MagerValp
Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Bästa köpet.Det är nu man ska ha fatbike va?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bästa köpet.Det är nu man ska ha fatbike va?
Beror iofs på vad du lägger i begreppet lida, men jag skulle satsat på populära gångvägar istf mer dedikerade cykelstigar, då de förstnämnda iaf häromkring var lagom upptrampade utan att ha blivit hala (det har inte varit över nollan) medan cykelstigar på sin höjd hade nåt spår och var alldeles för jobbiga och sladdiga.Finns det nånting nånstans i stan som går cykla (utan att lida) utan fatbike just nu?
I HP nu idag fanns flera upptrampade stigar även utanför de stora gångvägarna som nog var cyklingsbara.Beror iofs på vad du lägger i begreppet lida, men jag skulle satsat på populära gångvägar istf mer dedikerade cykelstigar, då de förstnämnda iaf häromkring var lagom upptrampade utan att ha blivit hala (det har inte varit över nollan) medan cykelstigar på sin höjd hade nåt spår och var alldeles för jobbiga och sladdiga.
Dock var dessa gångvägar/stigar rätt roliga nu, till skillnad från när de inte är snötäckta.. Så i GBG skulle jag satsa på centrala ÄGB (eller Delsjön), kanske helst när det inte är så mycket folk (morgon/kväll). Sen ser det ju tyvärr ut som att det snart ska bli plusgrader..
Eftermiddagstur nyss (strax utanför Göteborg):
Visa bilaga 811866
Om inte ett under sker så blir det definitivt ingen ny cykel under 2026 men om det helt oväntat skulle bli ett ohanterligt plus på kontot så ska jag snabbt köpa en fatbike för pengarna. Hur är den att cykla på när det är torrt? Är det lika kul fast annorlunda eller är det mest en cykel för årstid och underlag där vanlig mtb har det kämpigt?Visa bilaga 812373
Visa bilaga 812374
Framkomligt, om än med möda, med feta däck. Sån där äcklig snö som skiftar sig så fort man lägger något tryck på den, vet inte hur många framhjulskast jag fick. Är man beredd att putta cykeln upp går det nog ändå att köra utför även med smalhjuling.
Enda sättet det kan bli ännu sämre är väl om/när detta fryser ihop till isbana, skulle jag säga.Framkomligt, om än med möda, med feta däck. Sån där äcklig snö som skiftar sig så fort man lägger något tryck på den, vet inte hur många framhjulskast jag fick. Är man beredd att putta cykeln upp går det nog ändå att köra utför även med smalhjuling.
Definitivt alternativ A, jag plockar fram den en del på sommarhalvåret också. Det är ju en hardtail (eller helstel) med rätt konservativ geo, så det blir annan körning än på en modern stigcykel eller endurosläde. Lämpar sig mer för tur- och myscykling än utförsbröt, men den är kul i tekniska passager då det finns massor med grepp.Är det lika kul fast annorlunda eller är det mest en cykel för årstid och underlag där vanlig mtb har det kämpigt?
Fösta bilden är ju mardrömsframkallande.Visa bilaga 812373
Visa bilaga 812374
Framkomligt, om än med möda, med feta däck. Sån där äcklig snö som skiftar sig så fort man lägger något tryck på den, vet inte hur många framhjulskast jag fick. Är man beredd att putta cykeln upp går det nog ändå att köra utför även med smalhjuling.
Fast det ser ändå ganska kul ut :)Fösta bilden är ju mardrömsframkallande.
Ville fånga ytterligheterna. Klättring i slaskkaos är inte direkt den mest inspirerande cyklingen som finns, men det blev fint när man kom upp.Fösta bilden är ju mardrömsframkallande.
Den går att börja här vid Delikata, typ en liten råddjursstig sen där när man passerar episka kommer de roliga branta svängarna.Var är den nya ”lilla Pleney” lite mer precis?
Tack för rapporten, då kanske man vågar sig ut imorgon.
100%Fruktantsvärt isigt, snudd på ocyklingsbart. Är det någon gång man ska ha dubbdäck är det nu.
Man kan plocka ihop en rätt trevlig xc-runda i Sandsjöbacka, men nej det är inte i klass med Änggården. Mycket blötma och transportstig.På grund av anledning är jag nyfiken på hur MTB-cykling är om man är bosatt i Billdal? Enligt Trailforks är det väl Sandsjöbacka och eventuellt några stigar på Särö som är närmast. Någon som har lite input på om det är bra cykling eller om man kommer sakna till exempel Änggårdsbergen?
Har för mig att förra redaktionschefen skrev en text där han hyllade hemmastigarna i Kullavik, sök och du skall finna! Tror det är dessa:När jag bodde i centrala Göteborg bedömde jag Sandsjöbacka värt nån utflykt om året, när det var rejält torrt och gärna badvänligt. Som MagerValp skriver ovan finns det gott om surhål osv som tar lång tid på sig att torka.
Men nån som faktiskt bor där kanske kan ge ett annat omdöme, möjligt att man missat stigguld.
Näääästan var man än bosätter sig så kommer man att sakna Änggården. ;-)
Ser helt livsfarligt utSolen har jobbat på ändå. Men visst, 90% dödsis på alla transporter och upptrampade stigar. Annars är det riktigt bra före på de stigar som främst cyklas på.
Visa bilaga 813606
Haha ja! Grustransporterna är likadana. Men stigarna är oförskämt bra, iaf de jag körde idag.Ser helt livsfarligt ut![]()
Tänkte mest om det var några onödigt isiga områden man kunde undvika, uppe vid masten t ex brukar ju vara utmanande i sånt här före..Det är rätt kul överallt. Antingen supergreppigt och snustorrt eller blankis och superhalt, inget däremellan. Lite mer snö och is borta vid golfbanestigen och Ugglemossen kanske (som vanligt), men kul där också.
Jo, det lagom intetsägande svaret är väl att det är isigt på de vanliga ställena, men generellt mycket bättre än jag trodde innan jag gav mig ut.Tänkte mest om det var några onödigt isiga områden man kunde undvika, uppe vid masten t ex brukar ju vara utmanande i sånt här före..