[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Känns lite önsketänkande att Frida skulle åstadkomma något bra imorgon.

Tur man inte kollade herrarnas skidor idag, hade varit lite waste off time när man redan vet att dom kommet placera sig i bottenskrapet av loppet.

Ganska konstig definition av bottenskrapet om man anses hamna där om man kommer på plats 9 av 62 startande.
Det är alltid lätt att gnälla från tv-soffan.. herrarna är helt klart i en svacka och man får hoppas det går åt rätt håll men att konstant gnälla hjälper knappast

Bör vi sluta med alla sporter där vi inte plockar medaljer?

Tur man inte kollade herrarnas skidor idag, hade varit lite waste off time när man redan vet att dom kommet placera sig i bottenskrapet av loppet.
Tur att man inte är medgångssupporter. Jag kan tex tycka att fotbolls-VM är mer underhållande utan Sverige. Då kan man bara njuta av titta på matcherna utan att behöva slitas mellan hopp och förtvivlan hela tiden.

Ja, att OS-insatsen av de svenska herrarna som lag betraktat inte varit bra är väl ingen tvekan om. Både sett ur ett historiskt perspektiv och sett utifrån vad vissa åkare tidigare gjort.

Att jämföra resultat med tider när Sverige hade riktigt bra åkare blir dock lite knasigt då de stora talangerna som tar flera VM- och OS-medaljer inte direkt kommer i en strid ström.

Om man istället t.ex. betraktar Berglunds lopp idag så gör han sitt bästa internationella seniorresultat i ett individuellt lopp denna säsong och det tredje bästa någonsin. Det tycker jag ändå är en skaplig insats.

Och Gisselmans skiathlon och i viss mån Myhlbacks och Grahns sprint i skenet av deras ålder tycker jag är helt ok insatser utifrån förutsättningarna.

En som däremot underpresterat rejält på OS och som haft en betydligt tyngre säsong än den förra är Anger. Där har vi alltså en åkare som visat att han faktiskt har en mycket högre kapacitet än vad han demonstrerar på OS. Det lät också rätt positivt kring under sommaren, t.ex. med insatser som denna:

Jag läste något om att han kanske gått på lite för hårt i november.

Poromaa är en annan som inte levt upp till tidigare resultat denna säsong, vare sig i mästerskap eller VC.

Till det kommer att toppbredden är svag vilket ju också visas av att en del äldre åkare med sina bästa dagar bakom sig i skidspåret ändå kommer med till OS.

Att resonera kring detta och spekulera kring anledningar (även om det är soffgubbespekulationer) kan jag tycker är lite intressant. Att bara totalsåga allt åkarna gör med generaliserande och överdrivna ord som snarast verkar hämtade från en kvällstidiningrubriksättare på en dålig dag tillför mig ingenting. Känns ungefär lika intressant som insändare i tidningar som gnäller på TdF-cyklister i spandexkläder på GC-banor.

Tur att man inte är medgångssupporter. Jag kan tex tycka att fotbolls-VM är mer underhållande utan Sverige. Då kan man bara njuta av titta på matcherna utan att behöva slitas mellan hopp och förtvivlan hela tiden.
Fast man kan ju ha favoriter baserat på annat än nationalitet. Jag kan hålla på cyklister i cykellopp där det inte finns en svensk deltagare.

Sen får jag erkänna att jag ofta har svårt att helt plocka bort heja-på-Sverige-känslan. Just i fotboll bryr jag mig dock inte längre ett dyft hur det går för Sverige. Möjligt att jag skulle tycka lite annorlunda om de hade chans på VM-medalj, men det lär ju inte hända igen.

Startlistan för morgondagens lopp.

Kan Stadlober lyckas ta en medalj. Har två fjärdeplatser, en femteplats och en sjätteplats på VM och var sjua på milloppet nu på OS. Av norskorna tror jag nog mest på "de gamle", d.v.s. Slind och Weng. Diggins undrar jag med tanke på klassisk stil och skada. Niskanen har ju visat lite form, ffa med femteplatsen på skiathlonen.

