Ny shimano motor - hur ställa in alla parametrar?

Valhalla_

Aktiv medlem
Har lite funderingar på att uppgradera min steps e7000 motor till en ep6 för att få högre vridmoment och undrar hur man i så fall ställer in alla parametrar som man normalt sett inte kommer åt, hjuldiameter osv. Vet inte om man kan få motorn "färdigkodad" så att säga. Kan man göra det själv på något vis? Vad behövs för att göra detta? Eller finns det någon verkstad i stockholmstrakten som kan ställa in relevanta parametrar på en shimanoenhet? Cykloteket, sportson..m.fl? Jag har verkligen ingen aning.

Motorn kommer nästan färdigkodad, du kan behöva ändra hjuldiameter och lite andra grejer. För att kunna ändra dom parametrarna behöver du en pce02 kabel (dyr 2000-2500 kr) som du kopplar in mellan cykeln och din dator och shimanos mjukvara e-tube project pro.

Du kommer behöva byta ut kablarna till display och batteri okså då e7000 och ep6 inte har samma

Jag har själv gjort detta motorbytet på en gammal hoj och lyckades kan väll tilläggas. Jag använde dock en mjukvara som heter stunlocker som kostar typ 150 kr för en license men det var för att kunna ändra lite mera parametrar efter bytet.

Shimanos e-tube project pro är gratis och är nog att föredra

Ok, så st unlocker går att göra sådant med, men jag gissar att ev garanti pajar då? Gör man detta via telefonen och bluetooth då bara? Men betalversionen behövs?

Jag har läst olika angående e-tube project, typ att man skulle behöva nån "oem licens" eller liknande för att komma åt allt? Eller räcker det med interfacet och den version av e-tube project pro som man laddar ner gratis?

Kablarna har jag koll på, det ska gå även med adapterkopplingar mellan gamla och de nya mindre kontakterna. Batteri och batterihållare måste förstås bytas också.

Ok, så st unlocker går att göra sådant med, men jag gissar att ev garanti pajar då? Gör man detta via telefonen och bluetooth då bara? Men betalversionen behövs?

Jag har läst olika angående e-tube project, typ att man skulle behöva nån "oem licens" eller liknande för att komma åt allt? Eller räcker det med interfacet och den version av e-tube project pro som man laddar ner gratis?

Kablarna har jag koll på, det ska gå även med adapterkopplingar mellan gamla och de nya mindre kontakterna. Batteri och batterihållare måste förstås bytas också.

Ja stunlocker låser upp alla parametrar om du köper en license och var väldigt simpel och använda. Du kan köra stunlocker med mobilen och bluetooth eller koppla till en dator och köra pc versionen men då behöver du kabeln jag pratade om tidigare.

E-tube project pro behöver du ingen oem license för men jag har läst att det krånglar för vissa att inte alla parametrar går att ändra så det var väll mest därför jag körde stunlocker.

Tack för svaren. Då har jag nu vågat beställa följande:

Motor: DU-EP600
Batteri: BT-EN805-L BT-EN806
Batterihållare: BM-EN800A
Speed sensor: EW-SS300
Ett par korta SD300 kablar samt ett par SD50 till SD300 adapterkontakter.

Motorn ska passa rakt av, men eftersom den inte funkar med gamla batteriet+hållaren så blev det nytt sådant också. Batteriet är 7 cm längre (L varianten) än det gamla men har mätt ut att det ska passa bara man vänder på främre fästet.
Har 2 st tunna kablar som går ner till motorn, så jag ska då plugga in adaptrar+30 cm snuttar ner mot motorn. Ladduttag, assistansknapp, onknapp samt display tänkte jag behålla till att börja med.
Vad har jag gett mig in på egentligen 😅

Sen får man väl försöka sälja det gamla batteriet och motorn tror jag.

Senast ändrad:
Nu börjar det! EP6 är visst rätt kompakt jämfört med E7000. Och mer moment är definitivt välkommet.
1000025807.webp

Helt ny speed sensor blev billigare än adapterkabel etc. Kanske lika bra, för den gamla hade en skarv mitt på kabeln.
1000025812.webp

Köpte korta stumpar av nya kabelvarianten som passar i EP6, och adapterkopplingar mot de gamla kablarna i ramen.
1000025813.webp

Nu börjar det likna något. Ska bara få hem en kåpa här.
1000025816.webp

Drevet och vevarna passade utan problem, dock kunde jag inte använda spacerringarna på ca 5 mm då axeln är något kortare, så nu är Q värdet mindre, dvs bättre tänker jag. Men det är trots detta gott om plats mellan vevarna och ramen. Perfekt!
1000025818.webp

Se hur mycket mindre det blev. Har här lagt på det gamla plastskyddet. E7000 fyllde ut det ganska bra.
1000025820.webp

Nu saknas bara batteriet (ändrade till ett 630 mAh istället för 504 mAh) och att jag tillverkar en liten grej som täcker öppningen i fram. Får väl värmeforma en bit kydex tror jag. Har inte lyckats hitta vitus originalskydd för ep8 nämligen - det hade passat.
1000025822.webp

Senast ändrad:
Snyggt , ser ut som allt gick ganska smidigt . Hoppas bara du inte får en massa felkoder vid uppstart.

