[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Sent ska syndaren vakna
Här i Uppsala var det tre genier på två hyrsparkar som korsade vägbanan över till vänster sida av vägen, körde upp på trottoaren och trodde att polisen som stod vid rödljuset inte skulle stanna dem. Genier.

Ser inte hela artikeln, men min syster som jobbat med att sälja lagliga elscootrar menar att nästan inga av hyrscootrarna följer hela reglementet för effekt eller topphastighet utan oftast bara ett av lagkraven för att uppföras som cykel.

1764152922291.webp

Här från UNT i Oktober.

Jag misstänker att det mest är en pappersprodukt. Jag ska begära ut hur många som blivit inlåsta.

Visa bilaga 805380

Här från UNT i Oktober.

Jag misstänker att det mest är en pappersprodukt. Jag ska begära ut hur många som blivit inlåsta.
Vi hade ett hyrföretag här för några år sedan men eftersom vi började direkt med att samla in felparkerade fordon för att lösas ut mot avgift så drog sig företaget ur efter ett år. Det var väl inte lönsamt längre.

Vi hade ett hyrföretag här för några år sedan men eftersom vi började direkt med att samla in felparkerade fordon för att lösas ut mot avgift så drog sig företaget ur efter ett år. Det var väl inte lönsamt längre.
Jag kan inte förstå varför:
1) Man inte har höga böter överallt för uthyrningsföretagen vid felparkeringar.

2) Uthyrningsföretagen inte lägger denna avgift på slutanvändaren som har parkerat fel, eventuellt med (tidsbegränsad?) avstängning som följd.

Jag kan inte förstå varför:
1) Man inte har höga böter överallt för uthyrningsföretagen vid felparkeringar.

Att felparkerade elsparkcyklar tas bort och kan fås tillbaka mot en avgift har samma effekt, eller även ännu större effekt, som höga böter.

2) Uthyrningsföretagen inte lägger denna avgift på slutanvändaren som har parkerat fel, eventuellt med (tidsbegränsad?) avstängning som följd.

Jag har inte sett många felparkeringar i Stockholm sedan bolag kräver en bild på elsparkcykel på en parkering. Antar all bilden är för att får kunder att betala när de felparkerar.

Sedan några år har problemet med felparkering i Stockholm gått från väldig irriterande flera gånger på dagen till nån gång i veckan.

Att felparkerade elsparkcyklar tas bort och kan fås tillbaka mot en avgift har samma effekt, eller även ännu större effekt, som höga böter.

Jag har inte sett många felparkeringar i Stockholm sedan bolag kräver en bild på elsparkcykel på en parkering. Antar all bilden är för att får kunder att betala när de felparkerar.

Sedan några år har problemet med felparkering i Stockholm gått från väldig irriterande flera gånger på dagen till nån gång i veckan.
Jag har elsparkcyklar som står i cykelbanan på hela västerbron och cykelbanan från västertorp. Mindre nu när det är kallt men tidigare var 3-4 stycken på västerbron inte ovanligt.

Gött med en förbättring! Elsparkcyklarna blev först en stor grej i Uppsala EFTER att man behövde fota parkeringen och det är fortfarande alldeles för dåligt.

Kommer ihåg den här från Stockholm annars:

Tror knappast den framföraren fick någon avgift för dålig parkering.

Jag har elsparkcyklar som står i cykelbanan på hela västerbron och cykelbanan från västertorp. Mindre nu när det är kallt men tidigare var 3-4 stycken på västerbron inte ovanligt.

Gött med en förbättring! Elsparkcyklarna blev först en stor grej i Uppsala EFTER att man behövde fota parkeringen och det är fortfarande alldeles för dåligt.

Kommer ihåg den här från Stockholm annars:

Tror knappast den framföraren fick någon avgift för dålig parkering.

Incidenten var innan nya reglar från kommunen.

Trist att höra att parkeringssituation ännu inte verkar vara löst. Där jag bor och pendlar är den nästan helt oproblematiskt nuförtiden.

Nu pratar vi nog förbi varandra. Jag menade att avgift/böter inte verkar vara infört överallt, och har svårt att förstå varför.

Det där stärker snarare min förvåning över att det inte verkar vara genomfört överallt, om det nu funkar så bra i Stockholm.

I Solna/Sumpan tycker jag det står elsparkar på cykelbanan mest hela tiden.

Incidenten var innan nya reglar från kommunen.

Trist att höra att parkeringssituation ännu inte verkar vara löst. Där jag bor och pendlar är den nästan helt oproblematiskt nuförtiden.
Bolagen kräver alltså själv foto på parkering för att man inte ska få en avgift för dåligt parkerad elspark, den jag syftade till

ett svårslaget rekord var voi hyrskotern som häromdagen stod parkerad mitt utanför ingången till tågstationen.

en återkommande resenär såvitt jag förstått helt blind lyckades upptäcka den med sin stav...

skotern protesterade med signaler när jag konkade undan den. ett riktgt tungt as...