1771696993208.webp

Synd med Frida...
Då blir det bara 3 svenskor i femmilen?
Ja. De var ju klantiga nog att skicka hem Svahn som verkade intresserad av att åka.

Edit: Dessutom går det (om jag uppfattat det rätt) inte att byta åkare hur sent som helst. Tror deadline är en stund innan startlistan publiceras. Om jag är ute och cyklar får väl någon rätta mig.

Världens bästa damlandslag i skidor får bara tre åkare till start. Men visst, vi ska inte sitta här och kritisera för då låter vi som kvällstidningsjournalister och soffklagare. Åkarna ville säkert inte ens vara med osv.

Jag tycker det mesta av "kritiken" är ganska efterbliven för det mesta. Typ som mot herrarna idag, det är ungefär som att kritisera fotbollslandslaget om de förlorar mot Tyskland.

Men om det finns damer som vill köra men har skickats hem känns det ganska idiotiskt.

Jag tycker det mesta av "kritiken" är ganska efterbliven för det mesta. Typ som mot herrarna idag, det är ungefär som att kritisera fotbollslandslaget om de förlorar mot Tyskland.

Men om det finns damer som vill köra men har skickats hem känns det ganska idiotiskt.
Kan vi inte skippa dagisfasonerna och använda ett bättre ordval än "efterbliven"? Det gör det svårt att ta resten av din poäng på allvar.

Kan vi inte skippa dagisfasonerna och använda ett bättre ordval än "efterbliven"? Det gör det svårt att ta resten av din poäng på allvar.
Visst. Det var väl onödigt. Men jag tar inte heller kritik som jag upplever vara på nivån "Ööö fan vad dåligt" på speciellt stort allvar.

Jag sticker ut hakan och säger att fan vad klantigt att Frida och flera andra åkare går och blir förkylda under OS?! Vafan, det är de viktigaste tävlingarna på 4 år, kan de inte hålla sig isolerade i någon jävla tränings- och vallabubbla? Är det en massa pojk- och flickvänner och föräldrar som ska vara där och pussa och kramas eller vafan är det frågan om?! Det är OSERIÖST!! 🙁

Svenska skidåkare som blir förkylda, det slår fan aldrig fel. Själv åker jag på någon förkylning per år men då åker jag tunnelbana regelbundet med folk som hostar och snörvlar och har inte något OS att tänka på. Kan de inte vara lite försiktiga?!

Världens bästa damlandslag i skidor får bara tre åkare till start. Men visst, vi ska inte sitta här och kritisera för då låter vi som kvällstidningsjournalister och soffklagare. Åkarna ville säkert inte ens vara med osv.
Vem har sagt att det inte får kritiseras? Däremot kan jag tycka att det är mer intressant om kritiken är befogad och inte baserad på missuppfattningar. Ditt inlägg "Jäkla tur att man skickade hem Alvar, så att våra toppresterande herrar som kan diagonala får chansen att leverera." känns för mig som baserat på en missuppfattning om att Alvar ville åka men hindrades av att andra åkare togs ut. Jag tycker Alvar själv uttrycker sin inställning rätt tydligt i ovan länkade Expressen-artikel:

– De är lite dumma i huvudet, norrmännen. Vasaloppet är platt och det är en stilart, det är så långt ifrån det går att komma en femmil där det bara är upp och ner som på OS, säger han.

Myhlback menar att på Vasaloppet så stakar man hela vägen, medan man på en OS-femmil ska köra mer diagonalstil.

– Så även om en femmil är närmare Vasaloppet i distans än en sprint så blir det många fler minuter i diagonal och där är jag ärlig med att säga att det finns andra i Sverige som kan hantera den uppgiften bättre.

Du kan förstås spekulera i annat, men jag tror nog faktiskt mer på Alvar i det fallet. Det är inte direkt så att brist på förtroende kring den egna förmågan är det som brukar prägla hans uttalanden.