Ja det vore ju jobbigt om det blev en massa felkoder! Men håller tummarna att det går bra.

Täckplast ordnad framtill nu, det blev rätt ok tycker jag. Så då är det bara sidokåpan som ska skydda kablaget samt batteri kvar innan jag kan testköra. Eller, kan säkert fixa någon temporär kåpa tills jag får den riktiga, ifall batteriet nu skulle komma först. Vilket jag är 95% säker på, för batteriet är beställt från r2, vilka oftast är jättesnabba, och kåpan är beställd via bikeinn som alltid är jättesega.
1000025827.webp

Har fått batteriet nu och testat att slå igång det hela men systemet hoppar inte igång. Symtomen är precis som när det lilla batteriet i onoff switchen (EW-SW100) var slut, den blinkar till och sedan händer ingenting.

Kan det vara så att denna enhet inte laddas när den är kopplad till ep6? Eller att den inte är kompatibel?

Eller kan det vara att huvudbatteriet inte accepterar att grejerna sätts igång förrän det har en laddcykel registrerad i bms:en?

Eller är det så enkelt att jag behöver byta från EW-SW100 till EW-SW300?
Kan det även vara så att jag behöver ny assistansnivå-switch och/eller display? Och slutligen, om jag till slut bytt precis allting och det fortfarande inte hoppar igång, går det då att koppla in shimano interface direkt på motorn t.ex? Elle rmåste systemet vara igång i sin helhet för att det ska gå att koppla in sig.

Senast ändrad:
Ladda ner E-tube project Pro så tror jag du kan skanna och se exakt vilken enhet som felar eller vad som felar.

Som jag skrev tidigare så är shimano system sjukt känsliga så jag skulle byta till ew-sd300 kablaget för att jag tror inte det fungerar med det gammla kablaget.

Grejen är den att displayen lyser inte ens upp. Onknappen blinkar till, sen är det dött. Jag kan väl inte koppla upp mig om systemet inte går igång tänker jag.. Nåväl, ska ladda batteriet till 100% för att utesluta ev kinkig BMS som kräver minst en laddcykel för att hoppa igång...om det nu ens är en grej.

Om jag inte har batteriet i så lyser displayen upp några sekunder och sen slocknar den. Ungefär så betedde sig nog systemet med gamla motorn också tror jag, om man försökte starta det utan huvudbatteriet alltså. Så det blir skillnad med batteriet i fast inte till det bättre så att säga.

Kanske ändå blir till att beställa precis allt, kablage, knapp, display etc..

Senast ändrad:
Grejen är den att displayen lyser inte ens upp. Onknappen blinkar till, sen är det dött. Jag kan väl inte koppla upp mig om systemet inte går igång tänker jag.. Nåväl, ska ladda batteriet till 100% för att utesluta ev kinkig BMS som kräver minst en laddcykel för att hoppa igång...om det nu ens är en grej.

Om jag inte har batteriet i så lyser displayen upp några sekunder och sen slocknar den. Ungefär så betedde sig nog systemet med gamla motorn också tror jag, om man försökte starta det utan huvudbatteriet alltså. Så det blir skillnad med batteriet i fast inte till det bättre så att säga.

Kanske ändå blir till att beställa precis allt, kablage, knapp, display etc..

Det beror på om du kör BT eller med en pce02 kabel . Kör du med kabeln så ska man komma åt systemet

När jag gjorde bytet så läste jag på emtbforums att man var tvungen att ha EW-SW300 kablaget och ep6 displayen och knappen för att ens kunna starta upp motorn så jag hade inte detta problemet då jag beställde allt direkt.

Nu fick jag dock hjälp med bytet men det var inga problem med att systemet inte startade så jag skulle beställa allt om jag var du.

Det beror på om du kör BT eller med en pce02 kabel . Kör du med kabeln så ska man komma åt systemet

När jag gjorde bytet så läste jag på emtbforums att man var tvungen att ha EW-SW300 kablaget och ep6 displayen och knappen för att ens kunna starta upp motorn så jag hade inte detta problemet då jag beställde allt direkt.

Nu fick jag dock hjälp med bytet men det var inga problem med att systemet inte startade så jag skulle beställa allt om jag var du.
Kör BT så jag är rökt på den fronten.