Senast ändrad:
Borde man inte kunna begära ut från kommunerna (som ju godkänner hojarna) hur många som faktiskt hamnar tex i vattnet / förloras mystiskt nära vattnet? Det bör ju finnas någon typ av sanerkrav...

Givetvis vet dom exakt var sparkarna tar vägen när dom kastas ner i vattnet.

Borde man inte kunna begära ut från kommunerna (som ju godkänner hojarna) hur många som faktiskt hamnar tex i vattnet / förloras mystiskt nära vattnet? Det bör ju finnas någon typ av sanerkrav...

Givetvis vet dom exakt var sparkarna tar vägen när dom kastas ner i vattnet.
Scootrar som försvinner från nätet med senast rapporterade position bredvid fyrisån kanske är självklara. ;)

ett svårslaget rekord var voi hyrskotern som häromdagen stod parkerad mitt utanför ingången till tågstationen.

en återkommande resenär såvitt jag förstått helt blind lyckades upptäcka den med sin stav...

skotern protesterade med signaler när jag konkade undan den. ett riktgt tungt as...
Kolla inlägg #1,571. Och det är när det ser ”bra” ut. Oftast står där ännu fler att kryssa runt för att ta sig upp till perrongerna.

Uppsala vill höja avgiften för felparkerade elsparkcyklar. Just nu går man back; men anser inte att man som Örebro enligt lagen får gå med vinst för felparkeringar. Också en del om hur nyttigt elsparkcyklar är för samägande; men att folk inte tar egenansvar för att skräpa ner.

Uppsala vill höja avgiften för felparkerade elsparkcyklar. Just nu går man back; men anser inte att man som Örebro enligt lagen får gå med vinst för felparkeringar. Också en del om hur nyttigt elsparkcyklar är för samägande; men att folk inte tar egenansvar för att skräpa ner.
Hur trafiken styrts i Uppsala de senaste 10 åren är en katastrof, välfungerande gator har fullständigt förstörts, byggande av spårväg som inte behövs och ingen vill ha kuppas igenom, och som grädde på moset det fullständiga haveriet med elsparkcyklar. Sätt ett tak på skiten så löser man problemet, men det vågar man tydligen inte.
Samägande har aldrig fungerat, det visste redan Fälldin; ”Det alla äger, äger ingen. Och det ingen äger, vårdar ingen.” Visar sig gång på gång.

Hur trafiken styrts i Uppsala de senaste 10 åren är en katastrof, välfungerande gator har fullständigt förstörts, byggande av spårväg som inte behövs och ingen vill ha kuppas igenom, och som grädde på moset det fullständiga haveriet med elsparkcyklar. Sätt ett tak på skiten så löser man problemet, men det vågar man tydligen inte.
Samägande har aldrig fungerat, det visste redan Fälldin; ”Det alla äger, äger ingen. Och det ingen äger, vårdar ingen.” Visar sig gång på gång.
"Ingen vill ha". Motståndet känns lika mångfacetterat som en engelsman på semester i Spanien ärligt talat.

Hanteringen av elsparkcyklar däremot är pinsam.

Otroligt att inte elsparkcyklarna tas in på vintern. Jag har förstått att dessa är vattentäta osv med sina batterier men kan inte sluta tänka på att både kylan och att stå/ligga i en snöhög är dåligt för både batteri och miljö. Sen är det väl inte jätteofta man ser elsparkar utrustade med rätt utrustning som dubbdäck tex heller med tanke på att hjulen ibland vobblar pga folk ska sladda och skapar djupa gupp i gummit redan på sommaren. Det är alltså inte jättesäkert att köra dessa på vintern även om det skulle vara helt bart eller plogat på cykelbanan menar jag.

Otroligt att inte elsparkcyklarna tas in på vintern. Jag har förstått att dessa är vattentäta osv med sina batterier men kan inte sluta tänka på att både kylan och att stå/ligga i en snöhög är dåligt för både batteri och miljö. Sen är det väl inte jätteofta man ser elsparkar utrustade med rätt utrustning som dubbdäck tex heller med tanke på att hjulen ibland vobblar pga folk ska sladda och skapar djupa gupp i gummit redan på sommaren. Det är alltså inte jättesäkert att köra dessa på vintern även om det skulle vara helt bart eller plogat på cykelbanan menar jag.

De verkar funka utan problem (även om det inte ser ut att vara en bra ide att åka på dom just nu). I vår gatan kommer en juicare förbi varandra dag som bankar open några sparkcyklar och byter batteri. Alla gröna ljus blinker fortfarande. Som tur är alla korrekt parkerade så att snöröjaren kunde passera.

Just så långt söderut som jag bor, Uppsala så blir det ca 4 veckor vinter och de veckorna läggs slumpmässigt. Tar de in dem så missar de en massa pengar

Jag hade 6 sparkcyklar på cykelbanan inom någon kilometer på väg till jobbet. Det är ju smalt nog som det är när två cykelfält har blivit ett pga snövall. De är ju rätt tunga så det är ju inte så lätt att baxa undan dem heller. Trist att inte staden kan tvinga dem att parkera på bättre ställen.