Svenska skidåkare som blir förkylda, det slår fan aldrig fel. Själv åker jag på någon förkylning per år men då åker jag tunnelbana regelbundet med folk som hostar och snörvlar och har inte något OS att tänka på. Kan de inte vara lite försiktiga?!
Det är inte bara svenska åkare som blir förkylda.

Det är inte heller så att de inte försöker. Läste något om det hela häromdagen och att de har haft en hel rad förhållningsregler för att försöka undvika smitta under OS. Tydliga restriktioner kring vilka som fick komma in på hotellet, minst två meters avstånd mellan folk vid transporter + munskydd på, etc.

Är det f.ö. inte dessutom s.a. immunsystemet blir nedsatt direkt efter den typ av maxansträngning som en maxansträngning som ett OS-lopp innebär? Jag vet förvisso inte hur mkt du tar ut dig på dina träningspass, men grundtipset är nog att du inte är pressar dig lika hårt som de som tävlar om medaljer på ett OS. Men med ett nedsatt immunsystem tänker jag att de kanske plockar på sig förkylningar som vanligt folk inte hade gjort.

Givetvis är han bättre på att staka. Och självklart ska han göra det han trivs med. Men det känns som att han redan fått en livsstämpel att bara duga till stakning, trots att han precis lämnat livet som junior. Vad gör man för att försöka inkludera den största talangen vi sett på herrsidan på senare år?

Kanske vill han inte vara med i landslaget men då är ju det i sig en jäkla varningssignal.

Och varför står vi utan fullt lag även på damernas femmil? Har man ingen planering för oförutsedda händelser? En förkylning är ju nästan tom inte ens oförutsedd.

Nä, nånting skaver kring uttagningarna och hur de skickar hem åkarna.

Senast ändrad:
Vad det gäller att vi inte har fullt lag på damernas femmil tycker jag det är riktigt dåligt. Varför nu inte Svahn kör om hon kanske tom vill fattar jag inte. Och Ilar vill inte?

Jag tycker inte Myhlback alls fått någon livsstämpel att bara duga till stakning. Snarare att många har helt orealistiska förväntningar att han ska vara svinbra på allt redan. Han lär ju bli erbjuden en A-lagsplats till nästa år. Sen tror jag också lager157 bidragit mycket till hans utveckling så här långt (men det är väl ingen som sagt något annat för den delen..)

Givetvis är han bättre på att staka. Och självklart ska han göra det han trivs med. Men det känns som att han ska få en livsstämpel att bara duga till stakning, trots att han precis lämnat livet som junior. Vad gör man för att försöka inkludera den största talangen vi sett på herrsidan på senare år?

Kanske vill han inte vara med i landslaget men då är ju det i sig en jäkla varningssignal.

Och varför står vi utan fullt lag även på damernas femmil? Har man ingen planering för oförutsedda händelser? En förkylning är ju nästan tom inte ens oförutsedd.

Nä, nånting skaver kring uttagningarna och hur de skickar hem åkarna.
Det är väl ingen som sagt att han ska ha en livstidsstämpel som stakare? Däremot är han nu en mycket bättre stakare än diagonalåkare. Och när man ska titta på vad han är aktuell för i detta OS är det nuvarande förmåga som är intressant.

Sen vet jag inte om rubriceringen "lämnat livet som junior" är så relevant, bortsett från att den är tveksam då han även denna säsong får åka juniortävlingar. Som jag fattat det (något osäker här dock) har han, trots att han 2024/25 var med i juniorlandslaget, inte varit så involverad i något traditionellt upplägg med skidgymnasium eller vanlig juniorverksamhet. Det känns som han varit mycket mer och tränat med Lager 157.

Vad det gäller att stå utanför landslag är det ju lite av en trend inom längdskidåkning och något Blomman hade uppe i någon sändning nu under OS att det kommer att vara viktigt för landslagsledningen att hitta fungerande former för hur det ska funka i framtiden.