Ja jag får nog bita i det sura äpplet och beställa allt.
Jag har kollat en del kompatibilitetstabeller och kollade väl då mest på ep800, som verkar relativt bakåtkompatibel. Och som jag förstod det är det typ same same men i alu istället för magnesium.. Men det stämmer nog inte, ep600 är nog ett snäpp nyare och äldre enheter listas inte alls som kompatibla.
Vad det än är funkar det inte kan jag ju konstatera, och lösningen känns som att det ju bör vara att ha rätt prylar i hela systemet.

Huvva, detta blir dyrare än jag hoppats. Får väl hoppas jag blir nöjd nu då, när jag väl får liv i systemet 😅

Vilka enheter har du? Jag tänker främst på :
Motor
On-knapp
Display
Assistansknapp

Lurar på om ew-sw300 funkar då den har lilla kontakten, men den listas inte som kompatibel med gen2 utan gen1 grejer tillsammans med ep600. Istället föreslås ew-sw310 men den vill jag helst inte ha (fast måste jag så måste jag).

Eller kan jag köra med sw-en600-l bara, och helt strunta i on-knapp på ramen? Kanske bara kan täcka övdr hålet med något.. ?

Denna verkar ju nämligen ha en egen on-knapp

1000025879.webp

Eller kan jag köra med sw-en600-l bara, och helt strunta i on-knapp på ramen? Kanske bara kan täcka övdr hålet med något.. ?

Denna verkar ju nämligen ha en egen on-knapp

Visa bilaga 817907

Du kan köra med bara SW-EN600-L utan någon display om du känner för att du inte behöver se hastighet och vilket läge du använer ( det gjorde jag) men då får du ett hål där gammla startknappen sitter s9m du säger men det finns 3D-printade lock eller universella plastpluggar för detta.

EW-SD300 är kompatibel om du kör med bara SW-EN600-L enheten . Du drar en EW-SD300-kabel från SW-EN600-L enheten direkt ner till en av portarna på din EP6-motor. Det var så jag gjorde

Tack för svaren. Förhoppningsvis ska det fungera snart helt enkelt. Har beställt SW-EN600-L + SC-EN600 display och lite SD300 kablage. Kanske börjar utan display egentligen, så får vi se om jag kanske returnerar displayen om det känns rimligt att köra utan. Använder den till en enda sak i dagsläget, det är att kolla vad min räckvidd är. Allt annat är helt ointressant egentligen.

Borde få grejerna imorgon då jag tog expressfrakt från bike24. Hoppas allt funkar nu då.

Laddade för övrigt upp batteriet till 100% och det funkar fortfarande inte, så det är nog en kompatibilitetsgrej kan jag tänka mig.

En liten uppdatering - Nu funkar det!!

Kopplade enbart in SW-EN600 knappsatsen och den sköter mycket riktigt allt. Får se om jag ids greja med display osv, kanske det räcker så här. Köpte med 31,8/35 mm fäste så den sitter nu bredvid styrstamen. Ska fixa något täcklock till hålet för onknappen också.

Nu till det jobbiga. Hjuldia är låst till 3m, antar att det är så på nya motorer så ingen hoj ska kunna gå för fort, ens med 36" hjul. Försökte ändra med fullversionen av eTuning men det verkar inte gå på de nyare enheterna dessvärre för detta är låst.

Så jag får ta och pallra mig till dealern helt enkelt.

Hoppas inte något "flaggats" nu när jag varit inne och petat, men faktum är ju att ingenting av det jag gjorde sparades och den har rullat 0 meter, så det bör väl inte vara nåt problem tänker jag.

En liten uppdatering - Nu funkar det!!

Kopplade enbart in SW-EN600 knappsatsen och den sköter mycket riktigt allt. Får se om jag ids greja med display osv, kanske det räcker så här. Köpte med 31,8/35 mm fäste så den sitter nu bredvid styrstamen. Ska fixa något täcklock till hålet för onknappen också.

Nu till det jobbiga. Hjuldia är låst till 3m, antar att det är så på nya motorer så ingen hoj ska kunna gå för fort, ens med 36" hjul. Försökte ändra med fullversionen av eTuning men det verkar inte gå på de nyare enheterna dessvärre för detta är låst.

Så jag får ta och pallra mig till dealern helt enkelt.

Hoppas inte något "flaggats" nu när jag varit inne och petat, men faktum är ju att ingenting av det jag gjorde sparades och den har rullat 0 meter, så det bör väl inte vara nåt problem tänker jag.

Gött att den fungerar nu , som jag sa så är shimano system sjukt kinkiga 😃.

Att den står på 3M är Shimanos sätt att "nolla" systemet innan en auktoriserad verkstad ställt in rätt hjuldiameter. Har läst att stunlocker har blivit blockerat efter senaste uppdateringen dom gjorde på mjukvaran så du gör nog rätt i att gå till en auktiserad shimano verkstad.

