[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Vad i h-e är det där för verklighetsfrånvänt ufo? Musik är redan allt det miffot pratar om det behövs inga mer verktyg för att förstöra den, och allra minst AI...
Hade inte sett videon och trodde när jag läste det du skrev att ufot var en AI-predikande Adam Neely. När jag började kika på videon insåg jag dock att verkligheten inte riktigt blivit så konstig (ännu).

Hade inte sett videon och trodde när jag läste det du skrev att ufot var en AI-predikande Adam Neely. När jag började kika på videon insåg jag dock att verkligheten inte riktigt blivit så konstig (ännu).
Helvetet hinner nog frysa till is flera gånger om, innan Adam Neely skulle börja predika AI på samma sätt som som Suno snubben...

Vinter och kallt ute. Långt till cykelsäsongen. Så delar en ointressant historia. På slutet av 90-talet när jag pluggade hade jag ett par ungkarlsaktiga QLN Qubic 313 (vill jag minnas att de hette) golvhögtalare och en högblank rejäl förstärkare med guldrattar/knappar. När jag sedan började jobba ville jag bli sofistikerad och hade också lön (men rätt låg) så gick in på en butik högt uppe på Drottninggatan och köpte ett par Scandyna-högtalare. Det här var typ 2001. Bytte ut tjockstärkaren mot denna Teac som jag köpte typ i Alvik (BRL?). Under småbarnsåren stod grejerna typ oanvända men annars har de tjänat mig troget. Nu till 2026 och 16-åringen har börjat samla på cd-skivor. Han vill spela dem i sitt rum. Vad göra? Jo köpa en enklare Pioneer på Blocket för 400 till mig (högtalarna behåller jag men han får ett par gamla Argon som låg i förrådet). Få rattar men den härliga Loudnessknappen från ungdomen. Inget fantastiskt men låter bra! Kul att kunna fixa lite själv utan att det kostar skjortan! Det kan jag sakna med cykelprylar nuförtiden. Ett par växelreglage kostar 5 000, måste monteras av fackman osv. Bifogar några bilder för det kanske gör det något mer intressant.

Bilagor

• IMG_1218.webp
    IMG_1218.webp
    110 KB · Besök: 65
  • IMG_1225.webp
    IMG_1225.webp
    144.9 KB · Besök: 58
  • IMG_1224.webp
    IMG_1224.webp
    192.9 KB · Besök: 61
Det visade sig att Argon-högtalarna (deras allra minsta och billigaste från några år tillbaka) var lite väl tråkiga. Men hela idén var något enkelt/billigt så köpa något lyxigt var inte aktuellt. Spanat lite på Blocket efter gamla Wharfedale men gick trögt. Hittade dock dessa Jamo Cornet 145 med en rejäl stearinfläck för 50 spänn, i övrigt väldigt bra skick. Sånt gör mig inget så slog till efter lite googlande som sa att det var en bra liten högtalare. Måste säga att den gamla Teac:n och dessa låter riktigt bra både med en WiiM mini jag hade liggande och cd.
IMG_1289.webp

Du stryper basportarna på högtalarna när dom står för nära väggen luften kan ej röra sig ut och in vilket gör att du tappar i bas/mid registret.
Minst 15cm från vägg bör dom stå när porten väter bakåt.

Du stryper basportarna på högtalarna när dom står för nära väggen luften kan ej röra sig ut och in vilket gör att du tappar i bas/mid registret.
Minst 15cm från vägg bör dom stå när porten väter bakåt.
Jo får se om det går att få till för pojkrummet är litet. Ändå ett stort steg i rätt riktning redan nu.

Spanat lite på Blocket efter gamla Wharfedale men gick trögt.
Alla Wharfedale är inte bra, jag köpte ett par Wharfedale Diamond hos Reference Audio men de byttes efter bara några månader, jag gillade aldrig ljudet
Mitt råd blir därför: Gör inte som jag, köp inte utan att ha lyssnat på dem.

