[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)
Behöver ju sköta mig ett par veckor innan jag vågar posta min "nya" startvikt.Är det tråden som dog 2026
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Behöver ju sköta mig ett par veckor innan jag vågar posta min "nya" startvikt.Är det tråden som dog 2026
Enkelt sätt att klippa vardagskalorier utan att anstränga sig borde vara att gå över till lätt-eller mellanmjölk och ersätta yoghurten med kvarg eller annat sockerfritt substitut.Min sambo skickade mig den här jobbiga informationen vad vi handlat mest av på ICA...
Visa bilaga 812414
78.2 idag, bifogar lite grafik så at det ser bättre utEfter en lång tids syndande så är jag tillbaka i tråden. Vägde in idag på 79 kg... Måste hitta 1) ett mål i kg och tid - oklart vad en rimlig målvikt är faktiskt... 2) Någon form av belöning när målet är uppnått, gärna som fortsätter förstärka måluppfyllnaden (tänkt på medlemsskap i den lokala bastun kanske?)
Nästan samma här. Men snart vänder det nog.Nu är det svårt. Mitt energiintag motsvarar inte min träningsmängd. Före jul var träningmängden mer än det dubbla, med en viktnedgång som följd. Snö och is ställer till det med min cykling. "No excuses" står det innanför mina ögonlock och i min mentalitet. Just nu suger det.
Lustigt nog var det nästan exakt den badbyxmodellen som var belöningen till mig själv när jag hade gått ned 15 kilo. Köpte Setter istället för Bulldog.Svindyra badbyxor som passar lagom till badsäsongen!
![]()
Orlebar Brown Bulldog II Medium Length Swim Shorts Navy | Herr - Care of Ca
Dressade badbyxor från Orlebar Brown. Bulldogmodellen är en medellång klassiker från varumärkets första kollektion, och är än idag en bästsäljare.www.careofcarl.se
Hur har de hållit? Är själv lite inne på Setter med.Lustigt nog var det nästan exakt den badbyxmodellen som var belöningen till mig själv när jag hade gått ned 15 kilo. Köpte Setter istället för Bulldog.
Bra. Haft mina i elva år. Uppstått flera mikroskopiska hål på ena benet, troligen slitningar efter flitigt användande och badande. Byxorna var dyra redan 2015 men då hade jag ett fast arbete och tyckte att jag var värd en belöning.Hur har de hållit? Är själv lite inne på Setter med.
Jag har vid tillfälle testat stl 30, de gick att precis att knäppa med spännbanden på yttersta läget och det kändes inte helt avslappnat. Hur många storleks-tum ”flex” anser du att spännena ger? Klurar på om det är 31 eller 32 som är rätt för mig. Och ja, beklagar OT men "badmode" kanske ändå tangerar ämnet?Bra. Haft mina i elva år. Uppstått flera mikroskopiska hål på ena benet, troligen slitningar efter flitigt användande och badande. Byxorna var dyra redan 2015 men då hade jag ett fast arbete och tyckte att jag var värd en belöning.
Vill minnas att mina är storlek 30 men de är små i modellen, så jag hade kunnat ha 32 också.
Skulle gärna köpa ett par nya. Nu har jag en hyggligt välsvarvad kropp men inga pengar.
Då är de för små, du ska nog ha 32. Sidojusterarna (saknas svenskt ord) ger inte mycket.Jag har vid tillfälle testat stl 30, de gick att precis att knäppa med spännbanden på yttersta läget och det kändes inte helt avslappnat. Hur många storleks-tum ”flex” anser du att spännena ger? Klurar på om det är 31 eller 32 som är rätt för mig. Och ja, beklagar OT men "badmode" kanske ändå tangerar ämnet?
Hållningen? Jag blev chockad av de orakade spirorna!Jag var ju tvungen att klicka på länken för att se vad de faktiskt kostade. Men det var inte priset som var det mest förvånande, utan hållningen hos modellen. Det är alltså sådär som man ska stå för att att framställa badbyxorna i den bästa dagern 2026?
