Värde begagnad Pinarello Dogma

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
En god vän gick bort i slutet av 2025 och jag ska sälja av några av cyklarna han hade i sin ägo för änkans räkning.
Vore tacksam om man skulle kunna få nån hint om vad man skulle kunna tänka sig få för denna.
Mellan tumme och pekfinger duger fint.
Gott skick och väl omhändertagen. Något litet diskret märke finns i ramen. Han körde inte mycket på denna. Den fick mest stå och försköna vardagsrummet.
Storlek 54.

Bilagor

• IMG_4587.webp
    IMG_4587.webp
    803.6 KB · Besök: 449
  • IMG_4595.webp
    IMG_4595.webp
    605.7 KB · Besök: 461
  • IMG_4584.webp
    IMG_4584.webp
    532.5 KB · Besök: 400
  • IMG_4585.webp
    IMG_4585.webp
    757.8 KB · Besök: 380
  • IMG_4588.webp
    IMG_4588.webp
    536 KB · Besök: 360
  • IMG_4592.webp
    IMG_4592.webp
    335.1 KB · Besök: 330
  • IMG_4593.webp
    IMG_4593.webp
    457.3 KB · Besök: 422

Trådlösa växlar, Garbaruk-klinga, Speedplay-pedal med effektmätare (dock ensidig, inte dubbelsidig). Det är ganska påkostade komponenter, även om ramen är rätt gammal. Hade jag sett någon sälja den där cykeln för 6000 kr hade jag utgått från att den var stöldgods.

Jag är för lite inne på landsvägscyklar för att säga ett specifikt pris men nypriset på det där hjulsetet är väl typ 15-20 tkr. Pedalerna runt 5 tkr i nypris. Som sagt, det är rätt dyra komponenter.

Det kan ju dock ta en stund att hitta rätt köpare.

Jag tänker upp till 15.000 för Dogman även om komponenterna är fina så är dom inte nya och allt åldras även utan användning. Frågan är om du skulle få mer genom att sälja hjulen för sig då dom inte är beroende av ramstorleken.

Ja, det tycker jag också. Canyon Aeroads med fälgbroms (2016-2018) Di2 standard har legat ute för ca 20kkr under hösten, men där tror jag gränsen går för vad folk är villiga att betala för en äldre fälgbromsad racer även om det är många premiumdelar.
Jag fick 18500 för min typ för 1-2 år sedan, men denna är väl mer exklusiv så 20 papp skulle man kunna tänka sig.

Ja, det är lite udda konstigt situation just nu hur e n o r m t stor skillnad det är mellan andrahandspriser för fälgbromsat vs skivbromsat. Prisskillnaderna beror ju oftast inte överhuvudtaget på vilken cykel som skulle vara "snabbast" eller lättast utan beroende på helt andra aspekter.

Man får ju oftast skyhögt mycket mer för pengarna med en bättre begagnad fälgbromsad men visst är då nackdelen att det är just fälgbromsat och att man kan bli mera begränsad i eventuellt nyköp av hjulpar samt även ett lägre andrahandsvärde.

En annan aspekt är väl att äldre fälgbromsade ofta har sämre marginal om man önskar köra lite bredare däck, 28 mm går väl ganska ofta för en lvg hoj (vilket ju är helt toppen för landsväg) men inte alltid.

Sen vet jag inte om marknaden är lika off som för mtb?
Följde enduro på buycycle 3-4 månader och där ligger cykla för dubbla priset för vad de verkar gå för månad efter månad. Folk utgår ifrån vad de betalade, inte vad marknaden.

Sen är det där med high-end prylar och reservdelar. Jag har en cykel med di2 10sp, bara 3-4 år efter inköp fanns inga bak/framvxl, sti-handtag mm kvar att köpa någonstans förutom beg.marknadens tvivelaktiga produkter. Varför? Jo för att det blev 11-delat och helt okompatibelt med föregående system. Det är för mig ett blysänke på värdet för en begagnad cykel, personligen större än tramset angående bromsar som fungerar/fungerat i decenier, ge mig ett bryt🤣

Beklagar sorgen.

Kul bygge, fint hopplock av bra komponenter. Och då antar man att den är byggd på lös ram. Och då, tyvärr tyvärr, får man försöka utesluta att det rör sig om en Chinarello, bara för säkerhets skull. Jag anklagar varken TS eller den avlidne vännen för något fuffens. Men tyvärr var ju Chinarellos rätt vanliga där ett tag. Och det påverkar ju hur man får hantera en försäljning förstås.

Tråkigt, får beklaga sorgen. Gällande cykeln, förutsatt att det är en äkta Pinarello, så ligger prisnivån kring 20 000 SEK. +/- några 1000-lappar. Lite avdrag för avsaknad av framväxten och innerklinga. Är det en Kina-kopia kan värdet vara runt 5000 SEK för en fungerande cykel. Som tidigare inlägg rekommenderar jag Buycycling.com där kan man troligen hitta rätt köpare. Å andra sidan är det inte långt till Vätternrundan. Då blir det ofta rusning på racer. Lycka till!

Tillbaka
Topp