Garmin connect imponerar inte

Nepp, cykling använder "vanliga"
Det finns ett stort, eller fanns, problem med Connect på mobilen. Om man i den välde att skapa en separat profil så syntes den inte längre i mobilen. Den kom inte ens upp som ett val för att skapa. Däremot så syns den i klockan och där kan du radera den.

Jag gick i månader och svor över samma sak och var helt hundra på att det bara fanns en profil (standard) tills jag var inne och tittade på klockan och såg då att jag skapat en av misstag för cykling....

Det har 40 år av forskning inte helt kommit överrens om, så ta den ena och bestäm dig för att den är rätt.
Dessutom så vill jag minnas att Garmin, när de bedömmer en aktivitets intensitet, inte tar hänsyn till annat än maxpuls och en bestämd fördelning mellan zonerna. Så var det iaf förr. Vet att jag kunde ha löppass som till 95% var blå men trots det tyckte Garmin att det var Orange som gällde för aktiviteten.

En annan fundering om Garmin Connect - när man vill jämföra sig mot andra ( i samma åldersgrupp) för ett segment, så visar resultatet alla som idag uppnått den åldersgruppen oavsett om de gjorde resultatet för femton år sedan.
Kan man leva med, men lite surt kan det vara......:confused:

Nån som har koll på garmins VO2 max data?
Har fått jojo senaste tiden.
Blev värre sen Zwift säsongen började.
IMG_6646.webp

Är det bara jag, eller är Garmin Connect och Tacx training app oerhört sega nu? Lyckades inte starta min inomhusträning via Tacx-appen.

Fler än jag som har problemet med att senaste versionen av appjäveln på iPhone inte längre går att stänga av?
Om man "kastar bort" den uppåt så fortsätter den ändå att köra och synka i bakgrunden, vilket jag inte vill, både för batteriernas skull men även för att JAG vill bestämma när jag ska ladda upp saker till molnet.

/Arg SurGubbe!

IMG_E0222.webp IMG_E0221.webp

Kanske inte en connect-problematik men kanske.
Rör mig i områden utan uppkoppling längre perioder och plötsligt visar min Venu 3 fel tid?!
Först en knapp timme före och sen senare samma dag 10-15 min efter.
Det enda jag tyck kunna göra för att få den att fatta vad klockan var var att starta en träning och låta den plocka från gps antar jag.
Sync med garmin connect till en telefon som har en korrekt klocka verkar inte påverka.
Inget på klockan antyder att den inte har koll. Utan de presenterar klockan lika säkert som när den går rätt.

Kanske inte en connect-problematik men kanske.
Rör mig i områden utan uppkoppling längre perioder och plötsligt visar min Venu 3 fel tid?!
Först en knapp timme före och sen senare samma dag 10-15 min efter.
Det enda jag tyck kunna göra för att få den att fatta vad klockan var var att starta en träning och låta den plocka från gps antar jag.
Sync med garmin connect till en telefon som har en korrekt klocka verkar inte påverka.
Inget på klockan antyder att den inte har koll. Utan de presenterar klockan lika säkert som när den går rätt.
Är felet precis en timme (om du lägger ihop för och efter)? Var i världen är du, t.ex. nära gränsen till Finland? Tänker att det skulle kunna vara att klockan är inställd på att ta tidszon baserat på GPS, och då hoppar fram och tillbaka.

Jag är inte nära någon tidszonsgräns. Och det känns långsökt att den skulle hoppa mellan olika tidszoner men då vara 45 min ur sync. Det finns väl typ bara en sån tidszon i hela världen och den är jag inte alls nära. (en som är 15/45 min off från grenwich)
Lite osäker på om summan är prick en timme, skulle kunna vara det. Första gången blev jag mest paff.

Jag är inte nära någon tidszonsgräns. Och det känns långsökt att den skulle hoppa mellan olika tidszoner men då vara 45 min ur sync. Det finns väl typ bara en sån tidszon i hela världen och den är jag inte alls nära. (en som är 15/45 min off från grenwich)
Lite osäker på om summan är prick en timme, skulle kunna vara det. Första gången blev jag mest paff.
Det är så knasigt fel så man får leta efter knasiga skäl. :-) Soltid kombinerat med (av klockan baserat på GPS gissad) tidszon är ett sätt man skulle kunna förklara det. Men det är ju långsökt, håller med. Vet inte hur Garmin gissar tidszon baserat på GPS (dvs när man inte satt en hårdkodat, eller den har en mobil att fråga), kanske så enkelt som 15° ±7,5° från 0. Då hamnar t.ex. Luleå och österut i Finsk tidszon.

Zwiftade lite på lunchen. Brände 500+ kalorier som jag därefter snabbt överkompenserade för med ostmackor och glass.

IMG_2907.webp

Jag undrar dock hur Connect lyckas slarva bort dem mellan cykelrapporten och kalorirapporten?

IMG_2908.webp

Det är så knasigt fel så man får leta efter knasiga skäl. :-) Soltid kombinerat med (av klockan baserat på GPS gissad) tidszon är ett sätt man skulle kunna förklara det. Men det är ju långsökt, håller med. Vet inte hur Garmin gissar tidszon baserat på GPS (dvs när man inte satt en hårdkodat, eller den har en mobil att fråga), kanske så enkelt som 15° ±7,5° från 0. Då hamnar t.ex. Luleå och österut i Finsk tidszon.
Sant sant.
Fick fel en gång till sen men nu sen några timmar är jag i lite mer normal uppkopplingsmiljö. Får se om det återkommer här också.

