[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Man kan säkert förbättra sig, men i olika grad. Hur många kan åka som Kläbo gjorde idag i sista backen, fast man tränat på det...
Anger kanske kan göra något i den stilen i utvilat skick. Men grejen Kläbo gör är väl mycket explosivitet och snabba muskelfibrer och det är väl närmast omöjligt att träna upp. Tekniska detaljer känns trots allt rimligare att det ska gå att träna.

Ett annat exempel på åkare som förbättrade sig är Johaug som ju till en början bara var frekvens men med åren blev mer kraftfull.

Frida är en annan som åker ganska annorlunda nu jämfört med hur hon var som junior. Mycket "större" åkning nu medan hon tidigt i karriären "strassade" rätt mycket. Försökte hitta ett klipp från junior-VM i Lahtis men tyvärr är numera (gissar jag) FIS rabiat med att få bort gamla klipp från youtube.

Verkar gå att vinna OS-guld utan att mäta det ena och det andra.

Ska man tro att Kläbo får som han vill? Brukar ju bli så ...

Hennes [=Skistads] lagkamrat Ingrid Aabrekk föll i en kurva och drog med sig Stavås Skistas och unga Milla Grosberghaugen Andreassen i fallet. Aabrekk kom tillbaka till målområdet i tårar och Stavås Skistad hade ett blödande sår i ansiktet.

Tror att Riboms enda reella chans (sjukdomar och skador obeaktade) att få åka något i OS är femmilen.

Ebba och Frida är givna där.

Sundling är sannolik, men skulle kunna stå över om antingen formen inte är bra eller om hon kör allt fram till den och känner sig lite mätt. Dessutom är ju Sundling och Ribom kompisar så på marginalen skulle det kanske kunna bli att Sundling sätter sig på bänken om hon inte tror att det finns mer än kanske en tiondeplats att hämta på femmilen.

Ilar är för mig lite av ett osäkert kort just nu. Skiathlonen gav i alla fall inte besked om kanonform.

Svahn är en annan som mkt väl skulle kunna åka femmilen. Hon åkte inte skiathlonen och jag gissar att hon inte kommer att åka 10 km. Med tanke på att det är klassiskt tror jag sannolikheten ökar.

Skulle kunna sluta med en "fajt" mellan Ribom och Dahlqvist om att få åka femmilen.🤔

Fast med tanke på att bara ett lopp åkts än och femmilen går sista dagen så är det ju rätt tidigt att börja spekulera.

”De har fått beskedet för några veckor sedan”. Trodde man kollade mer på dagsform, hinner ju hända mycket på några veckor.
Men men, både har ju en tendens att ställa till det så är väl hugget som stucket.

Sen förutsätter jag att vi alla i tråden är lika ledsna att Calle inte är med i sprinten men han kanske kan få någon annan chans.

Hade det varit för något år sen hade jag nog varit mer vacklande men min känsla är att Hagström stärkt upp sin stakning en hel del senaste året/åren. Det i kombination med att hon åkte bra på TdS-sprinten på OS-banan och att Riboms säsong väl varit lite skakig så gör att jag var rätt säker på att Hagström skulle få platsen.

Svahn och Sundling är dock för mig de stora svenska medaljhoppen. Blir intressant att se hur hårda spår det blir. Mitt intryck är att Sundling nog gärna tar hårda spår medan Svahn bryr sig mindre.

Hade det varit för något år sen hade jag nog varit mer vacklande men min känsla är att Hagström stärkt upp sin stakning en hel del senaste året/åren. Det i kombination med att hon åkte bra på TdS-sprinten på OS-banan och att Riboms säsong väl varit lite skakig så gör att jag var rätt säker på att Hagström skulle få platsen.

Svahn och Sundling är dock för mig de stora svenska medaljhoppen. Blir intressant att se hur hårda spår det blir. Mitt intryck är att Sundling nog gärna tar hårda spår medan Svahn bryr sig mindre.
Sundling och Svahn må vara favoriter, men jag skulle fan inte bli förvånad om Maja plockar fram nåt och snor en medajl. Har hon dagen vet man aldrig. Dessutom tror jag att upploppet passar henne perfekt. Varför inte en trippel?

Sundling och Svahn må vara favoriter, men jag skulle fan inte bli förvånad om Maja plockar fram nåt och snor en medajl. Har hon dagen vet man aldrig. Dessutom tror jag att upploppet passar henne perfekt. Varför inte en trippel?
Jonesuu vann ju TdS-etappen på banan och Skistad räknar jag inte bort.
Jag är inte alls säker på att det blir svensk seger.

Det vore faktiskt jäkligt kul om Joensuu fick med sig en medalj. Det behövs fler länder som är där och krigar om sporten ska överleva. Nadja Kälin var en riktigt kul överraskning i helgen.

Anger kanske kan göra något i den stilen i utvilat skick. Men grejen Kläbo gör är väl mycket explosivitet och snabba muskelfibrer och det är väl närmast omöjligt att träna upp. Tekniska detaljer känns trots allt rimligare att det ska gå att träna.

Ett annat exempel på åkare som förbättrade sig är Johaug som ju till en början bara var frekvens men med åren blev mer kraftfull.