Så länge du inte petat på någon inställning till motorn så borde den inte vara flaggad

Ja verkligen. Provade på kul att plugga in switchen också, men då startade ingenting. Så nog är det allt kinkigt som du säger.

Jag petade rätt friskt på hjuldiameter osv men det gick inte att ändra/spara, vilket appen även talade om för mig vid uppstart.

Ja verkligen. Provade på kul att plugga in switchen också, men då startade ingenting. Så nog är det allt kinkigt som du säger.

Jag petade rätt friskt på hjuldiameter osv men det gick inte att ändra/spara, vilket appen även talade om för mig vid uppstart.

Ja men om du inte ändrade och sparade något så är det lungt. Hade den blivit flaggad så är det inte hela världen då shimano verkstad kan låsa upp motorn.

Nu är det löst - 27,5" och rätt antal tänder på klingan är inställt!

Nu fattas bara sidokåpan till motorn för att jag ska kunna testköra ordentligt utan att riskera att sabba kablaget.

Det känns som att det är bra ork i motorn det lilla jag testat. Och möjligheten att konfigurera assistansen är klart bättre. Uppskattar att man kan ha finare upplösning än bara eco-trail-boost. Detta blir nog riktigt bra tror jag.

Och en bonus är att walk mode är starkare. Det kommer bli riktigt bra när jag kör pushbike på något brant ställe.

Ja du gick ju från 60nm till 85nm så du borde känna en stor skillnad i kraft 🙂.

Ja det är riktigt najs med ep6an att man kan tuna alla 3 lägen och även skapa egna.

Nice att det löste sig. Jag har inte känt att jag velat tweaka de eco-trail-boost på min ännu. Boost är för mycket på stig tycker jag, kör det mest i väldigt branta klättringar, typ grusvägar/asfalt.

Å andra sidan är jag noob på emtbs så möjligheten att kunna justera är ju toppen.

Nice att det löste sig. Jag har inte känt att jag velat tweaka de eco-trail-boost på min ännu. Boost är för mycket på stig tycker jag, kör det mest i väldigt branta klättringar, typ grusvägar/asfalt.

Å andra sidan är jag noob på emtbs så möjligheten att kunna justera är ju toppen.
Du borde ladda ned e-tube appen så kan du connecta mot hojen med BT och göra uppåt 15 lägen om du så vill, dessutom sparat i två olika profiler du kan växla mellan. Varje läge kan konfigureras på en massa sätt, maxmoment, förstärkning, hur våldsamt den ska starta drivningen, om den ska fasa ut assistansen jämnt eller abrupt, m.m. Rekommenderas starkt för att få precis den känsla du är ute efter. När du sen hojar behöver du inte ha telefonen kopplad utan du byter bara läge med knapparna som vanligt.

Du borde ladda ned e-tube appen så kan du connecta mot hpjen med BT och göra uppåt 15 lägen om du så vill, dessutom sparat i två olika profiler du kan växla mellan. Varje läge kan konfigureras på en massa sätt, maxmoment, förstärkning, hur våldsamt den ska starta drivningen, om den ska fasa ut assistansen jämnt eller abrupt, m.m. Rekommenderas starkt för att få precis den känsla du är ute efter.
Ja jag har appen. Tyckte det var störigt att man behöver sätta hojen i parningsläge varje gång bara för att kolla 😆 Jag kommer definitivt labba mer, men än så länge har jag inte känt något behov. Jag tror jag är rätt simpel där hehe.

När du har appen igång och vill connecta bör du kunna stänga av hojen och sätta igång den igen, och då ska den ploppa upp i appen så du kan connecta

Första testrundan avklarad och visst fasen är det bättre driv. Klart mera "low end grunt" och det är då inte lika kinkigt vilken växel jag har i. Sen gillar jag den extra konfigurerbarheten. Klart välkommet tillskott. Walk mode är helt fantastiskt bra, den har mer ork och går i rätt bra fart (ja, det är ju fortfarande gångfart, men E7000 var både svagare och långsammare som jämförelse) när man ska upp i någon brant.

Saknar display för att kolla vad för räckvidd jag har på batteriet, så den ska jag mobtera, och ska också sätta knappsatsen på vänstra sidan av styret istället för mitten.

Ska bli intressant att se hurdan räckvidden blir med 630 mAh batteri istället för 504. Tror detta blir bra. Känner mig rätt nöjd så här långt.

Det lirar fantastiskt bra. Riktigt nöjd! Fick på displayen också, och det är ju rätt skönt att snabbt kunna se vad man har för assistansläge och batteristatus osv. Och även klockan, så man slipper ta upp telefonen ur fickan för att kolla detta.

Fixade även ett lock till on-knappens hål av en bit aluminium. Tycker det blev rätt bra.
1000026040.webp

1000026039.webp

Tillbaka
Topp