[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Kul med vinst av de svenska damerna!
Norge fokuserar på annat.....
1771413099338.webp

Inte så kul utan motstånd....🥳🥳
Kass producent som inte visar svenskorna efter målgång 😡

Ännu en topp 10-placering i en herrstafett! Där fick verkligen årets bragdguldsjury något att tänka på! 👍
Denna stafett var väl ändå helt ok för svensk del. De var med bra fram till halva sista sträckan och gjorde all taktiskt rätt..

Med mindre än att någon av de svenska herrarna mot förmodan lyckas bli topp-6 imorgon är det tydligen vad gäller bästa placering det sämsta OS någonsin för svensk herrskidåkning. Rekordet är från 1994 då de svenska herrarna lyckades med just sjätte plats som bäst.

10 km
14 - Ottosson
19 - Majbäck
27 - Mogren
30 - Jonsson

15 km ( jaktstart)
15 - Ottosson
23 - Majbäck

30 km
12 - Forsberg
22 - Bergström
23 - Fredriksson
24 - Morgren

50 km
6 - Majbäck
18 - Ottosson
27 - Jonsson

Stafett
6:a

Fan vilka dåliga resultat 94 av kända åkare. Men några kanske var i början och några i slutet av sina karriärer.

Den riktiga konspirationsteoretikern kopplar det också till att EPO började bli ordentligt populärt i den vevan.

Kanske var 94 början på det mörka 90talet. 95 i Thunder Bay var väl ett mörker enligt vissa.

Jag skulle säga att storhetstiden slutade i Val di Fiemme 1991:
1771591513670.webp

Redan i OS året därpå var det betydligt mörkare.
1771591575642.webp

Och Mogrens guld på 50 km 1993 var ju en "outlier" det mästerskapet.

Ah! Jag syftade på blodvärden och EPO egentligen. Men det kan ju om man som sagt är konspiratorisk hänga ihop med svenska uteblivna framgångar. Thunderbird Bay var med i något uppdrag granskning eller vad det var vill jag minnas där "alla" hade väldigt höga blodvärden

Ah! Jag syftade på blodvärden och EPO egentligen. Men det kan ju om man som sagt är konspiratorisk hänga ihop med svenska uteblivna framgångar. Thunderbird Bay var med i något uppdrag granskning eller vad det var vill jag minnas där "alla" hade väldigt höga blodvärden
Ah, då är jag med. Jo, jag har också för mig att jag läst något om VM 1995 som riktigt smutsigt.

Det beror ju lite på vad det är för åkare som andra nationer kommer till start med. Att någon svensk ska slå någon norrman kan man väl direkt utesluta.

Ja utan Poromaa känns det som att vi lätt slår 94. Dvs är sämre. Inte för att jag direkt tror han skulle komma topp 6 med hans säsong men viss chans iaf.

Hm, om det stämmer att Svahn är frisk och trots det mot sin vilja skickas hem med ett antal dagar kvar till femmilen känns det rätt skumt. Erfarenheten är att det inte är ovanligt att åkare blir sjuka i slutet av mästerskap.

Dessutom tycker jag det finns en poäng i att Ribom inte är något självklart val att få åka femmilen. Hon har inte direkt briljerat i längre lopp i klassisk stil. Hon har åkt en femmil och var då (i Lahtis i fjol) 11:a och över 8 minuter efter Johaug.

På tremilar i klassisk stil hittar jag:
5:a på SM 2024 (Svahn tvåa där)
19:e på VM i 2023 (Svahn fyra där)
4:a på SM 2022 (över 5 minuter efter)
14:e på VM 2021 (närmare 5 minuter efter)
26:a i Kollen 2019 (nästan 7 minuter efter)
15:e på SM 2018 (10 minuter efter)

Svahn hemskickad mot sin vilja när Karlsson kanske har en förkylning på g? Vem ersätter om febern slår till? Calle?

Startlistan för femmilen:
1771609669479.webp

1771609696104.webp

Så svenskarna är alltså rankade som 13, 20 och 30. Känns närmast som att de får vara glada om de försvarar den rankingen.

Om de inte har rejäl saltning lär det komma att bli rätt mjukt framåt varv 5-7 (verkar vara 7x7,2 km).
1771609865062.webp

Läste att dom hade ringt myhlback och frågat om han var sugen på 5-milen nu när poroma skickas hem men han hade tackat nej då han var mera sugen på att åka vasaloppet.

Jag hade varit oerhört förvånad om han hade tackat ja. Han sa ju tidigt att femmilen var den enda sträcka han inte kunde tänka sig att åka. Och det med motivering att han kände sig chanslös på den.

Lägger man då till att det skulle störa uppladdningen inför det som kanske ändå är huvudmålet för säsongen då det till skillnad från OS-loppen är ett lopp han kan vinna, ja då känns beskedet närmast självklart.

Sen kan man ju förstå att landslagsledningen känner att de i alla fall bör lyfta på telefonluren och göra ett försök.

Så Piteå-favoriseringen fortsätter. Det var väl pga Kalla som Thomsson (tills med Ingesson) kom in i landslaget, och var därefter en del väldigt tveksamma uttagningar av henne i slutet av karriären.

Läste att dom hade ringt myhlback och frågat om han var sugen på 5-milen nu när poroma skickas hem men han hade tackat nej då han var mera sugen på att åka vasaloppet.
Jag tror verkligen inte han är något namn för femmilen på dessa banor och nu varmt före dessutom. Man kan ju tro att femmilen liknar Vasaloppet men det gör det nog inte speciellt mycket öht.

Håller med. Banorna är för tuffa för att det ska hålla att staka och hans diagonalåkning är inte tillräckligt bra. Dessutom är jag inte säker på att syreupptaget räcker till (ännu).

Håller med. Banorna är för tuffa för att det ska hålla att staka och hans diagonalåkning är inte tillräckligt bra. Dessutom är jag inte säker på att syreupptaget räcker till (ännu).
Håller med. Jag vet inte vad vi ska sätta honom på för program för att öka. Staka fem timmar med Lager 157 höjer kanske inte syreupptaget.

De kör ju garanterat intervaller och så i Lager 157, men det finns väl en poäng i att stakning inte använder lika mkt muskler som diagonal så det kanske inte bygger syreupptag lika bra?!

Inte hänga läpp nu, vi har ju Calle till start, det hyllades ju stort här i tråden när han togs ut i truppen för några veckor sedan! Nu är det upp till bevis 👍

Tillbaka
Topp