Jag hade 6 sparkcyklar på cykelbanan inom någon kilometer på väg till jobbet. Det är ju smalt nog som det är när två cykelfält har blivit ett pga snövall. De är ju rätt tunga så det är ju inte så lätt att baxa undan dem heller. Trist att inte staden kan tvinga dem att parkera på bättre ställen.
Får väl ta med en vinkelslip och stycka upp den s.a. den blir lättare att flytta. 😉

Skämt åsido vill man ju att bolagen får ta hand om problematiken med att få kunderna att parkera lämpligt. Spontant verkar ett system med kraftiga böter eller indragna tillstånd att över huvud taget placera ut elsparkcyklar vara en väg att gå. Sen är det inte helt problemfritt. Vad gör man t.ex. om en firma, i syfte att slå ut konkurrensen, börjar smyga runt och flytta en annan firmas fordon s.a. de står olämpligt till?

Äntligen har Uppsala kommun vaknat, kanske.

De vill minska antalet tillåtna elsparkcyklar i stan (finns inget tak idag), tvinga aktörerna att följa det avtal som redan finns gällande kontroll av väderlek och plocka in dem när det inte är rimligt att de finns ute. Uppsala har också varit mer tillåtande vad gäller parkering och där vill de bli hårdare. De pratar också om alkolås, vilket jag inte tror alls att de kan sätta dit. Utan fulla kunder är ju företagen körda.

En tydlig åtgärd de faktiskt gör är att de inte förlängt avtalen på dem som de brukar, så alla avtal löper ut i sommar. Borde ge bättre förhandlingsläge om inte annat. Verkar ju som dessa företag är mer slipade än landets kanske sämsta upphandlingskommun.

Det tycks att flera elsparkcyklar hamnat på snötippen och inte kommer upphittas förrän det töar.

För den som prenumererar på UNT: https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/uppsala-skarper-villkoren-for-elsparkcyklar/rk333vvl

80-talsflopp som kanske vill ha ett ord med i laget, om än från lite utgångspunkt.

Jo, sant, jag tänkte mer transportslag i sig och inte vissa produkter inom ett transportslag. Man kan förstås hävda att elsparkar är cyklar, men du fattar vad jag menar.

Elsparkcyklar är osäkra, skräpar ned, gör att människor rör på sig mindre, kan orsaka brand i hemmet etc. etc. Till och med den förhatliga moppebilen ligger i lä! 😂

I Stockholm har det ju ändå minskat dramatiskt, både antalet aktörer och antalet fordon. Tycker inte de framförs eller parkeras riktigt lika vårdslöst heller.

Men det är synd att de klassiska alvedoncyklarna försvann, det konceptet var klart bättre. Nånstans runt 300 spänn för ett helår, och man visste var det fanns cyklar. Nu är det elsparkcyklar och några enstaka elcyklar och kostar klart mer.

Det krävdes ett ordentligt snöväder för att stolpskotten som styr i Uppsala skulle fatta. Återstår att se om de gör jobbet ordentligt nu, eller det blir lala som vanligt.

Edit: det var visst detta matthip postade ovan.

Tycker tvärtom mot de flesta här att elsparkcyklar fyller en funktion. Dom är smidiga att ta sig fram med och man kan komma till ställen som är krångligt med buss/spårvagn. Alternativet är att ha en cykel som blir stulen eller att sitta fast i bil i trafiken.

Kan man bara lösa parkeringssituationen för elsparkarna, tycker jag de absolut hör hemma i en stadsmiljö.

Vi har Styr o Ställ här i Gbg (hyr-cyklar), det funkar oxå bra och är billigt men man begränsas av var stationerna ligger.

Är det nån som vet vad som gäller på privat mark? Vi har ständigt hyrsparkar parkerade på vår gård, vilket drar in kreti och pleti på gården. Tror t.o.m. bolagen åker in på gården och byter batteri på dem nattetid. Att försöka uppfostra de boende verkar lönlöst. Kan man som markägare kräva av företagen att de geofencar bort vår gård? Vi har ju inte gett dem tillstånd att parkera på vår gård, de har ju bara tillstånd av kommunen att verka och parkera på kommunal mark. Kommunens tillstånd kan väl rimligtvis inte gälla privat mark?

Är det nån som vet vad som gäller på privat mark? Vi har ständigt hyrsparkar parkerade på vår gård, vilket drar in kreti och pleti på gården. Tror t.o.m. bolagen åker in på gården och byter batteri på dem nattetid. Att försöka uppfostra de boende verkar lönlöst. Kan man som markägare kräva av företagen att de geofencar bort vår gård? Vi har ju inte gett dem tillstånd att parkera på vår gård, de har ju bara tillstånd av kommunen att verka och parkera på kommunal mark. Kommunens tillstånd kan väl rimligtvis inte gälla privat mark?
Kör Trump-modellen, d.v.s. kontakta företaget och hota dem med en stämning på en miljard om de inte fixar problemet! 😉

(Möjligt att det kräver att man bor i USA och är president för att det ens ska finnas en chans att det ska funka dock.)

Tillbaka
Topp