Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
Jag stack ut i förmiddags med 30 kg vikter på en snöskyffel och drog runt den så det blev ett spår, framför allt där det redan gått lite folk. Gav mig ut efter lite lunchfika och facit blev ändå cykelbart. Nätt och jämnt. Med fatbike 😀 Fick hänga ut en del med röven för att få tillräckligt med tryck på bakhjulet och det tog stopp i de flesta klättringar.

Men nu finns det i alla fall lite spår, planerar en tur imorrn igen.

IMG_5107.webp

IMG_5110.webp

1768059605377.webp

Hur är föret i GBG?
Finns det nånting nånstans i stan som går cykla (utan att lida) utan fatbike just nu?
Beror iofs på vad du lägger i begreppet lida, men jag skulle satsat på populära gångvägar istf mer dedikerade cykelstigar, då de förstnämnda iaf häromkring var lagom upptrampade utan att ha blivit hala (det har inte varit över nollan) medan cykelstigar på sin höjd hade nåt spår och var alldeles för jobbiga och sladdiga.

Dock var dessa gångvägar/stigar rätt roliga nu, till skillnad från när de inte är snötäckta.. Så i GBG skulle jag satsa på centrala ÄGB (eller Delsjön), kanske helst när det inte är så mycket folk (morgon/kväll). Sen ser det ju tyvärr ut som att det snart ska bli plusgrader..

Eftermiddagstur nyss (strax utanför Göteborg):
WhatsApp Image 2026-01-11 at 16.42.59.webp

Hur är föret i GBG?
Beror iofs på vad du lägger i begreppet lida, men jag skulle satsat på populära gångvägar istf mer dedikerade cykelstigar, då de förstnämnda iaf häromkring var lagom upptrampade utan att ha blivit hala (det har inte varit över nollan) medan cykelstigar på sin höjd hade nåt spår och var alldeles för jobbiga och sladdiga.

Dock var dessa gångvägar/stigar rätt roliga nu, till skillnad från när de inte är snötäckta.. Så i GBG skulle jag satsa på centrala ÄGB (eller Delsjön), kanske helst när det inte är så mycket folk (morgon/kväll). Sen ser det ju tyvärr ut som att det snart ska bli plusgrader..

Eftermiddagstur nyss (strax utanför Göteborg):
Visa bilaga 811866
I HP nu idag fanns flera upptrampade stigar även utanför de stora gångvägarna som nog var cyklingsbara.

Eller lämpliga att promenera i pjäxor på, eftersom det var HP-Freeride som stod på dagens schema (jag stod bara för fotodokumentationen..).

Hur är föret i GBG?
IMG_5131.webp

IMG_5132.webp

Framkomligt, om än med möda, med feta däck. Sån där äcklig snö som skiftar sig så fort man lägger något tryck på den, vet inte hur många framhjulskast jag fick. Är man beredd att putta cykeln upp går det nog ändå att köra utför även med smalhjuling.

Hur är föret i GBG?
Visa bilaga 812373
Visa bilaga 812374

Framkomligt, om än med möda, med feta däck. Sån där äcklig snö som skiftar sig så fort man lägger något tryck på den, vet inte hur många framhjulskast jag fick. Är man beredd att putta cykeln upp går det nog ändå att köra utför även med smalhjuling.
Om inte ett under sker så blir det definitivt ingen ny cykel under 2026 men om det helt oväntat skulle bli ett ohanterligt plus på kontot så ska jag snabbt köpa en fatbike för pengarna. Hur är den att cykla på när det är torrt? Är det lika kul fast annorlunda eller är det mest en cykel för årstid och underlag där vanlig mtb har det kämpigt?

Hur är föret i GBG?
Enda sättet det kan bli ännu sämre är väl om/när detta fryser ihop till isbana, skulle jag säga.