Zwift-rundan i sig var 530 aktiva, så antalet totala aktiva kalorier borde ligga i alla fall en bit högre.
Jag TROR att det Garmin kallar vilande kaloriförbrukning är det samma som det som brukar kallas basmetabolism och eftersom vi alla har vår basmetabolism dygnet runt ingår gissningsvis därför även de i zwiftkalorierna.

<REDIGERAT>
Som @SteffeEff skriver

Senast ändrad:
Jag TROR att det Garmin kallar vilande kaloriförbrukning är det samma som det som brukar kallas basmetabolism och eftersom vi alla har vår basmetabolism dygnet runt ingår gissningsvis därför även de i zwiftkalorierna.

<REDIGERAT>
Som @SteffeEff skriver
Ah - ja då går det ihop. Ni har rätt, jag borde postat i ”Garmin Connect ställer för höga krav på sina användares intellekt” - tråden.

Tips på app för att tracka alpine skiiing? Den jag valde slänger upp en please donate när man startar.

Enda krav att den synkar skidor till strava

Hittar inget på slopes. Kanske inte funkar på min klocka.
Den jag testade gick inte över rätt till strava. Katastrof
Eftersom mer eller mindre alla råd här på Happy har med konsumtion att göra:
Köp en ny klocka!
13715642.jpg

Garmin Epix Pro har flera olika appar med varianter på utförsåkning redan laddade när du köper den
Och den säljs till bra pris nu
https://happyride.se/forum/threads/...a-inlagget-forst.2464586/page-52#post-4732853
men även
https://happyride.se/forum/threads/...a-inlagget-forst.3699252/page-12#post-4732860

Eftersom mer eller mindre alla råd här på Happy har med konsumtion att göra:
Köp en ny klocka!
13715642.jpg

Garmin Epix Pro har flera olika appar med varianter på utförsåkning redan laddade när du köper den
Och den säljs till bra pris nu
https://happyride.se/forum/threads/...a-inlagget-forst.2464586/page-52#post-4732853
men även
https://happyride.se/forum/threads/...a-inlagget-forst.3699252/page-12#post-4732860
Jo, egentligen är avsaknaden av profiler på billiga klockor anledning nog att bojkotta garmin men nu använder jag flickans fr-55 så det får duga.

F3b verkar verkar fixa det. Dock ej gratis

Jo, egentligen är avsaknaden av profiler på billiga klockor anledning nog att bojkotta garmin men nu använder jag flickans fr-55 så det får duga.

F3b verkar verkar fixa det. Dock ej gratis
Det beror inte på avsaknad av barometer då? Vet att de inte tillåter vissa profiler i vissa klockor men just alpin skulle ju kunna vara en hårdvarugrej.

Har vi föresten diskutera det här.
Visa bilaga 816025
Är det ett subtilt sätt att säga att man inte skall ta i så hiskeligt på merpartenav passen?
Jag förstår nog inte vad du menar, det där är väl din självskattning och inte en uppmaning?
Edit: ah, det kanske är just ordet ”medel” du tänker på. Det är bara en usel översättning av ”moderate”. Bättre ordval hade nog varit ”måttlig”.

Senast ändrad:
En dum fråga men vad är det som gör att inte Garmins egna duger?
För att jag har en billig klocka. Jag tvekar på att det enbart är barometer som styr eftersom tex styrketräning saknas men pilates finns. Misstänker att marknads avd varit inblandad

Lite kan det ligga i barometern. Höjdm blev bananas i garmin men mer rimlig i strava.
Tror min gamla polar utan barometer stämde bättre med strava

Så är det säkert. Ser att de nyare Vivoactive som saknar barometer har stöd för skidåkning.
Ofoget att utesluta vissa aktivitetstyper (vilket rentav måste vara mer kostsamt) för billigare enheter är ju något som man har knutit sin näve åt i mången ficka.

Å andra sidan så sitter jag ju här med en Fenix istället för en Forerunner för att jag tvunget ville ha surfing-aktiviteten. Så chapeau, Garmin..

Jag tycker att det är helt rimligt att de prisdifferentierar olika klockor med olika innehåll och materialval.

Dock är det absurt många olika val, så att det inte är lätt att få överblick över vad som ger vad. Borde räcka med typ tre modeller.

Inte ens om man landar i "Fenix" kan man slå sig till ro...

1771334131219.webp

Jag tycker att det är helt rimligt att de prisdifferentierar olika klockor med olika innehåll och materialval.
Jag tycker det blir knasigt när modeller mjukvarustryps permanent bara för att det går. Man borde i alla fall få möjligheten att mot betalning låsa upp mjukvarufeatures som saknas i budgetenheterna, som t ex tidigare nämnda skidåkning och surfing.

Att ett hårdvarumässigt premiumbygge tingar en större slant har jag större förståelse för. Min (rea-)Fenix känns ju som en riktig klocka, till den grad att mitt automatur nu vilar i en låda, i motsats till tidigare Vivoactives och instegs-Forerunners som mest har känts som (fina) leksaksklockor.

Jag kan tycka att det är snålt att inte få tracka på rätt sport på en sport tracking klocka.
Det hade räckt att få lägga till valfri sport, defaulta på ett par generiska datafält som man själv sen får fixa med och gps på/av.

Kan man inte komma på nåt annat att ta betalt för så finns det säkert andra jobb som passar bättre.
När det sen går att lägga till med en "app" så är magplasket fullbordat.

Tillbaka
Topp