Sänka sadelhöjden på Trek Madone

Får helt klart bli att testa en kortare styrstam, får fundera på som hade varit lämpligt men låter som att 90-100 hade varit bättre.

Och så får nog ta mig in till Cykel City i veckan och prata sadel i alla fall, det är väl en vetenskap i sig 😅

Har faktiskt funderat på ett annat styre också och nya däck också ett par bredare(!!!) på hela 28mm, vågar inte testa med större.

Funderar om en bike fit som många diskuterar i tråden, inte hade varit på sin plats. Speciellt för mig som inte helt har koll på läget, nog för att jag har två verktygslådor med alla möjliga verktyg för cykeln.

Det här kommer dra iväg...

Får helt klart bli att testa en kortare styrstam, får fundera på som hade varit lämpligt men låter som att 90-100 hade varit bättre.

Och så får nog ta mig in till Cykel City i veckan och prata sadel i alla fall, det är väl en vetenskap i sig 😅

Har faktiskt funderat på ett annat styre också och nya däck också ett par bredare(!!!) på hela 28mm, vågar inte testa med större.

Funderar om en bike fit som många diskuterar i tråden, inte hade varit på sin plats. Speciellt för mig som inte helt har koll på läget, nog för att jag har två verktygslådor med alla möjliga verktyg för cykeln.

Med en "korrekt" bikefit så kanske du sparar 10000 i delar( eller tvärtom )
Om man kommer fram till att cykeln inte passar så blir det ändå bäst I långa loppet att köpa annan.

Om du trawler på K&S hittar du det mesta för lite pengar. Och det som inte funkar kan säljas på samma ställe.
Lyssna på kroppen sedan. Bikefit är ingen vetenskap, olika fittare kan ge olika resultat.

Eftersom du skriver Cykelcity antar jag att du bor i Sthlmsområdet?
Då vill jag även tipsa dig om ECI i Älta, jag vet att de har byggt flera cyklar på Trek-ramar, liksom flera andra märken, och är vana att anpassa cyklar till cyklisten.
Men ring och kolla först, jag har ingen aning om öppettider nu under vintern

Frågar igen: Vilka cykelbyxor har du?
Dessförutom: Cykelskor med klackar gör dig några mm längre.
Men jag håller med om att du - särskilt om du är litet ny på racingområdet - tjänar på en kortare styrstam. Det går ju att byta tillbaka om det blir så.
Din far kan ju också ha haft egna preferenser.

Frågar igen: Vilka cykelbyxor har du?
Dessförutom: Cykelskor med klackar gör dig några mm längre.
Men jag håller med om att du - särskilt om du är litet ny på racingområdet - tjänar på en kortare styrstam. Det går ju att byta tillbaka om det blir så.
Din far kan ju också ha haft egna preferenser.
Jag har Bib byxor och SPD SL skor

Jag har Bib byxor och SPD SL skor
Det viktigaste är att du känner dig hyggligt bekväm i sadeln och inte får för ont någonstans. Jag skriver hyggligt, för nästan ingen sitter helt bekvämt på en racer i början.

Börja med att ställa in sadelhöjden. När du sitter på sadeln ska du kunna ha hälen på pedalen i dess lägsta läge, utan att höfterna rör sig. Det är en bra utgångspunkt.

Sedan kan du kolla sadelns läge i längsled. Klicka i dig i pedalerna och sätt dig med höger eller vänster vevarm horisontellt framåt (90 grader mot marken). Be någon att hålla ett snöre med ett lod, eller ett vattenpass, precis i framkanten på knäskålen. Är det en rät linje mellan den och pedalaxeln (KOPS - Knee Over Pedal Spindle) har du ett mått att utgå ifrån.

När du grovinställt sadeln ska du kunna nå hoodsen och sitta med lätt böjda armbågar. Du kan få känna dig lite utsträckt, men det ska vara en position som ändå känns möjlig att sitta i en längre stund. Om den inte gör det, finns det flera olika tillvägagångssätt för att lösa problemet, som kortare styrstam, fler spacers under styrstammen eller smalare styre. Samtliga kommer att korta cykelns reach och göra det lättare att hitta en hållbar position. Du kan testa olika, men enklast är nog (som redan skrivits) att skaffa en kortare styrstam. Jag kanske har någon liggande, annars kan du efterlysa en i Yardsale-tråden.

Senast ändrad:
Det viktigaste är att du känner dig hyggligt bekväm i sadeln och inte får för ont någonstans. Jag skriver hyggligt, för nästan ingen sitter helt bekvämt på en racer i början.

Börja med att ställa in sadelhöjden. När du sitter på sadeln ska du kunna ha hälen på pedalen i dess lägsta läge, utan att höfterna rör sig. Det är en bra utgångspunkt.

Sedan kan du kolla sadelns läge i längsled. Klicka i dig i pedalerna och sätt dig med höger eller vänster vevarm horisontellt framåt (90 grader mot marken). Be någon att hålla ett snöre med ett lod, eller ett vattenpass, precis i framkanten på knäskålen. Är det en rät linje mellan den och pedalaxeln (KOPS - Knee Over Pedal Spindle) har du ett mått att utgå ifrån.