Så.. passa på och njut fram till söndag? :-)

1768491425294.webp

Hur är föret i GBG?
Är det lika kul fast annorlunda eller är det mest en cykel för årstid och underlag där vanlig mtb har det kämpigt?
Definitivt alternativ A, jag plockar fram den en del på sommarhalvåret också. Det är ju en hardtail (eller helstel) med rätt konservativ geo, så det blir annan körning än på en modern stigcykel eller endurosläde. Lämpar sig mer för tur- och myscykling än utförsbröt, men den är kul i tekniska passager då det finns massor med grepp.

Hur är föret i GBG?
Fi fan. Hur blöt blev du? Jag fick köra genom lite snöhögar för att ta mig till och från förskola och sådant. Kan inte påstå att jag blev sugen att ge mig ut i skogen.

Hur är föret i GBG?
Rätt dåligt i ÄGB, eller rättare sagt alla transporter och större stigar är upptrampad slask som man bara spinner runt på. Men kan du ta dig till vissa stigar är dom bra. Sikta på sandsluttningarna som ligger i solläge eller högt upp. Typ runt rut line, delar av Eklandatoppen, nya "lilla Płéney" borta vid Episka/Delikata är finemang.
1000008817.webp

Hur är föret i GBG?
Snabbrullat och torrt i Hisingsparken idag, lite snö och is här och var men de mesta på flowkullen och kafésidan om dammen var fint.

Hur är föret i GBG?
På grund av anledning är jag nyfiken på hur MTB-cykling är om man är bosatt i Billdal? Enligt Trailforks är det väl Sandsjöbacka och eventuellt några stigar på Särö som är närmast. Någon som har lite input på om det är bra cykling eller om man kommer sakna till exempel Änggårdsbergen?

Edit: gäller cykling året om, inte specifikt nu när det är fruktansvärt.

Hur är föret i GBG?
På grund av anledning är jag nyfiken på hur MTB-cykling är om man är bosatt i Billdal? Enligt Trailforks är det väl Sandsjöbacka och eventuellt några stigar på Särö som är närmast. Någon som har lite input på om det är bra cykling eller om man kommer sakna till exempel Änggårdsbergen?
Man kan plocka ihop en rätt trevlig xc-runda i Sandsjöbacka, men nej det är inte i klass med Änggården. Mycket blötma och transportstig.

Hur är föret i GBG?
När jag bodde i centrala Göteborg bedömde jag Sandsjöbacka värt nån utflykt om året, när det var rejält torrt och gärna badvänligt. Som MagerValp skriver ovan finns det gott om surhål osv som tar lång tid på sig att torka.

Men nån som faktiskt bor där kanske kan ge ett annat omdöme, möjligt att man missat stigguld.

Näääästan var man än bosätter sig så kommer man att sakna Änggården. ;-)

Hur är föret i GBG?
När jag bodde i centrala Göteborg bedömde jag Sandsjöbacka värt nån utflykt om året, när det var rejält torrt och gärna badvänligt. Som MagerValp skriver ovan finns det gott om surhål osv som tar lång tid på sig att torka.

Men nån som faktiskt bor där kanske kan ge ett annat omdöme, möjligt att man missat stigguld.

Näääästan var man än bosätter sig så kommer man att sakna Änggården. ;-)
Har för mig att förra redaktionschefen skrev en text där han hyllade hemmastigarna i Kullavik, sök och du skall finna! Tror det är dessa:

https://www.trailforks.com/tracker/map/?ping=57.53994589321377,11.948401998498952

Hur är föret i GBG?
Det är rätt kul överallt. Antingen supergreppigt och snustorrt eller blankis och superhalt, inget däremellan. Lite mer snö och is borta vid golfbanestigen och Ugglemossen kanske (som vanligt), men kul där också.

Hur är föret i GBG?
Det är rätt kul överallt. Antingen supergreppigt och snustorrt eller blankis och superhalt, inget däremellan. Lite mer snö och is borta vid golfbanestigen och Ugglemossen kanske (som vanligt), men kul där också.
Tänkte mest om det var några onödigt isiga områden man kunde undvika, uppe vid masten t ex brukar ju vara utmanande i sånt här före..

Tillbaka
Topp