Förslag på snabbare däck till stig HT.

etnica

Aktiv medlem
Har fått för mig att jag vill ha snabbare/lättare däck till min 4-5 fem åriga Yeti Arc.

Har just nu minion dhf fram och rekkon bak i 2.6 utförande, vilket är totalt overkill för min cykling i Haninge/Hellas. Tänkte gå ner till 2.35-2.4 men vad skall man ha om man vill ha mer rull och mindre grepp?

Tittat på racing ray/ralph combo men känns lite tråkigt, var vad jag cyklade på min XC hoj för massa år sen. Gissar på att det är nya gummi blandningar sen dess men finns det något annat nytt?

Eller kanske minion SS bak och rekkon/forekaster fram.. Risken med ss är väll blöta hällar när man behöver lägga på lite kraft för o trycka sig upp.

Nån som vet vad jag skall ha?

Jag är väldigt nöjd med Forekaster både fram och bak för normal stigcykling. Båda är Maxxterra, nu i efterhand borde jag kanske ha valt dual bak dock.

De är ju inte lika snabba som rena XC-däck men väldigt bra kompromiss med grepp tycker jag.

Tack för tips. Inte kört forekaster tidigare så tar och testar det, men ja vill nog ha snabbare bak däck under varma delen av sommaren.

Blir bara att ta ett beslut på exo eller exo+, lutar åt exo+ då jag brukar vara duktig på o köra sönder sidoväggar.

Om du bara cyklar i skogen så skulle jag inte gå ner i volym, utan skaffa lättare/tunnare däck som fortfarande är rätt stora. Det kommer inte rulla bättre med mindre däck, tvärtom. Däremot kan man förstås få ner vikten ytterligare om däcket är mindre.

Edit: Angående gummi (om man gillar Maxxis) så har jag kommit fram till slutsatsen att Dual duger även fram. Verkar rulla avsevärt bättre än Maxxterra men greppet är fortfarande helt funkis. Största nackdelen är att det är mindre dämpat, men det går inte att komma ifrån om man vill ha bra rull tyvärr.

MM anledningen gå ner till 2.4 är väll mest att få ner vikten och sen vill jag bort från minion dhf.

Men då det är HT så är det ju ganska nice med 2.6 däck också, vad är det som är lättare/tunnare?

Har inga preferenser till Maxxis.

MM anledningen gå ner till 2.4 är väll mest att få ner vikten och sen vill jag bort från minion dhf.

Men då det är HT så är det ju ganska nice med 2.6 däck också, vad är det som är lättare/tunnare?

Har inga preferenser till Maxxis.
Du kan ju flytta ditt Rekon till framhjulet och sätta ett Rekon Race eller liknande bak. Om det finns i 2,6" vet jag i och för sig inte.

Jag är egentligen på tok för dålig cyklist för att komma med råd eller pålitliga erfarenheter men jag cyklade förra sommaren på vittoria aggaro på min ht och för min motionscykling i skog och lite xc-bana så tycker jag det funkade bra.
Jag har både bak och fram men det är nog inte helt fel att ha ett värre framdäck om man vill åka snabbt nedförs.

Senast ändrad:
Nya fast trak i grid lite! 2.35 är mer kapabelt än man tror kommer med t5/t7 gummi så snabbt på mitten och greppigare på sidorna.

Jag har ett hjul, kolfiber till enduro, med DHF Exo. Tänker köra det framtill på XC/DC-cykeln tills det blivit torrt och sen kan jag kassera det med gott samvete.
Det blir nog Cross King både fram och bak varvat med Race King när vädret tillåter.

Tillbaka
Topp