Min gissning är att Myhlback kommer att erbjudas en landslagsplats till nästa säsong. Sen är det en annan sak om han tackar ja. Genom att det är skejtsprint och han dömde ut OS-medverkan 2030 just p.g.a. det så är det väl inte säkert att VM blir något direkt mål nästa säsong. Och då kanske landslaget inte lockar så mkt.

Varför det "vaskades" en plats på damernas lopp är väl primärt för att de anmälde ett lag med Frida i och Frida blev sjuk och jag tror inte det går att byta ut åkare i startlistan. Där kan jag dock som jag skrivit tidigare i tråden tycka att ledningen gjorde ett misstag som skickade hem Svahn i samband med hennes förkylningskänningar. Som jag fattar det har hon varit frisk ett antal dagar nu och ville åka. Och jag är inte säker på om Frida hade anmälts om Svahn varit på plats.

Det man på herrsidan möjligen kunde ha gjort vore att ha isolerat Gisselman och sett om han kunde ha åkt. lite osäker på hur han själv skulle ha ställt sig till det dock.

Vad det gäller att vi inte har fullt lag på damernas femmil tycker jag det är riktigt dåligt. Varför nu inte Svahn kör om hon kanske tom vill fattar jag inte. Och Ilar vill inte?
Rätt säker på att Svahn hade skickats hem. Tror även det gällde Ilar.

Det man kan fundera på är varför de inte ser till att ha åtminstone en rimlig reserv kvar (om möjligt). Jag menar inte att de ska hålla kvar t.ex. Hagström till femmilen för hon kommer inte att prestera bra där. Att skicka hem Svahn och Ilar (om så nu var fallet) s.a. de var nere på fyra åkare kvar känns dock mer svårbegripligt.

Edit: I Ilars fall verkar det som att hon ville åka hem för att förbereda sig för resten av VC-säsongen och försöka nå en så bra placering i totalen som möjligt.

Senast ändrad:
Det bästa vore att satsa på helt nya herrar till Falun VM + Alvar. Snart kommer väll bort förklaringar som vi var över tränade eller vi körde på lite för hårt i november..

Och så var de bara två …

Det är ju några timmar kvar tills det börjar.
Kommer någon svenska till start tro?

Finns det ingen i staben runt laget som kan dra på sig skidorna?

Ida Ingemarsdotter kanske
Om man tittar rent fysiskt kanske hon är närmast. I praktiken skulle jag dock tro att det är omöjligt. Jag gissar att om inte annat skulle kravet på FIS-punkter fälla henne. För det måste väl gälla även reserver som tas in i truppen?

Om man tittar rent fysiskt kanske hon är närmast. I praktiken skulle jag dock tro att det är omöjligt. Jag gissar att om inte annat skulle kravet på FIS-punkter fälla henne. För det måste väl gälla även reserver som tas in i truppen?
😆😆 roligt att du tog det på allvar

Rödskägget ångrar sig ”med facit i hand”. Som vanligt, mao.
Med Svahn tycker jag känns väldigt konstigt. Sen fattar jag inte riktigt detta:

"Byström berättar också att han haft kontakt med Linn Svahn men att det är försent att flyga tillbaka till söndagens lopp."

Har han alltså varit i kontakt med henne trots att han visste att det inte gick att hinna få ner henne till loppet? Varför då i så fall? Och om det var när tid fortfarande fanns, var hon då alltså inte intresserad eller varför flögs hon inte ner?

Hagström hade förstås kunnat åka runt, men på en kuperad bana är hon inte någon som kommer högt upp. Har aldrig åkt en femmil och vad gäller tremilar hittar jag placeringarna 11, 13 och 21. På SM!

Senast ändrad:
Fan vad jag hade älskat om skidförbundet hade gått ut i media i morgon och sagt vi bojkottar världscupen för resten av vintern/ våren och ge alla ledigt ett bra tag för att senare samlas lite tidigare för en stor satsning mot hemma VM

Tillbaka
Topp