Tiagra r4000. Ni som längtat.

Pfaff

Aktiv medlem
Lite konstigt att dem inte väljer att stödja tätare kassett kan jag tycka

Annars tycker jag ändå att gruppen ser riktigt fin ut. Den blir ju ett riktigt insteg/budgetalternativ till landsväg så att man slipper vikten osv. med cues.

Dock mycket bättre en Cues son had bara 11-45 vid 11-delat. Shimano verkar tycka att cyklister som köper relativt billiga grupper behöver stor omfång och stora steg. Som tur finns det andra kassetter att köpa.
Till viss del är det väl så däremot. Beror ju till stor del på vart man bor dock.

Lite konstigt att dem inte väljer att stödja tätare kassett kan jag tycka
Eftersom kassetten, CS-RS400-11, är HG-kompatibel borde alla 11-delade HG-kassetter för lvg fungera, men med ett par förbehåll
  • CS-RS400-11 passar på bodys för 10-delat, vilket betyder att bodyn på hjulen kanske inte klarar en 11-delad lvg kassett.
    De 11-delade 11-34 kassetterna CS-HG700 och CS-HG800, är de enda andra 11-delade lvg-kassetter som passar på bodys
    för 10-delat och de har ingen bra deln för vägcykling
    Men Tiagrabaknavet (FH-RS470) har en body som även skall klara 11-delade lvg-kassetter, så jag kanske målar fan på väggen.
  • Bakväxeln, RD-R4000, är gjord för kassetter med stor spridning, 11-36, och därför kanske den inte växlar så bra med de riktigt
    tighta 11-delade kassetterna (12-25 finns). Enl specen för RD-R4000 skall den enbart klara 11-36, men det hoppas jag är ett feltryck
Men allra helst skulle jag vilja ha en 11-delad 13-36 kassett för "vinterhjulen".
Annars tycker jag ändå att gruppen ser riktigt fin ut. Den blir ju ett riktigt insteg/budgetalternativ till landsväg så att man slipper vikten osv. med cues.
+1
Vi får hoppas att de lvg-cyklar riktade mot nybörjare som idag säljs med Cues kommer att få Tiagra R4000 så snabbt som möjligt.

Dock mycket bättre en Cues son had bara 11-45 vid 11-delat. Shimano verkar tycka att cyklister som köper relativt billiga grupper behöver stor omfång och stora steg. Som tur finns det andra kassetter att köpa.
Tyvärr finns det inga tightare 11-delade kassetter som skall funka med Cues

Tycker det känns som ganska lat produktutveckling. I mångt och mycket bara en fortsättning på gamla 11 delade 105. Tillför inget riktigt.

Tycker det känns som ganska lat produktutveckling. I mångt och mycket bara en fortsättning på gamla 11 delade 105.
Visst är det så
Tillför inget riktigt.
Gissningsvis är det inte riktigt så för Shimano.
Det här är antagligen en av deras riktigt stora volymprodukter och med fintrimmad produktion kan de tillverka 11-delade delar med låg produktionskostnad under lång tid.
Vilket förhoppningsvis betyder att det kommer att finnas delar för 11-delat till bra pris under lång tid framöver.

Eftersom kassetten, CS-RS400-11, är HG-kompatibel borde alla 11-delade HG-kassetter för lvg fungera, men med ett par förbehåll
  • CS-RS400-11 passar på bodys för 10-delat, vilket betyder att bodyn på hjulen kanske inte klarar en 11-delad lvg kassett.
    De 11-delade 11-34 kassetterna CS-HG700 och CS-HG800, är de enda andra 11-delade lvg-kassetter som passar på bodys
    för 10-delat och de har ingen bra deln för vägcykling
    Men Tiagrabaknavet (FH-RS470) har en body som även skall klara 11-delade lvg-kassetter, så jag kanske målar fan på väggen.
  • Bakväxeln, RD-R4000, är gjord för kassetter med stor spridning, 11-36, och därför kanske den inte växlar så bra med de riktigt
    tighta 11-delade kassetterna (12-25 finns). Enl specen för RD-R4000 skall den enbart klara 11-36, men det hoppas jag är ett feltryck
Men allra helst skulle jag vilja ha en 11-delad 13-36 kassett för "vinterhjulen".

+1
Vi får hoppas att de lvg-cyklar riktade mot nybörjare som idag säljs med Cues kommer att få Tiagra R4000 så snabbt som möjligt.
Är väl troligen kompatibelt med övriga 11-delade lvg-grejer? Så om den nya tiagra bakväxeln fungerar dåligt med mindre än <30T som största bak så bör ju en äldre 105 eller Tiagra 4700 fungera om man nu får tag på en sådan.

Japp, det har jag. På nåt sätt är det ju självklart för oss konsumenter att de borde vara kompatibla men shimano tänker annorlunda.
Tack
Men det är riktigt trist
De vill väl att man ska vara tacksam för kedjan är kompatibel.
Förhoppningsvis får vi vet mer om hur det är i praktiken när R4000 finns tillgänglig

Japp, det har jag. På nåt sätt är det ju självklart för oss konsumenter att de borde vara kompatibla men shimano tänker annorlunda.
Enda undantaget verkar vara en CUES-bakväxel, om denna artikel räknar rätt:

Enda undantaget verkar vara en CUES-bakväxel, om denna artikel räknar rätt:
Fast det är (åtminstone) ett påstående som är tveksamt
"The new Tiagra RS400-11 cassette will work with other Shimano 11-speed road groupsets such as 105, Ultegra, and Dura-Ace, as it shares the same cassette cog pitch."
CS-RS400-kassetten är 11-36 och det är långtifrån alla 105, Ultegra och DA bakväxlar som klarar ens 11-34 kassetter. Jag TROR det gäller för alla 11-delade SS-växlar, kolla tex DA RD-9000.
På pappret är det dessutom tveksamt om bakväxlar för 11-34(GS) skall klara en 11-36, men det hoppas och tror jag inte är något problem i praktiken.

Fast det är (åtminstone) ett påstående som är tveksamt
"The new Tiagra RS400-11 cassette will work with other Shimano 11-speed road groupsets such as 105, Ultegra, and Dura-Ace, as it shares the same cassette cog pitch."
CS-RS400-kassetten är 11-36 och det är långtifrån alla 105, Ultegra och DA bakväxlar som klarar ens 11-34 kassetter. Jag TROR det gäller för alla 11-delade SS-växlar, kolla tex DA RD-9000.
På pappret är det dessutom tveksamt om bakväxlar för 11-34(GS) skall klara en 11-36, men det hoppas och tror jag inte är något problem i praktiken.
Jag har på en cykel haft Tiagra 4700 som ledigt klarade 11-36 trots Shimanos rekommendationer.
Men det är ju sedan gammalt att de är konservativa.
Road.cc skrev om detta 2019 tror jag det var, uppdaterad senare

Har det lanserats några cyklar baserade på R4000 än? När kan man vänta sig det?
Gissningsvis: Från några månader till flera. Kanske blir vanligare from årsmodell -27?
Jag hade fel
Cykloteket listar redan nu de flesta delar, förutom bakväxeln RD-R4000, i sitt webblager

Tillbaka
Topp