Hittade dock dessa Jamo Cornet 145 med en rejäl stearinfläck för 50 spänn, i övrigt väldigt bra skick.
Det ser ut som ett riktigt bra köp.

Det visade sig att Argon-högtalarna (deras allra minsta och billigaste från några år tillbaka) var lite väl tråkiga. Men hela idén var något enkelt/billigt så köpa något lyxigt var inte aktuellt. Spanat lite på Blocket efter gamla Wharfedale men gick trögt. Hittade dock dessa Jamo Cornet 145 med en rejäl stearinfläck för 50 spänn, i övrigt väldigt bra skick. Sånt gör mig inget så slog till efter lite googlande som sa att det var en bra liten högtalare. Måste säga att den gamla Teac:n och dessa låter riktigt bra både med en WiiM mini jag hade liggande och cd.Visa bilaga 816475
Vart tog ELAC Uni-Fi B6 som du köpte

Teac:n och Jamo-högtalarna är i sonens rum. Elachögtalarna har jag själv i vardagsrummet. Blev så här med en stereomöbel (och en ny Pro-Jectskivspelare).
En matta på parkettgolvet gör underverk för musiken.
Men så ser det ut i dom flesta hem i dag det skall vara lättstädat och ingen omtanke på akustiken låter ungefär som att stå i en container och skrika det ekar men var och en har sina preferenser,

En matta på parkettgolvet gör underverk för musiken.
Men så ser det ut i dom flesta hem i dag det skall vara lättstädat och ingen omtanke på akustiken låter ungefär som att stå i en container och skrika det ekar men var och en har sina preferenser,
Klart man bygger rummet efter ljudet, alla behöver inbyggd hornhögtalare i golvet!

1771668411128.webp

Oj vilken jättetråd, orkar inte läsa så frågan kanske redan är ställd, men här kommer den:

Har ni något tips på prisvärd "bluetooth-brygga" (heter det så) för att kunna köra spotify från telefonen mot gammelförstärkaren, som har bara analoga ingångar...? Gärna under tusenlappen, smärtgränsen går väl vid två.

Dottern har bytt rum och vi har röjt ganska rejält så plötsligt blev det plats för mig att packa upp min gamla anläggning som legat i lådor i tio år. Å herregud vad jag har saknat bra ljud upptäckte jag nu :-)

Prylarna är väl från sent 90-tal om jag minns rätt, inga tokdyra saker men spelar bra för mina öron så inget jag tänker uppgradera, men vore som sagt najs att kunna streama till dom ibland nu när riktiga högtalare finnes på plats.
Stärkaren är en Denon PMA-925R mot ett par Dali 909 högtalare.

Edit: Kanske vill man ha fler funktioner också? Typ med WiFi så den kan köra spotify "fristående", ta emot ljud från datorn etc?

IMG_0251.webp

IMG_0252.webp

Senast ändrad:
Har ni något tips på prisvärd "bluetooth-brygga" (heter det så) för att kunna köra spotify från telefonen mot gammelförstärkaren, som har bara analoga ingångar...? Gärna under tusenlappen, smärtgränsen går väl vid två.
Har du en ledig ingång på gammelförstärkaren (och en oanvänd USB-laddare) behöver du bara en BT Receiver
Finns från 150 SEK hos

Om du inte har en ledig 3,5mm ingång kan du även behöva en 3,5mm => RCA-sladd

Det finns förstås massor med alternativ

Har du en ledig ingång på gammelförstärkaren (och en oanvänd USB-laddare) behöver du bara en BT Receiver
Finns från 150 SEK hos

Tack, men lite mer HiFi hade jag väl tänkt mig, killgissar att DA-omvandlaren i den där inte vunnit många priser :-)
Men Ja, den ska in i ledig RCA-ingång

Kanske vill man ha fler funktioner också? Typ med WiFi så den kan köra spotify "fristående", ta emot ljud från datorn etc?