(Nej, jag säger inte att min lekamen är något skryta med, men jag försöker å andra sidan inte använda den för att kränga badplagg)
Kämpa på. Det tar upp till ett par år innan kroppen vant sig vid en ny, lägre målvikt och slutar jobba för att gå upp igen.Och nu är även jag tillbaka... Har väl gått fram och tillbaka dom senaste åren men dessvärre stadigt uppåt från slutet av 2020. Då hade jag gått ner 8 kg och och låg på rekordlåg vikt och lägsta fettprocenten någonsin. Tveksamt om jag vill tillbaka dit om jag ska vara ärlig. Men under hösten 2025 blev det dessvärre nästan 4 kg extra som jag gärna vill bla av med nu. Orsaken var väl det gamla vanliga, stress, dålig sömn, mycket arbete och återkommande sjukperioder då jag har en dålig vana att äta sämre och dricka mer alkohol.
Nu tog jag tag i detta igen direkt efter julafton och har stramat åt ätandet samt alkoholintaget. Opererade precis handen så det sammanföll faktiskt bra då man inte får dricka något fyra veckor innan operation och lika länge efter. Tyvärr blir det svårt att få till vettig träning inom dom närmaste veckorna men för min del är det ändå maten som styr min viktnedgång primärt.
Har väl kapat 1.5-2 kg på en månad så det är väl ok. Men också legat mer eller mindre helt still dom senaste veckorna trots att jag äter ungefär likvärdigt med vad jag gjort under tidigare perioder av kaloriunderskott. Och som vanligt är det ganska mentalt påfrestande att vara hungrig så mycket som jag är nu. Känns också som att magsäcken inte riktigt anpassat sig till en mindre volym än så det krävs nog ytterligare några veckor innan jag blir mer bekväm med att äta såhär lite/sällan. Segt. Men jag kämpar på och målet är väl snarare en vettig fettprocent än ett speciellt viktmål (och då är jag ju medveten om att det är stor felmarginal på sk smarta vågar men det här ju ändå ett relativt värde gentemot vad jag legat på tidigare).
Alkoholfri öl, tonic zero och popcorn kan vara bra alternativ för fredagsmyset. Jag har hittat sockerfritt godis på min lokala Maxi, det smakar inte fullt lika gott som vanligt godis men då äter man å andra sidan inte lika mycket.Påbörjade ett nytt upplägg vid nyåret, gått in i en period där jag vill bygga grund inför mara och IM i sommar.
Är inte helt såld än, har justerat från att ligga på stort underskott Mån-Tors och överäta Fre-Sön mot att anpassa dagarna efter ansträngning eller specifika pass.
Resultatet är en praktiskt taget stillastående vikt över tre veckor(~94kg), men 3cm minskat midjemått.
Anekdotiska bedömningen är:
+ Piggare och mindre utslagen iom mer mat innan/under/efter långa pass.
+ Styrketräningen ger resultat, lyfter snyggare och tyngre
+ Stabilitet / mobilitetsträning ger resultat, kan nu göra squats och frontböjar.
+ Höft och knä har slutat krångla
- Skulle vilja se snabbare resultat på vågen, 94kg är NOK
- Saknar att få bli "kebabpizzamätt" ibland
- Lite utrymme för fredagsmys med barnen
AI:s Analys:
| Tidigare upplägg | Nuvarande upplägg
-----------------------|-------------------------|--------------------
Veckosnitt kcal | 2400–2600 | 2500–2650
Proteinintag | ~1.4–1.5 g/kg | ~1.8–2.0 g/kg
Kolhydratfördelning | Lågt vardag / högt helg | Matchat träning
Energi-stabilitet | Låg | Hög
Vätskevariation | Stor | Liten
Viktrespons | Snabb | Långsammare
Prestation | Oregelbunden | Stabil / förbättrad
Återhämtning | Varierande | God
Skriv din adress här och vilket batteri du behöver så kommer det nog några i brevlådanHar haft ett stort förfall under senaste halvåret och nu behöver jag byta batterier i vågen. Har undvikit det sen årsskiftet, men nu har jag skrivit i tråden.
