 2 (som inte har batteritid för en Tisdagsrajd om en inte laddar samma dag…) och en Garmin instinct 2X som är för stor för att kombinera med skjorta. Det är ju skönt när displayen säger 41 dagar batteri kvar.

Appmässigt är ju Suunto överlägsna, ruttplaneringen är grym. Polar har nytt på gång men är rätt okej. Rutter och waypoints kvar att utforska dock. Ska bli kul att se när de släpper nytt. Garmin Connect kan jag inte säga något snällt om så håller tyst. Apple Watch är ju inte en träningsklocka utan något annat, så går inte riktigt att jämföra då den kräver köpeappar för en del självklar träningsklockefunktionalitet.
Jag sitter också med en Apple Watch (Series 6) som jag inte lyckats klura ut funktionen med, inte ens tonårsdottern vill ha den när den måste laddas typ varje dag, så nu är den ute på Blocket för att delfinansiera Epix Gen2:an.. om det nu blir den och jag i slutändan.

Tillbaka
Topp