Tack, men lite mer HiFi hade jag väl tänkt mig, killgissar att DA-omvandlaren i den där inte vunnit många priser :-)
Clas Ohlson har bra villkor för öppet köp så varför inte prova själv?
Jag misstänker att du kan bli överraskad.
<REDIGERAT>
Dessutom är väl BT-ljudet analogt?
</REDIGERAT>

Kanske vill man ha fler funktioner också? Typ med WiFi så den kan köra spotify "fristående", ta emot ljud från datorn etc?
Då kan du kolla på WiiM Mini och likn streaming "apparater"
Säljs för 1.190 SEK här

Fan, man funkar lika på sånt här som med cykeldelar, nu blev jag sugen på en Wiim Pro Plus istället... Är den värd prisskillnaden mot Minin?

Finns från 150 SEK hos

Finns ingen 3.5mm ingång på en denon 925r utan 3.5mm ingången måste anpassas till stereo rca

Men Ja, den ska in i ledig RCA-ingång

Den här är perfekt om man oroar sig för att man spenderar för lite på sin DAC

Fan, man funkar lika på sånt här som med cykeldelar, nu blev jag sugen på en Wiim Pro Plus istället... Är den värd prisskillnaden mot Minin?
Det kan bara du bestämma
Ljudkvalitémässigt är det väl tveksamt om det går att höra mkt skillnad (eller ngn öht)
Men det är både en hel del fler funktioner och finesser hos WiiM Pro plus jmf med WiiM mini, tex så ingår det en fjärrkontroll
WiiM-Pro-Plus-1-1920x1080.jpg

Men den kostar ju även en hel del mer: 2.890 SEK

Finns från 150 SEK hos

Då skall jag satsa på att modernisera garageljudet.
Har dock inte Aux utan Phono, CD, Video och Tape. Spelar det någon roll vilken jag använder. Tänker mest på om det finns risk att skada den gamla kära recivern.

Går det lika bra att hoppa över BT mottagare och köra direkt från telefon via 3,5 till RCA sladd?

Då skall jag satsa på att modernisera garageljudet.
Har dock inte Aux utan Phono, CD, Video och Tape. Spelar det någon roll vilken jag använder. Tänker mest på om det finns risk att skada den gamla kära recivern.

Går det lika bra att hoppa över BT mottagare och köra direkt från telefon via 3,5 till RCA sladd?
Alla utom Phono fungerar normalt. Phono är oftast gjort för en mycket svagare signal.

Ja 3,5 till RCA går nog på ett ut med BT kvalitetsmässigt så kör på det. Ska det vara värt att köpa något modernare är det någon sorts streamer så inte telefonens fysiska närhet behöver vara en faktor.

Hur gick tankarna kring ss18 framför t.ex. ultimax 18?
Ultimaxen har sämre T/S värde vilket gör att den blir boomig och att det blir betydligt större låda till ultimaxen för att nå samma Q värde som SS18 .
SS18 är bättre på allt som Ultimax inte har om man jämför T/S värdena
Sen har Daytons utvecklare varit och tittat på en bas som försvann 15 år sedan och det fick mig att lyfta på ögonbrynet med lite modifierade T/S värden men dom ligger nära varandra.

De flesta telefoner har inte längre hörlursuttag.
Men om din har det går det naturligtvis att koppla den med sladd till din receiver, till ngn av de ingångar @Rattnalle skriver om.
Men tänk på att fästa sladden ORDENTLIGT, för att slippa vad som kan hända om du går iväg med telefonen fortf inkopplad.

Jag har klamrat mig fast vid telefon med hörlursuttag så det löser sig 1,5m kabel inhandlad hos Clas O.
Nästa problem var att den inte vill spela upp WMA filer. MP3 funkar så nu blir det konvertering.

Jag har klamrat mig fast vid telefon med hörlursuttag så det löser sig 1,5m kabel inhandlad hos Clas O.
Nästa problem var att den inte vill spela upp WMA filer. MP3 funkar så nu blir det konvertering.

VLC, spelar inte den wma? Vet iofs inte om den är så snygg som musikspelare...

Tillbaka
Topp