Tack för ditt bidrag.Undra vad som är viktigast här går ner i vikt eller skriva i tråden![]()
Det som gör jobbet för dig. Vittna har sin plats. Inspiration en annan.Undra vad som är viktigast här går ner i vikt eller skriva i tråden![]()
Köp en våg kan vara en bra start glöm inte batteriDe flesta av oss grunnar på hur vi kan bli bättre. Jag har fortsatt ingen våg.
Hur höjer du hb:t ? Några tips tas gärna emot.Jag började året med en mindre ambitiös plan än förra året och efter januari månad kan jag konstatera att jag ungefär har samma vikt som för en månad sedan. Jag gick ner i vikt och sedan hände någonting.
Om jag ska dra några slutsatser så är det att man behöver anstränga sig för att det ska hända någonting.
Med anstränga sig menar jag mentalt såklart. Man går inte ner i vikt med fina planer.
Man går ner i vikt av kaloriunderskott.
Angående det mentala så tror jag att jag är piggare efter att mitt Hb-värde stigit på ett bra sätt. Tre blodgivningar i rad så visade det lägre och lägre värde, och jag satsade på att få upp det, vilket gav resultat. I december så hade värdet stigit till en betydligt högre högre nivå. Jag ska få upp det lite till.
Nog om det.
Vikten ska ner...genom att jag följer min enkla plan. Blir lite trött på mig själv. Nu blir det andra bullar, inte kanelbullar :-)
Det gjorde jag. Den gamla visade konsekvent för högt.Köp en våg kan vara en bra start glöm inte batteri![]()
Järntabletter. Man skall ta de man får efter varje blodgivning. Ligger man lågt kan man behöva fler eller lämna blod mindre frekvent.Hur höjer du hb:t ? Några tips tas gärna emot.
Finns flera sätt, men jag har främst ätit mer blodpudding, leverpastej, bönor och kompletterat med järntabletter. Tabletterna tar jag inte regelbundet...brukar glömma de då jag inte är en pillermänniska. Tar de när jag kommer på det. Har inte tagit ett piller i år kom jag på.Hur höjer du hb:t ? Några tips tas gärna emot.
Hatar när kläderna hänger i garderoben och krymper. Hatar det.Jag som kände redan vid årsskiftet att jag behövde en brytpunkt för förändring, att säga att jag nått botten är ju precis tvärtom mot sanningen. Har länge tänkt att någon har sytt in mina kläder, kalibrerat om vågen och bytt ut alla speglar mot lustiga huset.
Bytte batterierna igår. Idag kom domen. Dags att göra förändringar nu.
Kämpa!
Har du lågt Hb? Om det är för lågt så kanske det finns en förklaring till det.Hur höjer du hb:t ? Några tips tas gärna emot.
Just nu vet jag inte, men var nere på 122 i somras.Vad har du för Hb då? Om det är för lågt så kanske det finns en förklaring till det.
Ok. Gick det bra att sluta efter så lång behandling?Just nu vet jag inte, men var nere på 122 i somras.
Testats en del utan att finna något.
Hade gått upp till 128 nu i höst efter att helt lagt av med omeprazol som jag ätit dagligen i säkert 6-7 år pga halsbränna. Biverkning att tarmen får svårt att ta upp mineraler mm.
Lagt till lever o blodpudding o nötter till kosten och även tagit lite extra järn ibland.
Skall försöka få till ett nytt blodprov snart.
Sen lade jag ju om kosten rätt rejält för ett o halvt år sedan (riskzon för diabetes 6,5) och börjat äta mkt fullkorn vilket visst inte skall vara så bra för järnupptaget. (-20kg på mindre än ett år)