När du grovinställt sadeln ska du kunna nå hoodsen och sitta med lätt böjda armbågar. Du kan få känna dig lite utsträckt, men det ska vara en position som ändå känns möjlig att sitta i en längre stund. Om den inte gör det, finns det flera olika tillvägagångssätt för att lösa problemet, som kortare styrstam, fler spacers under styrstammen eller smalare styre. Samtliga kommer att korta cykelns reach och göra det lättare att hitta en hållbar position. Du kan testa olika, men enklast är nog (som redan skrivits) att skaffa en kortare styrstam. Jag kanske har någon liggande, annars kan du efterlysa en i Yardsale-tråden.
Snöre? Vattenpass? Anno 1900?
Linjelaser såklart! 😁

En aningen smalare sadel likaså, men som ett senare försök, ty om det inte funkar kommer gungningarna att göra ont.

Tack för den detaljerade informationen och tipsen.

Alltså jag har kanske cyklat på den 50 mil och känner att jag verkligen måste sträcka mig men framförallt så känner jag att ömheten i baken inte ge med sig. Och jag vill säga att jag nog sitter för långt fram på sadeln men även om jag aktivt tänker på att sitta längre bak så gör det ingen skillnad.

Men ska sätta den på trainern i vecka och försöka justera det som går.

- Sadel längre fram
- Höja styret har jag också funderat på
- Kortare styrstam (men kanske borde göra ev bikefit först, även om det givet att den behöver vara kortare än den som sitter på nu)

En aningen smalare sadel likaså, men som ett senare försök, ty om det inte funkar kommer gungningarna att göra ont.
Smalare jag tänkte, bredare I alla fall
Eller tänkte du själv fästet kanske

Hur långa pedalarmar har du nu? Finns det å köpa kortare?
Det kan hjälpa dig med sadelhöjden.
Ja kortare vevarm hade varit ett alternativ om komponentgrupp hade varit kompatibel. Skulle i så fall fått byta från en 10 delad till 11 delad och känns som alldeles för meckigt och dyrt... I så fall lägger jag hellre dom pengarna på en ny cykel.

Ja kortare vevarm hade varit ett alternativ om komponentgrupp hade varit kompatibel. Skulle i så fall fått byta från en 10 delad till 11 delad och känns som alldeles för meckigt och dyrt... I så fall lägger jag hellre dom pengarna på en ny cykel.
Kan inte du bara byta vevpartiet?
Jag kan sälja mitt vevparti med 165mm armar om du är intresserad. Den ska ta även kedja för 10-delad.

Kan inte du bara byta vevpartiet?
Jag kan sälja mitt vevparti med 165mm armar om du är intresserad. Den ska ta även kedja för 10-delad.
Ja du, hade kollat upp det där men efter att du ifrågasatt det så kollade jag igen och det ska ju faktiskt gå det också.

Har idag vevarmar: FSA SL-K (172.5 mm)/110 BCD (5 bultar) /vevlager: BB90

Men tror jag lugnar mig lite och börjar med det jag faktiskt måste göras, vilket är att korta styrstammen och möjligen höja styret 😅

Men tack för insikten! Uppskattas verkligen

Håller med byt till kortare stam så får du en annan upplevelse. Mixtra med vevlängd? Börja med det enklaste och billigaste, alltid oavsett.

Fastän det stämmer möjligtvis nu när du gjort tillägg.

Annars 0.883-ish x inseam till vevparticentrum.
Kollade vad sadeln är inställd på nu när den bottnar... 65 cm från vevparticentrum.

Inseam 76,5 x 0,883 = 67,55 cm så om något skulle sadeln behövt komma upp 😅

Det måste väl ändå tyda på att det inte är där problemet ligger tänker jag mig

Kollade vad sadeln är inställd på nu när den bottnar... 65 cm från vevparticentrum.

Inseam 76,5 x 0,883 = 67,55 cm så om något skulle sadeln behövt komma upp 😅

Det måste väl ändå tyda på att det inte är där problemet ligger tänker jag mig
Håller med, jag har 88 - 77,7 cm .
Sitter på 77 eftersom en bikefit ville det och det passar mig som har mer ben än vo2 och är "låg"-kadensare bättre.

Håller med, jag har 88 - 77,7 cm .
Sitter på 77 eftersom en bikefit ville det och det passar mig som har mer ben än vo2 och är "låg"-kadensare bättre.
Själv har jag typ 80 i innerbensmått. Som bikefittern sade: ”Ja, du är ju 175 centimeter lång och ganska symmetrisk. Förutom benen då - de passar bättre på en kortare person.”

Själv har jag typ 80 i innerbensmått. Som bikefittern sade: ”Ja, du är ju 175 centimeter lång och ganska symmetrisk. Förutom benen då - de passar bättre på en kortare person.”
Min bikefitter skulle nog säga samma sak. 178cm och knappa 80cm korta ben. Armarna däremot är väldigt långa, så jag kan knyta skorna ståendes.

Min bikefitter skulle nog säga samma sak. 178cm och knappa 80cm korta ben. Armarna däremot är väldigt långa, så jag kan knyta skorna ståendes.
Aha, högt apindex. Väldigt användbart!

IMG_0651.webp

Tillbaka
Topp