Frida är en annan som åker ganska annorlunda nu jämfört med hur hon var som junior. Mycket "större" åkning nu medan hon tidigt i karriären "strassade" rätt mycket. Försökte hitta ett klipp från junior-VM i Lahtis men tyvärr är numera (gissar jag) FIS rabiat med att få bort gamla klipp från youtube.
Det kommer alltid finnas åkare som behöver bättre fäste än andra för att prestera bra. Alla skillnader går inte träna bort. Naturligtvis går det att träna upp svagheter men alla blir aldrig lika bra på alla moment. Samma gäller t.ex. de två stilarterna i längdåkning; de flesta är något bättre i den ena stilen. Det är en konst att alltid åka bra, även Johaug och Frida åker/åkte "stressat" ibland. Både kropp och knopp måste funka tillsammans...

Det kommer alltid finnas åkare som behöver bättre fäste än andra för att prestera bra. Alla skillnader går inte träna bort. Naturligtvis går det att träna upp svagheter men alla blir aldrig lika bra på alla moment. Samma gäller t.ex. de två stilarterna i längdåkning; de flesta är något bättre i den ena stilen. Det är en konst att alltid åka bra, även Johaug och Frida åker/åkte "stressat" ibland. Både kropp och knopp måste funka tillsammans...
Nu var det ju inte min tes att alla kan bli lika bra på alla moment utan att det borde finnas förbättringspotential för Gisselman om det var så att glidvallningen var konkurrenskraftig men att skidorna gled sämre för att han hade valt att gå med mer fäste än konkurrenterna.

De två andra alternativen jag ser är att han antingen inte hade fullt så bra glid som konkurrenterna eller att han är dömd att för all framtid behöva acceptera att behöva gå med så mkt mer fäste att det gör att konkurrenterna kommer att glida ifrån.

Av de tre möjligheterna låter den sista i mina öron tråkigast för Gisselman.

Blomman spekulerar i inga teknikzoner och menar att underlaget blir avgörande för om Myhlback kommer att kunna satsa på att åka utan fästvalla.

Blomman spekulerar i inga teknikzoner och menar att underlaget blir avgörande för om Myhlback kommer att kunna satsa på att åka utan fästvalla.

Även Blomman kanske har läst vår diskussion om sämre spår osv vilket gynnar diagonalåkning.

Nä men det känns som ett val att göra och kan ändras ändå betydligt från kval till final.

Jo, stigande temperatur kan ju göra det lösare i heaten än i kvalet. Kanske även om det blir "uppkört"

Sundling har denna säsong i kvalen en tendens att åka snabbt till mellantiden men tappa lite på andra halvan.
Svahn känns stabil.

Verkar ha varit nervösa norskor (från vg.no):

1770712459655.webp

1770712476409.webp

Norska kommentatorerna verkar också lite nervösa:
1770712537326.webp

Jag är pessimist och säger att det inte kommer att bli någon svensk herråkare i semifinal idag.

De två som jag tror tappade minst på Kläbo på andra halvan var Chappaz (1,1 s) och Mocellini (1,3 s).

Svenskarna tappade som jämförelse på de två halvorna:
Myhlback: (2,5 + 4,7) s
Anger: (5,6 + 4,3) s
Grahn: (6,2 + 4,6) s
Häggström: (5,8 + 5,6) s

De två som jag tror tappade minst på Kläbo på andra halvan var Chappaz (1,1 s) och Mocellini (1,3 s).

Svenskarna tappade som jämförelse på de två halvorna:
Myhlback: (2,5 + 4,7) s
Anger: (5,6 + 4,3) s
Grahn: (6,2 + 4,6) s
Häggström: (5,8 + 5,6) s
Intressant. Kan bli tufft för Myhlback, men blir det lite taktiskt avvaktande inför sista utförsbacken och han kan få gå i rygg kan det gå vägen med hans snabba stakning på slutet..

Om det är en Grahn modell TdS vi får se i kvartsfinal kanske det finns chans för honom. Kvalet imponerade dock inte.

Undrar om det var helt lyckat med Ogden för Myhlbacks del. Pellegrino skulle också kunna springa ifrån i sista backen. Och finnarna vet man aldrig med.

Häggström lär väl få bragdguldet om han överlever kvarten och jag undrar om Anger har så stor chans. Känns inte som att detär gjutet att vare sig Kläbo eller Chappaz kommer att köra så hårt att det är någon stor chans att gå vidare på tid.

1770716312520.webp

Intressant. Kan bli tufft för Myhlback, men blir det lite taktiskt avvaktande inför sista utförsbacken och han kan få gå i rygg kan det gå vägen med hans snabba stakning på slutet..
Grejen är ju också att han måste ha ork kvar. Jag är lite orolig för att sista backen kommer att göra honom för mör. Sen var snacket om att det kommer att bli mjukare till heaten oroväckande för Myhlback.

Skulle dock bli förvånad om Myhlback åker med fäste i kvartsfinalen.

Jag har gärna fel. Vem av svenskarna tror du på?
Jag vill ju gärna tro på både Myhlback och Grahn. Men jag tippar mycket med hjärtat. Lösare förhållanden känns som en nackdel inte bara för Myhlback utna även för Anger och Grahn. Häggas tror jag inte räcker till, även om han har en fördel man man upplever jag.

Tillbaka
Topp