[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Liknande före i morgon sa någon ? Känns inte speciellt lovande för Anger om man nu har några större förhoppningar på honom.
Prognosen på yr.no ser rätt likartad ut imorgon som prognosen för dagen såg ut. Sen blir ju vädret vad det blir. Ordentligt med plusgrader känns dock mkt troligt.

Medaljtabellen för längdskidor i OS. Är väl bäst att hinna ta en bild innan Norge sannolikt tar över ledningen imorgon och sen håller den hela vägen till dess OS är slut (ev. lite beroende på hur man räknar).
1770490908229.webp

Min gissning är att Diggins kommer att vara grymt revanschsugen och laddad på torsdag. Är rimligen hennes sista chans till ett individuellt OS-guld innan hon lägger av. Sprint eller klassisk femmil tror jag inte hon vinner.
Hon lär vara revanschsugen men jag tror fasen hon kan ha en god chans på femmilen.

Är det inte lite skumt att de beslutar så sent innan loppet om det ska finnas stakfria zoner eller inte?

Jo, det var märkligt.

Ja känns ju väldigt godtycklig. Vad är det som ska avgöra det dagen innan?
Hur rädda norrmännen är att någon ska kunna slå deras åkare om de får åka på blanka skidor? 😉

Normalt sett är det kanske ingen jättegrej, men i just Myhlbacks fall tror jag att det skulle kunna påveka en hel del.

Om de har teknikzoner kommer han rimligen att vara tvungen att köra med fästvalla. Jag har svårt att se att de skulle ha så kort teknikzon att han med konkurrensen på ett OS skulle kunna saxa (eller fejkdiagonala) och klara sig vidare ffa i heaten.

Det är förvisso inte alls säkert att han grejar att staka den ganska tuffa banan, och i synnerhet sista backen, tillräckligt bra jämfört med de som springer med fäste. Jag tror dock att om han ska ha en chans att göra något riktigt bra så måste han "chansa" och åka utan fäste.

Sen kan man ju fundera på snö och väder. Min tanke är att Myhlback borde gynnas av om det är hårt s.a. det verkligen svarar när han dunkar i stavarna i snön.

Fantastisk uppvisning av de svenska damerna igår!

Idag får vi ställa vårt hopp till det norska språkets vackraste ord: smörebom. 😏

Tyvärr är nog smörebomning en gren där Sverige varit lite bättre än Norge historiskt även om förnämliga norska exempel finns, såsom i OS 2014 där t.ex. Norge med Weng, Johaug, Jacobsen och Björgen bara mäktade med en femteplats i stafetten efter en rejäl smörebom.

Tre åkare som till slut gjorde upp om segern i herrarnas tvåmilsmasstart i fristil i Ulricehamn idag.

1770543284768.webp

Damernas lopp verkar ha haft fyra åkare som var med rätt länge in i loppet men att Crüsell fick vika ner sig med några minuter kvar s.a. det med en minut kvar var de som kom topp-3 som gjorde upp om segern.

1770546933789.webp

Svenskarnas placering
Varv 115262757
Varv 28152146
In till skidbyte8202643
Ut från skidbyte8152643

Tragisk att se att det bara är en svensk herre som är tränad för 25 minuters skidåkning

Svenskarnas placering
Varv 115262757
Varv 28152146
In till skidbyte8202643
Ut från skidbyte8152643
Varv 47162541

Svenskarnas placering
Varv 115262757
Varv 28152146
In till skidbyte8202643
Ut från skidbyte8152643
Varv 47162541
Varv 57143238

Snyggt av Gisselman. Synd att han inte hade dugliga skidor på klassiska delen.

Gisselman med bättre glid under klassiska delen hade varit spännande. Mentalt och vittringen på toppplacering kunde nog ha gjort prestationen ännu mer överraskande.

Tillbaka
Topp