[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Det är bara os var fjärde år
Det vore ju en sak om han hade någon chans, något han själv totalt dömt ut. I valet mellan att

a) Åka OS-femmil och i bästa fall komma säg 23:e plats + åka VL med säg halverad vinstchans
b) Skippa OS-femmilen + ha dubbelt så stor chans att vinna VL

tror jag ytterst få skulle välja alternativ a. I synnerhet som Alvar är 19 år och sannolikt kommer att vara elitaktiv ett antal OS-cykler till och därmed kan ha chansen att i framtiden åka OS och då också förhoppningsvis vara så bra att han upplever att han har något där att göra.

Tycker som vanligt att Lundgren känns lite för het i början av loppet. Tror hon ibland skulle kunna nå bättre resultat med lite mer taktisk kyla.

Om Hagström skulle vinna, kan det bli det som får vågskålen att tippa över till långlopp inför nästa säsong? Eller kommer hon att vilja satsa på hemma-VM först föra att sen göra en (hypotetisk) övergång till Ski Classics?

Ligger inte skotern onödigt nära? När det går så där fort utför påverkar det absolut luftmotståndet.

Verkar vara sämre startfält än vanligt? Brukar ju vara fler fr toppskiktet i Ski Classics med. Nu är det väl bara ett par stycken.

Jag tror verkligen inte han är något namn för femmilen på dessa banor och nu varmt före dessutom. Man kan ju tro att femmilen liknar Vasaloppet men det gör det nog inte speciellt mycket öht.

Han kanske inte är något namn för 5-milen men han är den bästa herr-åkaren vi har just nu och skulle förmodligen göra ett mycket bättre lopp än avdankade calle.

Han kanske inte är något namn för 5-milen men han är den bästa herr-åkaren vi har just nu och skulle förmodligen göra ett mycket bättre lopp än avdankade calle.
Vad tror du han skulle ha kommit på för placering om han skulle ha åkt femmilen idag?

Vad tror du han skulle ha kommit på för placering om han skulle ha åkt femmilen idag?
En 15-placering på femmilen skulle inte förvåna mig , han har vad som krävs.

Calle har haft sina chanser . Det är dags att sluta satsa på gamla meriter och ge plats åt hungriga åkare som faktiskt vill vinna och kan prestera. Calle kommer ligga som vanligt 30-35 i placering och sen vid intervjun skylla på antingen skidorna eller att det var fel snö.

En 15-placering på femmilen skulle inte förvåna mig , han har vad som krävs.

Calle har haft sina chanser . Det är dags att sluta satsa på gamla meriter och ge plats åt hungriga åkare som faktiskt vill vinna och kan prestera. Calle kommer ligga som vanligt 30-35 i placering och sen vid intervjun skylla på antingen skidorna eller att det var fel snö.
Vad Calle gör eller inte gör är väl totalt ointressant i detta sammanhang. Det är inte Calles plats Alvar skulle ta utan den vakanta platsen.

Jag tror inte Myhlback skulle ha varit topp-15 i dagens lopp. Mer 23:a om det går bra. Oavsett, ska han alltså åka fram och tillbaka till Val di Fiemme med allt vad det för med sig av risk för smitta och sämre uppladdning för VL för att i bästa fall komma runt 15:e plats på OS eller ska han skippa OS och göra allt han kan för att faktiskt vinna VL, något han ju bevisat att han har kapacitet till? För mig känns svaret självklart.

- Kläbo vinner.
- Jag gissar att Niskanen kommer att vara uppe och köra ett tag på andra eller tredje varvet men sen falla tillbaka.
- Slänger in Musgrave som en möjlig topp-6 åkare.

- Kläbo vinner.
- Jag gissar att Niskanen kommer att vara uppe och köra ett tag på andra eller tredje varvet men sen falla tillbaka.
- Slänger in Musgrave som en möjlig topp-6 åkare.
Jaha, förkylningskänningar på Niskanen. Då kanske han inte ens orkar upp och försöka.

Varvtid tätBerglundHalfvarssonHäggström
Varv 117.17+0:02 (11)+0:22 (34)+0:26 (36)

Varvtid tätAntal i täten (*)BerglundHalfvarssonHäggström
Varv 117:1723+0:02 (11)+0:22 (34)+0:26 (36)
Varv 217:4018+0:08 (15)+2:20 (36)+2:32 (37)

(*) = Täten de som ligger främst och har max 3 sekunder fram till framförvarande.

Varvtid tätAntal i täten (*)BerglundHalfvarssonHäggström
Varv 117:1723+0:02 (11)+0:22 (34)+0:26 (36)
Varv 217:4018+0:08 (15)+2:20 (36)+2:32 (37)
Varv 317:163+1:29 (15)+4:22 (30)+5:37 (38)

(*) = Täten de som ligger främst och har max 3 sekunder fram till framförvarande.

Haha, hörde intervjun med Calle i Sportradion. Han hade ”tränat på bra här nere, och nu släppt upp de senaste dagarna så formen känns bra.” Skulle nu ta till vara på det som ”förmodligen är min sista os-start”. Vadå ”förmodligen”? 🤣
Och han levererar som förväntat dessutom 🤣

Tillbaka
Topp